Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil tussen respect en angst?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

chrico schreef:Dat is dus wat ik zeg of in elk geval probeer aan te geven :wink: dat wat wij wegschrijven onder angst, hoeft niet altijd in die vorm ook zo te zijn, de hond van blondie heeft bijv aangeleerd dat als hij in elkaar kruipt dat hij zijn straf ontloopt.
Alleen praten we nu over extreme angst of angstgedrag.

Ik vraag me echt af waar stress gedrag of onzeker gedrag vandaan komt bij een onderdanige hond als dat niet op een vorm van angst gebasseerd zou zijn. In mijn ogen ontwijkt de hond iets en als je iets ontwijkt dan vind je het eng of je bent bang voor het gevolg. Dat hoeft maar heel minimaal te zijn en niet zo extreem dat er grof geweld aan te pas hoeft te komen.

Dan kom ik op mijn eerste post terug, dat bij het respect tonen naar de baas zoals wij dat zien een stukje angst aan te pas komt want het niet tonen van respect zit een gevolg aan vast.

Ook kan je nog verder gaan daarin want als je het helemaal goed wil uitpluizen dan ga je terug naar wat is respect hebben, wat jij daaronder laat vallen hoef ik niet te hebben enz enz :wink:
Ik denk zelf dat het er in zit. En dat is moeilijk uit te leggen denk ik. Maar ik denk dat er honden zijn die niet willen leiden en dat er natuurlijke leiders zijn die leidig nemen en dat er honden zijn die geen leiding hebben, het wel willen en het dus proberen te nemen.
En er zijn honden die nooit de strijd met de mens aangaan omdat ze die niet als lid van de roedel zien, maar altijd als 'leider' iig weten ze dat ze van die mens afhankelijk zijn.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dat verklaard nog steeds niet waarom respect niet gerelateerd kan en mag zijn aan angst :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Als ik dan dreig dan tonen ze onderdanig. Dat is respect en deels weerzin tegen de consequentie van hun rebels gedrag.

Ja maar bang zijn ze toch niet? Ze tonen onderdanig omdat ze het zijn (en omdat honden meesters zijn in toneelspelen), maar bang? Nee dat denk ik niet.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Dat verklaard nog steeds niet waarom respect niet gerelateerd kan en mag zijn aan angst :wink:
Ik weet niet of honden het begrip respect kennen. Van mij mag respect gerelateerd zijn aan angst als iemand dat wil, ik geloof het alleen niet.

Angst toont respectachtig gedrag misschien, maar is en blijft angst in mijn ogen. De mens legt dat uit als respect. Maar respect verdien je en dwing je niet af, ook niet bij honden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

bulletjebe schreef:
chrico schreef:Dat is dus wat ik zeg of in elk geval probeer aan te geven :wink: dat wat wij wegschrijven onder angst, hoeft niet altijd in die vorm ook zo te zijn, de hond van blondie heeft bijv aangeleerd dat als hij in elkaar kruipt dat hij zijn straf ontloopt.

Ik vraag me echt af waar stress gedrag of onzeker gedrag vandaan komt bij een onderdanige hond als dat niet op een vorm van angst gebasseerd zou zijn. In mijn ogen ontwijkt de hond iets en als je iets ontwijkt dan vind je het eng of je bent bang voor het gevolg. Dat hoeft maar heel minimaal te zijn en niet zo extreem dat er grof geweld aan te pas hoeft te komen.

Dan kom ik op mijn eerste post terug, dat bij het respect tonen naar de baas zoals wij dat zien een stukje angst aan te pas komt want het niet tonen van respect zit een gevolg aan vast.

Ook kan je nog verder gaan daarin want als je het helemaal goed wil uitpluizen dan ga je terug naar wat is respect hebben, wat jij daaronder laat vallen hoef ik niet te hebben enz enz :wink:
Ik denk zelf dat het er in zit. En dat is moeilijk uit te leggen denk ik. Maar ik denk dat er honden zijn die niet willen leiden en dat er natuurlijke leiders zijn die leidig nemen en dat er honden zijn die geen leiding hebben, het wel willen en het dus proberen te nemen.
En er zijn honden die nooit de strijd met de mens aangaan omdat ze die niet als lid van de roedel zien, maar altijd als 'leider' iig weten ze dat ze van die mens afhankelijk zijn.
Als een hond die eigenlijk geen leiderscapaciteiten heeft, "probeert" om de leiding te nemen is dat vaak een aanwijzing dat hij geen leiding krijgt.
Hij is leider tegen wil en dank omdat hij geen structuur heeft.
Dat levert heel veel stress en onzekerheid op, want hij heeft die structuur wel nodig.
Een hond die de capaciteiten wel heeft zal minder last hebben van gebrek aan duidelijkheid, maar de baas kan er soms wel last van hebben.

