Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

geen aandacht voor mij + rangorde bepalen?

Moderator: moderatorteam

Blake
Vaste gebruiker

geen aandacht voor mij + rangorde bepalen?

Ongelezen bericht door Blake »

weer even een vraagje van mij hoor

blake is hier inmiddels 3,5 week, en in huis gedraagt hij zich bij mij meestal prima! af en toe een foutje, zoals op de bank springen, waarna hij er vanaf wordt gestuurd, probeert hij het dan nog een keer, of springt hij bv op schoot, dan pak ik hem bij zn nekvel, leg hem op zn rug en laat hem pas los hij als niet meer tegenstribbelt.

dat gaat allemaal vrij goed, en hij accepteert nu ook als hij gecorrigeert wordt, eerst maakte hij er een spelletje van en ging dan als een gek door de woonkamer rennen, of in je hand happen

maargoed, 'zit' 'af' en 'blijf' oefen ik in de achtertuin en dat gaat prima! hij blijft inmiddels zelfs zitten/liggen terwijl ik buiten zn gezichtsveld ben en komt pas wanneer ik hem roep, en komt dan ook nog eens in een beheerst tempo op me af, dat is weleens anders geweest :wink:

en het lopen aan de riem gaat ook netjes, maar voor alles geld, het gaat goed tot hij een andere hond ziet/hoort dan vergeet hij alles, ziet mij niet meer staan en doet alle mogelijke dingen om naar die hond toe te gaan, ik heb letetrlijk blaren op mn hand staan van de riem! hij maakt koprollen, salto's en andere debiele dingen om maar te proberen of hij toch bij die hond kan komen
rustig doorlopen werkt niet, hij gaat met zn volle gewicht en al zn kracht een de riem hangen en dat hou ik niet vol(ik heb een whiplash) hem laten zitten/liggen tot de andere hond uit eht zicht is lukt niet, zelfs niet als we op 100 meter afstand een hond zien vertikt hij het om te gaan zitten als ik dat zeg, alleen maar blaffen grommen en aan de riem trekken dat is het enige wat hij dan nog doet.

hoe krijg ik zijn aandacht terug?

en dan nog een vraagje over in huis
als ik thuiskom laat ik hem binnen(hij zit als we weg zijn in de garage+tuin, als we thuis zijn mag hij in huis) en hij is dan blij, kwispelt, springt soms een keer tegen me op, loopt mee naar binnen en gaat naast me zitten/liggen. ik op de bank, hij op de grond of in zn mand
een enkele keer is er een poging om op schoot te klimmen maar dat wordt meteen gecorrigeerd

als mn vriend thuiskomt is blake helemaal door het dolle heen, doet niets dan tegen hem opspringen, of tegen hem aan blijven staan met zn voorpoten, als mn vriend op de bank zit vlgen er tig pogingen van blake om op schoot/op de bank te springen en iedere correctie ziet hij dan als spelen, hapt ook naar zn handen etc

dit had te maken met het bepaken van de rangorde zei iemand tegen mij, maar betekend dit dan dat blake mij wel als 'leider' ziet, en dat hij mijn vriend niet als leider ziet? omdat hij daar dus tegenop blijft springen, op schoot wil springen etc?

we doen alle2 evenveel met de hond, corrigeren hem hetzelfde en doen alle2 leuke dingen met hem(laten zwemmen etc) maar ook netjes aan de riem wandelen over straat

ik ben wel iets meer bezig met zit en af en blijf etc, maak daar gewoon een soort spelletje van, 2x per dag een minuut of 10 in de achtertuin hem commando's geven, en af en toe krijgt hij dan een koekje, als hij het bv 3x goed heeft gedaan krijgt hij een koekje, dus niet iedere keer
maar mn vriend laat hem ook regelmatig gaan zitten/liggen hier in huis

