Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ipo en slechte concentratie

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Enya
Zeer actief

ipo en slechte concentratie

Ongelezen bericht door Enya »

malinois schreef:
odin schreef: Ik zou eigenlijk IPO met hem willen gaan doen, maar mijn vriend en ik zijn bang dat hij het verschil tussen "mét bijtmouw spelen" en "zonder bijtmouw spelen" niet snapt.
:denken: hoezo niet? het is een spelletje voor de hond, net als een balletje... hij wordt er niet agressief van ofzo.. ga eens bij een leuke vereniging kijken... of vraag hier iets over in de rubriek africhting! :ok:
Bij deze :wink:

Mijn boxer Odin is een drukke boxer (dus veel drukker dan de gemiddelde boxer) van 3 jaar die snel afgeleid is. Dit is bevestigd door meerdere mensen met verstand van zaken. Ik heb met hem de puppiecursus, EG-A, EG-B (2 keer) en ringtraining gedaan. De enige cursus die met succes is afgerond is EG-A; mede doordat hij in zijn eentje (dus zonder afleiding) examen heeft gedaan. Bij de andere cursussen zijn we voortijdig afgehaakt wegens het van de kook raken van Odin. Bij de ringtraining is het dusdanig verkeerd gegaan, dat hij bij onverwachtse bewegingen van handen van mannen bij zijn hoofd nog steeds van zich af wil bijten.

Sinds we geen cursussen meer doen, is hij een stuk rustiger geworden plus hij wordt natuurlijk volwassen. Ik train hem nu zelf en dat gaat met zeer kleine stapjes de goede kant op. Hij kan niet loslopen, omdat hij in een impulsieve bui onder een auto zou lopen of hij gaat iedereen die hij tegenkomt begroeten op zijn eigen onstuimige manier (iemand heeft al eens een tetanisinjectie moeten halen, omdat de huid ernstig opengekrabd was en hij springt volwassen personen omver die niet op zijn enthousiasme berekend zijn.) Er zit geen kwaad in, alleen enthousiasme. Over andere honden wil hij de baas spelen. Hij heeft op één keer na (als pup zijnde) alleen winnaarservaringen.

Ik denk dat hij het ontzettend leuk zou vinden om pakwerk te doen. Lekker ravotten met een volwassen vent die tegen een stootje kan. Alleen zijn mijn vriend en ik bang dat hij het verschil niet ziet tussen "spelen met mouw" en "spelen zonder mouw". Uitleg:
ik heb een bijtrol en een flostouw. Als ik met Odin met die dingen speel, kan ik erop wachten dat mijn hand een keer in zijn bek zit en zijn tanden voel. Ik breek het spelletje dan af, want dat accepteer ik niet. Hij schijnt er echter niet van te leren. Ook niet als ik boos wordt, auw roep of hem zelfs een tik geef (ja, uit onmacht en frustratie heb ik dat gedaan.) Hij schrikt wel even, maar de volgende keer is het weer raak.
Als pup zijnde hebben we hem met moeite het happen in onze handen afgeleerd.
Ik heb het idee dat hij in zijn enthousiasme mis bijt en daarbij mijn handen raakt. Ik heb ook gehoord dat honden niet per ongeluk ergens naast bijten (en daardoor dus in je handen bijten), maar het zou wel helemaal bij hem passen als dit wel zou kunnen. Hij heeft ook nog nooit doorgebeten, maar liet gelijk los zodra hij zijn vergissing (?) bemerkte.

Okee, nu de link naar pakwerk. Wat nu als hij het zo verschrikkelijk leuk vindt (wat ik verwacht) dat hij denkt dat alle mensen op die manier met hem willen spelen. Hij leert te bijten op de mouw. Eerst de mouw zonder arm, maar later met de mouw om een arm heen. Ik ben echt bang dat hij het verschil niet ziet en óf "overal" gaat bijten óf ook mensen zonder mouw gaat bijten. Niet omdat hij agressief zou worden, maar gewoon omdat het leuk is en hij het verschil niet snapt.
Het appèl lopen zie ik zowiezo fout gaan en voor het speuren heeft hij, denk ik, te weinig doorzettingsvermogen (afgaande op de manier waarop hij hier in huis naar koekjes speurt.)

Ik heb er érg veel moeite voor moeten doen om hem zover te krijgen als hij nu is (dit is geen klacht, maar een constatering) en ik zou niet willen dat dit allemaal voor een paar avondjes plezier weggegooid wordt.

