Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Straf eigenaar van hond die ree doodt?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Straf eigenaar van hond die ree doodt?

Ongelezen bericht door Carma »

Kan iemand mij vertellen wat de straf is voor de eigenaar van een hond die een ree doodt?

Er kwam mij ter oren dat de boete 2500 euro is en dat de hond kan worden afgemaakt om deze reden. Ik schrok hier nog al van en vroeg me af of deze straf werkelijk zo hoog is? :denken:
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

waarom deze vraag? :mann:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik kan er niet zoveel over vinden, een soortgelijke zaak:

http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... 306681.ece

Waarbij de eigenaar 'maar' 550 euro hoefde op te hoesten. Begin maar vast te sparen :pffff: :wink:
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Tenzij ik het verkeerd begrijp, maar ik kan wel achter die boete staan. Nee het is niet de schuld van de hond. Maar wel van de eigenaar. Dit is al jaren aan de gang en toen ik nog bij het Sprielder bos woonde, wist men dat je die beesten met rust moest laten, vooral als ze drachtig zijn.
Maar goed, ik zal misschien wel de nodige commentaar krijgen hier op, ik vind het zielig voor de hond, maar heb geen medelijden met de eigenaar..
marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Dutchie63 schreef:Tenzij ik het verkeerd begrijp, maar ik kan wel achter die boete staan. Nee het is niet de schuld van de hond. Maar wel van de eigenaar. Dit is al jaren aan de gang en toen ik nog bij het Sprielder bos woonde, wist men dat je die beesten met rust moest laten, vooral als ze drachtig zijn.
Maar goed, ik zal misschien wel de nodige commentaar krijgen hier op, ik vind het zielig voor de hond, maar heb geen medelijden met de eigenaar..
marion
Voor zover ik de situatie begrijp ben ik het met je eens. Inderdaad is het m.i. niet de schuld van de hond, die volgt z'n instinct (extra aangewakkerd door de baas). Wat mij betreft mag die daar dan ook flink voor dokken :).
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn herder en toenmalige jack-russell hebben 5 jaar geleden een 1-jarig reetje gedood. Ik heb het voorval direct bij de duinwachterij en de politie gemeld maar ik heb geen boete gekregen. Dit reetje was ontsnapt uit de Kennermerduinen en ik liep op een strook losloopgebied, ik kon het helaas niet tegenhouden. Als ik mijn honden hier in de duinen loslaat en ze doden wild kan ik een fikse boete krijgen en terecht. Er staan overal borden verboden voor honden (ook aangelijnd).
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Yeps het hoort bij stroperij
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

alm@ schreef:Mijn herder en toenmalige jack-russell hebben 5 jaar geleden een 1-jarig reetje gedood. Ik heb het voorval direct bij de duinwachterij en de politie gemeld maar ik heb geen boete gekregen. Dit reetje was ontsnapt uit de Kennermerduinen en ik liep op een strook losloopgebied, ik kon het helaas niet tegenhouden. Als ik mijn honden hier in de duinen loslaat en ze doden wild kan ik een fikse boete krijgen en terecht. Er staan overal borden verboden voor honden (ook aangelijnd).
Een fikse boete kan ik idd ook heel goed begrijpen, maar de hond afmaken? Gaat wel ver vind ik,...
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Dutchie63 schreef:Tenzij ik het verkeerd begrijp, maar ik kan wel achter die boete staan. Nee het is niet de schuld van de hond. Maar wel van de eigenaar. Dit is al jaren aan de gang en toen ik nog bij het Sprielder bos woonde, wist men dat je die beesten met rust moest laten, vooral als ze drachtig zijn.
marion
Mee eens, als dit gebeurt in een niet losloopgebied ergens in een natuurgebied, dan moet de eigenaar zijn / haar honden onder controle houden (als de lijn knapt ofzo, dan is het pure pech, maar dan nog). Kan die dat niet, dan tja is het zielig voor de hond (en vooral ook ree of hert, want die kan er niets aan doen!). En dan mag de boete van mij flink hoog zijn, medelijden met de eigenaar heb ik dan niet.
alm@
moderator

