Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondjes uit het oerwoud

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

MARC_S schreef:AAAAAAAAAAAHHHHHHH, ik wordt gek! :eek:

De argumenten tegen zijn dat ieder ras enorm verziekt wordt.
Ga dan ook over de rooie wanneer een rashond weer een nest krijgt. Daar gaat het dus blijkbaar om. De ene heeft witte boxers en de andere een jachthond of herder. Waar heb je het dan over?

Jullie gaan er vanuit dat ieder ras binnen een paar jaar vreselijk verziekt zal zijn en helemaal naar de kl*te maar ondertussen hebben jullie zelf rashonden :denken:

Verder neem ik niet door twee of 5 honden mee te nemen de verantwoordelijkheid over wat er met alle nakomelingen vanaf dan gedaan wordt. Kijk naar rashonden als de indian dog, die worden gewoon raszuiver en streng gefokt via clubs.

Hadden jullie in die topic niet zoiets van oeh aah wat mooi. Nou dat is dus precies hetzelfde :19:

Ik zeg niet dat ik meer zou doen dan een keer een nestje fokken onder strenge voorwaarden. Ik zeg niet een nieuw ras te willen lanceren als modepopje :19: Ik wil helemaal geen pups fokken en verkopen aan Jan en alleman. Hooguit een keer een nest om te kijken wat er uit komt en dan plaatsen bij verantwoordelijke mensen, al dan niet met fokkersvoorwaarden.

Jullie flippen helemaal uit over het door mij willen observeren en bestuderen van die honden. Ik heb daar een wetenschappelijke opleiding over genoten en weet prima wat ik doe.
Als een ethologisch centrum of een dierentuin wilde honden bestudeerd is er niks aan de hand. Als ik daar werk ook niet, maar als ik het thuis wil doen dan wordt er gedaan alsof ik hondenrassen wil bederven en honden de ondergang in trek omdat ze mode worden en allemaal genetische afwijkingen zullen vertonen. Hoe moet ik dat doen in 1 of 2 nesten?

Jullie overdrijven en trekken bizarre conclusies moet ik zeggen.

Zien jullie mij al met 50 honden en 20 nesten per jaar? DAAR wordt een ras door verziekt nl. :ok:
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Door dat je een wetenschappelijke opleiding in deze richting hebt genoten ben je uiteraard heel goed instaat om een amateuristische experiment thuis te doen. Ik moet eerlijk toegeven: Dit is een geweldig goed opgezet en goed onderbouwd wetenschappelijk experiment. :ok:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

malinois schreef:
Angel-eyes schreef:Er zijn meer mensen die dit ras dan ook interresant gaan vinden en dan krijg je wel dat er weer misbruik van wordt gemaakt.
als jij de mensen uitzoekt bij wie je je hondjes plaatst en dan praat je niet over 100 pups lijkt me maar over max. 10 tot 15 pups, dan weet je toch wat ermee gebeurd. Je kunt ze onder bep. voorwaarden naar die mensen doen etc. Natuurlijk zal er vraag naar komen zoals naar elk ras, maar zolang je nog aan het onderzoeken bent hoef je daar toch niet aan te voldoen? Ik ken genoeg mensen die er niet over zullen piekeren om zo'n hond door te verkopen of te laten dekken door wat dan ook, ook niet voor (enorme) geldbedragen. Zulke mensen moet je dan ook zoeken, en met een klein aantal pups lijkt me dat toch niet zo moeilijk.

Ja tuurlijk zullen mensen het onder voorwaarden wegdoen, ben ik mee eens, ik ga er ook niet vanuit dat marc dat gaat doen, maar iemand die er wat uit wilt slaan kan zich anders voordoen en kan er toch anders mee gaan fokken, als het allemaal zo simpel was dan stond het op internet niet zo vol met al die "rashondjes" die ergens in een schuur geboren worden.
Zelfs dure rassen worden zo verkocht en die zijn toch ook ooit in weinig aantallen gefokt.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Angel-eyes schreef:Ik neem aan dat iedereen die hier mee kan lezen het ook kan gaan doen, mensen die alleen meelezen en er iets in zien kunnen het gaan verzieken.
Boxers zijn ook in bepaalde dingen wat verziekt, maar daar gaat het toch niet om :roll:

Ik heb witte boxers, en dus? :roll:
En dus........ kan jij mij niks vertellen als je zelf boxers met genetische afwijkingen bij een onzorgvuldige fokker vandaan haalt :19:
Ik weet niet of je ze vanaf pup hebt maar als je ze bewust gekocht hebt zijn het mensen als jij die genetische afwijkingen zoals pigmentgebrek of overmatig wit in stand houden. Een fokker die witte pups kan verkopen fokt ze bewust om de perfect afgetekende gekleurde boxer in zijn nest te krijgen.

Veel fokkers durven dat gelukkig niet ivm de problemen van witte honden. Neem van mij aan dat iedere fokker aan de hand van de aftekening van de ouders kan voorspellen wat de kans op witte en dus ziekelijke honden in zijn nest wordt. 2 keer zoveel wit aan afteking in de ouders geeft zoveel kans op witte en dus evt dove en zwakke honden.

Witte boxers zijn mode, het ras gaat dus zo naar de kl*te :wink:

Verkopen die lekker dan wordt dat dus in stand gehouden :ok:

Iedereen die mee leest doet zijn best maar als ze hondjes willen halen, wat kan ik daar aan doen?
Wat is er erger aan een onzorgvuldig gefokt oerhondje dan een boxer met een witte deken over heel zijn lichaam en een platte kop met traanogen? Geef mij het door een ander gehaalde oerhondje maar dan :ok: :roll:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:
malinois schreef:
MARC_S schreef:Precies, en zoals jij zijn er meer mensen. Als de pups dan naar zulke mensen gaan die mee willen kijken en mee willen werken aan het onderzoek dan is het toch prima?
Mensen met verstand van honden die ze zullen geven wat ze nodig hebben en waarbij er geen risico is dat ze gaan broodfokken met "oerwoudhondjes". :ok:
inderdaad, als je het op zo'n manier doet, zie ik het probleem er ook niet van in. Je moet niet aan iedereen die je op straat tegenkomt een hondje in de arm drukken van kijk even hoe die uitgroeit dat lijkt me logisch. Maar als je (misschien onder bep. voorwaarden) de honden bij mensen plaatst, hou je er zicht op en je krijgt redelijk betrouwbare gegevens qua gedrag, karakter etc. lijkt me.
Er zijn meer mensen die dit ras dan ook interresant gaan vinden en dan krijg je wel dat er weer misbruik van wordt gemaakt.
Dan gaan ze het zelf maar halen :19: Als ik alleen reutjes en teefjes plaats bij mensen met eerlijke motieven wordt er met mijn hondjes niet gefokt. Contractbreuk ed. :wink:

Broer-zus combinatie is het enige wat kan en dan zal ik al een reu en een teef aan mensen moeten hebben gegeven die me in de luren wilden leggen. Die moesten dan al samen werken en mij bedriegen want ik verkoop dan echt geen onverwant paartje aan een vreemde.

Nogmaals, iets bekijken is niet hetzelfde als een nieuw ras lanceren. Als ik een klein lijntje in stand hou en daardoor genen kan bewaren is dat al een heel doel op zich, naast het kijken als gedragsdeskundige naar die dieren om de wetenschap over honden wat uit te kunnen breiden. Daar is iedereen uiteindelijk bij gebaat.
Oke, naja ik hoop voor je dat het lukt, en veel succes ermee. :ok:
laeken
Zeer actief

Senta schreef:Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Door dat je een wetenschappelijke opleiding in deze richting hebt genoten ben je uiteraard heel goed instaat om een amateuristische experiment thuis te doen. Ik moet eerlijk toegeven: Dit is een geweldig goed opgezet en goed onderbouwd wetenschappelijk experiment. :ok:
Jij weet niets van wat ik evt van plan ben nog van hoe ik het op zou zetten dus knappe conclusie :ok:
Dat leren we dus onder andere, conclusies trekken uit gegronde waarden. Experimenten waterdicht opzetten etc.

