Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

etiquette losloop-/ren-/uitlatveld??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

etiquette losloop-/ren-/uitlatveld??

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,

Vraagje.....
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
JBK

Re: etiquette losloop-/ren-/uitlatveld??

Ongelezen bericht door JBK »

Suzanne123 schreef:Hoi,

Wie geeft 's een reaktie?? Wat doen jullie in zo'n situatie, waar let je op, waar niet op, waarom wel of juist niet?
Het probleem ligt 'm in het feit dat heel veel mensen er vanuit gaan dat spelen met andere honden goed is.
Deze meneer (en velen met hem) zal zich dus niets aantrekken van andere honden op het openbare veld. Dus op zich snap ik wel dat hij het veld op stierde, echter als iemand vriendelijk verzoekt dat nog even te laten, lijkt het mij wel zo netjes om ook aan dat verzoek gehoor te geven.

Ik denk dus dat het weinig zinvol is om de mening van de gemiddelde forummer te pijlen. Die gaan, in het algemeen, toch anders om met hun hond en de sociaal aanvaardde hond/baasetiquette.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Alles wat openbaar toegankelijk is qua losloopterrein kun je dus niet voor jezelf toe-eigenen. Ik geef die meneer dus gelijk, tenminste als zijn honden goed met andere honden om kunnen gaan (anders moet je niet naar een plek met meerdere loslopende honden gaan).

Maar... persoonlijk zou ik mijn hond (of honden) niet zomaar tussen een vreemde roedel loslaten.

Maar ik zie dus niet in waarom jullie recht hebben op die plek en een ander moet wachten om die openbare plek te kunnen betreden met zijn hond. Het is officieel losloopgebied, dus daar mag je gewoon komen. Of er nu anderen met honden op zitten of niet maakt dus niet uit.
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Aan de ene kant heeft die man gelijk dat hij ook van het veldje gebruik wilde maken, aan de andere kant heb jij gelijk dat hij minstens even had kunnen wachten tot je je hond had aangelijnd en zelf kon vertrekken.

Ik ben er altijd wel voorzichtig mee en vraag meestal wel of Gollum erbij kan als ik in zo'n soort situatie kom.
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik ben het met Muk eens. Het is openbaar terrein en als mijn hond goed met andere honden kan, wil ik haar daar loslaten als het mij uitkomt, niet als het een ander toevallig uit komt.

Als je gevraagd had of hij wilde wachten zodat jullie weg konden gaan, had ik het anders gevonden dan vragen te wachten totdat jullie weg zijn. Dat komt over alsof dat veld van jullie is.

Het zou echter wel fatsoenlijk zijn geweest van die meneer om te vragen of zijn honden erbij konden, maar dan nog: als jullie zeggen 'nee' zou dat betekenen dat hij op een openbaar veld niet met zijn honden mag komen.
Misschien kunnen die honden ook wel niet buiten dat veld los!

Misschien is het dus handig om in het vervolg ook even vanuit het zichtpunt van de ander te kijken.
RIP Cena :roos:
    ~Suzanne~
    Zeer actief

Suzanne
    Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
    blondie
    Zeer actief
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Tuurlijk mag hij erop... als hij zijn honden gewoon bij zich had gehouden..en zijn eigen ding had gedaan met zijn honden.. nu worden jullie die lekker met een roedeltje dat wel leuk met elkaar speelt min of meer gedwongen sommige honden aan te lijnen ed.. dat vind ik gewoon niet kunnen zeker als er gevraagd word even te wachten..omdat sommige honden die er lopen niet leuk kunnen reageren op vreemden..
    iedereen wordt op het moment een beetje beperkt in zijn vrijheden en lol lijkt me wel ..
    JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Suzanne123 schreef:
    Wacht even.. daarmee geef je dus die meneer gelijk. Jij vind dan dus ook dat ik daar niet mag komen omdat mijn hond niet altijd met alle andere honden samen kan?
    Ik vind niet dat je daar niet mag komen. Maar ik vind wel dat je ook begrip voor de andere partij moet tonen.
    Zoals ik eerder al zei, men is zich vaak van geen kwaad bewust en daar moet jij (met de hond die niet zo vriendelijk is) rekening mee houden, niet de ander met jou.
    ~Suzanne~
    Zeer actief

Suzanne
    Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
    Jacksel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): York H(R)ussell
    dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Wat is er toch mis met een beetje overleg en geduld? Ik moet toch evenzeer wachten als een veld bezet is??? Dus ik moet dat wel en hij hoeft dat niet?? Is dat niet een wat dubbel geheel dan???
    Omdat jij niet voor een ander kan bepalen dat hij moet wachten met het betreden van een openbare ruimte. Dat jij wacht is je eigen keuze...
    Afbeelding
    You'll be in my heart... Always...
    ~Suzanne~
    Zeer actief

Suzanne
    nana
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Snap niet waarom mensen niet gewoon rekening met elkaar willen houden en helemaal als dat vriendelijk gevraagd wordt. Het is in het belang van alle honden dat de eigenaren ook eens conflict ontwijkend worden. Misschien moeten we de ego eens opzij zetten en niet alleen maar over rechten spreken. Als wij het als hondenbezitters niet met elkaar eens kunnen worden dan worden er straks vanuit de politiek beslissingen voor ons genomen waar we allemaal en vooral de honden onder te lijden krijgen.
    ~Suzanne~
    Zeer actief

Suzanne
    blondie
    Zeer actief

Jacksel schreef:
    Wat is er toch mis met een beetje overleg en geduld? Ik moet toch evenzeer wachten als een veld bezet is??? Dus ik moet dat wel en hij hoeft dat niet?? Is dat niet een wat dubbel geheel dan???
    Omdat jij niet voor een ander kan bepalen dat hij moet wachten met het betreden van een openbare ruimte. Dat jij wacht is je eigen keuze...
    oh nou in dat geval... ik weet dat mijn hond geen gaatjes maakt..
    maar niet zit te wachten op onverwacht bezoek en als het niet klikt een ander op zijn zij legt.. daar hou ik rekening mee, maar als men het dus prima vind dat dat gebeurd loop ik toch ook lekker zo'n terrein op of zonder waarschuwingen aan de andere mensen laat ik ze het terrein opkomen, scheelt mij weer wat stress dan als anderen er blijkbaar geen moeilijkheden met hondse correcties :19:
    nana
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

nana schreef:Snap niet waarom mensen niet gewoon rekening met elkaar willen houden en helemaal als dat vriendelijk gevraagd wordt. Het is in het belang van alle honden dat de eigenaren ook eens conflict ontwijkend worden. Misschien moeten we de ego eens opzij zetten en niet alleen maar over rechten spreken. Als wij het als hondenbezitters niet met elkaar eens kunnen worden dan worden er straks vanuit de politiek beslissingen voor ons genomen waar we allemaal en vooral de honden onder te lijden krijgen.
    Waarom niet ff wachten als het je gevraagd wordt in het belang van je eigen hond. Waarom heeft iemand met een niet "agressieve" hond meer rechten dan een ander. Agressie kan ook zijn je ongevraagd aan iemand opdringen. Mijn hond vind dit agressie en zal ook zo reageren.
    ~Suzanne~
    Zeer actief

blondie schreef:Tuurlijk mag hij erop... als hij zijn honden gewoon bij zich had gehouden..en zijn eigen ding had gedaan met zijn honden.. nu worden jullie die lekker met een roedeltje dat wel leuk met elkaar speelt min of meer gedwongen sommige honden aan te lijnen ed.. dat vind ik gewoon niet kunnen zeker als er gevraagd word even te wachten..omdat sommige honden die er lopen niet leuk kunnen reageren op vreemden..
    iedereen wordt op het moment een beetje beperkt in zijn vrijheden en lol lijkt me wel ..
    Dank je!

Ik was bezig zo boos te worden dat ik jouw reaktie nog niet gezien had. Dat geeft me steun..
    (nog steeds had ik de mijne aan moeten lijnen, ook als de man met zijn honden aan de andere kant van het veld zou zijn geweest.. die honden vonden 'jagen' te leuk en ik WEET dat de mijne daar de lol ff niet van ziet).

Suzanne
    blondie
    Zeer actief

Suzanne123 schreef:
    blondie schreef:Tuurlijk mag hij erop... als hij zijn honden gewoon bij zich had gehouden..en zijn eigen ding had gedaan met zijn honden.. nu worden jullie die lekker met een roedeltje dat wel leuk met elkaar speelt min of meer gedwongen sommige honden aan te lijnen ed.. dat vind ik gewoon niet kunnen zeker als er gevraagd word even te wachten..omdat sommige honden die er lopen niet leuk kunnen reageren op vreemden..
    Dank je!

Ik was bezig zo boos te worden dat ik jouw reaktie nog niet gezien had. Dat geeft me steun..
    (nog steeds had ik de mijne aan moeten lijnen, ook als de man met zijn honden aan de andere kant van het veld zou zijn geweest.. die honden vonden 'jagen' te leuk en ik WEET dat de mijne daar de lol ff niet van ziet).

Suzanne
    je moet op refresh drukken er zijn meerdere meningen die jouw visie ondersteunen
    Hanneke2
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Niet ingaan op een beleefd verzoek is sowieso asociaal. Als het geen onredelijk verzoek is, hoor je gewoon aan het verzoek te voldoen en kan je vervolgens een beleefd gesprek gaan voeren als jij een andere mening hebt.

JBK schreef: [Het probleem ligt 'm in het feit dat heel veel mensen er vanuit gaan dat spelen met andere honden goed is.
    Deze meneer (en velen met hem) zal zich dus niets aantrekken van andere honden op het openbare veld.
    Je doet nou net alsof mensen die vinden dat spelen met andere honden positief is, meteen halve asocialen zijn. :roll:

Ik zie graag dat mijn honden spelen, en als we een vreemde hond tegenkomen waarvan ik denk dat mijn honden (of 1 van de 2) er lekker mee zou kunnen spelen, zal ik dat altijd stimuleren, want ik geloof oprecht dat het goed voor ze is. Het is niet alleen *leuk* om lekker met een andere hond te dollen, ze leren er ook van.

Maar dat wil dus niet zeggen dat ik ze klakkeloos op elke vreemde hond laat afdenderen (dat doen ze trouwens sowieso niet). En als iemand vraagt om ze aan te lijnen of uit de buurt te blijven omdat ze, weetikveel, een bang hondje hebben of een breekbaar pupje of een hond die niet met alle honden kan, dan lijn ik eerst aan, of ik hou ze dicht bij me, en dan ga ik soms, als ik denk dat het wel zou kunnen klikken, toch even proberen of die baas het met die van mij, of 1 van de 2, aandurft. Ik weet dat dat soms afgrijselijk opdringerig overkomt, maar 99 van de 100 keer gaat het hartstikke goed, en ik vind het gewoon prachtig als Lilo dan supervoorzichtig met een mini-pupje speelt, of een wat moeilijker teef compleet valt voor de charmes van Jack. Bange hondjes ontdooien vaak al heel snel, en daar kan ik helemaal van genieten, zo'n baas die met open mond staat te kijken hoe zijn of haar hondje met z'n kont omhoog mijn honden gaat uitdagen. :mrgreen:

Maar behalve bij honden die er domweg geen behoefte aan hebben en/of hun baas veel belangrijker vinden dan andere honden, vind ik dus dat omgang met andere honden bijna noodzakelijk is. Ik vind het *juist* kwalijk dat veel mensen een hond in huis halen zonder zich te realiseren dat die hond wellicht ook behoefte heeft aan contact met andere honden en vervolgens alle contact proberen te mijden. Dat is niet tegen TS gericht uiteraard, als je binnen de mogelijkheden van je honden gewoon verantwoordelijk bezig bent is het superirritant als er iemand met een bord voor z'n kop een vriendelijk verzoek negeert. Die andere kant heb ik ook wel meegemaakt: mensen die hun hond niet bij zich wilden roepen terwijl Lilo hysterisch gillend in mijn kuiten stond te happen. :roll:

Maar stellen dat het gros van de domme hondeneigenaren maar vindt dat alle honden met elkaar moeten kunnen spelen, vind ik dus een rare uitspraak. Als je je honden een beetje kent, weet je prima waar ze wel of niet mee overweg kunnen, en als ze ermee overweg kunnen, is dat voor alle partijen helemaal prima.
    Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
    Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Suzanne123 schreef: Ik wil ook dat mijn hond(en) beweging krijgen. Los is geen optie als het niet omheind is. Het is me heilig dat ik zo'n terrein dus (voor een kwartiertje dan he? ofzo) voor mezelf kan hebben, al dan niet vergezeld van honden die ik ken.
    Tip: lekker vroeg je bed uit als iedereen nog ligt te pitten en dan heb je het veldje voor jou alleen :ok:
    Doe ik ook met mijn honden, lekker vroeg op pad dan heb ik van niemand last en niemand van mij :wink:
    Hanneke2
    Zeer actief

Suzanne123 schreef:
    Jacksel schreef:
    Nee, da's geen keuze, da's beleefdheid!!!!
    Zoals 'niet voordringen bij een kasssa' beleefd is, het zeggen van 'pardon' als je ergens langs wilt lopen, het niet aanschuiven bij een tafeltje / picknickbank waar anderen al zitten!

ZEKER als ik VRAAG om te wachten totdat ik de mijne heb aangelijnd! Da's toch wel het minste dan toch zeker??

Ach, weet je... laat ook maar..... ik zit me weer kwaad te maken en dat is 't me niet waard...

Jammer, dat ik dan dus ook kennelijk niet mijn hond op een losloopveld kan laten rennen en spelen.... Tsja... jammer knul, dan voortaan alleen nog maar gewoon uitlaten.. het is niet anders.

Suzanne
    Kalm maar joh. :mrgreen: Ik ben het in principe helemaal met je eens. Wij hebben hier geen omheinde losloopvelden, maar als we die wel hadden en Jack was er lekker met Lilo of een vriendinnetje aan het rennen en er stond iemand met een stel vreemde boxers of staffs of ander enthousiast&stevigs voor het hek zou ik hem ook graag aangelijnd naast me hebben voordat dat binnen kwam. Niks tegens boxers en aanverwanten, maar ik wil gewoon absoluut niet dat Jack 'speelt' met honden die hem tegen de grond beuken, want een keer hard vallen op zijn slechte poot en ik heb een week een kreupele hond. En als iemand dan gewoon niet luistert als ik vriendelijk vraag om heel effe te wachten zou ik ook pissig worden. Je vraagt het niet voor niets tenslotte, en als alles aangelijnd en op orde is, is er tijd zat om het even uit te leggen.
    blondie
    Zeer actief

Hanneke2 schreef:Niet ingaan op een beleefd verzoek is sowieso asociaal. Als het geen onredelijk verzoek is, hoor je gewoon aan het verzoek te voldoen en kan je vervolgens een beleefd gesprek gaan voeren als jij een andere mening hebt.

JBK schreef: [Het probleem ligt 'm in het feit dat heel veel mensen er vanuit gaan dat spelen met andere honden goed is.
    Deze meneer (en velen met hem) zal zich dus niets aantrekken van andere honden op het openbare veld.
    Je doet nou net alsof mensen die vinden dat spelen met andere honden positief is, meteen halve asocialen zijn. :roll:

Ik zie graag dat mijn honden spelen, en als we een vreemde hond tegenkomen waarvan ik denk dat mijn honden (of 1 van de 2) er lekker mee zou kunnen spelen, zal ik dat altijd stimuleren, want ik geloof oprecht dat het goed voor ze is. Het is niet alleen *leuk* om lekker met een andere hond te dollen, ze leren er ook van.

Maar dat wil dus niet zeggen dat ik ze klakkeloos op elke vreemde hond laat afdenderen (dat doen ze trouwens sowieso niet). En als iemand vraagt om ze aan te lijnen of uit de buurt te blijven omdat ze, weetikveel, een bang hondje hebben of een breekbaar pupje of een hond die niet met alle honden kan, dan lijn ik eerst aan, of ik hou ze dicht bij me, en dan ga ik soms, als ik denk dat het wel zou kunnen klikken, toch even proberen of die baas het met die van mij, of 1 van de 2, aandurft. Ik weet dat dat soms afgrijselijk opdringerig overkomt, maar 99 van de 100 keer gaat het hartstikke goed, en ik vind het gewoon prachtig als Lilo dan supervoorzichtig met een mini-pupje speelt, of een wat moeilijker teef compleet valt voor de charmes van Jack. Bange hondjes ontdooien vaak al heel snel, en daar kan ik helemaal van genieten, zo'n baas die met open mond staat te kijken hoe zijn of haar hondje met z'n kont omhoog mijn honden gaat uitdagen. :mrgreen:

Maar behalve bij honden die er domweg geen behoefte aan hebben en/of hun baas veel belangrijker vinden dan andere honden, vind ik dus dat omgang met andere honden bijna noodzakelijk is. Ik vind het *juist* kwalijk dat veel mensen een hond in huis halen zonder zich te realiseren dat die hond wellicht ook behoefte heeft aan contact met andere honden en vervolgens alle contact proberen te mijden. Dat is niet tegen TS gericht uiteraard, als je binnen de mogelijkheden van je honden gewoon verantwoordelijk bezig bent is het superirritant als er iemand met een bord voor z'n kop een vriendelijk verzoek negeert. Die andere kant heb ik ook wel meegemaakt: mensen die hun hond niet bij zich wilden roepen terwijl Lilo hysterisch gillend in mijn kuiten stond te happen. :roll:

Maar stellen dat het gros van de domme hondeneigenaren maar vindt dat alle honden met elkaar moeten kunnen spelen, vind ik dus een rare uitspraak. Als je je honden een beetje kent, weet je prima waar ze wel of niet mee overweg kunnen, en als ze ermee overweg kunnen, is dat voor alle partijen helemaal prima.
    jouw point of vieuw vind ik ook mooi... zou ik top vinden, maar als het na een aantal minuten toch fout gaat in de zin van corrigerennd, rangbepalend iets het toch fout gaat.. wat dan??
    ik had ook zo iemand die zei relax.. gaat goed... ik liep op
    na tien minuten dispuut over snuffen aan teven plas...
    daarna wilde ze niet meer doorlopen met mij en mijn hond...
    :19:
    ze had me overtuigd mee te lopen met haar, de honden beiden reu duldden elkaar tot dat teven plasje
    daarna na een conflict, zonder bijtwonden overigens, wilde ze niet meer verder terwijl er geen agressie meer was, nu keert ze om als ze me ziet.. raar als je me eerst wil overtuigen dat het allemaal los loopt met hond hond contact, maar na een klein meningsverschil tussen nde honden is ze helemaal omgedraaid... :denken:
    Addy

Hanneke2 schreef:Kalm maar joh. :mrgreen: Ik ben het in principe helemaal met je eens. Wij hebben hier geen omheinde losloopvelden, maar als we die wel hadden en Jack was er lekker met Lilo of een vriendinnetje aan het rennen en er stond iemand met een stel vreemde boxers of staffs of ander enthousiast&stevigs voor het hek zou ik hem ook graag aangelijnd naast me hebben voordat dat binnen kwam. Niks tegens boxers en aanverwanten, maar ik wil gewoon absoluut niet dat Jack 'speelt' met honden die hem tegen de grond beuken, want een keer hard vallen op zijn slechte poot en ik heb een week een kreupele hond. En als iemand dan gewoon niet luistert als ik vriendelijk vraag om heel effe te wachten zou ik ook pissig worden. Je vraagt het niet voor niets tenslotte, en als alles aangelijnd en op orde is, is er tijd zat om het even uit te leggen.
    Ben ik allemaal met jullie eens :mrgreen:
    maar om nu maar te zeggen dat het hondje dan nooit los kan is onzin, dan ga je gewoon wat anders bedenken en in de meeste gevallen betekend dat gewoon eerder dan anderen je bed uitkomen, heb je ook van niemand last.
    Hanneke2
    Zeer actief

