Martijn schreef:
Een jager is iemand met een vergunning om te jagen. Ik maak me terk dat dat niet op honden is. Onder geen enkele omstandigheid.
Of vergis ik me?
Er staan hier in de herfst namelijk nogal eens wat van die dikke opa's met een geweer in hun hand en ik had gehoopt dat die niet vrij zijn om op mijn honden te schieten. Eén, tien of tachtig waarschuwingen. Stropen of niet.
Ik schiet trouwens terug maar dat is een ander verhaal.
Ze schieten niet op jouw hond, want dan ga je terugschieten (en terecht!). Neenee, die lui zijn veel achterbakser. Ze strooien er gewoon vergif op een moment dat jij er niet bent en dus nooit zal kunnen aantonen dat zij dat gedaan hebben. De lafaards.
Hier achter ook zo eentje die daar al mee gedreigd heeft. MAar wij laten onze honden niet jagen. En dan te bedenken dat ze zelf een hond hebben. MAar ach, ze verdrinken ook jonge katjes dus.....
Maar mijn vriend heeft dus een jachtdiploma. Dat is voorwaarde om een jachtvergunning te krijgen. Andere voorwaarden zijn een kluis die vast zit tegen de muur, waar je je geweer in opbergt.
Een diploma krijg je door een cursus te doen (duurt een half jaar iets van 1500 euro, of je doet het intern een week en dat is heel intensief, kosten 3000 euro) en je moet daarnaast een half jaar lang naar de schietbaan om te oefenen om op examen te kunnen slagen.
In de theorie leer je veel over wildstand, beheer (en daar doen die jagers ook aan, zaaien zodat er voedsel voor wild ontstaat, aanleggen van houtwallen etc), dierziekten, ecologie, flora en fauna (dus ook planten bij naam kennen en bomen) etc.
Als er gejaagd wordt, zijn er tellingen gedaan van wild en daarop stemmen ze het aantal af per persoon dat geschoten mag worden. Als ze zich daar niet aan houden hebben ze zichzelf te pakken, want dan valt er binnen de kortste keren niet meer te jagen. Natuurlijk zijn er altijd van die idiote piefpafpoefers maar die zijn ver in de minderheid. Jagers hebben een eigen jachtterrein waarop ze mogen schieten. Ze mogen daar niet buiten jagen, want dan kloppen de tellingen op den duur ook niet meer. ONderlinge afspraken zijn namelijk nodig.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen