Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

etiquette losloop-/ren-/uitlatveld??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

nana schreef:Maar wat doe je dan als er iemand aankomt die wel z´n hond aan de lijn heeft.
In een losloopgebied blijft mijn hond dan nog steeds loslopen, behalve als de ander mij nadrukkelijk vraagt om hem even aan te lijnen. Dat zal ik dan doen uit beleefdheid, maar ik vind dat als jouw hond niet met loslopende honden kan, dat je niet naar een losloopgebied moet gaan.

In aanlijngebieden moeten uiteraard beide honden aangelijnd zijn. Dan is los laten lopen erg lomp.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

nana schreef:
Ennath schreef:
Nakisha schreef:Even over loslopen... wisten jullie dat er landen zijn waar honden amper los MOGEN lopen? En in NL zijn er ook al zéér strikte regels over waar honden los mogen!

Onze honden lopen nooit los. De bulldog een heel enkel keertje, maar de herder sowieso niet. Wij hebben een fijne, omheinde tuin waar ze los in gaan; daar mogen ze rennen, achter balletjes aan, ect.
Maar buiten de tuin blijven ze aan de lijn.
Nou voornamelijk op papier hoor. :mrgreen:
Maar wat doe je dan als er iemand aankomt die wel z´n hond aan de lijn heeft.
Hé wat?
Heb u 't tegen míj?
Hoe bedoel u?

Het feit dat je hond ergens officieel niet los mag zegt toch niets over wat ik doe als er een andere hond aankomt? Of we nu wel of niet in een losloop gebied zijn; als er een onbekende hond aankomt moeten ze allemaal naar me toe komen en gaan zitten. Afhankelijk van de verdere omstandigheden worden ze dan ook aan de riem genomen. Naar een vastzittende hond mogen ze nooit toe, naar een loslopende hond wél als die baas gezegd heeft dat het ok is. Lotje mag nooit naar een GR toe, óók niet als de baas dat goedvind. Retrievertje pletten is namelijk volgens Lotje wel leuk, maar ík vind er niets aan.
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Frenk schreef:
nana schreef:Maar wat doe je dan als er iemand aankomt die wel z´n hond aan de lijn heeft.
In een losloopgebied blijft mijn hond dan nog steeds loslopen, behalve als de ander mij nadrukkelijk vraagt om hem even aan te lijnen. Dat zal ik dan doen uit beleefdheid, maar ik vind dat als jouw hond niet met loslopende honden kan, dat je niet naar een losloopgebied moet gaan.

In aanlijngebieden moeten uiteraard beide honden aangelijnd zijn. Dan is los laten lopen erg lomp.
Vroeg het in dit geval gewoon op straat. Hier een beetje de vergelijkbare situatie zoals bij ennath. Heb niet het geluk dat mensen hier in de buurt hun hond bij zich houden als je dat vraagt (op straat). Nog sterker wordt regelmatig aangevallen (mijn aangelijnde honden) door loslopende ridgebacks en jack russels en besprongen door labjes (waar de baas niet eens van te bekennen is. Hier loopt 80% van de honden los in de woonwijk. Ik zou zelf niet snel naar een losloop gebied gaan maar moet toch ergens met m´n honden lopen.
Frenk
Zeer actief

nana schreef:
Frenk schreef:

Vroeg het in dit geval gewoon op straat. Hier een beetje de vergelijkbare situatie zoals bij ennath. Heb niet het geluk dat mensen hier in de buurt hun hond bij zich houden als je dat vraagt (op straat). Nog sterker wordt regelmatig aangevallen (mijn aangelijnde honden) door loslopende ridgebacks en jack russels en besprongen door labjes (waar de baas niet eens van te bekennen is. Hier loopt 80% van de honden los in de woonwijk. Ik zou zelf niet snel naar een losloop gebied gaan maar moet toch ergens met m´n honden lopen.
Wat lijkt me dat vervelend! Ik zou heel boos worden als hier op straat alles maar los liep en overal op af kwam stormen.

Maar onze situaties zijn dus ook niet goed te vergelijken.

Bij ons zijn zoveel losloopgebieden, dat het echt nergens voor nodig is om je hond op straat los te laten lopen. Omgekeerd is aangelijnd in een losloopgebied gaan lopen dus ook niet nodig, want er zijn genoeg aanlijngebieden. (snap je wat ik bedoel :wink:)

En als je in alle rust je hond in een losloopgebied wilt laten lopen, dan moet je gewoon heel vroeg of heel laat gaan, dan loop je alleen.
Afbeelding
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull

Ongelezen bericht door nana »

Frenk schreef:
nana schreef:
Frenk schreef:

Wat lijkt me dat vervelend! Ik zou heel boos worden als hier op straat alles maar los liep en overal op af kwam stormen.

Maar onze situaties zijn dus ook niet goed te vergelijken.

Bij ons zijn zoveel losloopgebieden, dat het echt nergens voor nodig is om je hond op straat los te laten lopen. Omgekeerd is aangelijnd in een losloopgebied gaan lopen dus ook niet nodig, want er zijn genoeg aanlijngebieden. (snap je wat ik bedoel :wink:)

En als je in alle rust je hond in een losloopgebied wilt laten lopen, dan moet je gewoon heel vroeg of heel laat gaan, dan loop je alleen.
Ik red me nog wel er zijn ook gelukkig nog wat loslopende honden die ons gewoon negeren en loop eigenlijk al 2 jaar bijna niet meer bij mij in de buurt (wat wel jammer is ik ben hier gaan wonen omdat dit een wijk is in het bos. ) Ik rij nu altijd ergens naar toe waar ik beter anderen zie aankomen en spreek veel af met anderen en dan lopen we samen met de honden en kan iedereen los. Mijn hond heeft 2 keer een hond gebeten de eerste keer een terrier die zelf vol in de aanval ging, ik had mijn hond aan de lijn de terrier was los maar toen mij hond terug beet (4 gaatjes) was de eigenaar super pissig omdat hij maar een klein hondje had en ik een grote. De tweede keer waren beide honden aan de lijn en iemand liep me tegemoet met een grommend en uitvallend hondje aan een rollijn. Beide keren was mijn hond aan de lijn toch waren de mensen super boos. Heb beide keren de kosten van de dierenarts vergoed vrijwillig. Dit was allemaal hier in de buurt.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Frenk schreef:
Addy schreef:
Frenk schreef:Ja dat klopt. * Tekst verwijderd door moderator.Privé berichten evenals privé mails mogen niet openbaar gemaakt worden zonder toestemming van de auteur.
jammer dat je nooit geleerd hebt dat pb's privee berichten zijn en dat het een forumnorm is dat je privee berichten niet op het forum knalt, kan je trouwens een waarschuwing voor krijgen van de modjes :wink:
Een waarschuwing zou op zijn plaats zijn, ik heb immers iets tegen de regels gedaan. Temeer daar Suzanne het vervelend vond. Dat is mijn verkeerde inschatting geweest en dus een goede les.
en je hebt je excuses aangeboden dus dan is dat ook weer klaar :wink:
Alleen of een pb gevoelig ligt of niet moet niet uitmaken, je mag het gewoon niet doen :wink:
Frenk
Zeer actief

Addy schreef:Alleen of een pb gevoelig ligt of niet moet niet uitmaken, je mag het gewoon niet doen :wink:
Nee, dat klopt :19:

Les geleerd hoor.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Suzanne123 schreef:
Moos schreef: Een Sheltie lijkt me ook geen ras wat absoluut niet op de baas zou letten los :wink:
Nog 1 keer dan:
mijn hond jaagt op auto's en kan dus NIET los; nergens. Hij jaagt namelijk ook op ander verkeer.

Normaliter heb je gelijk; de doorsnee sheltie let prima op de baas, maar helaas is het ook zo dat als ze schrikken ze de andere kant op sjeezen en dus niet terug naar de baasl.

De pup is stomweg nog niet 'betrouwbaar' in hierkomen genoeg om los te lopen. En omdat de een niet los gaat denk ik dat de ander dat ook niet gaat.

Glazen kast? Welnee! De normale voozichtigheid!

Suzanne
In de duinen heb je geen verkeer, op het strand ook niet. Paarden op het strand zie je van mijlenver aankomen, hond bij je roepen en klaar. Wij hadden vroeger ook een hond die joeg op verkeer en paarden e.d, maar die kon gewoon los in het bos en op het strand. Goed opletten en direct bij je roepen als je een paard ziet 1 km verderop. 9 van de 10 keer dat ik op het strand ben zijn er ook geen paarden overigens.

Als je je pup wel heel graag los had willen laten was je daar vanaf 8 weken mee aan de gang gegaan. Normale voorzichtigheid is voor mij niet je hond nooit los laten lopen. Of tenminste daar van pup af aan al vanuit gaan :19:

Ik snap overigens ook niet zo goed waarom alle Shelties hem schijnen te peren als ze schrikken. Dat is toch geen raseigenschap, of tenminste, het lijkt mij een behoorlijk ongewenste raseigenschap.
Saar is ook een schrikachtig hondje, en ik ben haar eerste jaar tot in den treure bezig geweest haar te leren bij mij te komen ipv hem te peren. Ze ging verder alleen maar los in veilige gebieden, en binnen dat jaar heeft ze geleerd steun bij mij te zoeken ipv weg te rennen. Dan hebben we het over een hondje dat de eerste keer schrok (van een grote zwarte hond die aan kwam gestoven, zij was 4 maanden) en 100 meter het bospad afrende weg van mij en mijn andere hond.
Het is wel te doen is mijn ervaring. Is maar net hoeveel waarde je eraan hecht dat je hond los kan racen.
En juist door haar wel los te laten lopen en haar de kans te geven heel veel positieve ervaringen op te doen schrikt ze nu nog maar zelden.
Afbeelding
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik ben van mening dat iedereen zelf moet bepalen hoe hij met zijn hond om wil gaan en hoe hij dingen aan wil leren.
Suzanne is met haar pupje op cursus bij een hondenschool, hier leert hij toch ook de commando`s "Hier". Als zij dit alleen oefend op omheinde stukken wat is daar mis mee?

En wat het loslopen betreft, ze heeft een omheind veldje in de buurt dus daar maakt ze denk ik ook wel flink gebruik van. Want niets is leuker dan je hond lekker te kunnen zien spelen en rennen, maar dit is op een omheind gebied met bekende honden net zo leuk om te zien.

En het kennismaken met vreemde honden, dat kunnen ze ook aan de lijn. Kennismaken wil niet meteen zeggen spelen dus niets aan de hand als ze aan de lijn zitten.

En dat het een openbaar gebied is wil niet zeggen dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

In veel gemeentes is het verboden om je hond los te laten lopen (behalve op officiële losloopgebieden). Dus je zult of inventief moeten worden of je zult naar de officiële losloopplekken moeten gaan.
Een hond die niet of nauwelijk los kan lopen (en dan bedoel ik dus buiten de tuin, cursus of in huis) vind ik sneu. In mijn ogen heeft een hond dat gewoon nodig. Een lange lijn vervangt nooit het losloopgevoel van een hond, dat zie ik hooguit als een tijdelijk hulpmiddel.
Mijn hond heb ik niet 100% onder appèl, maar toch loopt die dagelijks los. Het is extra opletten op andere honden, verkeer, katten en prutsloten, maar dat moet je zowiezo altijd al doen. En ja, ik rij ook meerdere keren per week naar mooie wandelgebieden waar hij lekker los kan. Het is wat extra moeite, maar ik heb het er heel graag voor over.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, ik geef jullie allebei eigenlijk gelijk. We hebben hier ongeveer hetzelfde, mijn honden kunnen met anderen maar er loopt ook iemand met twee Border Collies die totaal niet met andere honden kunnen. Wanneer ik dus al op dat veld ben, vind ik het vervelend als zij haar honden daar ook op laat. Maar tegenovergesteld, als zij er al met haar honden is ga ik die van mij daar ook niet naar toe laten. Dan loop ik eerst een rondje met ze en tegen de tijd dat wij terug zijn, zijn de Collies meestal al weg. Beetje samenwerking dus. Ik vind dat mijn honden geen gevaar mogen lopen op zo'n uitlaatveld maar ik hoef haar ook niet extra te pesten door dat veld op te drafen wanneer zij er is met haar honden.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Een hond die niet of nauwelijk los kan lopen (en dan bedoel ik dus buiten de tuin, cursus of in huis) vind ik sneu. In mijn ogen heeft een hond dat gewoon nodig. Een lange lijn vervangt nooit het losloopgevoel van een hond, dat zie ik hooguit als een tijdelijk hulpmiddel.
Geloof me vrij; onze honden voelen zich absoluut niet sneu. :mrgreen:
Overigens; de herder kan sowieso niet loslopen, dus die heeft ook geen keuze. Hij is angstig van vreemden en dat gedrag vind ik in de openbare ruimte nogal onwenselijk. Ik ga niet wachten op ongelukken. (Uiteraard is er alles aan gedaan deze angst weg te nemen, helaas is het een deels geerfde angst en bleek dit niet mogelijk)

De bulldog is juist zeer gemakkelijk en kan wel eens los op een nabijgelegen sportveld, en soms doe ik dat ook. Hij vind het zeker leuk, maar niet ''hieperdepiep ik mag eindelijk eens vrij lopen'' ofzo... de tuin hier verschaft ze genoeg plek om even lekker los uit de bol te gaan. ;)

Je moet het zo bekijken; het belangrijkste is dat een hond lekker kan rennen, (lichamelijke energie kwijt) lekker kan snuffelen (geestelijke bezigheid) en afwisseling krijgt (opnieuw geestelijke bezigheid). Spelen met andere honden vind ik zelf ook erg belangrijk.
En tot slot; bezigheden in de vorm van training.

Onze honden krijgen dat allemaal. Daarnaast beschik ik ook nog eens over agilitymateriaal, waarmee ik de honden wat extra vertier kan geven. Uiteraard haal ik dit zelden tevoorschijn, zo blijft het leuk.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik heb niet alles gelezen nog maar ik denk dat je je zelf niet zomaar een terein wat openbaar bezit is toe kan gaan eigenen die meneer en andere mensen hebben net zo veel recht als jij
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

.
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Frenk schreef:
Suzanne123 schreef:Noem mij EEN bos, echt, 1 is genoeg, waar niet binnen een afstand van zeg 100 meter een fietspad, ruiterpad, mountainbikepad of gewoon een weg loopt op het losloopgebied.
Losloopbos Groenendaal in Heemstede/Haarlem
Daar loopt aan de ene kant wel een fietspad tussendoor hoor :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Poppetje schreef:Ik ben van mening dat iedereen zelf moet bepalen hoe hij met zijn hond om wil gaan en hoe hij dingen aan wil leren.
Suzanne is met haar pupje op cursus bij een hondenschool, hier leert hij toch ook de commando`s "Hier". Als zij dit alleen oefend op omheinde stukken wat is daar mis mee?

En wat het loslopen betreft, ze heeft een omheind veldje in de buurt dus daar maakt ze denk ik ook wel flink gebruik van. Want niets is leuker dan je hond lekker te kunnen zien spelen en rennen, maar dit is op een omheind gebied met bekende honden net zo leuk om te zien.

En het kennismaken met vreemde honden, dat kunnen ze ook aan de lijn. Kennismaken wil niet meteen zeggen spelen dus niets aan de hand als ze aan de lijn zitten.

