Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vier op tien rashonden ziek door fokmethoden.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zoek stok! schreef:Ik vind keuren op uiterlijk logisch voor rashonden. Maar dat wil niet zeggen dat fokkers alleen de kampioenen moeten vragen om te dekken. Ook vind ik wat variatie in het ras geen probleem.
Maar dat is nu juist één van de problemen denk ik, ik heb de indruk dat een groot percentage van de fokkers graag wil smijten met indrukwekkende namen en titels. Dat is een cultuur die in stand wordt gehouden door het competitie-element volgens mij.
Hoe is het fokken van honden in hemelsnaam tot een wedstrijd geraakt vraag ik u af :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind keuren op uiterlijk logisch voor rashonden. Maar dat wil niet zeggen dat fokkers alleen de kampioenen moeten vragen om te dekken. Ook vind ik wat variatie in het ras geen probleem.
Maar dat is nu juist één van de problemen denk ik, ik heb de indruk dat een groot percentage van de fokkers graag wil smijten met indrukwekkende namen en titels. Dat is een cultuur die in stand wordt gehouden door het competitie-element volgens mij.
Hoe is het fokken van honden in hemelsnaam tot een wedstrijd geraakt vraag ik u af :19:
Tja, hoe is het fenomeen "rashond" ontstaan? :wink:

En verder bestaan rasverenigingen natuurlijk gewoon uit mensen, en daar zit vanalles tussen, net als in andere groepsverbanden :19:
Laatst gewijzigd door Gos op 15 jun 2009 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jaap* schreef:Hoe is het fokken van honden in hemelsnaam tot een wedstrijd geraakt vraag ik u af :19:
Dat zit in de mens he, alles moet een competitie zijn. Overigens is het ook weer te algemeen gesteld dat alle fokkers fokken om kampioenen voort te brengen. Ik snap sowieso niks van het showwereldje, maar dat ligt echt aan mij. Dat een eigenaar heel trots is dat zijn of haar hond een U heeft gekregen en iedereen feliciteert hem of haar. Ik doe dat ook netjes hoor, maar in wezen heeft de eigenaar natuurlijk niet veel gedaan aan het uiterlijk van de hond :wink: Hetzelfde met fokken. Ik zou veel trotser zijn als mijn pups een geweldig leven hebben bij hun nieuwe eigenaren en veel plezier brengen, dan op een U scorende pup an sich :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:
Het vervelende is wel dat veel mensen dan maar voor een kruising gaan, terwijl die niet zo goed iets kunnen mankeren. Het is bepaald niet zo dat 40 % van alle rashondenfokkers gezondheidsproblemen hebben. Het ene ras is het andere niet, en de ene fokker is de andere niet.

Ik denk dat je het anders bedoelt of ik begrijp het niet (kan heel goed :wink:) maar wat bedoel je met: het vervelende is dat mensen dan maar voor een kruising gaan? Bedoel je daarmee honden die op een bepaald ras lijken, maar geen stamboom hebben of onherleidbare kruisingen. Ik denk dat er namelijk heel veel mensen zijn die heel bewust voor een onherleidbare kruising kiezen. Ik ken er iig wel een paar...
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jaap* schreef:
tja, beetje de aard van de meeste mensen toch wel, de beste willen zijn, het mooiste willen hebben, de meeste titels op ene hond krijgen, dat het show gebeuren los moet staan , van het feit of een hond wel of niet geschikt is voor de fok, dat vergeten een boel mensen helaas, een show gaat om uiterlijk ( althans dat zou het moeten gaan) nauwelijks om karakter en al helemaal niet om gezondheid, of om afstamming.
een hond uit een vader-dochter combi bv, kan heel mooi Ned. kamp, Int Kamp worden. een hond die een bepaalde operatie heeft ondergaan, kan ook prima titels krijgen.
fokkers zelf moeten de balk uit hun ogen halen, maar goed, helaas denk ik, dat dat een utopie is...
ik show ook wel met mijn honden hoor, maar dat is te verwaarlozen en titels heb ik al helemaal niet bij mijn honden, ik vind het ook niet belangrijk.
er word ook veel te veel belang gehecht aan een U'tje, minder is voor vele al niet meer oke en dus ook niet voor mensen die een reu zoeken, die mot beter, beter best zijn, afgaand op show uitslagen dan. helaas werken KM's daar ook aan mee, afgelopen weekend was er een show, en dan bv bij de Jack, 9 honden ( geloof ik) en allemaal een U ( nou ja de baby's een VB) tja... moet je daar dan blij mee zijn als fokker? er waren div. types en diverse kwaliteit. ik snap prima dat de exposanten er blij mee waren, maar voor mij tekent het weer de waarde van een kwalificatie en een show ;)