Dacht ik :mrgreen: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

bulletjebe schreef:
MARC_S schreef:Als ik dan dreig dan tonen ze onderdanig. Dat is respect en deels weerzin tegen de consequentie van hun rebels gedrag.

Ja maar bang zijn ze toch niet? Ze tonen onderdanig omdat ze het zijn (en omdat honden meesters zijn in toneelspelen), maar bang? Nee dat denk ik niet.
Dat geloof ik nu weer net niet.Dat was nu net een van de voordelen van een hond boven een mens,honden zijn eerlijk in de omgang, die doen niet net alsòf.Ontneem me die illusie nu niet :mrgreen:
chrico
Zeer actief

bulletjebe schreef:

Ik denk dat je het word bang te zwaar neemt.
Waarom zijn ze onderdanig als ze niet hoeven te voorkomen dat er een gevolg aan het niet luisteren zit
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

chrico schreef:Dat verklaard nog steeds niet waarom respect niet gerelateerd kan en mag zijn aan angst :wink:
Kan het niet gewoon een onderdanigheid zijn die voortkomt uit niet uit de roedel gegooid willen worden?
Die wordt geuit door het tonen van (onderdanig) respect?
Want angst wordt geassocieerd met geweld, maar dat is in dit geval iets anders.

Mogelijk uit de roedel gegooid worden geeft onzekerheid en daardoor onderdanigheid.
Maar dat is dan iets anders dan de angst die voortkomt uit angst voor geweld, volgens mij.

Respect dat betoond wordt naar iemand die duidelijk hoger staat is altijd min of meer onderdanig tenslotte.

edit: typo
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 30 sep 2008 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
bulletjebe schreef:

Als een hond die eigenlijk geen leiderscapaciteiten heeft, "probeert" om de leiding te nemen is dat vaak een aanwijzing dat hij geen leiding krijgt.
Dat levert heel veel stress en onzekerheid op, want hij heeft die structuur wel nodig.
Een hond die de capaciteiten wel heeft zal minder last hebben van gebrek aan duidelijkheid, maar de baas kan er soms wel last van hebben.

Ha jij legt het een stuk beter uit! Dit bedoel ik te zeggen :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Marjoleine schreef:
Kan het niet gewoon een onderdanigheid zijn die voortkomt uit niet uit de roedel gegooid willen worden?

Mogelijk uit de roedel gegooid worden geeft onzekerheid en daardoor onderdanigheid.
Maar dat is dan iets anders dan de angst die voortkomt uit angst voor geweld, volgens mij.

Respect die betoond wordt naar iemand die duidelijk hoger staat is altijd min of meer onderdanig tenslotte.
dat is toch ook gewoon angst ? Ik zou het niet willen beperken tot fysiek geweld. Sommige honden zijn ondersteboven van een berisping.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:
bulletjebe schreef:

Dat geloof ik nu weer net niet.Dat was nu net een van de voordelen van een hond boven een mens,honden zijn eerlijk in de omgang, die doen niet net alsòf.Ontneem me die illusie nu niet :mrgreen:
:mrgreen:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Zoie schreef:
renee-uk schreef:
Jacksel schreef:Jamey hoeft eigenlijk nooit fysiek gecorrigeerd te worden, tenzij ze op een andere hond wil duiken (en dat ben ik eigenlijk altijd voor de laatste tijd, ze komt zelfs nauwelijks meer in situaties dat ze (naar haar mening) moet snauwen naar anderen...

