Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondjes uit het oerwoud

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hondjes uit het oerwoud

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zat laatst weer naar de documentaire te kijken op NGC over de oorsprong van de hond. Heel interessant en ook erg leuk om al die primitieve hondenrassen te mogen zien op film.

Omdat wij nu naar Spanje gaan voor Eline om een hondje te halen kreeg ik ineens een idee. :idea: Stel dat ik over een jaar of 5-6 naar Azie ga en daar ver het oerwoud in trek om een nest pups te zoeken waarvan de ouders en pups zelf 100% lijken op de lokale hondjes die door primitieve mensen nog steeds gebruikt worden voor jacht en als erfhondjes.

Je neemt een reutje en teefje mee en kijkt wat voor gedrag die hondjes in Nederland vertonen.

In mijn ogen zijn ze nl makkelijk (ze binden ze daar gewoon op hun rug tijdens het wandelen :eek: , kinderen zeulen ermee, kippen en kuikens lopen over die honden en iedereen kan aankomen zonder gebeten te worden. Hondjes die bijten, vervelend zijn of kippen doodmaken hebben niet echt kans op een lang leven.
Door natuurlijke selectie en langdurige lijnteelt in die dorpen zijn in mijn ogen heel unieke hondjes ontstaan.

Zover ik weet wordt daar nog niet echt wat mee gedaan, terwijl dat de directe lijn van de eerste honden zou moeten zijn.

Dus mij lijkt het wel wat om een "onverwant" reu- en teefpupje van 6-7 weken te zoeken daar in het oerwoud om vervolgens eens te kijken wat het wordt :ok: Eerst info zoeken en observeren, mooie vakantie erbij en dan 2 nieuwe unieke oerwoud-hondjes voor mij :mrgreen: En evt een keer fokken of nieuw bloed halen.

Het lijkt me zo'n leuk idee. :19:

Kent iemand een persoon die al eens oerhondjes heeft gehaald of meegenomen en wat de ervaringen daarmee dan zijn?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik heb maar 1 vraagje..Mag ik dan mee?? :mann:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nee ik ken wel iemand die zorgt voor een groep Afrikaanse wilde honden in de dierentuin :mrgreen: Hij heeft het er erg druk mee want ze zijn nogal vindingrijk :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik weet dat ik eens een boek gelezen heb over een man die dat gedaan heeft. Die heeft dat soort experimenten gedaan met oersoorten en kruisingen gefokt en dan bekijken hoe hun exterieur zich ontwikkeld bij het fokken en hoe hun gedrag wordt en welke invloed je daar op hebt en welke gedragingen doorgegeven werden aan de nakomelingen.
Ik weet niet meer zeker wie dat nou was. Moet ik eens even uitzoeken.
Was dat Eberhard Trumler niet? :denken:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

Eline* schreef:Ik heb maar 1 vraagje..Mag ik dan mee?? :mann:
Tuurlijk, jij moet een gedragsanalyse maken van de ouders en zorgen dat ik er geen 6 meeneem :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MARC_S schreef:
Eline* schreef:Ik heb maar 1 vraagje..Mag ik dan mee?? :mann:
Tuurlijk, jij moet een gedragsanalyse maken van de ouders en zorgen dat ik er geen 6 meeneem :mrgreen:
Okee, ik ga vast vakantie sparen, want dan gaan we natuurlijk wel wat langer dan 2 weken! :cheer:

Ik begin er steeds meer van overtuigt te raken dat karakter veel meer een erfelijke kwestie is dan een kwestie van opvoeding. Opvoeding stuurt alleen, maar je kan een karakter er niet mee veranderen.
Ik ga dus helemaal mee in je gedachtengang. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Eline* schreef:[
Ik begin er steeds meer van overtuigt te raken dat karakter veel meer een erfelijke kwestie is dan een kwestie van opvoeding. Opvoeding stuurt alleen, maar je kan een karakter er niet mee veranderen.
Ik ga dus helemaal mee in je gedachtengang. :wink:
Aard is aard, daar word je mee geboren, ook voor mensen is dat zo. Maar een karakter kan gevormd worden, alleen heeft het de aard als basis en vanuit de aard zijn er mogelijkheden en onmogelijkheden. Aan een karakter kan je werken, aan de aard die de onderliggende basis is niet.