maar goed, ik glimlach ook bij het krijgen van een G, ik ben niet zo'n showmens :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Jaap* schreef:
Ik vind dat Jaap volkomen gelijk heeft. Er wordt alleen naar de buitenkant van de hond gekeken, want dáár kun je de prijzen mee winnen.
Toch geloof ik niet dat de shows het grootste kwaad zijn in het steeds meer voorkomen van kwalen en ziekten. Dat zijn de gesloten stamboeken.
Dezelfde genen draaien maar in een kringetje rond, en bij het ene ras is dat erger dan het andere, maar alle rassen komen aan de beurt, vroeger of later.

Ik ken fokkers die heel veel wonnen en prachtige gezonde dieren hadden.
Maar die waren niks te beroerd om er gewoon een ander (wel lijkend) ras in te mixen en voor de stamboom een andere reu op te geven.
Ja, dat is fraude. Maar als ik een pup van zo'n fokker kan krijgen zeg ik geen nee

Straks met die DNA flauwekul is dat verleden tijd en kunnen we de rassen pas écht de afgrond in zien glijden.
ja die ken ik ook, alleen zo jammer, dat ze er niet eerlijk over ( kunnen ) zijn he, want ook die pups werden verkocht aan fokkers, die er dus were mee verder gingen, en dachten dat ze de lijn kende, dan feitelijk de opa van hun hondje een erfelijke oogafwijking had, tja... dat konden ze niet weten en nazoeken en fokker van het hondje kon dat natuurlijk niet vertellen, dan denk je dus dat goed bezig bent, de lijn kent, de sterke en de zwakke punten, helaas kan dat niet als papa op papier niet papa is.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:Dat een eigenaar heel trots is dat zijn of haar hond een U heeft gekregen en iedereen feliciteert hem of haar. Ik doe dat ook netjes hoor, maar in wezen heeft de eigenaar natuurlijk niet veel gedaan aan het uiterlijk van de hond :wink:
Nou, volgens mij gaat er ook heel veel tijd zitten in het uitzoeken van de juiste lijnen en combinaties die uiteindelijk die kans op dat winnende U-tje zo groot mogelijk maakt. net zoals werk/sporthonden fokkers zoeken naar de juiste lijnen en combinaties om de best mogelijke werk/sporthond te fokken :19:

Ik zou van een RvB als overkoepelende organisatie verwachten dat zij ingrijpt bij de rassen waar de gezondheid echt ernstig in het gedrang komt. Liefst al voordat het echt verschrikkelijk is, maar goed. :19:
En daar moeten keurmeesters en RV's ook bij betrokken worden. Misschien dat een rashond afgekeurd zou moeten kunnen worden als gezondheid en karakter afwijken?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
yamie schreef:dan denk je dus dat goed bezig bent, de lijn kent, de sterke en de zwakke punten, helaas kan dat niet als papa op papier niet papa is.
Ik denk zo dat 80% van alle stambomen in omloop niet klopt ;-)
En dan niet door het inmixen van vreemde rassen maar gewoon door het blote feit dat een teef per ongeluk gedekt wordt. Maar ja, door welke reu????? Drie reuenkoppies kijken je trouwhartig aan en dan is het toch écht ienemienemutte hoor ;-)
Alle stambomen die daarna uitgegeven worden voor de nakomelingen van die teef zullen dus niet kloppen.
nou dat vind ik zwaar overdreven :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef:
yamie schreef:dan denk je dus dat goed bezig bent, de lijn kent, de sterke en de zwakke punten, helaas kan dat niet als papa op papier niet papa is.
En dan niet door het inmixen van vreemde rassen maar gewoon door het blote feit dat een teef per ongeluk gedekt wordt. Maar ja, door welke reu????? Drie reuenkoppies kijken je trouwhartig aan en dan is het toch écht ienemienemutte hoor ;-)
Alle stambomen die daarna uitgegeven worden voor de nakomelingen van die teef zullen dus niet kloppen.
Ik niet ;-)
basseer je dit op eigen ervaringen? of vanuit de kennel waar je gewerkt hebt?
ik weet heus wel, dat er gerotzooid word, zo na-ief ben ik niet, maar 80 % is te hoog, dat geloof ik niet, de fokkers die ik ken, mee om ga, durf ik van te zeggen, dat dat niet zo gebeurd, ik ken ze ook, die na een ongelukje, dna lieten testen om zo 100 % zeker te weten wie papa was.
of is die 80 % in een bepaald ras bedoeld? :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaap* schreef:Hoe is het fokken van honden in hemelsnaam tot een wedstrijd geraakt vraag ik u af :19:
Mag ik er dan even op wijzen dat het echt niet alleen om die buitenkant gaat als het competitie betreft?

Als je even rondkijkt in de jachtwereld zie je dat daar nauwelijks naar uiterlijk wordt gekeken en alleen naar prestatie. En dat er dikke bedragen worden neergelegd voor pups van ouderdieren die goed lopen op wedstrijden.

Dacht je dat daar meer naar gezondheid wordt gekeken?
Ik kan je verzekeren van niet.

De mens is competatief.

Ik ben ervan overtuigd dat voorlichting en openheid de sleutel is.
En ik schroom niet dat over te zeggen en te schrijven trouwens.
Dat zouden meer mensen moeten doen (zowel het toepassen als het zeggen en schrijven).

Misschien worden de kopers dan ooit nog eens zo slim zich wél goed te laten voorlichten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief

Ik heb het toch niet specifiek over uiterlijk?
Ik geef alleen maar aan dat mensen gekke dingen gaan doen als ze iets kunnen winnen.
Jaap*
Zeer actief

Die buitenproportionele pupprijzen tellen ook lekker mee in de verkeerde motievensferen trouwens :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Ik heb het toch niet specifiek over uiterlijk?
Ik geef alleen maar aan dat mensen gekke dingen gaan doen als ze iets kunnen winnen.
Dat weet ik, dat jij dat weet, ik was te lui om het stukje van Nanna eronder te plakken ;)

Want veel mensen roepen altijd alleen maar dat het door het showen komt.
En dat is niet waar.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Die buitenproportionele pupprijzen tellen ook lekker mee in de verkeerde motievensferen trouwens :wink:
Dat is een feit.

Wij doen dat gelukkig niet, maar ik vind inderdaad prijzen van 2000 euro voor een pup wel ehm... :denken:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Daarbij heb je ervaren foutjes-verdoezelaars. 'Goede' handlers kunnen dat en zullen daarom ook vaker in de prijzen vallen. Dan draait het dus niet meer zozeer om de kwaliteiten van de hond maar om de kwaliteiten van de handler :19:
Tja, dat is het spelletje.
Want meer dan dat is het niet: een spelletje.

Ik kan een U uit een hond halen waar een onervaren iemand een ZG uit haalt.
En uiteraard zegt dat meer over mij dan over die hond ;)
Over de keurmeester zegt het niet per se iets. Die keurt wat hij ziet en dat is ook wat hij hoort te doen.
En als ik kan zorgen dat een hond zich beter toont, dan krijgt hij dus een betere beoordeling.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gos schreef:
Jaap* schreef:Euh, nog eens proberen :mrgreen: . Is het feit dat je "een prijs kunt winnen" er misschien een oorzaak van dat het zwaartepunt op een verkeerde plek is komen te liggen?
Als er geen afleidende roem in het verschiet ligt worden de pijlen misschien weer meer op de kern van de zaak gericht?
Het heeft er vast wat mee te maken. Een kwalificatie "Goed" leidt tot grote teleurstelling bij de eigenaar. Want dat zou niet goed genoeg zijn om mee te mogen fokken. Waarom heet het dan "Goed"? :wink:
dat heb ik me ook wel eens afgevraag,
mijn ouwetje hier is inmiddels 3 G's rijker, maar mag nog steeds niet in Denemarken (de reden dat ik ooit naar een show ben geweest, nl 4 dekaanvragen uit die hoek, maar dan moet hij een ZG hebben) dekken... :denken:

eneh, nog niet alles gelezen (tot deze reactie van Gos pas...
maar weet dat toen ik bij mijn laatste nest op mijn site zette dat 2 vd 11 pups bij de enting een hartruisje hadden dat veel mensen mij voor gek verklaarde en het overdreven vonden dat ik dat al meldde (kon gelukkig ook melden dat een echo niets ernstigs uitwees en dat ze er beide met 12/13 wk vanaf waren),
gevolg was wel dat een vd pupkopers uit de VS idd begon van, "mijn DA dacht ook wat te horen" terwijl ik 100% zeker was (in inmiddels ook 100% zeker weet, want ze zit nu ergens anders) dat er met haar niets mis was....maarja, dan lezen ze en denken ze.... :denken:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