Yore is duidelijk aan het uitproberen hoe ver die kan gaan, en die moet af en toe iets harder aangepakt, aangezien meneer mij heel goed kan negeren als hij daar zin in heeft... Stem heeft dan geen enkel nut, want dat is niet boeiend, dus dan krijgt hij een tik(je). Niet hard dat het zeer doet, maar duidelijk genoeg dat ie weer even zijn aandacht naar mij verlegt... Ik weet dat dat hier onder ongewenst baasjes-gedrag valt, maar ik zal toch even meneer zijn aandacht moeten krijgen voordat ik hem kan vertellen dat hij iets doet wat niet mag (en geloof me, het eten op tafel is echt belangrijker dan een vrouwtje die nee zegt, het rijden op andere honden net zo)...

Overigens is hij met zo'n rij-moment meestal ook niet bepaald onder de indruk van een snauw van de andere hond. Die moeten ook behoorlijk duidelijk uit de hoek komen voordat het doordringt. (Zelfs Jamey moet af en toe zo fel corrigeren dat ie echt piept voordat hij ophoudt met haar pesten)...
Ik begrijp die tik om aandacht te krijgen echt absoluut niet, zeker niet bij een pup.
In mijn beleving krijg je aandacht van je pup/jonge hond door ontzettend veel leuks met hem te doen en vooral aan de lopende band te belonen met spel/koekje/of iets anders dat hij verschrikkelijk leuk vindt.
Dan bouw je een band op en wil ie graag je aandacht want aandacht voor het vrouwtje betekent iets leuks.

Als aandacht voor jou inhoudt dat ie een tik krijgt kan ik me levendig voorstellen dat ie er niet zo happy mee is jou aandacht te geven.
Dat doet ie dan ook niet, krijgt daar een tik voor en het cirkeltje is weer rond.

Wat ga je doen als je pup ouder is en hij blijft hetzelfde gedrag vertonen?
punt is dat honden, die van mij tenminste, andere dingen soms leuker / belangrijker vinden dan de baas.
Zoals eten van tafel jatten :mrgreen:

Het is echt niet zo dat ik Yore de hele dag door aan de lopende band tikken verkoop, zelfs niet dagelijks, misschien een keer, twee keer per week, meestal minder zelfs. Maar soms is het nodig. Meestal kan ik zijn aandacht perfect krijgen met mijn stem, maar sommige dingen, meestal eten gerelateerd, zijn belangrijker dan mij :19:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
chrico
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Ik weet niet of honden het begrip respect kennen. Van mij mag respect gerelateerd zijn aan angst als iemand dat wil, ik geloof het alleen niet.

Angst toont respectachtig gedrag misschien, maar is en blijft angst in mijn ogen. De mens legt dat uit als respect. Maar respect verdien je en dwing je niet af, ook niet bij honden.
Soms is het gewoon moeilijk om duidelijk te zijn op papier, dan heb ik een gedachtengang en ga er vanuit dat iedereen dat maar volgt :smile:
Ik denk dat een hond wel het begrip respect kent, misschien niet zoals wij dat zien maar wel naar elkaar waardoor dit woord toegekend mag worden. Anders zou het hele roedelgedrag waar wij alleen prat op gaan naar zijn grootje geholpen worden :mrgreen: Want waarom is onderdanig gedrag nodig of waarom is er een leider die het gezag heeft als die geen respect krijgt.
Angst heb je in verschillende gradaties, als je bijv een keer je hand heb gebrand aan de kachel dan doe je dat meestal geen tweede keer meer maar je piest ook niet in je broek als je een kachel ziet daarna als normaal denkend mens. Toch heb je respecteer je het feit dat die warme kachel pijn kan doen als je eraan zit maar je er ook enorm van kan genieten
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
bulletjebe schreef:

Waarom zijn ze onderdanig als ze niet hoeven te voorkomen dat er een gevolg aan het niet luisteren zit
Ze hebben geen roedel met de mens. De mens is hun leider in elk opzicht omdat ze in zijn huis wonen. Ook krijgen ze zijn eten.
chrico
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Respect dat betoond wordt naar iemand die duidelijk hoger staat is altijd min of meer onderdanig tenslotte.

edit: typo
Welke angst je ook neemt, ook in jouw voorbeeld is angst met respect verbonden :wink: Dat wij angst grotendeels associeren met geweld ligt bij ons :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoie
Zeer actief

angst is een hele normale emotie en ligt o.a. aan de basis van allerlei sociaal wenselijk gedrag. Angst voor afkeuring, straf, buiten gesloten te worden enz.