hoe krijgen wij meer zijn aandacht en bepalen we de rangorde, dat blake dus snapt dat hij onderaan staat en dus NIET op de bank of op schoot mag, en al helemaal niet bij een correctie naar je hand mag happen(doet het wel zachtjes, maar toch)
als ik alleen thuis ben met blake gaat het vrij goed, zijn mn vriend en ik samen thuis wordt ik soms knettergek van het drukke gedoe van de hond naar mn vriend, trek er maar gerust een halfuur of langer voor uit voor het rustig is nadat mn vriend thuis is gekomen, e da heb ik het dus over het druk rennen en springen door heel de kamer, over de banken, op schoot etc
als ik dan zeg dat hij als ik er alleen ben zo rustig is en braaf naast me ligt gelooft hij het bijna niet!
uiteindelijk gaat blake wel gewoon weer braaf liggen en is het weer rustig, maar het is wel heel extreem, die reactie als mn vriend thuiskomt.

we wandelen 5x per dag met hem waarvan 2(soms 3) keer los en zwemmen etc en thuis hou ik hem dus bezig met wat oefeningetjes, beweging en aandacht krijgt hij dus wel genoeg, daarom snap ik zn gedrag als mn vriend thuiskomt niet helemaal.

als mn vriend als 1e thuiskomt en dus degene is die hem binnehaalt is het schijnbaar nog erger, wat is hier aan te doen en waar komt dat gedrag vandaan?
en wat voor oefeningetjes kan ik nog meer met hem aan doen waardoor hij snapt dat ik de leider ben en hij het laagste staat in de rangorde, en waardoor ik ook zijn aandacht krijg als er een andere hond te zien is

als het goed is begin ik in september met een cursus, vraag me alleen af hoe dat gaat, tussen al die honden in.....als da net zo gaat als het wandelen op straat, incl het happen naar honden die te dichtbij komen, dan hou ik mn hart vast.....ik wil er dus voor dat ik naar cursus ga al wat aan kunnen veranderen!
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Als ik jou was zou ik naar een hondenschool gaan waar ze veel aan aandachtsoefeningen doen. Aandachtsoefeningen zijn heel simpel, maar wel heel belangrijk en niet alleen op cursus handig maar ook in het dagelijks leven.

Jullie hebben Blake nog maar net, je moet denk ik niet te hard van stapel lopen. Ik ben van mening dat je hem te hardhandig corrigeert. In zijn nekvel pakken en op zijn rug leggen is een extreem harde straf voor een hond, een achterhaalde strafmethode bovendien volgens veel hondendeskundigen. Hem corrigeren (straffen) als hij op schoot klimt klinkt ook heel hard. Negeren is een goede straf voor honden. Jouw hond wil veel aandacht, logisch, het is een herplaatser, hij is net aan het ontdekken dat zijn nieuwe baasjes leuk zijn. Als jij hem geen aandacht wil geven (en dat is je goed recht als ranghogere) dan negeer je hem gewoon. Je geeft hem geen aandacht, kijkt niet naar hem, praat niet tegen hem, desnoods loop je de kamer uit en doe je de deur achter je dicht. Negeren vinden de meeste honden echt helemaal niet leuk. Hij zal snel leren wat gewenst gedrag is en wat ongewenst gedrag, zeker als je hem voor het gewenste gedrag beloont met wat lekkers of een knuffel.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Een hond in het nekvel pakken is geen manier van straffen. Op de grond leggen en er op blijven zitten ook niet, helemaal niet bij een hond die je net hebt. Je wordt geen roedelleider door je hond op de grond te houden, jij moet je positie verdienen. In de ogen van je hond moet je een goede roedelleider zijn, zodat de hond je rang accepteert en respecteert.

Een hondencursus is in ieder geval heel verstandig en juist het feit dat er andere honden zijn is het zo goed. Misschien zul je in het begin wel aan de andere kant van het veld moeten trainen, of helemaal uit het zicht. Maar op een goede hondenschool leer je dit vanzelf op te bouwen.

Verder ben ik het ook met Sypke eens dat je veel te veel probeert te doen, de hond is er nog geen maand... Gun hem eerst wat tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Laat je hond buiten de wandelingen gewoon met rust, negeren klinkt misschien heel hard maar uiteindelijk levert het je heel veel op.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

spelen. ken je dat?

je krijgt de aandacht die je verdient. als je ervoor zorgt dat je boeiend en interessant bent voor je hond, dan zul je wel aandacht krijgen.

zijn happen als reactie op een correctie komt door de stress. heeft niets met spelen te maken, en je hond ziet die saaie mensen eindelijk eens bewegen.
Een hond is een sociaal dier, maakt deel uit van het gezin, met een pup moet je uren per dag spelen. zo leer je hem aandacht hebben, en zo leer je hem met plezier gaan zitten.
Probeer je eens in de plaats te zetten van je hondje.
's ochtends, even pis&kakwandeling, dan gaan werken, na 9 uur alleen thuis, eindelijk, leven in de brouwerij, neen, alleen een aai, en dan in de mand... ipv een half uur flink ravotten... dan even wandelen, met steeds maar correcties, omdat hij aandacht heeft voor andere honden, die waarschijnlijk interessanter zijn dan die saaie baas die toch niet speelt. snok en ruk... dan thuis, weer in de mand, en slapen.
Een leuk leven is anders voor een pup. met een pup moet je ùren spelen. dat is veel belangrijker dan dat onnozel theorietje van 'niet op de bank'.

Laat je hond buiten de wandelingen gewoon met rust, negeren klinkt misschien heel hard maar uiteindelijk levert het je heel veel op.
dit noem ik een slechte raad. wel ga je zoveel mogelijk buiten spelen, en binnen is het slapen.

Een hond moet leren, nu mag ik met hondjes spelen, en een andere keer niet, dit is sociaal maken. het steeds wegtrekken van honden is verkeerd.
Joyce
Zeer actief

Volgens mij is Blake helemaal geen pup meer en volgens mij zit Blake ook geen 9 uur alleen thuis?

Als een hond 9 uur thuis zit kom je er ook niet met een uurtje spelen hoor, 9 uur alleen vind ik gewoon te lang.

Maar het gaat hier om een hond waarvan de geschiedenis niet bekend is en die naar mijn mening teveel op zijn bordje krijgt nu. Er wordt te intensief getraind en de correcties zijn naar mijn mening ook te zwaar. Dat bedoel ik met de hond gewoon met rust laten voorlopig, ik zeg niet dat ze de rest van hun leven niet meer naar de hond om moeten kijken. Zodra de hond wat beter begint te wennen en kalmeert heb je nog tijd genoeg om zoveel te spelen en te trainen als je wil.

Buiten hebben ze problemen met z'n aandacht vragen en binnen is het een probleem om te zorgen dat hij z'n aandacht ergens anders op richt... Ik denk dus niet dat je nu enthousiast moet gaan spelen met de hond zodra je thuis bent.

Niet op de bank komen heeft in dit geval ook niks met dominantie te maken, een hond die niet weet dat hij niet op de bank mag probeert niet ineens dominant te zijn als hij op de bank probeert te springen.

Dus rustig aan beginnen en stap voor stap je hond rustig uitleggen wat van hem verwacht wordt...
mechelaar_fan
Zeer actief

blake is inderdaad een asielhond van 20 maanden.
je manier van straffen is verkeerd, hierdoor voelt je hond zich niet op zijn gemak.
win eerst het vertrouwen door spel, dit zal nog wel een tijdje duren. een asielhond moet je leren vertrouwen, en zich aanpassen. dat is niet zo gemakkelijk voor die hond.
wees voorzichtig met de correcties, als hij hapt, laat je hem afliggen, en aai je hem zachtjes, als beloning voor het liggen.
Blake
Vaste gebruiker

