Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shih tzu of cruising

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Shih tzu of cruising

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Nou even over al die extreem hoge prijzen met fokken.
Neem nou dekgeld. Dat is puur winst maken. Waarom zou je anders 1000 euro vragen om je reu een wipje te laten maken? Teef komt vaak naar de reu. Ik vind dekgeld werkelijk het meest absurde in de fokkerij. En door dit soort achterlijke bedragen gaat alles om achterlijkheid vwbt de prijzen in de fokkerij.

Je kan het ook gewoon leuk vinden als je reu een date heeft. Lekker dollen met een teef die ook nog eens loops is. Ik zou persoonlijk enorm veel schaamte voelen als de eigenaar van zo'n teef vervolgens 1000 euro gaat betalen voor een kwakkie. Bezopen.
Ken een poedel die heeft rond de 90 dekkingen gedaan met poedels , labjes, goldens ,doodles enzovoort .Dat heeft maar een lullig zakcentje opgeleverd van nog net geen ton. Triestig dat baasje daar niets aan overhield en in de schuldsanering zit. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:Nou even over al die extreem hoge prijzen met fokken.
Neem nou dekgeld. Dat is puur winst maken. Waarom zou je anders 1000 euro vragen om je reu een wipje te laten maken? Teef komt vaak naar de reu. Ik vind dekgeld werkelijk het meest absurde in de fokkerij. En door dit soort achterlijke bedragen gaat alles om achterlijkheid vwbt de prijzen in de fokkerij.

Je kan het ook gewoon leuk vinden als je reu een date heeft. Lekker dollen met een teef die ook nog eens loops is. Ik zou persoonlijk enorm veel schaamte voelen als de eigenaar van zo'n teef vervolgens 1000 euro gaat betalen voor een kwakkie. Bezopen.
Ken een poedel die heeft rond de 90 dekkingen gedaan met poedels , labjes, goldens ,doodles enzovoort .Dat heeft maar een lullig zakcentje opgeleverd van nog net geen ton. Triestig dat baasje daar niets aan overhield en in de schuldsanering zit. :engel:
En het produceren van dat zaad is ook zo'n dure aangelegenheid. Net als die onbetaalbare testen.... :U:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Cindy52 schreef:
Marjoleine schreef:
laeken schreef: De twee nesten daarna heeft je nog meer opgeleverd want de testen blijven dan gewoon geldig. Een nest van vier schoothondjes grootbrengen kost je echt geen 5600 euro. Puur winst. Eigenlijk is goed fokken ook gewoon broodfok bij sommige rassen :pffff:
Nee.
Ten eerste vergeet je voor het gemak dat oogtesten jaarlijks herhaald moeten worden en ten tweede vergeet je voor het gemak dat er ook nog dekgeld is.
En alle officiele papieren en aanverwante zaken, de entingen enzovoorts.
Ik ben met je eens dat de prijzen aanzienlijk zijn maar zoals jij het voorstelt is het ook niet.
Dus ze zijn zo gezond dat jaarlijks oogtesten herhaald moeten worden, nou die mocht je mooi houden voor dat geld, pluk er wel een van de straat af in spanje
Maar de testen kosten ook geen kapitaal. Ik heb het laatst nog nagevraagd, gewoon om te weten. En dat zijn bedragen die je, tenzij je straatarm bent, je makkelijk kunt veroorloven. Die kosten geen duizenden euro's, nog geen honderden euro's. Het is goed dat het gedaan wordt, daar niet voor.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Neeltje schreef: Maar de testen kosten ook geen kapitaal. Ik heb het laatst nog nagevraagd, gewoon om te weten. En dat zijn bedragen die je, tenzij je straatarm bent, je makkelijk kunt veroorloven. Die kosten geen duizenden euro's, nog geen honderden euro's. Het is goed dat het gedaan wordt, daar niet voor.
Wat ik eigenlijk meer bedoel is dat als je al aangeeft dat de hond ieder jaar getest moet worden je feitelijk zegt dat er al een groot probleem is, waarom anders jaarlijks testen ?
laeken
Zeer actief