natuurlijk is dat bij mensen en mogelijk ook bij honden niet het hele verhaal. Maar je kunt het ook niet helemaal wegdenken.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Soms is het gewoon moeilijk om duidelijk te zijn op papier, dan heb ik een gedachtengang en ga er vanuit dat iedereen dat maar volgt :smile:
Ik denk dat een hond wel het begrip respect kent, misschien niet zoals wij dat zien maar wel naar elkaar waardoor dit woord toegekend mag worden. Anders zou het hele roedelgedrag waar wij alleen prat op gaan naar zijn grootje geholpen worden :mrgreen: Want waarom is onderdanig gedrag nodig of waarom is er een leider die het gezag heeft als die geen respect krijgt.
Angst heb je in verschillende gradaties, als je bijv een keer je hand heb gebrand aan de kachel dan doe je dat meestal geen tweede keer meer maar je piest ook niet in je broek als je een kachel ziet daarna als normaal denkend mens. Toch heb je respecteer je het feit dat die warme kachel pijn kan doen als je eraan zit maar je er ook enorm van kan genieten
Hier daar heb je het al :wink: Ik zie dat niet als respect hebben. Ik zie respect meer als ontzag en daar baseer ik mijn uitleg op. Ik weet na verbranding dat de kachel heet is maar ik heb geen ontzag voor de kachel. Ik onthou het feit dat die heel warm kan zijn, wel. :wink:
chrico
Zeer actief

bulletjebe schreef:
chrico schreef:
bulletjebe schreef:

Ze hebben geen roedel met de mens. De mens is hun leider in elk opzicht omdat ze in zijn huis wonen. Ook krijgen ze zijn eten.
Dat gaat allemaal niet vanzelf :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:angst is een hele normale emotie en ligt o.a. aan de basis van allerlei sociaal wenselijk gedrag. Angst voor afkeuring, straf, buiten gesloten te worden enz.

natuurlijk is dat bij mensen en mogelijk ook bij honden niet het hele verhaal. Maar je kunt het ook niet helemaal wegdenken.
Zeker niet. Het hoort erbij. Maar als een hond angstig is voor vuurwerk is dat niet omdat hij respect voor vuurwerk heeft volgens mij.
Zoie
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Zoie schreef:angst is een hele normale emotie en ligt o.a. aan de basis van allerlei sociaal wenselijk gedrag. Angst voor afkeuring, straf, buiten gesloten te worden enz.

Zeker niet. Het hoort erbij. Maar als een hond angstig is voor vuurwerk is dat niet omdat hij respect voor vuurwerk heeft volgens mij.
nee, daarom zeg ik ook 'o.a. ' Angst heeft zeker meer functies, zonder angst was overleven onmogelijk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

chrico schreef:
bulletjebe schreef:
chrico schreef:
bulletjebe schreef:
Ik denk dat onze honden wel een roedel met ons zijn en ik vraag me ook af of de mens in elk opzicht leider van Cleo is. Cleo is zo arrogant van vol van zichzelf dat ik me afvraag of je jezelf leider zou noemen als ze jouw hond was. Zij durft te brommen als haar iets niet zint en je kan absoluut niet van haar verwachten dat ze luistert. Ze is een halve hus en een halve podenco en met het verdienen van haar gunsten kom je veel verder dan met dwang en druk. Zij luistert domweg heel vaak niet. Ze loopt weg en het dondert haar niks als ze je niet ziet. Ze kan prima alleen zijn want ook dat boeit haar niet. Soms denk ik dat ze zich dus niet zomaar laat leiden, ook niet door mensen. Zij beslist deels zelf wat ze doet en neemt echt niet zomaar van iemand aan dat je een leider bent. Wij zijn lief voor haar en dus gunt ze ons luisteren. Klinkt bezopen maar zo werkt het. Als je boos op haar zou worden dan toont ze deemoedig maar ze doet pertinent niet wat je wil dat ze doet.

Kan natuurlijk wel zo zijn omdat ze niet met mensen is opgegroeid maar met honden in een Spaans asiel.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
bulletjebe schreef:
Nee, dat is gebaseerd op een vertrouwensband en niet op het stelselmatig in elkaar stampen van je hond 'zodat hij je gaat respecteren' . Als je al moet corrigeren om duidelijk te maken dat jij de leider bent, is éénmaal een juiste correctie voldoende anders heb je gefaald als leider. De leiders die ik hier bij de honden zie, hebben maar 1 blik nodig bijvoorbeeld. De mens die leider is, kan zonder verbale communicatie zijn honden wegsturen of laten komen.