Als ik een plan heb en het hier neer zet en jij kan daar hiaten in vinden praten we verder. Als je stemmingmakend vooropgesteld gaat concluderen over iets dat hier niet eens gestaan heeft kunnen we niet praten. :blah:
Afbeelding
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:
Senta schreef:Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Door dat je een wetenschappelijke opleiding in deze richting hebt genoten ben je uiteraard heel goed instaat om een amateuristische experiment thuis te doen. Ik moet eerlijk toegeven: Dit is een geweldig goed opgezet en goed onderbouwd wetenschappelijk experiment. :ok:
Jij weet niets van wat ik evt van plan ben nog van hoe ik het op zou zetten dus knappe conclusie :ok:
Dat leren we dus onder andere, conclusies trekken uit gegronde waarden. Experimenten waterdicht opzetten etc.

Als ik een plan heb en het hier neer zet en jij kan daar hiaten in vinden praten we verder. Als je stemmingmakend vooropgesteld gaat concluderen over iets dat hier niet eens gestaan heeft kunnen we niet praten. :blah:
Een klein lijntje in stand houden..... :blah: :blah: :blah:

Thuis een experiment doen, eens een nestje, een paar hondjes.

Tja dat is dus m.i. geen experiment waarop je conclusies kunt baseren. (Je bent overigens echt niet de enige met een wetenschappelijke opleiding)
Laatst gewijzigd door Senta op 16 mei 2005 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
laeken
Zeer actief

Angel-eyes schreef:Oke, naja ik hoop voor je dat het lukt, en veel succes ermee. :ok:
Voorlopig is dit een puur theoretisch verhaal en heb ik geen concrete plannen, vandaar de discussiehoek op het forum. :wink:
Ik zal er minimaal 5 jaren over denken en lezen eer ik zoiets zou doen, onderzoek, vooronderzoek en orienterend reizen. Lokaal kijken wat het inhoud en dan zien we wel weer verder.

Gewoon leuk om over te praten dus voorlopig :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Senta schreef: Een klein lijntje in stand houden..... :blah: :blah: :blah:
Ja? Weet je niet wat dat betekend ofzo? Als ik 4 onverwante hondjes heb is dat een klein lijntje. Waar ligt je probleem nu?

Niet gaan blaten maar even uitleg geven aub want schapen versta ik niet. Dat heb ik nooit geleerd :mrgreen:
Afbeelding
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:
Ja? Weet je niet wat dat betekend ofzo? Als ik 4 onverwante hondjes heb is dat een klein lijntje. Waar ligt je probleem nu?

Niet gaan blaten maar even uitleg geven aub want schapen versta ik niet. Dat heb ik nooit geleerd :mrgreen:
Ga je nu alweer katten en schelden? Dat is meestal een teken van onmacht en dan houdt voor mij de discussie hier op.

Succes bij je experiment. Succes voor die hondjes.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:Oke, naja ik hoop voor je dat het lukt, en veel succes ermee. :ok:
Voorlopig is dit een puur theoretisch verhaal en heb ik geen concrete plannen, vandaar de discussiehoek op het forum. :wink:
Ik zal er minimaal 5 jaren over denken en lezen eer ik zoiets zou doen, onderzoek, vooronderzoek en orienterend reizen. Lokaal kijken wat het inhoud en dan zien we wel weer verder.