Als je goed leest zeg ik dat dingen kunnen. Ik zeg nergens dat jij of Marjoleine zich aangesproken moeten voelen. Doe maar niet ook want jij fokt geen 3 nesten modehonden a 1200 euro per jaar toch? En die kwalificaties gaan voor de meeste rassen niet op. Ja, de werkmechelaar moet IPO 3. Maar ik neem aan dat je dat voor de hobby doet en niet ziet als investeren in dekgeld. Zelfde voor jouw ras. Je kan ook voor de lol showen en werken met je hond.

Ik snap dat een eerste nest soms nog niet zo rendabel is. Wij hebben vaker kittens gefokt. Die gingen gratis weg met enting en paspoort en ik kan me echt niet herinneren dat dat een godsvermogen moest kosten. Hoorde bij de lol die je er van had. Plezier mag soms ook wat kosten.

Soms hoor ik dat mensen zelfs het grootbrengen van de teef zelf en het voer gaan aftrekken van de winst van een nest. Kijk, als je honden wil kost dat wat. Als je niet fokt neem je dat erbij en als je fokt zouden het ineens onkosten zijn.

Eva is ook geshowd, gesport en kreeg goed eten. Gewoon omdat ze er recht op had. Niks aan verdiend en kosten ook nergens vanaf getrokken.
Afbeelding
voorboomer
Actief

Ongelezen bericht door voorboomer »

Maar goed als zn hondje als een Havenezer te duur is maar je wil wel een soortgelijk ras...

Welk hondje zou je dan voor moeten gaan denk ik dan... dat je zeker weet dat je een gezonde hond koopt waar je veel plezier van hebt:)
:I: Storm :I:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

voorboomer schreef:Maar goed als zn hondje als een Havenezer te duur is maar je wil wel een soortgelijk ras...

Welk hondje zou je dan voor moeten gaan denk ik dan... dat je zeker weet dat je een gezonde hond koopt waar je veel plezier van hebt:)
Dit dus. Deze vraag bracht mij bij de rashondjes. Zelfs een boomer van een dubieuze afkomst daar betaal je al 500 euro voor. En dan weet je niets van de ouders laat staan of ze gezond zijn. En zijn het wel ouders met stamboom dan moet je daar helemaal een vraagteken bij zetten. Want een stamboom kost niet zo veel dat je dat dan niet zou doen.
Ik had contact met iemand die pups kreeg. Had zelf reu en teef in huis de hondjes werden niet gechipt of geënt maar ik zou wel 300 euro moeten aftikken nou mooi niet dus.

Ik ben heel erg blij met mijn twee rashondjes die beiden zeker geen 1000 euro hebben gekost maar zij zijn dan ook alweer 8 jaar oud.
Afbeelding
gevni havanezers
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Veel van die kleine rassen uit de gezelschapshondengroep zitten tegenwoordig met stamboom wel rond de prijs die Nanna noemt. Of je dat er voor over hebt is en blijft natuurlijk je eigen keus. Ik beweerde enkele jaren geleden dat ik nooit 1500 euro zou betalen voor een pup. Daar was ik toen heilig van overtuigd. Van de zotte, zulke bedragen. Toch heb ik inmiddels om diverse voor mij legitieme redenen m'n oog laten vallen op een ras dat voor zover ik weet richting de 1500 euro pupprijs gaat. Ik heb het nog niet rechtstreeks gevraagd bij fokkers omdat het hopelijk nog wel even zal duren voordat m'n actieve zoektocht begint (lees: pas als Cyntha er niet meer is), maar het lijkt er toch echt op dat ik daadwerkelijk zo'n hoog bedrag ga betalen. Het is maar net wat je wilt. Ik heb een redelijk specifiek 'wensenlijstje' waar een pup hopelijk aan gaat voldoen, en uiteindelijk blijk ik de prijs dus minder belangrijk te vinden dan de mate waarin een ras bij me past.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 27 nov 2015 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tamara/Bayko
Zeer actief