Edit: ik bedoel niet dat jij of iemand hier dat doet, ik refereer aan het openingsbericht en bedoel het dus algemeen :wink:
Laatst gewijzigd door bulletjebe op 30 sep 2008 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
chrico
Zeer actief

bulletjebe schreef:
chrico schreef:Soms is het gewoon moeilijk om duidelijk te zijn op papier, dan heb ik een gedachtengang en ga er vanuit dat iedereen dat maar volgt :smile:
Hier daar heb je het al :wink: Ik zie dat niet als respect hebben. Ik zie respect meer als ontzag en daar baseer ik mijn uitleg op. Ik weet na verbranding dat de kachel heet is maar ik heb geen ontzag voor de kachel. Ik onthou het feit dat die heel warm kan zijn, wel. :wink:
Dus heb je er van geleerd :ok:
Je doet dit nooit weer dus respecteer je het gevolg :mrgreen:

Nee ik gaf dit voorbeeld om aan te geven dat angst op verschillende manieren aanwezig kunnen zijn zonder dat je er bij stilstaat dat het angst is die jou geleerd heb om dingen niet te doen. Als je geen angst heb kom je in situaties die erge problemen kunnen geven. Angst is niet altijd slecht mits het geen extreme vormen aanneemt
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
bulletjebe schreef:

nee, daarom zeg ik ook 'o.a. ' Angst heeft zeker meer functies, zonder angst was overleven onmogelijk.
Precies.
chrico
Zeer actief

bulletjebe schreef:
chrico schreef:
bulletjebe schreef:
Nee, dat is gebaseerd op een vertrouwensband en niet op het stelselmatig in elkaar stampen van je hond 'zodat hij je gaat respecteren' . Als je al moet corrigeren om duidelijk te maken dat jij de leider bent, is éénmaal een juiste correctie voldoende anders heb je gefaald als leider. De leiders die ik hier bij de honden zie, hebben maar 1 blik nodig bijvoorbeeld. De mens die leider is, kan zonder verbale communicatie zijn honden wegsturen of laten komen.

Edit: ik bedoel niet dat jij of iemand hier dat doet, ik refereer aan het openingsbericht en bedoel het dus algemeen :wink:
En die ene correctie zorgt er voor dat er een gezonde angst ontstaat dat de hond het geen tweede keer doet.
Dat de mens die een leider is dat doet zonder ooit een correctie te hebben gegeven kan ik me echt niet voorstellen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
bulletjebe schreef:
chrico schreef:
bulletjebe schreef:

En die ene correctie zorgt er voor dat er een gezonde angst ontstaat dat de hond het geen tweede keer doet.
Dat de mens die een leider is dat doet zonder ooit een correctie te hebben gegeven kan ik me echt niet voorstellen
Dat hoeft geen felle correctie te zijn. Je kan als je een pup hebt al beginnen met goed hard UH te roepen als hij zijn tanden in de tafel zet en zo gaat dat verder bij elk ongewenst gedrag. Als je het maar wel consequent herhaalt en telkens hetzelfde zegt.
Hier werkt dat wel. Ik zeg daarom ook consequent, want bij mij werkt het niet omdat ik te vaak moet lachen of het niet zo erg vind. Bij mijn man werkt het wel, die is daarin consequent en als hij wijst naar het huis als de honden buiten op de wei zitten, dan gaan ze naar binnen. Oke, hij zegt er ook nog JA bij.

Ik kan dat niet, haalt niks uit, ze denken hooguit, oh zij is het maar die wacht nog wel eventjes.

Maar angst kan ik het niet noemen, ze willen gewoon niet de strijd met hem aangaan denk ik.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jacksel schreef:Het is echt niet zo dat ik Yore de hele dag door aan de lopende band tikken verkoop, zelfs niet dagelijks, misschien een keer, twee keer per week, meestal minder zelfs. Maar soms is het nodig. Meestal kan ik zijn aandacht perfect krijgen met mijn stem, maar sommige dingen, meestal eten gerelateerd, zijn belangrijker dan mij :19:
Nodig vanuit jou gezien en blijkbaar helpt het nog geen zier ook, want hij doet het rustig nog een keer. Ik verbaas me erover hoe jij Yore afschildert. Een hond die blijkbaar fysiek gecorrigeerd moet worden om zijn aandacht te krijgen. We hebben het hier over een Markiesje van nog geen jaar. Een hondje dat zekerheden zoekt en zichzelf aan het ontwikkelen is. En jij gaat die tikken uitdelen om aandacht te krijgen. Sorry, maar ik snap dat gewoon niet en vind het eigenlijk gewoon bijzonder sneu. Ik heb er al eerder op gereageerd, maar doe dat dan nog maar een keer. Je legt alles zo bij hem neer, hij is dwars, vervelend, ongehoorzaam, maar je kijkt niet kritisch naar je eigen omgang met hem.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
bulletjebe schreef:

En weet ik -uit ervaring- wel zeker :wink: :mrgreen:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Zoek stok! schreef:
Jacksel schreef:Het is echt niet zo dat ik Yore de hele dag door aan de lopende band tikken verkoop, zelfs niet dagelijks, misschien een keer, twee keer per week, meestal minder zelfs. Maar soms is het nodig. Meestal kan ik zijn aandacht perfect krijgen met mijn stem, maar sommige dingen, meestal eten gerelateerd, zijn belangrijker dan mij :19:
Nodig vanuit jou gezien en blijkbaar helpt het nog geen zier ook, want hij doet het rustig nog een keer. Ik verbaas me erover hoe jij Yore afschildert. Een hond die blijkbaar fysiek gecorrigeerd moet worden om zijn aandacht te krijgen. We hebben het hier over een Markiesje van nog geen jaar. Een hondje dat zekerheden zoekt en zichzelf aan het ontwikkelen is. En jij gaat die tikken uitdelen om aandacht te krijgen. Sorry, maar ik snap dat gewoon niet en vind het eigenlijk gewoon bijzonder sneu. Ik heb er al eerder op gereageerd, maar doe dat dan nog maar een keer. Je legt alles zo bij hem neer, hij is dwars, vervelend, ongehoorzaam, maar je kijkt niet kritisch naar je eigen omgang met hem.
De tik zelf is geen correctie, zo ervaart hij het zelf ook niet eens, dat is echt wel aan zijn reactie te merken (eerder een 'hé jij hier' dan een 'oooo sorry sorry sorry') :19: Het is enkel een manier om zijn aandacht te krijgen als het met stem niet lukt, net zoals iemand jou een tikje op je schouder kan geven om even je aandacht te krijgen als je helemaal in iets anders verdiept ben... Dat is heel iets anders dan een dreun verkopen of weet ik veel. Dat probeer ik nu steeds al te zeggen... De correctie is verbaal en dat is (voor een poosje) voldoende (dan geeft hij ook een correcte reactie -> houding omlaag). Na een poosje probeert ie het nog een keertje, simpel omdat hij als het aan hem zou liggen de hele dag door zou vreten. Het mag nooit, maar als ie het nou net kan doen als ik het niet zie *denkt hij hoopvol*

Maar ook het van tafel jatten wordt steeds minder (ook omdat ik de tafel gewoon opgeruimd houd tegenwoordig

Verder, laat deze discussie maar, ik merk aan Yore dat deze strengere aanpak werkt, geeft hij me niet op de gewone manier aandacht (wat hij bijna altijd wel doet), dan krijgt ie dus een tikje (een tikkie jij bent hem tikje, geen mep dus, zo duidelijker?) zodat ik zijn aandacht weer krijg :19:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Jacksel schreef:Verder, laat deze discussie maar, ik merk aan Yore dat deze strengere aanpak werkt, geeft hij me niet op de gewone manier aandacht (wat hij bijna altijd wel doet), dan krijgt ie dus een tikje (een tikkie jij bent hem tikje, geen mep dus, zo duidelijker?) zodat ik zijn aandacht weer krijg :19:
geen onzin kletsen nu, in een ander topic had je het over een fikse correctie :roll:
Als jouw aanpak zou werken, denk je niet dan dan een aantal dingen al veel beter zouden gaan met Yoor :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”