Jaap* schreef:Zoek stok! schreef:Ik vind keuren op uiterlijk logisch voor rashonden. Maar dat wil niet zeggen dat fokkers alleen de kampioenen moeten vragen om te dekken. Ook vind ik wat variatie in het ras geen probleem.
Maar dat is nu juist één van de problemen denk ik, ik heb de indruk dat een groot percentage van de fokkers graag wil smijten met indrukwekkende namen en titels. Dat is een cultuur die in stand wordt gehouden door het competitie-element volgens mij.
Hoe is het fokken van honden in hemelsnaam tot een wedstrijd geraakt vraag ik u af

tja, beetje de aard van de meeste mensen toch wel, de beste willen zijn, het mooiste willen hebben, de meeste titels op ene hond krijgen, dat het show gebeuren los moet staan , van het feit of een hond wel of niet geschikt is voor de fok, dat vergeten een boel mensen helaas, een show gaat om uiterlijk ( althans dat zou het moeten gaan) nauwelijks om karakter en al helemaal niet om gezondheid, of om afstamming.
een hond uit een vader-dochter combi bv, kan heel mooi Ned. kamp, Int Kamp worden. een hond die een bepaalde operatie heeft ondergaan, kan ook prima titels krijgen.
fokkers zelf moeten de balk uit hun ogen halen, maar goed, helaas denk ik, dat dat een utopie is...
ik show ook wel met mijn honden hoor, maar dat is te verwaarlozen en titels heb ik al helemaal niet bij mijn honden, ik vind het ook niet belangrijk.
er word ook veel te veel belang gehecht aan een U'tje, minder is voor vele al niet meer oke en dus ook niet voor mensen die een reu zoeken, die mot beter, beter best zijn, afgaand op show uitslagen dan. helaas werken KM's daar ook aan mee, afgelopen weekend was er een show, en dan bv bij de Jack, 9 honden ( geloof ik) en allemaal een U ( nou ja de baby's een VB) tja... moet je daar dan blij mee zijn als fokker? er waren div. types en diverse kwaliteit. ik snap prima dat de exposanten er blij mee waren, maar voor mij tekent het weer de waarde van een kwalificatie en een show
maar goed, ik glimlach ook bij het krijgen van een G, ik ben niet zo'n showmens