Anne(en ik zet er niet eens een imo bij :wink: )
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Volgens mij heb ik dezelfde docu gezien, over de Singing Dogs op een of andere berg. Het staat me bij dat ik ook al eens heb gezien hoe iemand naar een originele Basenji zocht, omdat er in de populatie in Amerika door inteelt nogal wat fysieke afwijkingen voorkwamen. Fantastische zender, NGC.
Ik vraag me af of je niet beter toch een Spaanse straathond kunt nemen, omdat die honden ook nog eens gewend zijn aan verkeer, gebouwen, voedsel van de straat enzovoort. Ook daar heeft natuurlijk een eeuwenlange selectie plaatsgevonden. En is het niet zo dat die 'oerwoud-honden' misschien al van pup af aan door de mensen worden meegezeuld en omgepakt en dat ze daarom gewend zijn aan een dergelijke behandeling? In dat geval zou het namelijk weer minder op karakter aankomen, dan op opvoeding.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

volgens mij heb ik dat programma ook gezien, maar werd er ook niet op die manier al door iemand gedaan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Annet schreef: Ik vraag me af of je niet beter toch een Spaanse straathond kunt nemen, omdat die honden ook nog eens gewend zijn aan verkeer, gebouwen, voedsel van de straat enzovoort. Ook daar heeft natuurlijk een eeuwenlange selectie plaatsgevonden.

In sommige spaanse straathonden zal inderdaad wel het een en ander aan oorspronkelijk bloed zitten maar meestal komt dat toch neer op wat podenco, wat jachthond en wat huskie of herder. Prachtige honden en ontzettend lief, maar niks om wat mee te gaan doen. Je gaat geen Spaanse zwerfhonden voor de fok gebruiken.

Een Aziatisch oerwoudhondje is geen miksje van rashonden, die zijn oorspronkelijk en dus in mijn ogen iets heel anders. :wink:
En is het niet zo dat die 'oerwoud-honden' misschien al van pup af aan door de mensen worden meegezeuld en omgepakt en dat ze daarom gewend zijn aan een dergelijke behandeling? In dat geval zou het namelijk weer minder op karakter aankomen, dan op opvoeding.
Ik denk dat een hond dat dan toch in aanleg moet accepteren. Een hondje dat door kinderen wordt behandeld als levend speelgoed wordt niet per definitie een hond die je met een stuk liaan op je rug kan binden, of die nooit of te nimmer iemand bijt.
Probeer een mechel eens als speelgoed te gebruiken en hem vervolgens als 3 jarige reu op je rug te binden :mrgreen:

Als een hondje van een primitieve stam de buurman aanviegt die een gifpijl komt lenen krijgt hij een genadeschop. Als hij al mag blijven leven want ook die mensen zien het niet zitten als de kinderen steeds gebeten worden. Daar moet eeuwenlange selectie achter zitten. Medicijnen en een DA zijn daar niet dus ze moeten ijzersterk zijn om zich uiteindelijk voort te planten. Erfelijke afwijkingen kunnen er haast niet zijn in mijn ogen.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Quote Marc : In mijn ogen zijn ze nl makkelijk (ze binden ze daar gewoon op hun rug tijdens het wandelen , kinderen zeulen ermee, kippen en kuikens lopen over die honden en iedereen kan aankomen zonder gebeten te worden. Hondjes die bijten, vervelend zijn of kippen doodmaken hebben niet echt kans op een lang leven.
Door natuurlijke selectie en langdurige lijnteelt in die dorpen zijn in mijn ogen heel unieke hondjes ontstaan. einde quote

Gaan die honden het dan niet extra moeilijk hebben, als ze zulks een vrijheid gewoon zijn ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Zo, even gezocht: ja, het is dus Eberhard Trumler, boek: honden zijn om van te houden. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Django
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Django »

Ik heb ergens gelezen dat er van een bepaald 'ras' (ik geloof een hond uit Bhutan) een Duitse vrouw is die er een paar heeft meegenomen naar Europa. Dit schijnen zo ongeveer de enige te zijn buiten het land van afkomst, maar hoe het er mee gaat... :19:
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Roelfien schreef:Ik weet dat ik eens een boek gelezen heb over een man die dat gedaan heeft. Die heeft dat soort experimenten gedaan met oersoorten en kruisingen gefokt en dan bekijken hoe hun exterieur zich ontwikkeld bij het fokken en hoe hun gedrag wordt en welke invloed je daar op hebt en welke gedragingen doorgegeven werden aan de nakomelingen.
Dat klopt het is Eberhard Trumler , hij kruiste Dingo's met Elandhonden enz, het zijn prachtige boeken, met allemaal praktijk ervaring.