Addy schreef:
    Suzanne123 schreef: Ik wil ook dat mijn hond(en) beweging krijgen. Los is geen optie als het niet omheind is. Het is me heilig dat ik zo'n terrein dus (voor een kwartiertje dan he? ofzo) voor mezelf kan hebben, al dan niet vergezeld van honden die ik ken.
    Tip: lekker vroeg je bed uit als iedereen nog ligt te pitten en dan heb je het veldje voor jou alleen :ok:
    Doe ik ook met mijn honden, lekker vroeg op pad dan heb ik van niemand last en niemand van mij :wink:
    Haha, of juist andersom. :roll: :mrgreen: Ik ben de laatste paar dagen redelijk vroeg in het park 's ochtends, bijna geen hond te bekennen, maar wat er wel loopt zijn de mensen met honden die niet goed met andere honden kunnen. Lilo heeft vanochtend vroeg de halve wandeling aan de lijn moeten lopen vanwege (aangelijnde) vreemde rottweilers en huskyteven, en ik heb zelfs Jack (met moeite) terug moeten roepen omdat hij een herder zag lopen waar Lilo wel eens mot mee had gehad en nou zou hij wel eens effe stoer gaan doen, grommend er op af. :N:

Ik ga morgen wel weer gewone tijd, dan kunnen die andere mensen ook in alle rust wandelen en dan zijn er ook aanzienlijk minder hazen. :roll: :wink:
    Addy

En wat vind jij vroeg ?
    mercedes2803
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik kom met Rimpel niet eens in de buurt van zulke veldjes en ik kom niet eens met hem in het bos ook al is dat aanlijngebied
    Er lopen altijd halven tussen die hun gewoon laten gaan omdat het toevallig een bos is...

Muis is een ander verhaal en sorry hoor, maar als ik met Muis de straat oversteek en aankom bij een veldje zoals jij beschrijft en daar staan twee mensen op met een stel honden die nog voordat ik in de buurt van het hek ben beginnen of ik wachten wil bla bla dan zou bij mij de broek ook accuut strak gaan staan.

Ik zou Muis vervolgens niet klakkeloos het veld opgooien , dat dan weer niet want het feit dat je al voooor binnenkomst van mij en mijn hond begint af te dwingen zal een reden hebben en ik zou Muis daar niet aan bloot stellen...wel zou ik je haarfijn uitgelegd hebben dat het veld niet van jou is en je daar met een hond die niet met andere honden kan om welke reden dan ook best kunt gaan staan maar dat je niet kunt verwachten dat andere mensen dan maar een rondje om het veld gaan sjouwen omdat jij daar zonodig staan moet met je hond.
    In principe heb je er dan geen ruk meer te zoeken als ik eerlijk ben.
    Andere mensen mogen ook op dat veld en die hoeven niet tien minuten te gaan staan wachten tot jij je hond uit hebt laten razen, aangelijnd hebt en eindelijk eens dat veld afkomt.
    Het is leuk voor zolang als het duurt maar ik hoef met mijn hond niet om te gaan lopen omdat jouw hond het niet trekt dat er een ander op het veldje komt, dan moet je in mijn ogen gewoon afnokken.

Als je hond niet op een openbaar veldje kan rennen met andere honden moet je zelf voor een veldje gaan zorgen...je kunt het gewoon niet maken om voor een half uur per dag of wat dan je dat veldje toe te eigenen.

Ik zou het in ieder geval niet in mijn kop halen om Rimpel op zo'n veldje te gooien en dan van andere mensen gaan verwachten dat ze wel omlopen of wachten tot ik klaar ben. het is geen wc, het is geen kleedhokje, het is een openbaar veld, 24 uur per dag.

En wat Addy zegt is gewoon de bittere waarheid...
    Als je een hond hebt met wat voor probleem dan ook ten opzichte van andere honden en je wilt geen gezeik met loslopen, geen last van een ander en geen gezeik met anderen dan moet je op onmogelijke tijdstippen gaan lopen.
    Of het nou aan jou hond ligt of aan een andere hond....
    dan moet je zorgen dat je om 6 uur op dat veld staat dan heb je zeker nog een heel uur dat veld voor jou alleen voordat de eersten het blokje om gaan lopen met hun voor het werk aan