Nanna schreef:
Tamara/Bayko schreef:Veel van die kleine rassen uit de gezelschapshondengroep zitten tegenwoordig met stamboom wel rond de prijs die Nanna noemt. Of je dat er voor over hebt is en blijft natuurlijk je eigen keus. Ik beweerde enkele jaren geleden dat ik nooit 1500 euro zou betalen voor een pup. Daar was ik toen heilig van overtuigd. Van de zotte, zulke bedragen. Toch heb ik inmiddels om diverse voor mij legitieme redenen m'n oog laten vallen op een ras dat voor zover ik weet richting de 1500 euro pupprijs gaat. Ik heb het nog niet rechtstreeks gevraagd bij fokkers omdat het hopelijk nog wel even zal duren voordat m'n actieve zoektocht begint (lees: pas als Cyntha er niet meer is), maar het lijkt er toch echt op dat ik daadwerkelijk zo'n hoog bedrag ga betalen. Het is maar net wat je wilt. Ik heb een redelijk specifiek 'wensenlijstje' waar een pup hopelijk aan gaat voldoen, en uiteindelijk blijk ik de prijs dus minder belangrijk te vinden dan de mate waarin een ras bij me past.
Welk ras is dat dan?
Vlinderhondje. Lang nog getwijfeld tussen Vlinder en Markiesje, maar neig nu toch meer naar Vlinder hoewel het nog niet 100 % vaststaat. Voor m'n portemonnee zou het Markiesje een stuk gunstiger zijn met een adviesprijs van 650 euro :engel:
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

wij betaalden voor onze fauven in 2006 resp. 2009 850,- en 900,- euro. Ik ben toch behoorlijk verknocht aan het ras en stel dat er over 5 jr een bij komt ben ik bang dat ik toch ook wel rond de 1100,- zal zitten.

Wat een geld.

Nanna, wat levert een tokkel tegenwoordig op? weet je dat?
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

Een aanschafprijs is ook niet meer dan dat. Het is een eenmalig iets waar je jezelf op kunt voorbereiden. Voor Cyntha heb ik lang gelee 600 euro betaald maar ik denk dat ik aan dierenartskosten wel aan het tienvoudige kom zo door de jaren heen, ware het niet dat ik haar gelukkig nog net had verzekerd voordat de ergste ellende begon.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Nanna schreef:
Sas schreef:
Nanna, wat levert een tokkel tegenwoordig op? weet je dat?
De standaard zit zo rond de 700-900 euro. Dwerg rond de 1000 en voor de kaninchens wil nog wel eens wat meer gevraagd worden.
nou dan doe je daar met jou "dwerg" toch ook aan mee? Misschien heb je er ivm connecties wat minder voor betaald maar als je graag een bepaald ras wilt kost dat wat. En zoals gezegd ik vind het voor een ras wat meestal maar kleine nestjes heeft helemaal niet raar.
Afbeelding
gevni havanezers
laeken
Zeer actief

Mijn bastaarden waren gratis of asielprijs of stichting prijzen. Denk dat Bas het duurste was, 265 euro. De meeste van die honden ook nooit noemenswaardig kosten aan gehad. Eva, de laekense herder was 650 euro geloof ik. Ook een hele nette prijs. Grootgebracht op kvv en uit twee kampioenen. Eigenlijk ongeveer de beste showhonden die er waren op dat moment. Dus dat soort rassen gaan voor veel schappelijker prijzen. Ze moeten ook nog eens heel veel testen doen en de nesten waren zeker niet groot. Vader had geloof ik ook IPO.

Dat vind ik dus veel netter dan 1200 euro voor een toy hondje. Geen idee waar die prijs op gebaseerd moet zijn maar ik gok zomaar op de vakantie of biefstuk ipv gehakt. Voor het baasje dan dus.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

voorboomer schreef:Maar goed als zn hondje als een Havenezer te duur is maar je wil wel een soortgelijk ras...