Ik lees zeker mee :mrgreen: :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
laeken
Zeer actief

Senta schreef:Een klein lijntje in stand houden..... :blah: :blah: :blah:

Tja dat is dus m.i. geen experiment waarop je conclusies kunt baseren. (Je bent overigens echt niet de enige met een wetenschappelijke opleiding)
Oh, het is ineens meer geworden :mrgreen:

Wat jouws inziens en mijns inziens een experiment is verschilt schijnbaar. Jij zag dus liever dat ik 100 hondjes meenam en daar 100 nestjes mee zou fokken?

Wie beweert hier nu dat ik de enige ben met een opleiding in de biologie, genetica en etholgie? Ik niet hoor, dat leg jij mij alleen graag in de mond, dat is iets anders. :ok:
Afbeelding
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:

Wat jouws inziens en mijns inziens een experiment is verschilt schijnbaar. Jij zag dus liever dat ik 100 hondjes meenam en daar 100 nestjes mee zou fokken?

Wie beweert hier nu dat ik de enige ben met een opleiding in de biologie, genetica en etholgie? Ik niet hoor, dat leg jij mij alleen graag in de mond, dat is iets anders. :ok:
Ik moet hier toch nog echt even op reageren. Jij legt mij woorden in de mond en daar houd ik niet van. Ik zou liever zien dat je die diertjes gewoon daar laat. m.i. is de meerwaarde van zo'n experimentje nl nihil.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
laeken
Zeer actief

Senta schreef:
MARC_S schreef:

Ga je nu alweer katten en schelden? Dat is meestal een teken van onmacht en dan houdt voor mij de discussie hier op.

Schelden!? Hahaha, katten ok, dat kan jij ook goed, maar schelden? Kom op zeg, waar kom jij vandaan?
Jij antwoord met een halve zin en smilies, dat is pas zieken als je het mij vraagt. Verder leg je me woorden in de mond en maakt nu stemming door net te doen of ik je uitgescholden heb :neenee: :19:

Jij zegt succes voor de hondjes, ipv succes met de hondjes om te insinueren dat ik hele zielige scharminkels zal hebben, weggenomen uit hun omgeving en vermaakt tot sneue dieren. Over vals en stiekem gesproken............. :ok:

Als je dat soort dingen wil zeggen zou je dat gewoon direct en niet verkapt moeten doen, dat staat je wel zo netjes.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Schiet me ineens iets te binnen, Marc die honden zijn toch niet van die Indische wilde honden??Die staan erom bekend dat ze zelfs in een flinke groep een volwassen tijger kunnen doden :N: .......die ga je toch zeker niet meenemen :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Senta schreef:
MARC_S schreef:

Ik moet hier toch nog echt even op reageren. Jij legt mij woorden in de mond en daar houd ik niet van. Ik zou liever zien dat je die diertjes gewoon daar laat. m.i. is de meerwaarde van zo'n experimentje nl nihil.
Daar gaan we weer en nu vraag ik het je maar gelijk. Wat leg ik je in je mond aan woorden? Pak ze concreet uit mijn teksten en zeg het eens.... :ok:

De vraag dat je liever zag dat ik er 100 meenam om significanter onderzoek te doen? Dat is een vraag, er staat dus jij ziet liever met een vraagteken erachter. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Angel-eyes schreef:Schiet me ineens iets te binnen, Marc die honden zijn toch niet van die Indische wilde honden??Die staan erom bekend dat ze zelfs in een flinke groep een volwassen tijger kunnen doden :N: .......die ga je toch zeker niet meenemen :mrgreen:

Hahaha, nee dat zijn rode honden en dat zijn wilde dieren, geen gedomesticeerde vorm van de hond die 100% verwant is aan jouw boxers.

Een wilde rode hond is een andere soort, een heel andere hondachtige, zeker geen huishond dus :mrgreen:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:Schiet me ineens iets te binnen, Marc die honden zijn toch niet van die Indische wilde honden??Die staan erom bekend dat ze zelfs in een flinke groep een volwassen tijger kunnen doden :N: .......die ga je toch zeker niet meenemen :mrgreen:

Hahaha, nee dat zijn rode honden en dat zijn wilde dieren, geen gedomesticeerde vorm van de hond die 100% verwant is aan jouw boxers.

