Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Straf eigenaar van hond die ree doodt?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Martijn schreef:
laura23 schreef:o ja martijn en loony kom eens kijken en mee discussieren op dejachthut.eu

waarschijnlijk kun je er veel van leren en zij zijn bereid om alles wat je wilt weten uit te leggen over de jacht.

en loony, misschien ben je er al bekend hoor maar er zijn meerdere terrier mensen op het forum daar actief.

gr laura
Is goed. Zal het morgen eens opzoeken.
gezellig, eventueel kun je ook eerst lezen en daarna aanmelden, maar dan kun je niet posten. is een compleet openbaar forum over de jacht, jachthonden en dergelijke.
ben benieuwd naar je eventuele bijdragen.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Martijn schreef:
Een jager is iemand met een vergunning om te jagen. Ik maak me terk dat dat niet op honden is. Onder geen enkele omstandigheid.
Of vergis ik me?

Er staan hier in de herfst namelijk nogal eens wat van die dikke opa's met een geweer in hun hand en ik had gehoopt dat die niet vrij zijn om op mijn honden te schieten. Eén, tien of tachtig waarschuwingen. Stropen of niet.

Ik schiet trouwens terug maar dat is een ander verhaal.
Ze schieten niet op jouw hond, want dan ga je terugschieten (en terecht!). Neenee, die lui zijn veel achterbakser. Ze strooien er gewoon vergif op een moment dat jij er niet bent en dus nooit zal kunnen aantonen dat zij dat gedaan hebben. De lafaards.

Hier achter ook zo eentje die daar al mee gedreigd heeft. MAar wij laten onze honden niet jagen. En dan te bedenken dat ze zelf een hond hebben. MAar ach, ze verdrinken ook jonge katjes dus.....

Maar mijn vriend heeft dus een jachtdiploma. Dat is voorwaarde om een jachtvergunning te krijgen. Andere voorwaarden zijn een kluis die vast zit tegen de muur, waar je je geweer in opbergt.

Een diploma krijg je door een cursus te doen (duurt een half jaar iets van 1500 euro, of je doet het intern een week en dat is heel intensief, kosten 3000 euro) en je moet daarnaast een half jaar lang naar de schietbaan om te oefenen om op examen te kunnen slagen.

In de theorie leer je veel over wildstand, beheer (en daar doen die jagers ook aan, zaaien zodat er voedsel voor wild ontstaat, aanleggen van houtwallen etc), dierziekten, ecologie, flora en fauna (dus ook planten bij naam kennen en bomen) etc.

Als er gejaagd wordt, zijn er tellingen gedaan van wild en daarop stemmen ze het aantal af per persoon dat geschoten mag worden. Als ze zich daar niet aan houden hebben ze zichzelf te pakken, want dan valt er binnen de kortste keren niet meer te jagen. Natuurlijk zijn er altijd van die idiote piefpafpoefers maar die zijn ver in de minderheid. Jagers hebben een eigen jachtterrein waarop ze mogen schieten. Ze mogen daar niet buiten jagen, want dan kloppen de tellingen op den duur ook niet meer. ONderlinge afspraken zijn namelijk nodig.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Martijn schreef:
Daan schreef:
Martijn schreef:
loony schreef:Ik heb het in belgie gedaan, eerst een paar weken achter elkaar theorie van alle diersoorten die te bejagen zijn, wetten, wapenleer.
Leren hagelschieten
Wanneer men geslaagd is voor de theorie kweet niet meer hoeveel punten maar toch over de helft.
Dan exaam hagelschieten waar je geen 5 missers mag maken van de 25
Wanneer dat in orde is mag je leren kogelschieten en een examen doen. Elk klein foutje qua veiligheid en hoe lullig het ook is is meteen uitsluiting.

Dan krijg je een jachtakte en elk jaar moet je een vergunning aanvragen en kan tot 250 euro kosten per land waar je wil jagen.
Môh..ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch wel grondig vind klinken.

Is er ook een onderdeel aan de "cursus" waar je iets over "het beheer van de wildstand" leert?
Dat is 1 van de meest belangrijke onderdelen.
Wat vaak vergeten wordt is dat jagers meer weten van de hele fauna, en wat wildbeheer precies is, dan die hondenkeutel die op zondag door het bos loopt.
En dan heb ik het niet over de drijf en plezier jacht , maar de jagers die jij waarschijnlijk ziet lopen, die er voor zorgen dat boeren kunnen boeren, dat natuurgebieden een gezonde wildpopulatie hebben en houden, en zo'n ree die door huishondjes wordt gepakt was waarschijnlijk echt zwak.
En daar wordt dan och en aah over geroepen.
ik heb er echt moeite mee dat er hier in nederland alleen op een knuffelmanier met de natuur wordt omgegaan.