Carma schreef:
alm@ schreef:Mijn herder en toenmalige jack-russell hebben 5 jaar geleden een 1-jarig reetje gedood. Ik heb het voorval direct bij de duinwachterij en de politie gemeld maar ik heb geen boete gekregen. Dit reetje was ontsnapt uit de Kennermerduinen en ik liep op een strook losloopgebied, ik kon het helaas niet tegenhouden. Als ik mijn honden hier in de duinen loslaat en ze doden wild kan ik een fikse boete krijgen en terecht. Er staan overal borden verboden voor honden (ook aangelijnd).
Een fikse boete kan ik idd ook heel goed begrijpen, maar de hond afmaken? Gaat wel ver vind ik,...
Er zijn hier verschillende incidenten geweest met losgebroken honden en gedood wild maar ik heb nog nooit gehoord dat daarvoor honden zijn afgemaakt. Boetes dat wel.
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

en zeer terecht, het zullen wel geen kleine hondjes geweest zijn,
en misschien hebben ze het meer gedaan, dat jagen op wild. :eek:

Ik hou Bauke nu meer aan de lijn als toen hij jonger was, want ik vind het zelf niet leuk, en dan word je er wel wijzer van
maar sommige leren het nooit en dan zijn boetes heel goed, hoe hoger hoe beter :ok:
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Ik vind het reeël dat er een hoge boete voor staat, althans voor de eigenaar! Dat een hond om deze reden wordt afgemaakt, vind ik mild uitgedrukt onlogisch. En met mijn gevoel erbij; belachelijk, niet probleem-oplossend en verschrikkelijk :jank:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 20 jul 2008 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Is het ook legaal is om een jager achteraf in te slapen. :denken:

Prima dat stropen geboet wordt! :ok: Maar het inslapen van een hond als aktie vind ik schande en van god los.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

WEl typisch. Als er de hond van iemand wordt doodgebeten door een andere hond, wordt er helemaal niet ingegrepen door de politie. MAar als een ree wordt gedood zou de hond afgemaakt moeten worden? Lijkt me niet waarschijnlijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Jinga
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jinga »

Ik heb in een hotel in het speulder en sprielderbos stage gelopen en in het hotel daar vertelden we altijd aan alle hondeneigenaren dat de honden niet los mogen lopen in verband met het loslopende wild. Dit stond ook duidelijk vermeld bij de ingangen bij het bos. Dus mocht er een hond zijn die wild aan kan vallen, ligt de fout toch echt bij de eigenaar, gezien het feit de hond daar helemaal niet los mág lopen... Overigens is afmaken ook weer behoorlijk rigoreus, omdat er vast het één en ander aan vooraf is gegaan, maar een fikse boete vind ik geen probleem.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Suzanne123 schreef:Was er nou laatst niet in het nieuws dat honden bewust gebruikt worden om op klein wild te jagen? Of het dan de bedoeling is dat de hond het 'gejaagde' bij de baas komt brengen weet ik niet, kan ook zijn dat het bedoeld is om het klein wild opgevreten te zien worden (in het kader van 'dat is leuk om klein wild te mishandelen').

Groetjes,
Suzanne
dat noemt men stropen en dat mag al helemaal niet, in dat geval gaat het om bendes die lange honden fokt om hazen, reeen en dat soort wild te vangen en te doden!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ik ben even zo vrij geweest om deze vraag neer te leggen bij mensen die actief zijn in de jacht.

tegenwoordig is de flora en fauna wet van kracht. daaruit is niet helemaal op te maken wat de precieze straf is als je hond een ree gedood heeft, een jager mag niet zo maar een hond doodschieten of hij moet jouw als hondeneigenaar al meerdere keren gewaarschuwd hebben of als je aan het stropen bent met de hond.

de boete is afhankelijk van wat de rechter er van maakt. zou dus flink op kunnen lopen die boete.