Gr Bertus.
laeken
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:Gaan die honden het dan niet extra moeilijk hebben, als ze zulks een vrijheid gewoon zijn ?
Dat hangt maar net af van hoeveel ze van hun omgeving eisen. Als die hondjes graag buiten willen lopen moet er uiteraard een tuin zijn.
Maargoed, geldt dat niet voor alle rassen? De podenco in Nl mag NOOIT jagen, de huskie loopt rondjes op het gras ipv kilometers over de ijsvlakte om over de gemiddelde beagle of bordercollie maar te zwijgen.

Ik denk dat erfhondjes die soms mee jagen gaan uit het oerwoud er beter aan toe zijn in een grote tuin en met een sportieve baas dan veel van onze wel geaccepteerde rashonden :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
Roelfien schreef:Ik weet dat ik eens een boek gelezen heb over een man die dat gedaan heeft. Die heeft dat soort experimenten gedaan met oersoorten en kruisingen gefokt en dan bekijken hoe hun exterieur zich ontwikkeld bij het fokken en hoe hun gedrag wordt en welke invloed je daar op hebt en welke gedragingen doorgegeven werden aan de nakomelingen.
Dat klopt het is Eberhard Trumler , hij kruiste Dingo's met Elandhonden enz, het zijn prachtige boeken, met allemaal praktijk ervaring.

Gr Bertus.
lijkt me best interessant die boeken heb je ook namen van die boeken?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Honden zijn om van te houden en Honden moet je serieus nemen.
Eerste is niet meer te verkrijgen bij de boekhandels, andere is op internet nog te bestellen.
Zeker heel interessant om te lezen, ben nu in Honden zijn om van te houden bezig :wink: Laatst op de kop getikt op een boekenmarkt voor 1 euro :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Hondjes uit het oerwoud

Ongelezen bericht door ien »

MARC_S schreef:
Kent iemand een persoon die al eens oerhondjes heeft gehaald of meegenomen en wat de ervaringen daarmee dan zijn?
Ja ik ken iemand die reizen maakt naar Kenia enz , pariahonden observeert en daar over schrijft en foto's maakt.
hij weet er veel over te vertellen.
je zal dan wel moeten gaan BARFen met je hond. :mrgreen:
hier een hondje uit een indianenstam [ik heb geen andere ,helaas :wink: ]
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Honden zijn om van te houden en Honden moet je serieus nemen.
Eerste is niet meer te verkrijgen bij de boekhandels, andere is op internet nog te bestellen.
Zeker heel interessant om te lezen, ben nu in Honden zijn om van te houden bezig :wink: Laatst op de kop getikt op een boekenmarkt voor 1 euro :mrgreen:
:ok: thanks!
Afbeelding
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Ongelezen bericht door -Mieke- »

Inge O schreef:behalve eberhard trumler, die dat echt vanuit het oogpunt van gedragsonderzoek heeft gedaan, zouden voor jou ook zeker de ervaringen van ene galant interessant kunnen zijn.
was een fokker van riezenschnauzers hier in belgië, is jaren terug naar (zuid-)afrika verhuisd, en heeft daar hele studies gemaakt over gedrag van en omgang met de oorspronkelijke inheemse honden.
Johan Galant ! Woonde hier in Waregem, mijn zus heeft nog een schnauzer van hem gehad. Prachthond!
Is de man niet blind geworden door een tropische ziekte???? :denken: :19:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Re: Hondjes uit het oerwoud

Ongelezen bericht door -Mieke- »

ien schreef: hier een hondje uit een indianenstam [ik heb geen andere ,helaas :wink: ]
Echt niet? :mrgreen:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

malinois schreef:
Inge schreef:Honden zijn om van te houden en Honden moet je serieus nemen.
:ok: thanks!
Op hondenshows heb je meestal wel een exemplaar ertussen staan. Alleen voor de boeken en de spullen gaan wij vaak naar hondenshows.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Ja ik ken iemand die dat gedaan heeft.
Ja ze vonden een puppie van hooguit 5 weken. De moeder was nergens te bekennen en ze was gewond dus ze namen haar mee. Ze waren daar aan het rondtrekken.
Ze lijkt een beetje op een basenji. Ik ken haar nu ongeveer 2 jaar.
Tegen kleine hondjes is ze heel fel. Kleinere teefjes. valt ze ook direct aan. ze is zelf net kniehoogte.
Met grotere honden is ze onderdanig maar als haar het niet bevalt zet ze een keel op. Ze gaat ruzie uit de weg maar als ze een beetje onder druk komt te staan reageert ze wel snel en fel.
Als er vreemden komen op het veld maakt ze een hoog huil geluid zodat alle anderen honden die nieuwelingen zien komen, mens of hond.
Vreemde mensen negeert ze en loopt ervoor weg als ze haar echt willen aaien. Tis geen angst maar ze wil het niet.
Ze houdt ook niet van drukte. Ook onafhankelijker dan de gemiddelde huishond hier. Niet baasgericht zit ook niet te wachten op geaai maar bij angst zoekt ze wel steun.
Geen hond voor de stad houd van rust om zich heen. Ook niet enthousiast naar bezoek dat gaat ze uit de weg.