Honderd procent zekerheid dat de hond die je koopt gezond is en blijft kan niemand je geven. Niet bij een rashond met stamboom en ook niet bij een leuke kruising. Je kunt hooguit op zoek gaan naar een fokker die naar eer en geweten zoveel mogelijk gezondheidsproblemen probeert uit te sluiten of te voorkomen en je geen pup aansmeert die in het nest al zichtbaar iets mankeert, maar dan nog blijft het levende have dus ziek worden kan altijd en daar kan een heel hoog prijskaartje aan hangen waar de aanschafprijs van de pup opeens bij verbleekt. Van een minder gezonde hond kun je wel ook veel plezier hebben. Plezier en zorgen :schrik: :tongue:
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 27 nov 2015 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik krijg het gevoel dat je denkt dat de goed gefokte havanezer gezond zal zijn. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En ik heb ook het gevoel dat je denkt dat de huis tuin en keuken boomer niet gezond is. Ook dat hoeft niet zo te zijn. Ik ken de havanezer niet. Dus daar kan ik niks van zeggen. Wel denk ik dat veel bastaard boomer hondjes helemaal zo ongezond niet zijn. Die ik gekend heb hadden nooit wat. Die van vrienden van ons, toypoedel X maltezer, is net ingeslapen om een hernia met 17 jaar. Een half jaar geleden werd hij nog behoorlijk opgewonden van mijn hondje. Dus onderschat een leuk bastaardje niet. Maar nog belangrijker overschat goed gefokte hondjes ook niet. Het blijven rashonden met lijnteelt vaak en ook de nodige rasspecifieke kwalen. De havanezer ken ik niet maar zelf neem ik volgende keer weer een yorkshire terriër miks en zeker geen raszuiver hondje.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Je staat nu toch op de wachtlijst voor een ''haafje'' dan neem ik aan dat je de prijs weet.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

voorboomer schreef: Welk hondje zou je dan voor moeten gaan denk ik dan... dat je zeker weet dat je een gezonde hond koopt waar je veel plezier van hebt:)
Het probleem is dat je dat nóóit zeker weet. Het zijn en blijven levende wezens, waar je niet op voorhand 100% garantie hebt dat de gezondheid goed is en blijft. Als je die garantie wel wil, dan moet je helemaal niet aan een hond beginnen. Niet aan een dure (rashonden)pup, en niet aan een goedkope.
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
voorboomer schreef: Welk hondje zou je dan voor moeten gaan denk ik dan... dat je zeker weet dat je een gezonde hond koopt waar je veel plezier van hebt:)
Het probleem is dat je dat nóóit zeker weet. Het zijn en blijven levende wezens, waar je niet op voorhand 100% garantie hebt dat de gezondheid goed is en blijft. Als je die garantie wel wil, dan moet je helemaal niet aan een hond beginnen. Niet aan een dure (rashonden)pup, en niet aan een goedkope.
Precies. Want je hebt goede fokkers die alles testen en waar nog steeds problemen op kunnen duiken in nesten. Je hebt fokkers die gewoon liegen, andere reu laten dekken om nog meer in te telen dan toegestaan. Je hebt fokkers die willens en wetens slechte pups verkopen en je hebt fokkers die gewoon nergens op letten.

Jij hebt ons met Eva in elk geval een super vitale en gezonde hond verkocht. Eva had echt nooit wat en is in 6 jaar alleen zo nu en dan ingeënt. Dat was het. Geen enkel lichamelijk issue. Ja, ze jeukte als ze loops was :denken: Maargoed. Dat was geen punt en dat schijnt wel vaker voor te komen bij teven. Daarna, na de loopsheid krapte ze haar vacht wat weg. Effe. Maar niet eens de moeite om naar te laten kijken.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Heavy schreef:Ik heb 8 jaar geleden 650 euro voor mijn Schapendoespup betaald. Nu zie ik al bedragen van 900 euro voorbij komen bij Schapendoespups. Er zijn waarschijnlijk wat testen en onderzoeken bijgekomen DNA bijvoorbeeld maar dat er zoveel bij komt vind ik nogal wat.