Een ander die rekening houdt met jouw hond die bepaalde dingen niet kan of niet trekt is gewoon een utopie en ik heb me daar inmiddels wel bij neergelegd.
    Als het aan mij lag zouden mensen gewoon rekening houden met mijn hond die geen gefrut aan zijn lijf wil van anderen honden, maar tja, de ervaring is dat het veel mensen geen biet intereseert en toch hun eigen zin doen. Dan kan ik me scheel gaan ergeren of ik probeer dat te doen wat in mijn macht ligt om het voor mezelf en mijn hond wel leuk te houden.
    tekkel
    Erelid
    Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Suzanne123 schreef:Ik dender toch ook niet zomaar een 'bezet' veld op, juist omdat ik weet dat de mijne niet altijd 'goed gaat' ga ik er dus ook van uit dat mensen die op zo'n veld komen daar niet voor niets (al dan niet met bekende honden) zijn?............ Los is geen optie als het niet omheind is. Het is me heilig dat ik zo'n terrein dus (voor een kwartiertje dan he? ofzo) voor mezelf kan hebben, al dan niet vergezeld van honden die ik ken.

Ik had dus ook de gedachte dat het beleefd is/ gebruik is om als zo'n veld 'in gebruik' is je er niet ongevraagd op te begeven; dat was nou juist het aantrekkelijke eraan voor mij!
    Zo'n losloopveld is geen biljart, dat je voor een half uurtje kunt afschrijven :wink:

Als ik mijn hond daar wil uitlaten, wil ik niet eerst een kwartier moeten wachten omdat jij moeilijke honden hebt. Ik wil best even wachten tot jij ze hebt aangelijnd, graag zelfs, maar ik ga niet wachten tot je ze hebt laten uitrazen :neenee:

Zoals Addy al schrijft: ga 's ochtends-vroeg of 's avonds-laat. En dan nog heb je geen garantie dat er verder niemand komt. Ik ben ook vaak heel vroeg, als ik om 6 uur op m'n werk moet zijn :wink:
    "No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
    Hanneke2
    Zeer actief

blondie schreef:
    Hanneke2 schreef:Niet ingaan op een beleefd verzoek is sowieso asociaal. Als het geen onredelijk verzoek is, hoor je gewoon aan het verzoek te voldoen en kan je vervolgens een beleefd gesprek gaan voeren als jij een andere mening hebt.

jouw point of vieuw vind ik ook mooi... zou ik top vinden, maar als het na een aantal minuten toch fout gaat in de zin van corrigerennd, rangbepalend iets het toch fout gaat.. wat dan??
    Ik neem soms risico's, maar geen hele domme risico's. Je ziet aan de houding van je eigen hond en toch ook wel die van de vreemde hond vaak redelijk goed of het gezellig kan worden of niet. Ik lijn Lilo bijvoorbeeld aan bij halfwas lab of boxerpups, want dat is vragen om ellende. Maar als ik me goed herinner is er maar 1 keer bloed gevloeid terwijl ik dacht dat het misschien wel kon, en dat was een kefferige Westie die zijn tanden in Jacks neus zette. :roll:
    ik had ook zo iemand die zei relax.. gaat goed... ik liep op
    na tien minuten dispuut over snuffen aan teven plas...
    daarna wilde ze niet meer doorlopen met mij en mijn hond...
    :19:
    ze had me overtuigd mee te lopen met haar, de honden beiden reu duldden elkaar tot dat teven plasje
    daarna na een conflict, zonder bijtwonden overigens, wilde ze niet meer verder terwijl er geen agressie meer was, nu keert ze om als ze me ziet.. raar als je me eerst wil overtuigen dat het allemaal los loopt met hond hond contact, maar na een klein meningsverschil tussen nde honden is ze helemaal omgedraaid... :denken:
    Dat mens is dus gek. Even een meningsverschil zonder bloed en daarna klaar, daar is niet veel mis mee. Ik moet zeggen dat ik ook met mijn hart in mijn keel zat toen Lilo en een pittige buurteef elkaar een keer in de haren vlogen, maar ook geen schrammetje, en sindsdien zijn het bijna beste vriendinnen.