groetjes majelle
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Even vooropgesteld: ik vind het een boeiend onderwerp, de oorsprong van onze huishond. Maar aan de andere kant stuit het me ontzettend tegen de borst om gewoon voor de leut met hondjes te gaan fokken, en al helemaal hondjes uit een werelddeel waar honden langzaam worden gewurgd of levend gevild om te eten of voor het bont.
MARC_S schreef: Als een hondje van een primitieve stam de buurman aanviegt die een gifpijl komt lenen krijgt hij een genadeschop. Als hij al mag blijven leven want ook die mensen zien het niet zitten als de kinderen steeds gebeten worden. Daar moet eeuwenlange selectie achter zitten. Medicijnen en een DA zijn daar niet dus ze moeten ijzersterk zijn om zich uiteindelijk voort te planten. Erfelijke afwijkingen kunnen er haast niet zijn in mijn ogen.
Maar Marc, dat gaat toch allemaal net zo hard op voor de Spaanse podenco's? Die krijgen ook echt niet de kans om een tweede keer te grommen naar de baas, zodat agressie naar mensen toe niet of nauwelijks voorkomt. En ik denk dat er helaas nog steeds weinig jagers zijn die met een zieke hond naar de DA gaan. Teven krijgen onder de meest barre omstandigheden pups, en desondanks is het een kerngezond ras. Er zijn podenco's die 20 jaar worden, dat zijn leeftijden die in het algemeen alleen door kleine rassen gehaald worden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Even vooropgesteld: ik vind het een boeiend onderwerp, de oorsprong van onze huishond. Maar aan de andere kant stuit het me ontzettend tegen de borst om gewoon voor de leut met hondjes te gaan fokken, en al helemaal hondjes uit een werelddeel waar honden langzaam worden gewurgd of levend gevild om te eten of voor het bont.
Ik denk dat je je vergist wat betreft mijn intentie. Ik heb het zeker niet over de honden die in Thailand op straat lopen of honden die in China of Korea opgegeten worden.
Ik heb het over honden waarvan de baas echt met ze op jacht gaat midden in de Congo, of de regenwouden van Borneo. Hondjes die zeer uniform zijn van uiterlijk en zeker niet op straat tussen de auto's rondlopen.
Ik bedoel dus geen zwerfhonden in grote steden maar goed verzorgde honden die bij een lokale stam in een lokaal type voorkomen.
Die worden niet opgegeten of opgehangen en zijn geen rashond of kruising tussen rashonden maar gewoon het lokale type hond van die jagers in dat werelddeel :wink:
Maar Marc, dat gaat toch allemaal net zo hard op voor de Spaanse podenco's? Die krijgen ook echt niet de kans om een tweede keer te grommen naar de baas, zodat agressie naar mensen toe niet of nauwelijks voorkomt. En ik denk dat er helaas nog steeds weinig jagers zijn die met een zieke hond naar de DA gaan. Teven krijgen onder de meest barre omstandigheden pups, en desondanks is het een kerngezond ras. Er zijn podenco's die 20 jaar worden, dat zijn leeftijden die in het algemeen alleen door kleine rassen gehaald worden.
Maar een podenco is een podenco, je kiest dan voor het ras podenco. Met podenco's zou ik ook nooit fokken hier, zeker niet met straathonden of stamboomloze podenco's.
ik heb het echt over honden als basenji's, maar dan een ander type uit een ander werelddeel. Een zeer oorspronkelijke hond met kenmerken die anders door verbastaarding verloren gaan. Binnenkort zijn alle oerhonden in pure vorm weg. Zo'n puur oerhondje heeft om in zuivere fok te bewaren een meerwaarde, nl oergenen die veel rassen niet meer hebben.
Ik zal nooit honden fokken als broodjes in een winkel. ALS ik al zoiets zou doen dan zou dat met zeer bijzondere honden onder zeer bijzondere omstandigheden met een echt duidelijk doel en op een wetenschappelijke manier.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC schreef:
Maar een podenco is een podenco, je kiest dan voor het ras podenco. Met podenco's zou ik ook nooit fokken hier, zeker niet met straathonden of stamboomloze podenco's.
ik heb het echt over honden als basenji's, maar dan een ander type uit een ander werelddeel. Een zeer oorspronkelijke hond met kenmerken die anders door verbastaarding verloren gaan. Binnenkort zijn alle oerhonden in pure vorm weg. Zo'n puur oerhondje heeft om in zuivere fok te bewaren een meerwaarde, nl oergenen die veel rassen niet meer hebben.
Ik snap je hoor, maar in mijn ogen is de Spaanse podenco, de hond die daar in roedels met de jagers meegaat, *ook* een oerhond. En wat jij met de oerhondjes uit Azie wil gaan doen, hebben andere mensen 70 jaar geleden met de podenco gedaan. En wat is het resultaat? Een met-stamboom-ras dat nauwelijks meer lijkt op de honden waarmee in Spanje nog steeds wordt gejaagd. De podenco volgens de rasstandaard is een soort greyhound met opstaande oren geworden, terwijl de honden die uit Spanje naar hier komen via de stichtingen vaak nog exact lijken op die vergeelde foto's van de allereerste podenco's die iemand zoals jij ooit eens meenam.

Een ras dat al duizenden jaren hetzelfde uiterlijk en hetzelfde karakter heeft zonder dat de mens zich heel intensief heeft bemoeid met fokken, moet je in mijn ogen lekker met rust laten, dan kan het nog duizenden jaren mee. Jouw oerwoudhondjes blijven oerwoudhondjes ook al wordt er een keer een bastaardlijn ingefokt. Spaanse podenco's blijven wat ze zijn ook al gooit een jager een keer voor de lol een galgo op een podencoteef. Maar zodra er bewust gefokt gaat worden met een ras, zie je dat fokkers wel op de mooie hoge bouw en de grote oren gaan letten, maar veel essentiëlere dingen, zoals sociale vaardigheden, intrekbare nagels en een perfecte verhouding lijf-poten gewoon lekker over het hoofd zien. En op die manier is jouw oerwoudhondje over dertig jaar een soort beagle met hd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief

Hahaha, nou nee hoor. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Over 30 jaar leven er geen stammen meer in oerwouden dus die hondjes zijn dan versmolten met de straathonden van het continent daar.
De zuiverheid van die lokale rassen zit hem in het niet mengen met andere rassen.
De honden waar jij het over hebt, podenco's en galgo's worden bewust zuiver gefokt door de jagers in Spanje. Ze "werken" met die honden.

De honden uit het oerwoud, zoals ik ze steeds noem, lopen daar gewoon. Die worden niet reu aan teef gepaard maar paren zelf, op straat. Omdat er alleen honden van dat type zijn blijft zo'n ras bewaard.

Ik ga waarschijnlijk helemaal niet fokken natuurlijk want ik ben gewoon geen fokker. Dat zou ik alleen doen als ik dacht dat het echt de moeite waard is.
Sommige rassen zijn en worden inderdaad verziekt, maar een ras als de basenji mag zelfs in de rasstandaard gewoon een simpel oerras blijven. Geen poeha maar gewoon een simpel hondje.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik heb die uitzending ook gezien geloof ik ,het ging over de 'New Guinea singing dog'.

Razend interessante uitzending !

Ik vind niet dat rassen als dingo's verloren mogen gaan, hoewel ze in Australie als ongedierte beschouwd worden.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:dit is ook helemaal mijn gevoel. pluk zo'n hondjes uit hun natuurlijke omgeving weg, en de selectiecriteria zullen veranderen, hoe hard je ook je best zou doen om dat tegen te gaan. en dan worden het gewoon weer andere honden, het zoveelste verwesterste ras in de rij.
Dan is toch iedere rashond verziekt?
De Hovawart is vroeger ook anders gefokt dan dat er nu gefokt wordt? :19:

Zoals jullie het nu stellen is iedere rashond verziekt aangezien er vrijwel geen enkele hond gefokt wordt om wat zijn taak oorspronkelijk was.

Wordt zo'n ras echter helemaal nooit populair en blijft het vooral in handen van goede fokkers is er niets aan de hand. Kijk eens rond, er lopen zoveel rassen van gezond type en uiterlijk waarin er nog ontzettend veel goede rasvertegenwoordigers zijn.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik vind dat de Basenji van het Westen weinig te maken heeft met die van de Congo. Hier wordt hard geselecteerd op de "juiste" kleurtjes en mooie kleurtjes, waar in Congo de kleur het minst belangrijke is.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”