HD is niet verplicht bij de Schapendoes maar wort wel vaak gedaan tegenwoordig. Fokkers testen alles wat maar mogelijk is omdat ze niet aangeklaagd willen worden als er iets mis is met de gezondheid. Daardoor worden pups steeds duurder en soms onbetaalbaar voor sommige mensen.
Dit eigenlijk ook wel. Bij de kleine hondjes wordt zelfs op hd getest. Bij mijn hond Spikey staan de hd uitslagen van zijn ouders op zijn stamboom. Dit zijn overigens de voorouders afkomstig uit Frankrijk en België.

Bij de coton testen ze op veel. Daar heb ik mij over verbaasd in de 8 jaar dat wij nu cotons hebben zijn er zeker 4 testen bij gekomen.
Komen al die ziektes voor? Ja soms en echt niet vaak maar door het testen worden ze wel uitgesloten bij toekomstige nestjes.
Afbeelding
gevni havanezers
Neeltje

blacky schreef:
Heavy schreef:Ik heb 8 jaar geleden 650 euro voor mijn Schapendoespup betaald. Nu zie ik al bedragen van 900 euro voorbij komen bij Schapendoespups. Er zijn waarschijnlijk wat testen en onderzoeken bijgekomen DNA bijvoorbeeld maar dat er zoveel bij komt vind ik nogal wat.

HD is niet verplicht bij de Schapendoes maar wort wel vaak gedaan tegenwoordig. Fokkers testen alles wat maar mogelijk is omdat ze niet aangeklaagd willen worden als er iets mis is met de gezondheid. Daardoor worden pups steeds duurder en soms onbetaalbaar voor sommige mensen.
Dit eigenlijk ook wel. Bij de kleine hondjes wordt zelfs op hd getest. Bij mijn hond Spikey staan de hd uitslagen van zijn ouders op zijn stamboom. Dit zijn overigens de voorouders afkomstig uit Frankrijk en België.

Bij de coton testen ze op veel. Daar heb ik mij over verbaasd in de 8 jaar dat wij nu cotons hebben zijn er zeker 4 testen bij gekomen.
Komen al die ziektes voor? Ja soms en echt niet vaak maar door het testen worden ze wel uitgesloten bij toekomstige nestjes.
En daar gaat het toch om. Om te proberen een zo gezond mogelijke hond te fokken en dat doe je door te testen. Geeft nog geen garantie, maar veel meer kun je niet doen.

De ouders van Lotje zijn getest op heupdysplasie, CCL en PLL DNA resultaten. Vraag me niet wat het allemaal is. Of dit in Nederland ook verplicht is, weet ik niet. Lotje komt uit België.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

laeken schreef: Precies. Want je hebt goede fokkers die alles testen en waar nog steeds problemen op kunnen duiken in nesten. Je hebt fokkers die gewoon liegen, andere reu laten dekken om nog meer in te telen dan toegestaan. Je hebt fokkers die willens en wetens slechte pups verkopen en je hebt fokkers die gewoon nergens op letten.
Helemaal mee eens.
laeken schreef:Jij hebt ons met Eva in elk geval een super vitale en gezonde hond verkocht. Eva had echt nooit wat en is in 6 jaar alleen zo nu en dan ingeënt. Dat was het. Geen enkel lichamelijk issue. Ja, ze jeukte als ze loops was :denken: Maargoed. Dat was geen punt en dat schijnt wel vaker voor te komen bij teven. Daarna, na de loopsheid krapte ze haar vacht wat weg. Effe. Maar niet eens de moeite om naar te laten kijken.
Ik heb er in ieder geval mijn best voor gedaan, en naar eer en geweten gefokt. Met alle 5 de nesten trouwens. En ben met dezelfde eer en geweten nu gestopt met fokken.
Helaas zijn er desondanks bij mij ook honden geweest die vroegtijdig problemen hebben gekregen, een aantal met kruisbandproblemen, eentje met een ocd in de schouder, en van een aantal honden is té vroeg afscheid genomen door de eigenaren vanwege diverse vormen van kanker.
En zijn er een paar (waaronder Tapas) waarvan ik het karakter liever anders had gezien.