Mechelaar-fan ik weet niet waar jij je antwoord op baseerd maar er klopt eerlijk gezegd weinig van....
blake zit nooit 9 uur alleen thuis, hij gaat 's ochtends aan halfuur mee wandelen, dan is hij van 8-13 of van 8-14 alleen thuis(3 of 4 dagen per week de andere dagen is er altijd wel iemand thuis) dan gaat hij een uurtje mee naar het bos/water en dan eind van de middag ga ik er nog even een blokje mee om. begin van de avond gaat hij weer een uurtje mee naar het water/bos maar dan met mn vriend, want ik ben dan bij de paarden
en voordat we gaan slapen gaan we er nog een halfuurtje mee wandelen

tussendoor speel ik ook met hem, hier in de zijtuin wat voetballen, vind ie geweldig, en wat simpele dingetjes oefen ik ook hier in de tuin, zoals zit, af en vooral 'blijf' maar niet te lang en vaak, omdat hij nog nooit zoveel heeft moeten luisteren en opletten als afgelopen weken, want het is logisch dat hij nog moet wennen hier, na 9 maanden asiel.

we zijn dus zeker wel genoeg met hem bezig, maar hij moet begrijpen dat als we hem van de bank afsturen, dat is niet meteen op de grond leggen, eerst is het hem er vanaf sturen en Nee zeggen, na een keer of 3/4 herhalen van hem, negeren werkt niet, hij springt dan gewoon op je schoot als je hem negeert, en kamer uitlopen dan komt hij achter je aan, maakt zelf de deuren open, dan na een aatal keer op een rustige manier hem van de bank afsturen, dan wordt hij bij zn nekvel gepakt en op de grond gelegd
er bovenop zitten, wat ik ook las, ik geloof van chatterbox, dat doe ik helemaal niet, dus weet niet waar dat vandaankomt? ik pak hem bij zn nekvel en duw hem naar de grond, na een paar tellen laat ik hem los, en hij blijft dan gewoon rustig op de grond liggen, alleen vooral als mn vriend erbij is, dan begint hij te happen naar je handen, dan wordt hij steeds drukker en drukker, maar zoas ik al zei dat doe ik pas na een aantal keer rustig te hebben gecorrigeerd, maar hij blijft doorgaan met op de bank/op schoot springen en negeren heeft weinig tot geen zin, omdat hij dan nog drukker wordt met aandacht opeisen.

We wilden ook gewoon rustig aan doen met hem, maar dat gaat vrij lastig als hij steeds als een dolle gaat rondrennen en overal opspringen in huis, en buiten alleen maar aan de riem hangen, hij had een kapotte nek toen wij hem in huis haalden, van al het getrek aan de riem(slipketting) in het asiel.
nu hebben we een gewone halsband om, en zn nek is zo goed als hersteld, maar hij moet wel begrijpen dat hij gewoon rustig mee moet lopen
hij hoeft nog helemaal niet perfect te volgen, en eens een keertje aan de riem trekken geeft ook niet, maar dat ik mn handen kapot heb en blaren heb van de riem, dat is ook niet de bedoeling, want het kan voor hem ook nooit gezond zijn om zo hard aan de riem te hangen lijkt mij.

wegtrekken bij andere honden doen we niet, maar hij heeft een aantal keer al gebeten, dan vind ik het niet meer dan normaal dat ik hem aan de riem hou en doorloop als er een andere hond komt, Ik zou zelf ook niet blij zijn als iemand zijn hond die bijt lekker los naar mijn hond toe laat komen! Met de ridgebacks mag hij spelen, dat gaat goed, maar vreemde honden dat doe ik nog niet, omdat hij dus echt bijt. Als ik een andere hond zie dan roep ik blake bij me, maak de riem vast en loop een stukje verder
als hij al aan de riem zit en we komen een andere hond tegen, dan trekt hij me mee die kant op, ik trek dan terug aan de riem en loop meteen daarna door in de richting waar ik al naartoe ging, ik ga dus niet als een gek schreeuwen of panisch doen omdat er een andere hond is, maar hij maakt echt koprollen aan de riem en hangt zichzelf bijna op omdat hij naar zo'n hnd toe wil. Op zo'n moment wil ik graag zijn aandacht hebben, zodat we normaal verder kunnen gaan met onze wandeling, alleen valt dat niet mee. niet met een koekje, niet met een speeltje, niet met commando's, het enige waar hij dan op let is de hond die hij ziet.

