Roelfien schreef:pfffff, kan de discussie weer even terug naar het onderwerp? ik vind het namelijk wel interessant om te lezen, juist omdat het door iemand opgestart wordt die er daadwerkelijk over nadenkt. Ik wil daar namelijk wel meer over weten in plaats van alleen maar persoonlijk getruttel.
------------------
dus terug naar het onderwerp:
Trumler is misschien wel een verkeerd voorbeeld omdat hij juist uitging van kruising en de uitkomst daarvan.
Marc, jij wilt dus een lijn uitbouwen vanuit dezelfde soort honden (uit die omgeving). Maar zou je dan niet in de problemen komen omdat er in de omgeving hier te weinig soortgelijk materiaal voor handen is om de lijn mee uit te bouwen? Dan zou je dus telkens naar "het oerwoud" moeten gaan om nieuw bloed te halen om de lijn verder uit te zetten en gezond te houden? Of kan je dat met alleen lijnteelt (dat heet toch zo, als je het binnen dezelfde lijn houdt) ook voor elkaar krijgen?
Het gaat me meer om het bekijken van wat er nog aan restmateriaal rondloopt dan het evt redden van zo'n ras. Ik wil zien wat er aan verschillen is en zien wat er nog loopt aan honden in oorspronkelijke vorm. Dat doe je niet alleen en daar moet je inderdaad steeds weer voor terug naar het land van oorsprong om te zoeken naar zuiver materiaal. Dat zou mij echter te grootschalig worden.
Lijntelen op een klein aantal honden zal elk genetisch defect naar boven halen, ook zeer interesant maar mij te heftig. Een kleine lijn van onverwante honden is echter wel haalbaar. 3 nesten in 5-10 jaar betekend een hond of 3-4 halen en kijken wat er gebeurd. In samenwerking met iemand anders zou er dan evt een nieuwe reis geboekt kunnen worden om te kijken wat er daarna nog te halen valt aan goed nieuw bloed. Loopt het dood dan loopt het dood, dat voorkom je dan niet meer.
Ik heb net ook een zeer interessant verhaal gekregen over de problemen en de modegril die kan onstaan als je zoiets doet. Honden in hun oorspronkelijke gebied blijken ook ziektes te kunnen dragen waar daar lokaal geen direct nadeel door ontstaat. Ook voedingstechnisch gezien is er het een en ander om rekening mee te houden. Dat was de info die ik zocht inderdaad, bedankt
Maar ook daar zal ik uiteraard indien het ooit gebeurd zeer zorgvuldig mee omgaan. Er worden geen hondjes uit Borneo gehaald die hier op de bonzo gezet worden. Er wordt daar uitgebreid uitgezocht waar die dieren van leven en hoe die honden leven voor er uberhaubt een hondje mee naar NL gaat.
Het hondje dat meegaat komt uit een populatie die duidelijk geisoleerd is en die erg uniform overkomt. Dat hondje is 6-7 weken en zal dan daar minimaal 1 maand groeien bij mij voordat ik er aan denk het diertje mee te nemen. In de eerste weken wil ik ook in de buurt van dat nest zijn om de pups te zien opgroeien en ze een start te geven waar ze hier mee verder kunnen. Geen trauma's en geen slechte ervaringen.
Met de mensen daar praten zal natuurlijk ook een schat aan informatie opleveren.
Het betreft inderdaad geen kruisingen en al helemaal geen fokdoelen kwa uiterlijk, gedrag of bouw. Het is wat het is en dat is wat ik wil bekijken, de hondjes zijn klaar in wat ze zijn. Hun bloed zuiver houden is wel een van de doelen. Een gelijkend hondje uit NL zal dus niet gebruikt kunnen worden om bloed te verversen in een lijn. Dan moet het stoppen daar waar het vast loopt. Dat zou heel het oorspronkelijke doel in een keer wegvegen, nl bestuderen en zoeken naar oergenen.