Het probleem is niet alleen dat een volgende generatie (ras)hond nu eenmaal niet maakbaar is, maar ook dat je niet snel de beschikking hebt/krijgt over álle relevante gegevens. Op het gebied van gezondheid, erfelijkheid, maar ook op het gebied van karakter en de vererving daarvan. Dat is me wél duidelijk geworden.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef: Ik heb voor Bakkie, Rozi en Glenn SAMEN precies 280 euro uitgegeven qua aanschafprijs. :mrgreen:
Luca, Dumas en Csiva waren in totaal 580 euro. Maar dat is incl 1 hond met papieren. Nog geen geld voor 3 honden trouwens :LOL:
Neeltje

Heavy schreef:
Neeltje schreef:
blacky schreef:

En daar gaat het toch om. Om te proberen een zo gezond mogelijke hond te fokken en dat doe je door te testen. Geeft nog geen garantie, maar veel meer kun je niet doen.

De ouders van Lotje zijn getest op heupdysplasie, CCL en PLL DNA resultaten. Vraag me niet wat het allemaal is. Of dit in Nederland ook verplicht is, weet ik niet. Lotje komt uit België.
Ja een gezonde hond willen we allemaal. Maar er wordt niet getest op HD omdat dat nu vaker voor komt dan 8 jaar geleden. Er wordt getest op HD omdat fokkers bang zijn dat als het toch een keer voorkomt dat ze aangeklaagd worden. Maar moet je dat dan in de pupprijs mee laten wegen ?
Nee, er wordt getest om te zien of de ouders wel of geen HD hebben en zo ja, in welke mate en als dit te erg is, mag er niet mee worden gefokt. Evenals de uitslagen van de testen van de ogen, die moeten voldoen aan een bepaalde standaard, anders mag ook daar niet mee worden gefokt.

Dit is voor België het reglement:

De beide ouderdieren dienen een officieel heupdysplasie (HD) onderzoeksbewijs te bezitten. HD-C paren met HD-A. HD-D en HD-E worden afgekeurd voor de fok.
De beide ouderdieren dienen een officieel bewijs van oogonderzoek te bezitten en tenminste de uitslag “voorlopig vrij” te hebben. De uitslag mag op het moment van de dekking niet ouder zijn dan 1 jaar.
De beide ouderdieren moeten genetisch getest worden d.m.v. swabtest op PLL( Lensluxatie) en CCL (Neuronal Ceroid Lipofuscinoses (NCL). Het resultaat hiervan moet bij de dekking gekend zijn. Dit verplicht voor nesten geboren vanaf 2011.
Indien de beide ouders van de fokhond over een officieel DNA attest beschikken en vrij/clear verklaard zijn , dient men bij de fokhond geen DNA test meer te doen over de betrokken ziekte waarvoor de ouders vrij/clear verklaard zijn.
De volgende combinaties worden toegestaan :

“PLL VRIJ X PLL VRIJ”
“PLL VRIJ x PLL DRAGER”
“CCL VRIJ X CCL VRIJ”
“CCL VRIJ X CCL DRAGER”

Deze combinaties worden niet toegestaan :

“ PLL DRAGER x PLL DRAGER”
“ CCL DRAGER X CCL DRAGER”

In geen enkel geval mag er met LIJDERS gefokt worden
Bij gebruik van een buitenlandse dekreu die nog niet getest is op CCL en/of PLL kan men enkel met een teef getest als “ vrij”.

En dat heeft niets te maken dat men bang is om aangeklaagd te worden, maar gewoon om te proberen een zo gezond mogelijke hond te fokken.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik vind de aanschafprijs voor een hond een lastige om over te discussiëren eigenlijk.
Voor Izzie moest ik 300 euro betalen, veel voor een asielhond vertelde iedereen me. Maar ik wilde die hond en geen andere en dan kan het me niet bommen wat het beest kosten moet. Ik denk dat voor mij hetzelfde zou gelden als ik per se een pup zou willen van een specifiek ras.
Neeltje

Heavy schreef:
Ja een gezonde hond willen we allemaal. Maar er wordt niet getest op HD omdat dat nu vaker voor komt dan 8 jaar geleden. Er wordt getest op HD omdat fokkers bang zijn dat als het toch een keer voorkomt dat ze aangeklaagd worden. Maar moet je dat dan in de pupprijs mee laten wegen ?
Vergeet ik te antwoorden op je vraag. Ja, ik vind dat je de kosten die je maakt om te fokken met je hond in de pupprijs mag doorberekenen. Die kosten maak je voor de toekomstige puppies.
Neeltje

Izzie_Anneke schreef:Ik vind de aanschafprijs voor een hond een lastige om over te discussiëren eigenlijk.
Voor Izzie moest ik 300 euro betalen, veel voor een asielhond vertelde iedereen me. Maar ik wilde die hond en geen andere en dan kan het me niet bommen wat het beest kosten moet. Ik denk dat voor mij hetzelfde zou gelden als ik per se een pup zou willen van een specifiek ras.
Maar dat is ook de manier waarop de prijzen tot stand komen. Als niemand het zou willen betalen, gingen de prijzen vanzelf naar beneden. Ik vind dat dat ook helemaal niets uitmaakt. Als die hond die prijs voor je waard is, dan betaal je dat gewoon. Ik heb voor mijn honden of gespaard of mijn vakantiegeld gebruikt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
Machie schreef:
Nanna schreef: Ik heb voor Bakkie, Rozi en Glenn SAMEN precies 280 euro uitgegeven qua aanschafprijs. :mrgreen:
Luca, Dumas en Csiva waren in totaal 580 euro. Maar dat is incl 1 hond met papieren. Nog geen geld voor 3 honden trouwens :LOL:
Ik win. Bakkie was al nationaal en internationaal kampioen en ook Rozi heeft papieren én was al voorgeröntgend :tongue:
Bakkie is van Mar :pffff:
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
laeken schreef: Precies. Want je hebt goede fokkers die alles testen en waar nog steeds problemen op kunnen duiken in nesten. Je hebt fokkers die gewoon liegen, andere reu laten dekken om nog meer in te telen dan toegestaan. Je hebt fokkers die willens en wetens slechte pups verkopen en je hebt fokkers die gewoon nergens op letten.
Helemaal mee eens.
laeken schreef:Jij hebt ons met Eva in elk geval een super vitale en gezonde hond verkocht. Eva had echt nooit wat en is in 6 jaar alleen zo nu en dan ingeënt. Dat was het. Geen enkel lichamelijk issue. Ja, ze jeukte als ze loops was :denken: Maargoed. Dat was geen punt en dat schijnt wel vaker voor te komen bij teven. Daarna, na de loopsheid krapte ze haar vacht wat weg. Effe. Maar niet eens de moeite om naar te laten kijken.
Ik heb er in ieder geval mijn best voor gedaan, en naar eer en geweten gefokt. Met alle 5 de nesten trouwens. En ben met dezelfde eer en geweten nu gestopt met fokken.
Helaas zijn er desondanks bij mij ook honden geweest die vroegtijdig problemen hebben gekregen, een aantal met kruisbandproblemen, eentje met een ocd in de schouder, en van een aantal honden is té vroeg afscheid genomen door de eigenaren vanwege diverse vormen van kanker.
En zijn er een paar (waaronder Tapas) waarvan ik het karakter liever anders had gezien.