maar ik hoop dat dat wordt opgelost als we naar cursus gaan, want opzich zit er niet veel kwaad in hem, hij heeft helaas nooit geleerd om te luisteren en heeft veel te weinig aandacht gehad, maar hij is nog vrij jong 1 jaar en 8 maanden, dus ik hoop dat het nog goed komt met hem!
Blake
Vaste gebruiker

mechelaar_fan schreef:blake is inderdaad een asielhond van 20 maanden.
je manier van straffen is verkeerd, hierdoor voelt je hond zich niet op zijn gemak.
win eerst het vertrouwen door spel, dit zal nog wel een tijdje duren. een asielhond moet je leren vertrouwen, en zich aanpassen. dat is niet zo gemakkelijk voor die hond.
wees voorzichtig met de correcties, als hij hapt, laat je hem afliggen, en aai je hem zachtjes, als beloning voor het liggen.
deze reactie had ik net nog niet gezien, ben nogal lang aan het typen geweest met mn bovenstaande antwoord.
hij moet zich inderdaad nog aanpassen, dat kan ook nog niet in 3,5 week tijd dat snap ik.
Ik probeer ook zoveel mogelijk op een rustige manier hem te corrigeren, maar als hij 3/4/5 keer na elkaar op schoot springt en eraf sturen en Nee zeggen helpt niet, dan probeer je iets anders, negeren werkt niet dan springt hij weer op schoot, zelf de kamer uitlopen ook niet want hij volgt je(maakt zelf deuren open) en hem naar buiten sturen is geen oplossing van het probleem, want hij leert dan nog niet om rustig te zijn binnen.

als hij zo druk doet dan laat ik hem ook gaan zitten en daarna gaanliggen, maar omdat hij die commando's nog niet zo lang kent werkt dat ook niet altijd. als hij zo dol doet dan hoort hij je niet, als je dan gaat staan en met een zware stem 'zit' zegt gaat hij wel zitten, dan aai ik hem en ga zelf weer zitten, vaak houdt hij dan op en gaat rustig liggen, behalve bij mn vriend dan begint hij weer gewoon opnieuw met op schoot/op de bank springen, dan wordt hij pas bij zn nekvel gepakt en op de grond gelegd, dat snapt hij ook en vaak houdt het daarna op, mn vriend aait hem dan ook eventjes of geeft hem een knuffel en zegt braaf ofzo tegen hem

1x op de bank springen betekend niet meteen hardhandig bij zn nekvel pakken en tegen de grond aanwerken, maar na een paar keer rustig corrigeren gebeurd dat pas, omdat de rest niet werkt.

maar ik snap ook wel dat blake zich niet meteen goed kan gedragen en in zn enthousiasme dingen vergeet of dingen doet waarvan hij eigenlijk weet dat het niet mag. hij heeft een hele lange tijd in het asiel gezeten, waar hi het goed had, maar wel aandacht miste die een huishond wel krijgt, en de tijd ervoor kreeg hij ook niet genoeg aandacht, dus het is ook wel te begrijpen dat het niet meteen perfect gaat, dat wisten we ook, want we hebben zo'n 2 maanden lang hem 2x per week meegenomen met flinke wandelingen, daarna pas besloten dat hij het idd werd.

alleen willen we nu toch langzaammaar zeker aan hem duidelijk maken wat de bedoeling is, en wat hij wel&niet mag doen, en omdat we tegen wat dingen aanlopen, plaats ik dat dus hier omdat er hier mensen zijn met veel meer ervaring met honden dan dat ik dat heb.
Joyce
Zeer actief

Met een hond in z'n nekvel pakken vererger je de situatie alleen maar, een prooi wordt in z'n nekvel gepakt... nooit een andere hond.
Als jij 4x nee zegt en de hond reageert niet dan heb je het 'nee' commando al ontkracht. Je moet zijn vertrouwen winnen en dat lukt niet door hem in z'n nekvel te grijpen en op de grond te duwen.

