Ik denk zelf dat het er in zit. En dat is moeilijk uit te leggen denk ik. Maar ik denk dat er honden zijn die niet willen leiden en dat er natuurlijke leiders zijn die leidig nemen en dat er honden zijn die geen leiding hebben, het wel willen en het dus proberen te nemen.chrico schreef:Dat is dus wat ik zeg of in elk geval probeer aan te gevendat wat wij wegschrijven onder angst, hoeft niet altijd in die vorm ook zo te zijn, de hond van blondie heeft bijv aangeleerd dat als hij in elkaar kruipt dat hij zijn straf ontloopt.
Alleen praten we nu over extreme angst of angstgedrag.
Ik vraag me echt af waar stress gedrag of onzeker gedrag vandaan komt bij een onderdanige hond als dat niet op een vorm van angst gebasseerd zou zijn. In mijn ogen ontwijkt de hond iets en als je iets ontwijkt dan vind je het eng of je bent bang voor het gevolg. Dat hoeft maar heel minimaal te zijn en niet zo extreem dat er grof geweld aan te pas hoeft te komen.
Dan kom ik op mijn eerste post terug, dat bij het respect tonen naar de baas zoals wij dat zien een stukje angst aan te pas komt want het niet tonen van respect zit een gevolg aan vast.
Ook kan je nog verder gaan daarin want als je het helemaal goed wil uitpluizen dan ga je terug naar wat is respect hebben, wat jij daaronder laat vallen hoef ik niet te hebben enz enz
En er zijn honden die nooit de strijd met de mens aangaan omdat ze die niet als lid van de roedel zien, maar altijd als 'leider' iig weten ze dat ze van die mens afhankelijk zijn.