En dat het een openbaar gebied is wil niet zeggen dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden!
In 1 x helemaal goed! ;-)

Suzanne
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

alm@ schreef:
Frenk schreef:
Suzanne123 schreef:Noem mij EEN bos, echt, 1 is genoeg, waar niet binnen een afstand van zeg 100 meter een fietspad, ruiterpad, mountainbikepad of gewoon een weg loopt op het losloopgebied.
Daar lopen toch van die koeien doorheen of ben ik abuis :denken:
Yep hooglanders maar die zijn honden gewwend en reageren daar niet op :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

Frenk schreef:
Addy schreef:
Frenk schreef:Ja dat klopt. * Tekst verwijderd door moderator.Privé berichten evenals privé mails mogen niet openbaar gemaakt worden zonder toestemming van de auteur.
jammer dat je nooit geleerd hebt dat pb's privee berichten zijn en dat het een forumnorm is dat je privee berichten niet op het forum knalt, kan je trouwens een waarschuwing voor krijgen van de modjes :wink:
Een waarschuwing zou op zijn plaats zijn, ik heb immers iets tegen de regels gedaan. Temeer daar Suzanne het vervelend vond. Dat is mijn verkeerde inschatting geweest en dus een goede les.
Voor de goede orde: ik heb de excusus aanvaard.

Suzanne
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Poppetje schreef:Ik ben van mening dat iedereen zelf moet bepalen hoe hij met zijn hond om wil gaan en hoe hij dingen aan wil leren.

En het kennismaken met vreemde honden, dat kunnen ze ook aan de lijn.Kennismaken wil niet meteen zeggen spelen dus niets aan de hand als ze aan de lijn zitten.

Ik laat mijn hond zelden aan de lijn kennismaken. Dat geeft teveel gedoen met de lijnen en (en dat is mijn belangrijkste bezwaar) honden gedragen zich anders aan de riem dan los.
Dus ik ben nooit zo blij als er mensen hun flexi laten vieren zodat hun hond zo goed bij mijn aangelijnde hond kan komen of dat mensen zelf naar mij toe stappen met hond aan de lijn.
Nu doet mijn hond niets, maar ik wil het gewoon niet.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

tineke schreef:
Frenk schreef:
Daar loopt aan de ene kant wel een fietspad tussendoor hoor :wink:
Dat fietspad loopt toch tussen het losloopgebied en het gebied "hondjes aan de lijn"?
Als ik me goed herinner is het losloopgebied voor het grootste deel afgesloten met een hekwerk toch?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

tineke schreef:
alm@ schreef:
Frenk schreef:
Daar lopen toch van die koeien doorheen of ben ik abuis :denken:
Yep hooglanders maar die zijn honden gewwend en reageren daar niet op :ok:
Zal ik het maar eerlijk bekennen :mrgreen: bang dat mijn honder er achteraan gaan ben ik niet, ik ben er zelf bang voor :N: ik durf ook niet niet meer in de Kennemerduinen te fietsen sinds als die beesten daar lopen :roll:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

ranetje schreef:Rana jaagt graag, maar niet op die koeien :wink:
Ebertje ook, die jaagt op alles, zelfs op dieren die ze zelf verzint :wink:
Maar de grote witte runderen die hier op de hei lopen laat ze links liggen (helaas hun grote opgedroogde flatsen niet........) :mrgreen:
Suzanne123 schreef:Het strand is te groot en te on-overzichtelijk; er kan altijd precies een hond zijn waar het niet mee samengaat. En ja, paarden he... ook op het strand... dan ben ik nergens meer.. wordt ook gejaagd ;-(
Juist op het strand is zoveel ruimte dat het eigenlijk altijd goed gaat met andere honden: ruimte genoeg om elkaar uit de weg te gaan en dat doen ze meestal uit zichzelf al. En als ze in paniek wegrennen kan je ze nog honderden meters verderop zien, mocht dat nodig zijn :wink:
Paarden zie je al van verre aankomen, dan kan je je hond nog makkelijk op tijd even vasthouden. Ik loop vaak op het strand (Scheveningen en Noordwijk), maar ik zie er echt bijna nooit paarden :denken:
NO WAY dat hij dus los gaat.
Ik vind dat toch sneu hoor :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
~Suzanne~
Zeer actief

tekkel schreef: Ik vind dat toch sneu hoor :19:
Ik snap dat je dat zo vind, en echt, dat vind ik zelfs soms ook ;-( maar het kan gewoon echt niet. Het kan zomaar 99 x goedgaan, maar dan die 100-e keer niet.
Hij gaat sneller achter dingen aan (bij vlagen dus) dan ik ze kan zien; terugroepen kan dan niet meer.
En ALS hij de kuierlatten neemt en de andere kant op gaat dan tsja.. zie ik hem waarschijnlijk nooit meer terug. Da's geen doemscenario... da's helaas een reele gedachte ;-(

Dus; op omheinde terreinen los, lekker mee trainen (op omheind veld dus) lekker aan de lange lijn... hij weet niet beter en ongelukkig is hij er ECHT niet onder!