Als hij op schoot springt ben je al te laat met de correctie. Als hij op dit moment problemen heeft met andere honden dan loop je maar even de andere kant op of ga je op een tijdstip dat je minder honden tegenkomt. Je kan niet verwachten dat je hond na drie weken netjes naast je loopt als er een andere hond aan komt lopen. Bij mijn Duitse Herder heeft het een jaar geduurd, en er zijn nog honden waarvan ik weet dat ik daar gewoon even omheen moet of op moet wachten.

Voor een hond die zoveel aandacht als Blake vraagt is negeren een goede correctie. Blijft hij toch op je schoot springen dan ga je maar gewoon staan of ergens zitten waar hij niet bij je op schoot kan. Armen over elkaar en niet op de hond letten. Misschien duurt het wel een half uur (als je een hond hebt met energie misschien nog wel langer), maar vroeg op laat zal hij echt wel opgeven.

Daarnaast zeg je dat jij en je vriend af en toe met de hond trainen. Hoe vaak is dit als je dat per dag bekijkt? Je kan van elkaar denken dat je het maar af en toe doet, maar opgeteld is het misschien wel veel meer.

Op het moment dat Blake al uitvalt naar een andere hond ben je te laat met afleiden, niemand, maar dan ook niemand zal op dat moment nog de aandacht van Blake kunnen vragen. Zorg dat je z'n aandacht hebt voordat hij reageert op de hond en als dat op 100 meter niet lukt dan ga je maar 110 meter verderop staan.

Heb je wel eens aan een gedragsdeskundige gedacht? Of misschien biedt het asiel ook begeleiding bij herplaatsers.. Ik denk in ieder geval dat Blake nog een heleboel tijd nodig heeft en dat je wat rustiger aan moet doen.
Blake
Vaste gebruiker

Chatterbox schreef:Met een hond in z'n nekvel pakken vererger je de situatie alleen maar, een prooi wordt in z'n nekvel gepakt... nooit een andere hond.
Als jij 4x nee zegt en de hond reageert niet dan heb je het 'nee' commando al ontkracht. Je moet zijn vertrouwen winnen en dat lukt niet door hem in z'n nekvel te grijpen en op de grond te duwen.
daar klinkt idd wel logisch ja, want als hij de eerste 3x niet naar nee luisterd, zal hij het de 4e 5e etc keer ook niet doen. maar hoe maak ik hem dan duidelijk dat hij op de grond hoort en niet op de bank?
Chatterbox schreef: Als hij op schoot springt ben je al te laat met de correctie. Als hij op dit moment problemen heeft met andere honden dan loop je maar even de andere kant op of ga je op een tijdstip dat je minder honden tegenkomt. Je kan niet verwachten dat je hond na drie weken netjes naast je loopt als er een andere hond aan komt lopen. Bij mijn Duitse Herder heeft het een jaar geduurd, en er zijn nog honden waarvan ik weet dat ik daar gewoon even omheen moet of op moet wachten.
als ik bv tv aan het kijken ben en hij staat of zit naast me, springt hij uit stilstand ineens op schoot, soms met 4 poten soms met 2 poten waarna hij zn andere2 poten erbij zet. ik zie het dan dus niet aankomen, want ik zat dus naar de tv te kijken. maar als mn vriend thuikomt en hij gaat zitten heeft blake zn voorpoten al op zn benen staan voor hij goed en wel op de bank zit, hoe corrigeer je dat dan het beste?