Een wilde rode hond is een andere soort, een heel andere hondachtige, zeker geen huishond dus :mrgreen:
Oke, de rust is weer terug :mrgreen:
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:
Senta schreef:
MARC_S schreef:

Schelden!? Hahaha, katten ok, dat kan jij ook goed, maar schelden? Kom op zeg, waar kom jij vandaan?
Jij antwoord met een halve zin en smilies, dat is pas zieken als je het mij vraagt. Verder leg je me woorden in de mond en maakt nu stemming door net te doen of ik je uitgescholden heb :neenee: :19:

Jij zegt succes voor de hondjes, ipv succes met de hondjes om te insinueren dat ik hele zielige scharminkels zal hebben, weggenomen uit hun omgeving en vermaakt tot sneue dieren. Over vals en stiekem gesproken............. :ok:

Als je dat soort dingen wil zeggen zou je dat gewoon direct en niet verkapt moeten doen, dat staat je wel zo netjes.
Ik kat niet. Ik maak jou niet uit voor vanalles en nog wat. Ik denigreer jou niet door je schat of meneertje te noemen.. Jij legt mij een boel woorden in de mond. En ik bedoel inderdaad succes VOOR die hondjes. Die zomaar uit hun omgeving worden weggerukt. Dus ik zie niet wat hier vals en stiekum aan zou zijn. Verder hebt ik nooit over scharminkels gesproken (wie l,egt nu wie woorden in de mond?). Zieken bij het gebruik van halve zinnen en smilies? Kom waar kom jij vandaan? :19:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
laeken
Zeer actief

Ik zeg schat om je aandacht te vragen voor wat ik schrijf en te zorgen dat je je niet laat leiden door de achterliggende gevoelens naar mij toe :ok:
Dan weet ik dat je "klik" bij de les bent en zal lezen wat er nu eigenlijk staat :mrgreen:
Alvast bedankt namens de hondjes voor het succes dat je ze wenst, de arme uit het oerwoud weggerukte diertjes.

Ook succes voor jou herder waar niks mee gedaan wordt als werkhond :idea:
Afbeelding
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik zeg schat om je aandacht te vragen voor wat ik schrijf en te zorgen dat je je niet laat lijden door de achterliggende gevoelens naar mij toe :ok:
Dan weet ik dat je "klik" bij de les bent en zal lezen wat er nu eigenlijk staat :mrgreen:
Alvast bedankt namens de hondjes voor het succes dat je ze wenst, de arme uit het oerwoud weggerukte diertjes.

Ook succes voor jou herder waar niks mee gedaan wordt als werkhond :idea:
Achterliggende gevoelens voor jou??? Moet ik die dan hebben?? En zelfs dan wens ik door een onbekende niet met schat aangesproken te worden.

Hoe weet jij wat ik wel of niet met mijn herder doe?? Volgens mij heb ik het daar nog nooit over gehad.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
laeken
Zeer actief

Senta schreef:Achterliggende gevoelens voor jou??? Moet ik die dan hebben?? En zelfs dan wens ik door een onbekende niet met schat aangesproken te worden.
Ik wens zoveel niet, toch gebeurd het als je met mensen omgaat. Je kan de wereld niet kneden tot een omgeving waarin alles loopt als je zelf wil en besluit. Helaas. Als jij meer in die schat legt dan ik dan kan ik daar weinig aan doen.