Denken jullie dat de problemen die ik voorzie, waarheid kunnen worden als ik IPO zou gaan doen met Odin?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Of je angst waarheid is zul je pas weten als je het probeert. Je kunt al heel veel voor zijn door vooraf bij de vereniging waar je wil trainen duidelijk te zijn, jouw angst te vertellen en hun beeld daarop te horen.
Ik denk echter dat het wel mee zal vallen.

Zoals je weet is Marouck ook druk.....erg druk!
Ik zie haar juist heel positief veranderen sinds we in de africhting trainen. Voor ik naar de IPO overstapte trainde ik GG1, een ramp met Marouck. Doordat er veel andere honden op het veld bezig waren, raakte ze zo geprikkeld dat ze op bepaalde momenten onbereikbaar werd voor me. Ze begon zelfs te knokken. Thuis werd ze ook weer steeds drukker, steeds blafferiger, kortom het ging de verkeerde kant op.
Ik heb contact opgenomen met de NBG-vereniging waar ik nu train en heb mijn dilemma voorgelegd. Na mijn ervaring bij de KNPV wist ik dat ik africhting erg leuk vond om te doen, dat Marouck er ook geestelijk moe van werd. Tegelijk wist ik dat ze voor de KNPV "te licht" was, ze was niet zelfstandig genoeg en doordat ze door een vervelend incident angstig was geworden voor knallen en dat onder druk nog steeds toonde was het afwachten hoe ze zou reageren op het schot bij de IPO. Daarnaast was haar buitdrift niet heel groot, ze wilde heel graag bijten maar ze zag het plezier niet in van het mogen dragen van de buit. Ik heb dus aangegeven dat ik wel graag wilde dat zij zouden kijken of ze dit programma aan zou kunnen en ook eerlijk wilden zijn als dit niet zo was.
Ik werd uitgenodigd om maar gewoon mee te komen trainen.

Het grote voordeel van de IPO is dat het op het veld veel rustiger is tijdens de training. Het speuren gaat individueel, slechts 1 hond is aan het speuren, de rest wacht op zijn beurt. Tijdens het trainen van appèl zijn er ook maar enkele honden tegelijk bezig, Maroucks concentratie nam dan ook per week toe bij dat onderdeel. In het begin was het alleen maar spelen op het veld, het leuk maken en wennen, pas na een aantal weken zijn we langzaam begonnen met appèl.
Het bijtwerk is aangepast bij Marouck, weer helemaal van het begin af opgebouwd. En ook dat gaat goed! Soms moeten we even een stapje terug doen, maar er blijft vooruitgang inzitten. Als je haar vergelijkt met een half jaar geleden is ze echt behoorlijk veranderd.

Marouck was als pup heel bijterig, werd ook alleen maar bozer en fanatieker als je haar corrigeerde, maar ze ziet het verschil tussen een mouw en een arm dus wel. Ziet ze de pakwerker met de mouw dan is ze hartstikke fel en fanatiek, komt ze hem daarvoor of daarna tegen zonder dat ie een mouw bij zich heeft dan is ze een kroelkont en wil ze het liefst in hem kruipen en hem doodlikken. 2 absoluut verschillende hondjes op die momenten dus.
Ook als ze aan de paal zit zie je dat verschil. Ziet ze de pakwerker bezig met andere honden dan hangt ze enthousiast blaffend in haar tuig. Is ie uit zicht en iemand zegt "Rouckje" dan staat ze hard te kwispelen. :mrgreen:
Gewoon gaan proberen dus, wie weet is dit wel hartstikke leuk voor Odin en iets waar ie zijn energie in kwijt kan. Bij Marouck is het heel positief uitgevallen en thuis is zij weer een heerlijk rustig hondje geworden, dat extreem blafferige en drukke gedrag is weer en stuk minder geworden, ze is weer hanteerbaar. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ik zou t gewoon proberen,

kan je alleen eigen ervaringen geven,

hier wordt ook regelmatig "mis" gehapt in een spel met een bijtrol, maar t is echt niet zo dat ze niet t verschil zien tussen de helper en een gewoon persoon, ik kan met alle honden gewoon naar t bos of strand, ze zullen dan best een keer in hun lompheid iemand omver kunnen lopen (Ace heeft als hobby om recht op iemand af te rennen en pas op t laatste moment uit te wijken (dit wordt overigens steeds minder :wink:) maar zelfs als die persoon schrikt of een gekke beweging maakt zal hij niets doen)
ik gooi t mis happen op de bijtrol (ik heb overigens niet van die hele grote bijtrollen, ong 15 a 20 cm lang maximaal) op drift en niet op kwaaiigheid, t is nl net als dat jij beschrijft, als ze doorhebben dat ze mis zitten bijten ze gelijk naar de goede plek en ze bijten dus ook niet door op mn handen

ik zou zeggen, ga gewoon eens bij een club kijken, leg je gevoel uit en kijk hoe ze er daar op reageren,

maar t is in elkgeval NIET zo dat je hond er agressief van wordt....
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja als je er nu al zo over denkt en zo bang bent dat het mis gaat waarom wil je het dan zo graag????