Stropen is trouwens een heel ander verhaal. Vooral als het 'vermaak'tot doel heeft .

Hier in nederland is het behalen van een jachtakte geen centenkwestie.
Je moet een theorie examen doen en een praktijk examen.
En dan moet je ook nog ergens kunnen jagen.
Want met zo'n akte op zak mag je niet zomaar lekker gaan knallen.
Joh, ik vind je hardstikke aardig maar het niveau van dit stukje vind ik echt...prrrttt.
Alleen al de aanname dat iemand niets over de fauna weet omdat ze een hond bij zich hebben.

Daarnaast is het wildstandbeheer kennelijk minder belangrijk dan jij doet voorkomen want onze jager, loony, zegt er geen woord over.
Ik wil best een dialoog aan over de zin en onzin van jagen maar simplistisch geleuter over wat de jagers die ik zie doen ontneemt me onmiddelijk de zin om er verder over te praten.
Laten we het er op houden dat als de boeren dáár hun overlevingskansen vandaan halen ze net zo goed vandaag op kunnen houden.
Beetje flauw dat jij mijn hele bericht op je zelf betrekt.
Dat is echt mijn insteek niet.

Het gaat mij erom dat hier alles gelijk "zielig" wordt gevonden.
En morgen weer wel fijn de kiloknaller gehakt of kipfilet halen.
Ik eet morgen iets van reegehakt, heeft iemand nog een recept?

Ik vind het wel heel erg jammer, dat jij niks kan met die jagers in jouw omgeving. Die hebben het echt niet op jouw honden voorzien.

ik vind dat hele jagen ook drie keer niks.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Mensen die voor hun lol een dier afschieten snap ik toch al niet..
Mensen die het voor hun werk doen is een ander verhaal.. al zal ik hun beroepskeuze nooit helemaal begrijpen denk ik.

Ik heb geen probleem met de jacht, wel met de plezierjacht.

Een tijd geleden was er een hele discussie of het nu verstandig is om het wild te controleren door middel van een overschot afschieten.
De natuur heeft namelijk zelf meestal 'truckjes' waarmee het dingen oplost. Zo was het volgens de documentaire zo, dat er elk jaar meer wilde zwijnen worden geboren en er dus elk jaar worden afgeschoten. Volgens de deskundige omdat de natuur het evenwicht wat het zoekt wil herstellen.

Er zijn plannen om weer wolven in Nederland uit te zetten in de grote natuurgebieden.
Die zijn namelijk heel lang geleden uitgestorven in Nederland, o.a. door de jacht op henzelf en de prooidieren.
Ik mag hopen dat dat niet een tweede keer gebeurt. Wolven horen in Nederland en met de wolf denkt men dat er ook veel andere diersoorten zullen terugkeren, wat mogelijk is doordat de wolf die gebieden weer bewoont.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

waar ik ga wandelen zitten herten, maar deze worden losgelaten en afgeschoten door jagers, er zijn maanden dat er geen te zien zijn en maanden, tijdens de jachtmaanden dan, er heel veel zijn, nergens staat een bord dat loslopende honden niet toegelaten is, er staan zoizo geen borden eigenlijk.

is in belgie

ben ik dan strafbaar als mijn hond achter wild aangaat?
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Als je geen jachtakte hebt en het is geen jachtseizoen ben je altijd strafbaar als je hod een hert achterna gaat.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

laura23 schreef:o ja martijn en loony kom eens kijken en mee discussieren op dejachthut.eu

waarschijnlijk kun je er veel van leren en zij zijn bereid om alles wat je wilt weten uit te leggen over de jacht.

en loony, misschien ben je er al bekend hoor maar er zijn meerdere terrier mensen op het forum daar actief.

gr laura
Dat forum ken ik, men vriend erik met de patterdales is er actief en ik lees er niet. Ik hoor de intressante dingen wel van hem.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Biko schreef: Er zijn plannen om weer wolven in Nederland uit te zetten in de grote natuurgebieden.
Die zijn namelijk heel lang geleden uitgestorven in Nederland, o.a. door de jacht op henzelf en de prooidieren.
Ik mag hopen dat dat niet een tweede keer gebeurt. Wolven horen in Nederland en met de wolf denkt men dat er ook veel andere diersoorten zullen terugkeren, wat mogelijk is doordat de wolf die gebieden weer bewoont.
En die wolven zullen straks de reeen en herten aanvallen zoals honden dat doen. En dan? Worden die wolven dan doodgeschoten? Ze zullen zeker concurrentie gaan vormen voor de jagers, want die hebben dan niets meer om dood te schieten.

Daarnaast zullen er altijd mensen zijn die wolven als een vorm van bedreiging zien. Als de wolven hier goed gaan aarden, zullen ze op een dag weer allemaal uitgeroeid worden. En dat zie ik ook niet zitten.