Overschat het gewoon niet betreffende wat er in dat woord ligt bij gebruik door iemand.
Hoe weet jij wat ik wel of niet met mijn herder doe?? Volgens mij heb ik het daar nog nooit over gehad.
Daarom neem ik aan dat je er niks mee doet. Je zegt nl nooit dat je er wat mee doet :mrgreen:

Maargoed, we dwalen af van het onderwerp in onze gevoelens naar elkaar :roll:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

pfffff, kan de discussie weer even terug naar het onderwerp? ik vind het namelijk wel interessant om te lezen, juist omdat het door iemand opgestart wordt die er daadwerkelijk over nadenkt. Ik wil daar namelijk wel meer over weten in plaats van alleen maar persoonlijk getruttel.

------------------
dus terug naar het onderwerp:

Trumler is misschien wel een verkeerd voorbeeld omdat hij juist uitging van kruising en de uitkomst daarvan.
Marc, jij wilt dus een lijn uitbouwen vanuit dezelfde soort honden (uit die omgeving). Maar zou je dan niet in de problemen komen omdat er in de omgeving hier te weinig soortgelijk materiaal voor handen is om de lijn mee uit te bouwen? Dan zou je dus telkens naar "het oerwoud" moeten gaan om nieuw bloed te halen om de lijn verder uit te zetten en gezond te houden? Of kan je dat met alleen lijnteelt (dat heet toch zo, als je het binnen dezelfde lijn houdt) ook voor elkaar krijgen?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rataplan schreef:
MARC_S schreef:

Ik lees zeker mee :mrgreen: :ok:
ik ook! :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Senta schreef:Hoe weet jij wat ik wel of niet met mijn herder doe?? Volgens mij heb ik het daar nog nooit over gehad.
ah kijk, goed dat je daarop terugkomt, heb er ong. 2 pag. geleden ook over gehad alleen nog geen antwoord op gehad, waarom zijn huskies op de bank zielig en jouw kruising duitser niet?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Senta schreef:Achterliggende gevoelens voor jou??? Moet ik die dan hebben?? En zelfs dan wens ik door een onbekende niet met schat aangesproken te worden.
:smile: :smile: wat zielig!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:pfffff, kan de discussie weer even terug naar het onderwerp? ik vind het namelijk wel interessant om te lezen, juist omdat het door iemand opgestart wordt die er daadwerkelijk over nadenkt. Ik wil daar namelijk wel meer over weten in plaats van alleen maar persoonlijk getruttel.

------------------
dus terug naar het onderwerp:

Trumler is misschien wel een verkeerd voorbeeld omdat hij juist uitging van kruising en de uitkomst daarvan.
Marc, jij wilt dus een lijn uitbouwen vanuit dezelfde soort honden (uit die omgeving). Maar zou je dan niet in de problemen komen omdat er in de omgeving hier te weinig soortgelijk materiaal voor handen is om de lijn mee uit te bouwen? Dan zou je dus telkens naar "het oerwoud" moeten gaan om nieuw bloed te halen om de lijn verder uit te zetten en gezond te houden? Of kan je dat met alleen lijnteelt (dat heet toch zo, als je het binnen dezelfde lijn houdt) ook voor elkaar krijgen?
Het gaat me meer om het bekijken van wat er nog aan restmateriaal rondloopt dan het evt redden van zo'n ras. Ik wil zien wat er aan verschillen is en zien wat er nog loopt aan honden in oorspronkelijke vorm. Dat doe je niet alleen en daar moet je inderdaad steeds weer voor terug naar het land van oorsprong om te zoeken naar zuiver materiaal. Dat zou mij echter te grootschalig worden.

Lijntelen op een klein aantal honden zal elk genetisch defect naar boven halen, ook zeer interesant maar mij te heftig. Een kleine lijn van onverwante honden is echter wel haalbaar. 3 nesten in 5-10 jaar betekend een hond of 3-4 halen en kijken wat er gebeurd. In samenwerking met iemand anders zou er dan evt een nieuwe reis geboekt kunnen worden om te kijken wat er daarna nog te halen valt aan goed nieuw bloed. Loopt het dood dan loopt het dood, dat voorkom je dan niet meer.