Met Hera trainen wij ook in de IPO, Hera is ook een erg driftig hondje dat ook op alles en iedereen afgaat, ook gewoon uit enthousiasme. Ze vindt iedereen leuk, lief en aardig en het liefst springt ze tegen iedereen op.
Hera is makkelijk op te jutten en in haar spel bijt ze ook weleens in m'n armen/ handen ipv op het voorwerp waar we mee aan het spelen zijn maar dat is niet agressief bedoeld.....
Als ik haar uitdaag door haar wat te plagen met m'n armen dan wil ze die ook gerust 'vast pakken' en soms gaat dat er best hard aan toe maar 'genoeg' is ook genoeg.

Met Hera manwerken wij ook maar ze vliegt echt niet nu zomaar op mensen af om die in hun armen te gaan bijten, ook niet als die vreemde mensen in hun armen klappen of wilde bewegingen maken.
De honden weten zo goed het verschil tussen de manwerker een een gewoon iemand.....

Alle honden bij ons op de club kunnen gerust direct na het manwerk de kantine in en er zal niks gebeuren, ook niet als de manwerker daar zit met pak aan maar zonder de mouw.....ze vinden hem wel interessant tuurlijk want hij heeft wel het pak aan maar ze vliegen hem echt niet naar zijn arm als die mouw er niet om zit.

Tijdens het manwerk staan er bij een verstek (waar de manwerker in staat) diverse andere 'mensen' om heen zoals de trainer, de geleider enz, de hond komt dan aanrennen maar weet dat hij bij de man met de mouw moet zijn....ik heb dat nog nooit fout zien gaan op welke club dan ook.

Maar goed zoals ik al eerder zei; als je er nu al zo mee bezig bent en al bang bent dat het mis gaat waarom zou je dan IPO willen trainen???
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: ipo en slechte concentratie

Ongelezen bericht door malinois »

odin schreef:
malinois schreef:
odin schreef: Ik zou eigenlijk IPO met hem willen gaan doen, maar mijn vriend en ik zijn bang dat hij het verschil tussen "mét bijtmouw spelen" en "zonder bijtmouw spelen" niet snapt.
:denken: hoezo niet? het is een spelletje voor de hond, net als een balletje... hij wordt er niet agressief van ofzo.. ga eens bij een leuke vereniging kijken... of vraag hier iets over in de rubriek africhting! :ok:
Bij deze :wink:
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:ik kan met alle honden gewoon naar t bos of strand, ze zullen dan best een keer in hun lompheid iemand omver kunnen lopen (Ace heeft als hobby om recht op iemand af te rennen en pas op t laatste moment uit te wijken (dit wordt overigens steeds minder :wink:) maar zelfs als die persoon schrikt of een gekke beweging maakt zal hij niets doen)
ah.. dat ken ik :smile: alleen voor bomen gaan ze aan de kant.. daarbij hebben ze ontdekt dat die niet aan de kant gaan... de meeste mensen wel...

ik gooi t mis happen op de bijtrol (ik heb overigens niet van die hele grote bijtrollen, ong 15 a 20 cm lang maximaal) op drift en niet op kwaaiigheid, t is nl net als dat jij beschrijft, als ze doorhebben dat ze mis zitten bijten ze gelijk naar de goede plek en ze bijten dus ook niet door op mn handen
tja die 'foutjes'gebeuren hier ook weleens.. dat is geen kwade opzet... ik heb ook nog nooit echte wonden daarvan gehad.. maar dat mishappen doen veel honden.. zeker vrij drukke honden die effe niet opletten waar ze hun tanden omheen klemmen omdat ze zo snel mogelijk het rolletje willen hebben...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
crutz schreef:ik kan met alle honden gewoon naar t bos of strand, ze zullen dan best een keer in hun lompheid iemand omver kunnen lopen (Ace heeft als hobby om recht op iemand af te rennen en pas op t laatste moment uit te wijken (dit wordt overigens steeds minder :wink:) maar zelfs als die persoon schrikt of een gekke beweging maakt zal hij niets doen)
ah.. dat ken ik :smile: alleen voor bomen gaan ze aan de kant.. daarbij hebben ze ontdekt dat die niet aan de kant gaan... de meeste mensen wel...
ook voor mensen gaat Ace aan de kant :mrgreen: alleen wel pas op t allerlaatste moment
tja die 'foutjes'gebeuren hier ook weleens.. dat is geen kwade opzet... ik heb ook nog nooit echte wonden daarvan gehad.. maar dat mishappen doen veel honden.. zeker vrij drukke honden die effe niet opletten waar ze hun tanden omheen klemmen omdat ze zo snel mogelijk het rolletje willen hebben...
idd, zo snel mogelijk bij t rolletje willen komen,