Ik heb zelf ook erg gemengde gevoelens over het jagen. Wie is de mens om te bepalen dat er een teveel van iets is? Mensen, die zijn er veels te veel! En ze maken echt alles kapot, incl. elkaar.
Aan de andere kant vind ik het erg als er te weinig voedsel is en dieren verhongeren. Een kogel verkort het lijden dan weer aanzienlijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Biko schreef:Er zijn plannen om weer wolven in Nederland uit te zetten in de grote natuurgebieden.
Ik vind het belachelijk. Nederland is veel te verstedelijkt om allerlei wild in uit te zetten. Die dieren worden platgereden of worden de bevolking tot last en dan worden ze weer afgeknald.
Stupide gedoe.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Pak-de-bal schreef:en zeer terecht, het zullen wel geen kleine hondjes geweest zijn,
en misschien hebben ze het meer gedaan, dat jagen op wild. :eek:
Volgens mij zegt er toch iemand in een eerdere reactie dat een Jack Russell mede-verantwoordelijk was bij de dood van een ree. Zijn dat ineens geen kleine hondjes meer dan?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nicolioo »

Biko schreef:Mensen die voor hun lol een dier afschieten snap ik toch al niet..
Mensen die het voor hun werk doen is een ander verhaal.. al zal ik hun beroepskeuze nooit helemaal begrijpen denk ik.

Ik heb geen probleem met de jacht, wel met de plezierjacht.

.
Er zijn geen beroepsjagers in Nederland. Alle jagers moeten zelfs betalen om te mogen jagen in een bepaald gebied. Dus in theorie zijn er alleen "plezierjagers".

Ik vind het trouwens wel een heel gedoe om je jachthond bij je te houden in een losloopgebied waar de fazanten zo ongeveer een meter van de paden af aan het broeden zijn. Ik kan wel voorkomen dat het nest geplunderd wordt maar niet altijd dat de fazant opgestoten wordt.
Als ik daarvoor een boete krijg hebben ze aan mij een hele lastige.

Als er in het bos een ree door mijn honden wordt doodgebeten of een ander stuk wild is het een ander verhaal, dan moet ik mijn honden maar iets beter terug kunnen roepen (wat soms een heel karwei is)

Ben heeft om die laatse reden sinds kort een teletac om , ik kan hem namelijk niet meer terugroepen in de meeste gevallen als hij achter een haas, konijn of minder erg een fazant (want die vliegen weg) aan gaat.
Nu kunnen we toch lekker overal lopen en hij weet dat hij ook van een afstand een correctie krijgt en komt dus ook direct op mijn fluit ook al loopt er een heel lekker haasje voor zijn poten.

gr. Nicole
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

loony schreef:

gr laura
Dat forum ken ik, men vriend erik met de patterdales is er actief en ik lees er niet. Ik hoor de intressante dingen wel van hem.
ja die "ken" ik wel. oke je bent er dus wel mee bekend.

gr laura

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

persoonlijk word ik een beetje moe over de discussie over "plezierjacht".

plezierjacht bestaat namelijk niet! er moet gejaagd worden om een gezonde populatie van de verschillende diersoorten te houden.

doe je dat niet dan heb je binnen de kortste keren diverse ziektes die heel snel verspreiden. de enige optie dan is om alles af te schieten zodat er helemaal geen wild meer in de natuur is!

tja het is maar wat je wilt natuurlijk!

en voor de mensen die echt tegen zijn probeer je eens te verdiepen in het onderwerp jacht.

kijk eens op dejachthut.eu

gr laura

langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ik vind dat de boete niet buitensporig hoog mag zijn want je kan er soms niets aan doen. Men krijgt ook geen boete als men het aanrijdt. En de hond afschieten is helemaal uit den boze. Er zit veel reewild, veel meer dan vroeger lijkt het.

Schieten op dieren, het is fijn dat er mensen zijn die dat als hobby hebben en ik zie de natuurbeleving er ook wel in maar het is ook vrij onsportief. Het is meer oogsten dan sport. Het mist heel erg de schoonheid en actie van "haar op haar en veer op veer" ; windhonden/brakken/vogels/fretten.

De voldoening als jouw dier wat je maanden tot jarenlang opgevoed en getrained hebt iets vangt volgens het boekje (vangen, heel blijven en terugkomen) is prachtig. Het omgaan met jouw dier(en) kan echt een levenstijl zijn omdat het zoveel tijd vraagt.

Met kogels kan iedereen een dier vangen, ik wordt altijd naar van het schieten van hazen. Op de schietbaan oefenen en KNAL daar ligt een haas die misschien door snelheid en slimheid aan een hond/havik was ontkomen. Hoe gezonder de haas hoe groter de kans dat ie ontsnapt.

Dieren ziekschieten en kwijtraken of jachtongelukken heb je met haviken of honden niet.

L
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”