Suzanne
Moos
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
tekkel schreef: Ik vind dat toch sneu hoor :19:
Ik snap dat je dat zo vind, en echt, dat vind ik zelfs soms ook ;-( maar het kan gewoon echt niet. Het kan zomaar 99 x goedgaan, maar dan die 100-e keer niet.
Hij gaat sneller achter dingen aan (bij vlagen dus) dan ik ze kan zien; terugroepen kan dan niet meer.
En ALS hij de kuierlatten neemt en de andere kant op gaat dan tsja.. zie ik hem waarschijnlijk nooit meer terug. Da's geen doemscenario... da's helaas een reele gedachte ;-(

Dus; op omheinde terreinen los, lekker mee trainen (op omheind veld dus) lekker aan de lange lijn... hij weet niet beter en ongelukkig is hij er ECHT niet onder!

Suzanne
Maar als je het zo sneu vindt waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat je je pup ook niet los gaat laten?
Waarom dan niet je even wat meer verdiept in hoe je een hond van pup af aan goed los leert lopen (door ze los te laten)?
Dat snap ik dan niet zo goed. :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Moos schreef: Maar als je het zo sneu vindt waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat je je pup ook niet los gaat laten?
Waarom dan niet je even wat meer verdiept in hoe je een hond van pup af aan goed los leert lopen (door ze los te laten)?
Dat snap ik dan niet zo goed. :wink:
We oefenen op diverse (omheinde) terreinen, met diverse graden van afleiding. Als het 'hierkomen' betrouwbaar genoeg is mag hij ook op andere gebieden los, mits daar GEEN ander verkeer in welke vorm dan ook is. Ik neem het risico ook met hem namelijk niet.

Mijn visie: eerst leren, dan in de praktijk brengen. Het is dus nu nog volstrekt niet aan de orde dat de pup ook op onbeschermde terreinen met enorme afleiding los gaat; dat KAN hij nog niet kunnen zeg maar ;-)
Dat half Nederland op wandelingen een 8 weken oude pup los laat lopen moet iedereen zelf weten. Ik neem dat risico niet.

Suzanne
Moos
Zeer actief

Suzanne123 schreef: Dat half Nederland op wandelingen een 8 weken oude pup los laat lopen moet iedereen zelf weten. Ik neem dat risico niet.

Suzanne
Half Nederland doet dat met een reden. Da's bijna net zoiets als zeggen dat half Nederland zijn kinderen in klimtoestellen laat klimmen, maar ik dat belachelijke risico niet neem. Dat jij er anders over denkt is je goed recht, maar doe dan niet net alsof vrijwel elke hondenbezitter in Nederland onverantwoord met zijn pup omgaat, en jij niet.

Loslaten in de buurt van verkeer heeft niemand het verder ook over uiteraard. Een bos of strand is geen gebied met onverantwoorde afleidingen, of een onveilige plek.

Eerder zei je trouwens dat de pup naar alle waarschijnlijkheid ook niet los zou mogen lopen omdat je oudere hond dat ook niet mag. Daar reageerde ik dus op :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Kan het ook zo zijn dat je het een beetje over jezelf afroept?
Dat je eigen angsten ervoor zorgen dat je moeite hebt om vertrouwen te hebben?
Want het komt op mij een beetje over dat de klik van de riem zo wel een heeeeeel groot item wordt, zowel voor jou, maar zéker voor je hond.
En dat is nu net wat je niet wilt denk ik :wink:
Maar ik ken jou of je hond niet natuurlijk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

On topic: ik ben het eens met een van de eerste reacties: dat die meneer niet wenste te wachten met het betreden van het veld totdat jij klaar was is begrijpelijk. Je had het misschien even kunnen toelichten, uitleggen etc, maar dat doet er nu niet meer toe. Dat die meneer niet wachtte nadat jij hem gevraagd dat te doen tot jouw hond was aangelijnd, dat vind ik behoorlijk onbeleefd. Je vraagt het vriendelijk, wat kost dat nou voor moeite?

