Heavy schreef:Neeltje schreef:blacky schreef:Heavy schreef:Ik heb 8 jaar geleden 650 euro voor mijn Schapendoespup betaald. Nu zie ik al bedragen van 900 euro voorbij komen bij Schapendoespups. Er zijn waarschijnlijk wat testen en onderzoeken bijgekomen DNA bijvoorbeeld maar dat er zoveel bij komt vind ik nogal wat.
HD is niet verplicht bij de Schapendoes maar wort wel vaak gedaan tegenwoordig. Fokkers testen alles wat maar mogelijk is omdat ze niet aangeklaagd willen worden als er iets mis is met de gezondheid. Daardoor worden pups steeds duurder en soms onbetaalbaar voor sommige mensen.
Dit eigenlijk ook wel. Bij de kleine hondjes wordt zelfs op hd getest. Bij mijn hond Spikey staan de hd uitslagen van zijn ouders op zijn stamboom. Dit zijn overigens de voorouders afkomstig uit Frankrijk en België.
Bij de coton testen ze op veel. Daar heb ik mij over verbaasd in de 8 jaar dat wij nu cotons hebben zijn er zeker 4 testen bij gekomen.
Komen al die ziektes voor? Ja soms en echt niet vaak maar door het testen worden ze wel uitgesloten bij toekomstige nestjes.
En daar gaat het toch om. Om te proberen een zo gezond mogelijke hond te fokken en dat doe je door te testen. Geeft nog geen garantie, maar veel meer kun je niet doen.
De ouders van Lotje zijn getest op heupdysplasie, CCL en PLL DNA resultaten. Vraag me niet wat het allemaal is. Of dit in Nederland ook verplicht is, weet ik niet. Lotje komt uit België.
Ja een gezonde hond willen we allemaal. Maar er wordt niet getest op HD omdat dat nu vaker voor komt dan 8 jaar geleden. Er wordt getest op HD omdat fokkers bang zijn dat als het toch een keer voorkomt dat ze aangeklaagd worden. Maar moet je dat dan in de pupprijs mee laten wegen ?
Nee, er wordt getest om te zien of de ouders wel of geen HD hebben en zo ja, in welke mate en als dit te erg is, mag er niet mee worden gefokt. Evenals de uitslagen van de testen van de ogen, die moeten voldoen aan een bepaalde standaard, anders mag ook daar niet mee worden gefokt.
Dit is voor België het reglement:
De beide ouderdieren dienen een officieel heupdysplasie (HD) onderzoeksbewijs te bezitten. HD-C paren met HD-A. HD-D en HD-E worden afgekeurd voor de fok.
De beide ouderdieren dienen een officieel bewijs van oogonderzoek te bezitten en tenminste de uitslag “voorlopig vrij” te hebben. De uitslag mag op het moment van de dekking niet ouder zijn dan 1 jaar.
De beide ouderdieren moeten genetisch getest worden d.m.v. swabtest op PLL( Lensluxatie) en CCL (Neuronal Ceroid Lipofuscinoses (NCL). Het resultaat hiervan moet bij de dekking gekend zijn. Dit verplicht voor nesten geboren vanaf 2011.
Indien de beide ouders van de fokhond over een officieel DNA attest beschikken en vrij/clear verklaard zijn , dient men bij de fokhond geen DNA test meer te doen over de betrokken ziekte waarvoor de ouders vrij/clear verklaard zijn.
De volgende combinaties worden toegestaan :
“PLL VRIJ X PLL VRIJ”
“PLL VRIJ x PLL DRAGER”
“CCL VRIJ X CCL VRIJ”
“CCL VRIJ X CCL DRAGER”
Deze combinaties worden niet toegestaan :
“ PLL DRAGER x PLL DRAGER”
“ CCL DRAGER X CCL DRAGER”
In geen enkel geval mag er met LIJDERS gefokt worden
Bij gebruik van een buitenlandse dekreu die nog niet getest is op CCL en/of PLL kan men enkel met een teef getest als “ vrij”.
En dat heeft niets te maken dat men bang is om aangeklaagd te worden, maar gewoon om te proberen een zo gezond mogelijke hond te fokken.