Bij dezemalinois schreef:odin schreef: Ik zou eigenlijk IPO met hem willen gaan doen, maar mijn vriend en ik zijn bang dat hij het verschil tussen "mét bijtmouw spelen" en "zonder bijtmouw spelen" niet snapt.
hoezo niet? het is een spelletje voor de hond, net als een balletje... hij wordt er niet agressief van ofzo.. ga eens bij een leuke vereniging kijken... of vraag hier iets over in de rubriek africhting!

Mijn boxer Odin is een drukke boxer (dus veel drukker dan de gemiddelde boxer) van 3 jaar die snel afgeleid is. Dit is bevestigd door meerdere mensen met verstand van zaken. Ik heb met hem de puppiecursus, EG-A, EG-B (2 keer) en ringtraining gedaan. De enige cursus die met succes is afgerond is EG-A; mede doordat hij in zijn eentje (dus zonder afleiding) examen heeft gedaan. Bij de andere cursussen zijn we voortijdig afgehaakt wegens het van de kook raken van Odin. Bij de ringtraining is het dusdanig verkeerd gegaan, dat hij bij onverwachtse bewegingen van handen van mannen bij zijn hoofd nog steeds van zich af wil bijten.
Sinds we geen cursussen meer doen, is hij een stuk rustiger geworden plus hij wordt natuurlijk volwassen. Ik train hem nu zelf en dat gaat met zeer kleine stapjes de goede kant op. Hij kan niet loslopen, omdat hij in een impulsieve bui onder een auto zou lopen of hij gaat iedereen die hij tegenkomt begroeten op zijn eigen onstuimige manier (iemand heeft al eens een tetanisinjectie moeten halen, omdat de huid ernstig opengekrabd was en hij springt volwassen personen omver die niet op zijn enthousiasme berekend zijn.) Er zit geen kwaad in, alleen enthousiasme. Over andere honden wil hij de baas spelen. Hij heeft op één keer na (als pup zijnde) alleen winnaarservaringen.
Ik denk dat hij het ontzettend leuk zou vinden om pakwerk te doen. Lekker ravotten met een volwassen vent die tegen een stootje kan. Alleen zijn mijn vriend en ik bang dat hij het verschil niet ziet tussen "spelen met mouw" en "spelen zonder mouw". Uitleg:
ik heb een bijtrol en een flostouw. Als ik met Odin met die dingen speel, kan ik erop wachten dat mijn hand een keer in zijn bek zit en zijn tanden voel. Ik breek het spelletje dan af, want dat accepteer ik niet. Hij schijnt er echter niet van te leren. Ook niet als ik boos wordt, auw roep of hem zelfs een tik geef (ja, uit onmacht en frustratie heb ik dat gedaan.) Hij schrikt wel even, maar de volgende keer is het weer raak.
Als pup zijnde hebben we hem met moeite het happen in onze handen afgeleerd.
Ik heb het idee dat hij in zijn enthousiasme mis bijt en daarbij mijn handen raakt. Ik heb ook gehoord dat honden niet per ongeluk ergens naast bijten (en daardoor dus in je handen bijten), maar het zou wel helemaal bij hem passen als dit wel zou kunnen. Hij heeft ook nog nooit doorgebeten, maar liet gelijk los zodra hij zijn vergissing (?) bemerkte.
Okee, nu de link naar pakwerk. Wat nu als hij het zo verschrikkelijk leuk vindt (wat ik verwacht) dat hij denkt dat alle mensen op die manier met hem willen spelen. Hij leert te bijten op de mouw. Eerst de mouw zonder arm, maar later met de mouw om een arm heen. Ik ben echt bang dat hij het verschil niet ziet en óf "overal" gaat bijten óf ook mensen zonder mouw gaat bijten. Niet omdat hij agressief zou worden, maar gewoon omdat het leuk is en hij het verschil niet snapt.
Het appèl lopen zie ik zowiezo fout gaan en voor het speuren heeft hij, denk ik, te weinig doorzettingsvermogen (afgaande op de manier waarop hij hier in huis naar koekjes speurt.)
Ik heb er érg veel moeite voor moeten doen om hem zover te krijgen als hij nu is (dit is geen klacht, maar een constatering) en ik zou niet willen dat dit allemaal voor een paar avondjes plezier weggegooid wordt.
Denken jullie dat de problemen die ik voorzie, waarheid kunnen worden als ik IPO zou gaan doen met Odin?