Het probleem is niet alleen dat een volgende generatie (ras)hond nu eenmaal niet maakbaar is, maar ook dat je niet snel de beschikking hebt/krijgt over álle relevante gegevens. Op het gebied van gezondheid, erfelijkheid, maar ook op het gebied van karakter en de vererving daarvan. Dat is me wél duidelijk geworden.
Precies ja. Gekke is dat veel mensen teveel hangen aan zaken die ze DENKEN te kunnen voorspellen. Die ze denken weg te kunnen testen en die ze denken niet te fokken. Dat zegt stiekem soms helaas heel weinig.
Ik ken het karakter van Tapas niet genoeg om er wat van te zeggen. Wel weet ik dat ze niet de makkelijkste is in alle situaties. Dat heb je zelf verteld. Dat lijkt dus niet op haar lieve oma en haar ook lieve en vooral heel goed te begeleiden moeder. Daarin zie je al dat je het niet voor het zeggen hebt met levende wezens.

Eva was een super lieve hond. Die heb ik nog nooit betrapt op ook maar een greintje agressie naar eigen. Onstuimig dat wel. Maar dat hoort bij jonge honden. In feite zat er geen kwaad in. Honden, prima. Die kon ze prima verdragen.
Alleen werd ze gewoon niet breder sociaal te vertrouwen. Wij, honden, wat vrienden en familie, jou en dat was het. En waar dat aan ligt? Geen idee. Ze moest niks hebben van bepaalde mensen. Soms gingen dingen gek genoeg dan ineens wel weer prima. Maar soms kneep ze iemand dan toch even met de tanden :engel: Volgens mij hebben ze daar vroeger op gefokt. Soort van onomkoopbaar. Dat is iets waar waakhonden vroeger om geroemd werden. Als sta je met biefstukken te zwaaien. De hond pakt je gewoon. Dat wil je in waakhonden en dat zat ook wel in Eva. Als je het mij vraagt is dat een terugslag naar zo'n onomkoopbaar gefokte hond. Daar wordt je gewoon geen vrienden mee als de hond ook maar een beetje argwanend wordt van je :F:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En ik denk dat veel mensen niet eerlijk zijn. Een ras als de laekense herder was vroeger gewoon pittig. Waaks en bijten deden ze ook. Dat werd onacceptabel en ineens is het dan weg bij alle fokhonden. Ik geloof dat niet. Honden worden goed getraind. Ik denk dat als wij Eva heel goed getraind hadden dat ze misschien ook wel door een gedragstest zou komen. Is ze dan geschikt om mee te fokken? Ik denk van niet want veel mensen zouden niet weten wat ze met een hond moeten die niemand zomaar kan aaien, die zeer heftig op bezoekers KAN reageren en die meteen bijt als je iets doet wat de hond niet ok vind. Bv strak aankijken of roepen. Toch zou ze best kwispelend een gedragstest gehaald kunnen hebben. Gewoon veel oefenen zodat het allemaal als gewoon en normaal ervaren werd.
Afbeelding
Neeltje

Heavy schreef:
Neeltje schreef:
Heavy schreef:
Vergeet ik te antwoorden op je vraag. Ja, ik vind dat je de kosten die je maakt om te fokken met je hond in de pupprijs mag doorberekenen. Die kosten maak je voor de toekomstige puppies.
Maar 8 jaar geleden was die test er ook al en werd het niet nodig gevonden :wink: sterker nog ik werd heel raar aangekeken toen ik vroeg of erop getest was bij de ouders van mijn toekomstige pup . En ik geloof echt niet dat er nu ineens heel veel doezen met ernstige HD bijgekomen zijn in die jaren.

Ik heb nu een does met prima heupen waarvan de ouders niet getest zijn. Maar voor een volgende pup moet ik veel meer betalen terwijl voor mij die test niet hoeft. Alles maar testen en uitsluiten is ook niet altijd ten goede van de gezondheid .
Ik vind het ook raar dat er bij de hele kleine rassen op HD wordt getest gewoon omdat het kan.
Ik heb geen schapendoes, maar Tibetaanse Terrier, dus kan daar niets over zeggen. Maar een slechte HD uitsluiten van de fok, lijkt mij toch geen slechte beslissing. Dat het voor jou niet hoeft, dan moet je een fokker zoeken die het niet doet.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”