christo schreef:
Aidan's probleem wijt ik overigens wel degelijk aan de huidige neiging bij de dobers om groter, logger en zwaarder te fokken. Komt er ook nog een dober, dan ben ik geneigd om eens te kijken in de VS. Christo is meer het Amerikaanse type en qua bouw en gewrichten kerngezond.
ben een paar jaar terug de halve wereld over aan het zoeken geweest en ben toch in Duitsland uitgekomen. Prima bouw, gefokt voor het werk. Daarvoor hoef je dus niet naar de VS waar ik de dober dus vreselijk lelijk vind overigens. :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef:
Zoek stok! schreef:
Het vervelende is wel dat veel mensen dan maar voor een kruising gaan, terwijl die niet zo goed iets kunnen mankeren. Het is bepaald niet zo dat 40 % van alle rashondenfokkers gezondheidsproblemen hebben. Het ene ras is het andere niet, en de ene fokker is de andere niet.

Ik denk dat je het anders bedoelt of ik begrijp het niet (kan heel goed :wink:) maar wat bedoel je met: het vervelende is dat mensen dan maar voor een kruising gaan? Bedoel je daarmee honden die op een bepaald ras lijken, maar geen stamboom hebben of onherleidbare kruisingen. Ik denk dat er namelijk heel veel mensen zijn die heel bewust voor een onherleidbare kruising kiezen. Ik ken er iig wel een paar...
Ik heb het inderdaad over de 'rashonden look a likes kruisingen', dus kruising DHxLab, Rottweiler x Mechel etc. Of zelfs volledige look al likes, dus een Labrador nest zonder stamboom. Dat zou dan ook gezonder zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:Ik denk zo dat 80% van alle stambomen in omloop niet klopt ;-)
Het percentage vind ik te hoog, maar er zullen ongetwijfeld dingen niet kloppen. Wordt wel steeds lastiger met de DNA testen overigens.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:Dat een eigenaar heel trots is dat zijn of haar hond een U heeft gekregen en iedereen feliciteert hem of haar. Ik doe dat ook netjes hoor, maar in wezen heeft de eigenaar natuurlijk niet veel gedaan aan het uiterlijk van de hond :wink:
Nou, volgens mij gaat er ook heel veel tijd zitten in het uitzoeken van de juiste lijnen en combinaties die uiteindelijk die kans op dat winnende U-tje zo groot mogelijk maakt. net zoals werk/sporthonden fokkers zoeken naar de juiste lijnen en combinaties om de best mogelijke werk/sporthond te fokken :19:
Dan ga jij er van uit dat de eigenaar ook de fokker is, dat is natuurlijk heel vaak niet zo. Als fokker heb je de reu uitgekozen, maar wat er uit komt is altijd nog afwachten. Je kunt twee kampioenshonden op elkaar zetten die ZG pups voortbrengen. En ik vind de kampioenen helemaal niet altijd de leukste rasvertegenwoordigers :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef:
Ik niet ;-)
ik denk het ook niet...
Het is een publiekelijk geheim bij de mechelaars en daar vind ik dan ook niets mis mee....
Vervelender wordt het als er dus niets over bekend is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het zou mij persoonlijk niks interesseren als de stamboom van Eva niet klopt. :19: Nu weet ik dat hij zover ik kan achterhalen wel klopt maar als er een keer een mechelaar meer in zit dan ik weet vind ik het ook prima. Ik zie er in ieder geval niks anders dan een laekense in en dat vind ik goed.

Ik vind het overigens ook heel bizar dat mensen over de RV gaan praten als er zieke rashonden zijn. 100% van de bulldoggen is ziek want ze hebben bijna allemaal knikstaarten en HD. Dan gaan we naar de berners, de bordeauxdoggen, de caveliers etc. Wat moet de fokker van een nestje laekense met die info? :denken:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:En om die verrekte gesloten stamboeken eens niet zo almachtig en heilig te verklaren.
Daarvoor moet je bij de kennelclubs zijn.
En die doen niet in alle landen zo rigide als hier.

Wat op zich trouwens een boeiend en optie-biedend gegeven is.

Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
MARC_S schreef: Wat moet de fokker van een nestje laekense met die info? :denken:
Zijn voordeel er mee doen? Je ziét hoe het kan gaan bij andere rassen, en al is het voor jouw ras nog niet zo ver, die tijd komt ook heus wel.
En die verwacht ik voor de laekense herder relatief snel gezien de, als je dat tegen andere rassen afzet, piepkleine genenpool...
Ik zou toch graag voor die tijd maatregelen genomen zien worden vanaf hogerhand, die de fokker meer ruimte geven om vers bloed in te brengen.
En om die verrekte gesloten stamboeken eens niet zo almachtig en heilig te verklaren.
Je kan het ook anders zien. Wat er niet in zit komt er niet uit toch? Maar wat de genenpool betreft heb je gelijk. Hoe dat zal gaan weet ik niet maar wat ik wel weet is dat de honden die je nu ziet relatief gezond zijn. Er zit geloof ik wel ED in het ras en een hartkwaal maar verder hoor ik nooit iets raars. Eva heeft dat gelukkig niet. Tenminste, dat denk ik :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:
Dan ga jij er van uit dat de eigenaar ook de fokker is, dat is natuurlijk heel vaak niet zo. Als fokker heb je de reu uitgekozen, maar wat er uit komt is altijd nog afwachten. Je kunt twee kampioenshonden op elkaar zetten die ZG pups voortbrengen. En ik vind de kampioenen helemaal niet altijd de leukste rasvertegenwoordigers :wink:
Nee daar ga ik helemaal niet vanuit. Ik schrijf toch duidelijk fokken :19: :wink:
Edit: en ik heb het ook niet over simpelweg wat kampioenen op elkaar zetten.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:
Rami schreef:
Zoek stok! schreef:

Ik heb het inderdaad over de 'rashonden look a likes kruisingen', dus kruising DHxLab, Rottweiler x Mechel etc. Of zelfs volledige look al likes, dus een Labrador nest zonder stamboom. Dat zou dan ook gezonder zijn.
Aha, oke! Ik denk ook niet dat die 'look-a-likes' gezonder zijn, wel denk ik dat onherleidbare bastaards over het algemeen sterk en misschien dus ook dus ook wel gezonder zijn.
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Zoek stok! schreef:Alle beetjes helpen om de fokkers tot actie te laten overgaan. De rasverenigingen de zwarte piet toespelen, is niet altijd terecht vind ik. De grote problemen kunnen ook vooral bij fokkers buiten de rasvereniging spelen.
Bij de Sharpei een waarheid als een koe ...helaas ....
En dan heb ik het NIET over alleen de broodfok maar vooral over de zovenaamd "gerenormeerde" fokker die al jaren meeloopt maar geen lid (meer) is van de rasvereniging.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk niet dat dit artikel op de radio (toch?) de juiste groep mensen raakt. Nu gaan mensen inderdaad voor kruizingen of stamboomloze honden 'want die van de buuf werd heel oud.' En hoewel ik het er helemaal mee eens ben dat een aantal stamboom-fokkers er een zooitje van maken, denk ik niet dat stamboomloze hondjes veel beter af zijn.

Wat betreft Tollers denk ik dat het lot van dat ras in handen ligt van fokkers. Ondanks dat er nog geen testen zijn voor auto-immuun ziekten kan iedereen weten dat het wél erfelijk is, en zijn maatregelen nemen. Dat gebeurt naar mijn mening veel te weinig. Daarnaast is de genenpool veel te klein, wat verbeterd zou kunnen worden door niet steeds dezelfde reuen te gebruiken. Maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in wat dat betreft :19:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
Maeve schreef: Daarnaast is de genenpool veel te klein, wat verbeterd zou kunnen worden door niet steeds dezelfde reuen te gebruiken. Maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in wat dat betreft :19:
Ik ook niet. Want dat moet de fokker verderop dan maar doen. ZIJ willen winnen op shows DUS wordt er naar de kampioen gerend. En je verkoopt je pups ook zo lekker als pappa kampioen is.
Ja, en een reu van "de concurent" gebruiken kan al helemaal niet natuurlijk :neenee:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Es schreef:Ik vraag me af waar de cijfers vandaan komen, de enige die er zijn, zijn namelijk van een (beperkt) aantal fokkers met rashonden, van de rest zijn geen cijfers.
Dat legt Ed Gubbels uit in de uitzending,

Er is tot nu toe onderzoek gedaan binnen 35 rassen en bij in totaal 17.000 honden. Uit dat onderzoek is gebleken dat het aantal honden binnen die onderzochte rassen waarbij erfelijke gebreken zijn geconstateerd gemiddeld per ras boven de 40% ligt.

Via deze link kom je op een pagina waar drie delen te downloaden zijn, je moet de tweede hebben, even rechts klikken en dan op opslaan als. Het bewuste onderdeel over zieke rashonden begint op 15 minuten en 20 seconden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”