Dat zijn vaak actie reactie momentennusca schreef:Er kunnen inderdaad nog andere manieren zijn, maar soms is dat wat je hond op zo'n moment doet zo fout dat je het soms zo oplost omdat dat dan een directe reactie van jezelf is. Ik hou absoluut niet ervan om op zo'n manier met een hond om te gaan, toch was dat een keer wel zo mijn reactie. En hoewel we nog heel veel hebben om aan te werken wat ik ook zeker niet op die manier wil oplossen heeft dat toen wel iets duidelijk gemaakt bij haar.Hutsje schreef:ik denk dat wanneer je al zover bent er al veel eerder dingen misgegaan zijn als je het alleen nog zo kunt oplossen. en dan nog zijn er andere manieren.

Je hoeft en kan niet altijd met grof geweld een conflict met je hond aangaan ook al lijken ze je te testen, soms moet je het anders aanpakken iets slimmer zijn zonder lichamelijk de strijd aan te gaan, uiteraard daarna ook wel consequent zijn. Een poging om op bed te komen was een grote Nee! Inmiddels is dat veranderd omdat we weten wat we aan elkaar hebben, dat was in het begin even aftasten.
Maar had ik destijds met dat bedconflict gedacht in de trant van mensen die denken "dat gedrag sta je toch niet toe, en zo'n hond moet even duidelijk weten wie de baas is" weet ik niet of ik er ongeschonden uit had gekomen, en denk ik niet dat de band tussen hem en mij zo sterk had geweest als dat hij is.