Er kwam mij ter oren dat de boete 2500 euro is en dat de hond kan worden afgemaakt om deze reden. Ik schrok hier nog al van en vroeg me af of deze straf werkelijk zo hoog is?

Moderator: moderatorteam
Voor zover ik de situatie begrijp ben ik het met je eens. Inderdaad is het m.i. niet de schuld van de hond, die volgt z'n instinct (extra aangewakkerd door de baas). Wat mij betreft mag die daar dan ook flink voor dokkenDutchie63 schreef:Tenzij ik het verkeerd begrijp, maar ik kan wel achter die boete staan. Nee het is niet de schuld van de hond. Maar wel van de eigenaar. Dit is al jaren aan de gang en toen ik nog bij het Sprielder bos woonde, wist men dat je die beesten met rust moest laten, vooral als ze drachtig zijn.
Maar goed, ik zal misschien wel de nodige commentaar krijgen hier op, ik vind het zielig voor de hond, maar heb geen medelijden met de eigenaar..
marion
Een fikse boete kan ik idd ook heel goed begrijpen, maar de hond afmaken? Gaat wel ver vind ik,...alm@ schreef:Mijn herder en toenmalige jack-russell hebben 5 jaar geleden een 1-jarig reetje gedood. Ik heb het voorval direct bij de duinwachterij en de politie gemeld maar ik heb geen boete gekregen. Dit reetje was ontsnapt uit de Kennermerduinen en ik liep op een strook losloopgebied, ik kon het helaas niet tegenhouden. Als ik mijn honden hier in de duinen loslaat en ze doden wild kan ik een fikse boete krijgen en terecht. Er staan overal borden verboden voor honden (ook aangelijnd).
Mee eens, als dit gebeurt in een niet losloopgebied ergens in een natuurgebied, dan moet de eigenaar zijn / haar honden onder controle houden (als de lijn knapt ofzo, dan is het pure pech, maar dan nog). Kan die dat niet, dan tja is het zielig voor de hond (en vooral ook ree of hert, want die kan er niets aan doen!). En dan mag de boete van mij flink hoog zijn, medelijden met de eigenaar heb ik dan niet.Dutchie63 schreef:Tenzij ik het verkeerd begrijp, maar ik kan wel achter die boete staan. Nee het is niet de schuld van de hond. Maar wel van de eigenaar. Dit is al jaren aan de gang en toen ik nog bij het Sprielder bos woonde, wist men dat je die beesten met rust moest laten, vooral als ze drachtig zijn.
Maar goed, ik zal misschien wel de nodige commentaar krijgen hier op, ik vind het zielig voor de hond, maar heb geen medelijden met de eigenaar..
marion
Er zijn hier verschillende incidenten geweest met losgebroken honden en gedood wild maar ik heb nog nooit gehoord dat daarvoor honden zijn afgemaakt. Boetes dat wel.Carma schreef:Een fikse boete kan ik idd ook heel goed begrijpen, maar de hond afmaken? Gaat wel ver vind ik,...alm@ schreef:Mijn herder en toenmalige jack-russell hebben 5 jaar geleden een 1-jarig reetje gedood. Ik heb het voorval direct bij de duinwachterij en de politie gemeld maar ik heb geen boete gekregen. Dit reetje was ontsnapt uit de Kennermerduinen en ik liep op een strook losloopgebied, ik kon het helaas niet tegenhouden. Als ik mijn honden hier in de duinen loslaat en ze doden wild kan ik een fikse boete krijgen en terecht. Er staan overal borden verboden voor honden (ook aangelijnd).
dat noemt men stropen en dat mag al helemaal niet, in dat geval gaat het om bendes die lange honden fokt om hazen, reeen en dat soort wild te vangen en te doden!Suzanne123 schreef:Was er nou laatst niet in het nieuws dat honden bewust gebruikt worden om op klein wild te jagen? Of het dan de bedoeling is dat de hond het 'gejaagde' bij de baas komt brengen weet ik niet, kan ook zijn dat het bedoeld is om het klein wild opgevreten te zien worden (in het kader van 'dat is leuk om klein wild te mishandelen').
Groetjes,
Suzanne
Ik vond het ook al vreemd. Zoals ik al schreef zijn hier meerdere incidenten geweest met losgebroken/weggelopen honden maar ik heb nooit gehoord dat er een hond werd afgemaakt.laura23 schreef:ik ben even zo vrij geweest om deze vraag neer te leggen bij mensen die actief zijn in de jacht.
tegenwoordig is de flora en fauna wet van kracht. daaruit is niet helemaal op te maken wat de precieze straf is als je hond een ree gedood heeft, een jager mag niet zo maar een hond doodschieten of hij moet jouw als hondeneigenaar al meerdere keren gewaarschuwd hebben of als je aan het stropen bent met de hond.
de boete is afhankelijk van wat de rechter er van maakt. zou dus flink op kunnen lopen die boete.
gr laura
Dat is 1 van de meest belangrijke onderdelen.Martijn schreef:Môh..ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch wel grondig vind klinken.loony schreef:Ik heb het in belgie gedaan, eerst een paar weken achter elkaar theorie van alle diersoorten die te bejagen zijn, wetten, wapenleer.
Leren hagelschieten
Wanneer men geslaagd is voor de theorie kweet niet meer hoeveel punten maar toch over de helft.
Dan exaam hagelschieten waar je geen 5 missers mag maken van de 25
Wanneer dat in orde is mag je leren kogelschieten en een examen doen. Elk klein foutje qua veiligheid en hoe lullig het ook is is meteen uitsluiting.
Dan krijg je een jachtakte en elk jaar moet je een vergunning aanvragen en kan tot 250 euro kosten per land waar je wil jagen.
Is er ook een onderdeel aan de "cursus" waar je iets over "het beheer van de wildstand" leert?
ja en dat is exclusief de cursus, de schietlessen en het examen. als je dat allemaal betaald hebt dan ben je "zomaar" 3000 euro verder, dan nog het aanvragen van de akte en de huur van een eventueel jachtveld, als je dat al kunt krijgen!loony schreef:700euro ongeveer voor de jachtakte was ik kwijtMartijn schreef:Wat kost een jachtvergunning tegenwoordig?
Ben ik niet helemaal met je eens. Het reetje wat mijn honden te pakken hadden genomen hadden ze via de bosjes in een hoek van hekken gedreven, het beest had geen schijn van kans, kon nergens ontsnappen. Op een open vlakte of bos zonder hekken was het ze waarschijnlijk nooit gelukt.Daan schreef:zo'n ree die door huishondjes wordt gepakt was waarschijnlijk echt zwak.
En daar wordt dan och en aah over geroepen.