We gaan wel een beetje off-topic zo (sorry TS), maar mijn ervaring is dus dat heel veel mensen echt ontzettend schrikken als er een grommetje valt, een lipje wordt opgetrokken, en als helemaal als er 3 seconden lang wat haren door de lucht vliegen. Begrijpelijk, want toen ik net een hond had schoot ik daar ook van in de paniek, maar onenigheid op dat niveau tussen twee gelijkwaardige honden is niet veel meer dan 2 kleuters van "Ik wil dat autootje!" Nee, ik wil het!" "Nee!" "Okee dan." :mrgreen:

Ik heb mensen wel helemaal wit weg zien trekken als Lilo heel zacht naar hun pupje gromde als dat pupje al die vlijmscherpe tandjes in haar nek zette. Soms moet je lullen als Brugman om duidelijk te maken dat honden ook dingen opsteken van correcties door een andere hond. :wink:
    Addy

Hanneke2 schreef:We gaan wel een beetje off-topic zo (sorry TS), maar mijn ervaring is dus dat heel veel mensen echt ontzettend schrikken als er een grommetje valt, een lipje wordt opgetrokken, en als helemaal als er 3 seconden lang wat haren door de lucht vliegen. Begrijpelijk, want toen ik net een hond had schoot ik daar ook van in de paniek, maar onenigheid op dat niveau tussen twee gelijkwaardige honden is niet veel meer dan 2 kleuters van "Ik wil dat autootje!" Nee, ik wil het!" "Nee!" "Okee dan." :mrgreen:

Ik heb mensen wel helemaal wit weg zien trekken als Lilo heel zacht naar hun pupje gromde als dat pupje al die vlijmscherpe tandjes in haar nek zette. Soms moet je lullen als Brugman om duidelijk te maken dat honden ook dingen opsteken van correcties door een andere hond. :wink:
    Ik schrik niet maar waarom zou ik mijn SH die ik het met heel veel pijn en moeite heb weten af te leren om overal al grommende op af te schieten blootstellen aan mensen zoals jij die het willen uitproberen omdat het normaal hondengedrag is :denken: :mrgreen:
    Nee, de reden waarom ik alles vermijd is dat ik weinig vertrouwen heb in het oordeel van de gemiddelde hondenbaas. Ik heb een grote roedel, allemaal lief en betrouwbaar maar vervelende happende stuiterballen zit ik niet op te wachten :wink:
    Laatst gewijzigd door Addy op 04 sep 2008 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
    Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

tekkel schreef:
    Suzanne123 schreef:Ik dender toch ook niet zomaar een 'bezet' veld op, juist omdat ik weet dat de mijne niet altijd 'goed gaat' ga ik er dus ook van uit dat mensen die op zo'n veld komen daar niet voor niets (al dan niet met bekende honden) zijn?............ Los is geen optie als het niet omheind is. Het is me heilig dat ik zo'n terrein dus (voor een kwartiertje dan he? ofzo) voor mezelf kan hebben, al dan niet vergezeld van honden die ik ken.

Ik had dus ook de gedachte dat het beleefd is/ gebruik is om als zo'n veld 'in gebruik' is je er niet ongevraagd op te begeven; dat was nou juist het aantrekkelijke eraan voor mij!
    Zo'n losloopveld is geen biljart, dat je voor een half uurtje kunt afschrijven :wink:

Als ik mijn hond daar wil uitlaten, wil ik niet eerst een kwartier moeten wachten omdat jij moeilijke honden hebt. Ik wil best even wachten tot jij ze hebt aangelijnd, graag zelfs, maar ik ga niet wachten tot je ze hebt laten uitrazen :neenee:

Zoals Addy al schrijft: ga 's ochtends-vroeg of 's avonds-laat. En dan nog heb je geen garantie dat er verder niemand komt. Ik ben ook vaak heel vroeg, als ik om 6 uur op m'n werk moet zijn :wink:
    Aan het einde van de straat waar ik woon hebben we ook 'n afgezet hondenveldje en het gros vraagt toch echt of ze er gewoon bij kunnen en als ik of 'n ander vraagt om even te wachten wordt dat gewoon gedaan. Ik vind dat niet meer dan beleefdheid, tenzij het veldje zo groot is dat je elkaar kunt vermijden.
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”