Ook het verstoren van een spelend roedeltje vind ik niet sociaal gedrag.

Ik vind het wel totaal belachelijk dat mensen zich ineens gaan bemoeien met jouw motivatie voor het niet met andere honden laten spelen. Bezopen hoe je hier je soms moet rechtvaardigen voor mensen die de mens, de hond en de situatie niet kennen en bovendien - waar bemoeien ze zich mee?? Voor degenen die zich de afgelopen posts ernstig zorgen hebben gemaakt over het verstoorde contact van het arme puppending: het was met honden van vrienden aan het spelen in de beginsituatie. Het moet toch niet gekker worden hier.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Suzanne123 schreef:Dus; op omheinde terreinen los, lekker mee trainen (op omheind veld dus) lekker aan de lange lijn... hij weet niet beter en ongelukkig is hij er ECHT niet onder!
Ík denk ook niet dat hij ongelukkig is: een hond schikt zich gemakkelijk in zijn lot, past zich onmiddellijk aan. Hij weet ook niet wat hij mist :wink:

Niet om je bang te maken, maar toen ik mijn hond net had, begin vorig jaar (ik kreeg haar als volwassen herplaatser) was ze nog erg bang voor grote honden. Als er eentje op haar af kwam rennen ging ze er meteen vandoor. Ik ben toen de tweede dag dat ik haar had naar een groot omheind terrein hier in de buurt gegaan en heb haar daar lekker laten rennen. Tot we ineens achter een groepje bosjes een uitlaatservice tegenkwamen. Ze keerde om en ging er vandoor. Ik kon haar natuurlijk helemaal niet bijhouden en ze was helemaal uit het zicht verdwenen. Roepen, lokken, ondertussen buiten adem doorlopen... tot een mevrouw die ik tegenkwam vroeg of ik een tekkel zocht? Er stond er eentje op het parkeerterrein bij een auto.
Dat was mijn slimme, bange Eebje...buiten de omheining (was ze waarschijnlijk ergens onderdoor geglipt), en bij de goede auto, namelijk de mijne :mrgreen:

Kortom: zo'n omheining is niet heilig voor een echt bange hond :N:
De angst is trouwens vanzelf overgegaan: heb haar altijd los gelaten waar het kon (bos, strand, park), en stelde haar met mijn stem gerust als we 'enge' honden tegenkwamen, terwijl ik gewoon doorliep. Daar heeft ze kennelijk genoeg zelfvertrouwen uit geput om het zelf ook allemaal niet meer zo eng te vinden :wink:
Laatst gewijzigd door tekkel op 06 sep 2008 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

MirandaH schreef:On topic: ik ben het eens met een van de eerste reacties: dat die meneer niet wenste te wachten met het betreden van het veld totdat jij klaar was is begrijpelijk. Je had het misschien even kunnen toelichten, uitleggen etc, maar dat doet er nu niet meer toe. Dat die meneer niet wachtte nadat jij hem gevraagd dat te doen tot jouw hond was aangelijnd, dat vind ik behoorlijk onbeleefd. Je vraagt het vriendelijk, wat kost dat nou voor moeite?

Ook het verstoren van een spelend roedeltje vind ik niet sociaal gedrag.

Ik vind het wel totaal belachelijk dat mensen zich ineens gaan bemoeien met jouw motivatie voor het niet met andere honden laten spelen. Bezopen hoe je hier je soms moet rechtvaardigen voor mensen die de mens, de hond en de situatie niet kennen en bovendien - waar bemoeien ze zich mee?? Voor degenen die zich de afgelopen posts ernstig zorgen hebben gemaakt over het verstoorde contact van het arme puppending: het was met honden van vrienden aan het spelen in de beginsituatie. Het moet toch niet gekker worden hier.
Tja, dat is het jammere van het hondenforum.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”