overigens leren ze ook best schakelen door t trainen, ze leren nl ook (tenminste bij ons wel) normaal te doen op t veld als er een ander bezig is (bv je hond afleggen als een ander transport loopt) en ook gewoon bij de helper te komen zonder te bijten, maar voor bv een aai

hier boven stond trouwens van iemand de vraag WAAROM als je zo bang bent voor veranderingen in zn karakter er door, hier ben ik ook wel benieuwd naar, want t is niet iets wat je alleen voor je hond kan doen, je moet er zelf ook weldegelijk achter staan......
Enya
Zeer actief

estelle schreef: Maar goed zoals ik al eerder zei; als je er nu al zo mee bezig bent en al bang bent dat het mis gaat waarom zou je dan IPO willen trainen???
Eigenlijk wil ik ontzettend graag wat doen met mijn "kleine monstertje" (= liefkozend bedoeld :mrgreen: .) En dan het liefst iets wat ik zelf ook leuk vind. Fietsen is namelijk niet mijn grootste hobby....

Ik weet zeker dat Odin het pakwerken fantastisch zal vinden. Daarom zou ik het graag willen gaan doen. Alleen, gezien de cursussen die ik al achter de rug heb, ziet het er niet naar uit dat er veel van zal komen, omdat meneer gewoon veel te snel afgeleid is. Gehoorzaamheid is natuurlijk essentieel als je hond los loopt. Het halen van VZH zou, denk ik, al niet gaan. EG-B ging al niet en EG-A alleen maar omdat wij de enige waren die examen deden :roll: . Het is niet eens omdat hij de oefeningen niet begrijpt (hij is dus niet dom), maar omdat hij veel te druk is.

Om een lang verhaal kort te maken: het zal altijd een droom blijven om iets met Odin te gaan doen. Ik moet gewoon wachten tot we tijd, ruimte en geld hebben voor een tweede hondje.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

odin schreef:
estelle schreef: Maar goed zoals ik al eerder zei; als je er nu al zo mee bezig bent en al bang bent dat het mis gaat waarom zou je dan IPO willen trainen???
Eigenlijk wil ik ontzettend graag wat doen met mijn "kleine monstertje" (= liefkozend bedoeld :mrgreen: .) En dan het liefst iets wat ik zelf ook leuk vind. Fietsen is namelijk niet mijn grootste hobby....

Ik weet zeker dat Odin het pakwerken fantastisch zal vinden. Daarom zou ik het graag willen gaan doen. Alleen, gezien de cursussen die ik al achter de rug heb, ziet het er niet naar uit dat er veel van zal komen, omdat meneer gewoon veel te snel afgeleid is. Gehoorzaamheid is natuurlijk essentieel als je hond los loopt. Het halen van VZH zou, denk ik, al niet gaan. EG-B ging al niet en EG-A alleen maar omdat wij de enige waren die examen deden :roll: . Het is niet eens omdat hij de oefeningen niet begrijpt (hij is dus niet dom), maar omdat hij veel te druk is.

Om een lang verhaal kort te maken: het zal altijd een droom blijven om iets met Odin te gaan doen. Ik moet gewoon wachten tot we tijd, ruimte en geld hebben voor een tweede hondje.
Wat je ook kan bedenken is dat als de hond de uitlaatklep ondervonden heeft die manwerk bied zich alles mischien wel stabiliseert. Ik heb meerdere opgegeven super drukke honden tot rust zien komen en na een hele tijd als zeer stabiele rustige honden het veld af zien gaan . Vergis je bv ook niet in het speuren als een hond ergens moe (geestelijk en lichamelijk) van word dan is het wel het speuren . Zodra de hond maar door heeft dat er iets te halen valt, pakken de meeste het zeer snel op ook op latere leeftijd. Ik zou gewoon is op bezoek gaan (na afspraak ) bij een nbg of een boxer kringgroep en is kijken wat er allemaal mogelijk is .
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
odin schreef:

Wat je ook kan bedenken is dat als de hond de uitlaatklep ondervonden heeft die manwerk bied zich alles mischien wel stabiliseert. Ik heb meerdere opgegeven super drukke honden tot rust zien komen en na een hele tijd als zeer stabiele rustige honden het veld af zien gaan . Vergis je bv ook niet in het speuren als een hond ergens moe (geestelijk en lichamelijk) van word dan is het wel het speuren . Zodra de hond maar door heeft dat er iets te halen valt, pakken de meeste het zeer snel op ook op latere leeftijd. Ik zou gewoon is op bezoek gaan (na afspraak ) bij een nbg of een boxer kringgroep en is kijken wat er allemaal mogelijk is .
inderdaad helemaal mee eens... :ok:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck wordt inderdaad ook rustiger :wink: , bij het speuren is het nu heel duidelijk te merken.
Eerst sleurde ze me over dat spoor, zo hard ging ze, nu gaat ze al een stuk rustiger én geconcentreerder :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Dit is de boxer waar ik van droom!
uiteraard is die geschikt om een bijtsport te doen. Hij zal over ijverig en supergemotiveerd zijn werk doen. met de mouw heb je iets waarmee je zijn driften kunt kanaliseren. het winnen van de buit is als beloning zo groot dat hij er alles voor gaat doen.
bijten in de mouw of op het pak heeft niets met agressie te maken. een hond maak je agressief door hem in een hok te steken.
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

Ok, ik kan ook nog wel een ongelukje toevoegen :smile:

Nou met Neo dus aan het oefenen op de bijtrol, goede beet beoefenen + lossen nou doe ik iets stoms...

Ik laat hem lossen... en doe de bijtrol omhoog... meneer springt ernaar en ik doe de bijtrol naar beneden... ja tandjes in me gezicht wond viel opzich wel mee, kwam wel veel bloed uit.

Maarja toen realiseerde ik dat ik stom was geweest...:smile2: :smile2: (stomme ik :smile2:)

Neo schrok tevens wel... want hij liet direct los... hield mijn gezicht niet vast.

Mja.. ongelukje zit in een klein hoekje maar ook ik ben van mening dat je pas kan zeggen of iets mis gaat nadat je het geprobeerd hebt.

Je merkt zelf wel hoe je hond gaat doen naar niet manwerkers.

Ik ken namelijk een tervur die dacht toen hij het KNPV programma volgde dat iedereen met een "tuinpak" een pakwerker was.

Maarja die is toen ook gestopt. (niet door dit... want hij was al gestopt toen hij dit nog deed)
Enya
Zeer actief

DigitalT schreef: Je merkt zelf wel hoe je hond gaat doen naar niet manwerkers.

Ik ken namelijk een tervur die dacht toen hij het KNPV programma volgde dat iedereen met een "tuinpak" een pakwerker was.

Maarja die is toen ook gestopt. (niet door dit... want hij was al gestopt toen hij dit nog deed)
Dit soort dingen bedoel ik. Krijg je dat ooit nog afgeleerd als het fout gaat?

Ik moet trouwens van goede huize komen, wil ik mijn vriend omgepraat krijgen zonder ruzie te krijgen :boos: Hij vindt het eigenlijk al een afgedane zaak (het trainen met Odin). En als hij éénmaal iets in zijn hoofd heeft..... :denken: Misschien dat ik iets met de fokker kan regelen om wat bijval te krijgen :blah:
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

odin schreef: Dit soort dingen bedoel ik. Krijg je dat ooit nog afgeleerd als het fout gaat?

Ik moet trouwens van goede huize komen, wil ik mijn vriend omgepraat krijgen zonder ruzie te krijgen :boos: Hij vindt het eigenlijk al een afgedane zaak (het trainen met Odin). En als hij éénmaal iets in zijn hoofd heeft..... :denken: Misschien dat ik iets met de fokker kan regelen om wat bijval te krijgen :blah:
Ik geloof dat je 1e vraag aan de relatie en de slimheid v/d hond ligt, want iedere hond is een individu en de één is slimmer dan de ander, de één is feller dan de ander.

Ik zou gewoon eens zoals Inge (geloof ik) zei bij een vereneging gaan kijken. Als je daar hoort dat je hond potentie heeft kan je dit namelijk ook over brengen bij je vriend.

Zoals mechelaar_fan al zei dit is een Boxer waar veel 'africhters' van dromen (Ik deel deze mening, er zijn namelijk niet gigantisch veel sport boxers over...) dus als je hond over de kwaliteit beschikt... dan zal het zonde zijn om er niks mee te doen.

Bovendien je moet het natuurlijk wel leuk vinden om je hond af te richten. Het is wel iets wat in mijn mening de band met je 'vriend(in)' (de hond) voor jullie leven (samen) versterkt.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”