gr laura

alm@
moderator

laura23 schreef:ik ben even zo vrij geweest om deze vraag neer te leggen bij mensen die actief zijn in de jacht.

tegenwoordig is de flora en fauna wet van kracht. daaruit is niet helemaal op te maken wat de precieze straf is als je hond een ree gedood heeft, een jager mag niet zo maar een hond doodschieten of hij moet jouw als hondeneigenaar al meerdere keren gewaarschuwd hebben of als je aan het stropen bent met de hond.

de boete is afhankelijk van wat de rechter er van maakt. zou dus flink op kunnen lopen die boete.

gr laura
Ik vond het ook al vreemd. Zoals ik al schreef zijn hier meerdere incidenten geweest met losgebroken/weggelopen honden maar ik heb nooit gehoord dat er een hond werd afgemaakt.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Het 'bos' hier is officieel ook geen losloop, er geldt aanlijnverbod waar zo'n beetje elke eigenaar lak aan heeft. 1 hond gaat continu achter wild aan, reeën, fazanten, eenden, kippen. Hij heeft er al heel wat te pakken gehad, maar de beste hond leeft nog steeds. De eigenaar is al vele malen gewaarschuwd door Staatsbosbeheer op laste van boetes. Heb ook bedragen gehoord van rond de 550 Euro.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Martijn schreef:Wat kost een jachtvergunning tegenwoordig?
700euro ongeveer voor de jachtakte was ik kwijt
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ik heb het in belgie gedaan, eerst een paar weken achter elkaar theorie van alle diersoorten die te bejagen zijn, wetten, wapenleer.
Leren hagelschieten
Wanneer men geslaagd is voor de theorie kweet niet meer hoeveel punten maar toch over de helft.
Dan exaam hagelschieten waar je geen 5 missers mag maken van de 25
Wanneer dat in orde is mag je leren kogelschieten en een examen doen. Elk klein foutje qua veiligheid en hoe lullig het ook is is meteen uitsluiting.

Dan krijg je een jachtakte en elk jaar moet je een vergunning aanvragen en kan tot 250 euro kosten per land waar je wil jagen.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Er wordt uitgelegd hoe je het beste te werk gaat. zoals met fazenten enkel de hanen proberen te schieten, een vrouwtje brengt tenslotte de jong voort. Er wordt op gehamerd om op de oudere, gehandicapte dieren te schieten. Verder moet je al de openings en sluitingsdatums weten en elk wildsoort heeft een andere periode van bejagen.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Daar kan ik alleen bij het grofwild op reageren, hou me niet bezig met veder en kleinwild.
Grofwild zijn everzwijnen en reeen, herten.
Elke zomer wordt er in de ardennen volop geteld een paar weken achter elkaar. Door die telling wordt beslist hoeveel wild aangesproken mag worden. BV 500 everzwijnen zou dan 50 stuks mogen geschoten worden. De jachtpachter krijgt labels die aan het geschoten wild aan de achterpoot moet. Wanneer de labels op zijn is het gedaan met de jacht in dat gebied. Elke jachtdag wordt sochtends besproken wat de boetes zijn voor dieren die niet geschoten mogen worden van boetes van 500 euro + gerechtskosten tot jaja ook die 2500euro en das vaak voor grootherten.
Maar ik werk mee als drijfjager en leidt de honden mee door het bos, zelf schiet ik niet en ken dus die regels niet helemaal uit het hoofd.
Ik heb enkel een mes bij me om mezelf te verdedigen moest er een bijdehand zwijn voor men neus staan of om een zwijn uit zen leiden te verlossen als er teveel honden aan hangen, maar in de meeste driften is wel een schutter bij die het snel met de kogel kan doen.

Verder doen we bouwjacht op de vos en daar staan geen aantallen op.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Martijn schreef:
loony schreef:Ik heb het in belgie gedaan, eerst een paar weken achter elkaar theorie van alle diersoorten die te bejagen zijn, wetten, wapenleer.
Leren hagelschieten
Wanneer men geslaagd is voor de theorie kweet niet meer hoeveel punten maar toch over de helft.
Dan exaam hagelschieten waar je geen 5 missers mag maken van de 25
Wanneer dat in orde is mag je leren kogelschieten en een examen doen. Elk klein foutje qua veiligheid en hoe lullig het ook is is meteen uitsluiting.