Ik heb net ook een zeer interessant verhaal gekregen over de problemen en de modegril die kan onstaan als je zoiets doet. Honden in hun oorspronkelijke gebied blijken ook ziektes te kunnen dragen waar daar lokaal geen direct nadeel door ontstaat. Ook voedingstechnisch gezien is er het een en ander om rekening mee te houden. Dat was de info die ik zocht inderdaad, bedankt :wink: :ok:

Maar ook daar zal ik uiteraard indien het ooit gebeurd zeer zorgvuldig mee omgaan. Er worden geen hondjes uit Borneo gehaald die hier op de bonzo gezet worden. Er wordt daar uitgebreid uitgezocht waar die dieren van leven en hoe die honden leven voor er uberhaubt een hondje mee naar NL gaat.

Het hondje dat meegaat komt uit een populatie die duidelijk geisoleerd is en die erg uniform overkomt. Dat hondje is 6-7 weken en zal dan daar minimaal 1 maand groeien bij mij voordat ik er aan denk het diertje mee te nemen. In de eerste weken wil ik ook in de buurt van dat nest zijn om de pups te zien opgroeien en ze een start te geven waar ze hier mee verder kunnen. Geen trauma's en geen slechte ervaringen.

Met de mensen daar praten zal natuurlijk ook een schat aan informatie opleveren.

Het betreft inderdaad geen kruisingen en al helemaal geen fokdoelen kwa uiterlijk, gedrag of bouw. Het is wat het is en dat is wat ik wil bekijken, de hondjes zijn klaar in wat ze zijn. Hun bloed zuiver houden is wel een van de doelen. Een gelijkend hondje uit NL zal dus niet gebruikt kunnen worden om bloed te verversen in een lijn. Dan moet het stoppen daar waar het vast loopt. Dat zou heel het oorspronkelijke doel in een keer wegvegen, nl bestuderen en zoeken naar oergenen. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kijk maar eens naar deze basenji in Afrika, dat soort honden heb je in ander type ook in Azie bv. Of zuid amerika. Kleine honden gehouden met een doel en zeer oorsrponkelijk en zuiver aanwezig daar waar geen nieuwe mensen met nieuwe honden gekomen zijn. :ok:

Afbeelding
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Gewoon voor de beeldvorming, Marc, is dat type hondje waar jij het over hebt overeenkomstig met dit ras of aanverwante rassen?

En ja, die ziektes en voeding kan ik me iets bij voorstellen dat daar struikelblokken in zitten of anders gezegd, uitdagingen.
Roelfien
Zeer actief

Wat ik me ook zit af te vragen: uit onderzoek is gebleken dat bijvoorbeeld wolven die in het wild geboren worden, dus uit wilde ouders voortkomen en in het wild verwekt worden groter zouden zijn dan de wolven die gedomesticeerd werden en waarmee dan gefokt werd. De kop zou bijvoorbeeld al kleiner worden bij het eerst volgende nest wat er dan volgt. Dat is dan het verschil tussen wild en domesticatie.
Zouden er ook dergelijke verschillen kunnen optreden als je zou fokken in een andere omgeving dan waar ze oorspronkelijk gefokt worden?
(zeker daar het hier echt om een wezenlijk verschil van omgeving gaat; oerwoud, temperatuur,vrijheid etc tegenover nederlandse omgeving?)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

MARC_S schreef: Jeetje, dat zegt het dametje met 1 hond van het ras met zo ongeveer elke oogkwaal en hartkwaal die een hond kan krijgen :19:
Ik weet dat je me niet moet, maar die antipathie door laten schemeren door te reageren zonder te lezen doet jezelf tekort.
En dat zegt een zichzelf bioloog noemend persoon die zegt ook nog een en ander van honden af te weten?
Je rassenkennis is wat de Drentsche Patrijshond betreft in elk geval beneden peil.En hoe kun je weten of ik jou al dan niet mag als ik het zelf niet eens weet aangezien ik je niet ken?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”