Dan krijg je een jachtakte en elk jaar moet je een vergunning aanvragen en kan tot 250 euro kosten per land waar je wil jagen.
Môh..ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch wel grondig vind klinken.

Is er ook een onderdeel aan de "cursus" waar je iets over "het beheer van de wildstand" leert?
Dat is 1 van de meest belangrijke onderdelen.
Wat vaak vergeten wordt is dat jagers meer weten van de hele fauna, en wat wildbeheer precies is, dan die hondenkeutel die op zondag door het bos loopt.
En dan heb ik het niet over de drijf en plezier jacht , maar de jagers die jij waarschijnlijk ziet lopen, die er voor zorgen dat boeren kunnen boeren, dat natuurgebieden een gezonde wildpopulatie hebben en houden, en zo'n ree die door huishondjes wordt gepakt was waarschijnlijk echt zwak.
En daar wordt dan och en aah over geroepen.
ik heb er echt moeite mee dat er hier in nederland alleen op een knuffelmanier met de natuur wordt omgegaan.

Stropen is trouwens een heel ander verhaal. Vooral als het 'vermaak'tot doel heeft .

Hier in nederland is het behalen van een jachtakte geen centenkwestie.
Je moet een theorie examen doen en een praktijk examen.
En dan moet je ook nog ergens kunnen jagen.
Want met zo'n akte op zak mag je niet zomaar lekker gaan knallen.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ik weet dat de jachtcursus in nl duurder is en ook stukken moeilijker.
En ja sommige mensen hebben in nl wel erg veel last van het disneysyndroom zoals wij dat noemen.
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Het wildbestandbeheer wordt bij ons gedaan door middel van die labels.

Verder de bouwjachten die we doen zijn meer bestrijding van de vos en ja om boeren tevreden te houden en voor ald die huisgezinnen die klagen dat er weer een kip dood is en de dader moet gepakt worden en een hoop heisa erond. En dan weer de heisa als ze weten dat de vos bestreden is. :denken: Tis ook nooit goed.

Maar men honden zijn heel happy als ze weer mogen werken en ze staan beter onder controle dan de doorsneehuishond als die wild achterna gaat. We hebben ze geleerd ten alle tijde terug te komen bij geroep ook al heeft het veel zweet en tijd gekost.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

loony schreef:
Martijn schreef:Wat kost een jachtvergunning tegenwoordig?
700euro ongeveer voor de jachtakte was ik kwijt
ja en dat is exclusief de cursus, de schietlessen en het examen. als je dat allemaal betaald hebt dan ben je "zomaar" 3000 euro verder, dan nog het aanvragen van de akte en de huur van een eventueel jachtveld, als je dat al kunt krijgen!

gr laura

edit: zie net dat je uit belgie komt, daar zal het iets andes zijn als in nederland denk ik zo?
Laatst gewijzigd door laura23 op 19 apr 2008 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

o ja martijn en loony kom eens kijken en mee discussieren op dejachthut.eu

waarschijnlijk kun je er veel van leren en zij zijn bereid om alles wat je wilt weten uit te leggen over de jacht.

en loony, misschien ben je er al bekend hoor maar er zijn meerdere terrier mensen op het forum daar actief.

gr laura

alm@
moderator

Daan schreef:zo'n ree die door huishondjes wordt gepakt was waarschijnlijk echt zwak.
En daar wordt dan och en aah over geroepen.
Ben ik niet helemaal met je eens. Het reetje wat mijn honden te pakken hadden genomen hadden ze via de bosjes in een hoek van hekken gedreven, het beest had geen schijn van kans, kon nergens ontsnappen. Op een open vlakte of bos zonder hekken was het ze waarschijnlijk nooit gelukt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”