ik laat hem ook zo min mogelijk uit op de tijden waarvan ik weet dat er andere honden zijn, maar het stikt in deze wijk van de honden, dus ik kom er altijd wel 1 of 2 tegen helaas, daarom gaan we ook 2x per dag naar het bos/water, maar ook daar is het nu in de vakantie drukker dan anders met honden.
Chatterbox schreef: Voor een hond die zoveel aandacht als Blake vraagt is negeren een goede correctie. Blijft hij toch op je schoot springen dan ga je maar gewoon staan of ergens zitten waar hij niet bij je op schoot kan. Armen over elkaar en niet op de hond letten. Misschien duurt het wel een half uur (als je een hond hebt met energie misschien nog wel langer), maar vroeg op laat zal hij echt wel opgeven.
als ik sta, en hij springt tegen me op, dan nogsteeds negeren, of wel zn poten van me af halen?
want blijven zitten en negeren is geen optie, dan zit hij alsnog op schoot. dat gaan staan en negeren ga ik vandaag nog proberen!
Chatterbox schreef: Daarnaast zeg je dat jij en je vriend af en toe met de hond trainen. Hoe vaak is dit als je dat per dag bekijkt? Je kan van elkaar denken dat je het maar af en toe doet, maar opgeteld is het misschien wel veel meer.
we laten hem beide een paar keer per dag gaan zitten&liggen omdat hij die commando's nog niet echt goed kent, maar dat is een keer of 10 zitten/liggen op een hele dag(incl zitten voor hij mag eten etc)
in de tuin 'train' ik als enige met hem dan laat ik hem zitten en blijven zitten, dan loop ik een stukje weg, en laat hem dan naar me toekomen, gaat dat een keer of 3 goed, dan laat ik hem gaan liggen en blijven liggen terwijl ik een stukje wegloop, en als dat goedgaat krijgt hij een koekje en is ie weer klaar. dit wisselt een beetje hoevaak en hoelang, ik heb dit de eerste 2,5 week helemaal niet gedaan, maar om hem wat afleiding te geven en omdat de bewaking(incl honden zijn hun) die op het werk komen afsluiten, als tip gaven er wat simpele oefeningen mee te doen, doe ik dit max. 1x per dag heb dit in een week tijd nu 4x gedaan
Chatterbox schreef: Op het moment dat Blake al uitvalt naar een andere hond ben je te laat met afleiden, niemand, maar dan ook niemand zal op dat moment nog de aandacht van Blake kunnen vragen. Zorg dat je z'n aandacht hebt voordat hij reageert op de hond en als dat op 100 meter niet lukt dan ga je maar 110 meter verderop staan.
toen hij heeft gebeten was ik er niet bij, de meeste keren zijn gebeurd in het asiel en 1x toen mn viend er mee ging wandelen
als ik aan hem merk dat hij iets ziet/ruikt dan vraag ik zn aandacht dmv zn naam te zeggen en bij geen reactie wat harder zn naam te zeggen en hem te laten zitten, daarna lopen we weer rustig verder
op 100 meter afstand gaat dit nog redelijk, maar ik kom ook weleens plotseling iemand tegen die de hoek om komt, met dan dus maar 2 meter tussen blake en de andere hond, dan ontplft blake bijna, en zit er voor mij niets anders op dan te proberen hem tegen te houden en door te lopen, maarja dan wordt hij dus voorbij die hond 'getrokken' waardoor hij misschien juist nog vervelender wordt naar andere honden want als hij die plotseling een van dichtbij ziet moet hij meteen meelopen.
Chatterbox schreef: Heb je wel eens aan een gedragsdeskundige gedacht? Of misschien biedt het asiel ook begeleiding bij herplaatsers.. Ik denk in ieder geval dat Blake nog een heleboel tijd nodig heeft en dat je wat rustiger aan moet doen.
daar heb ik idd aan gedacht, maar wil hem eerst laten wennen en kijken hoe het bij de cursus gaat. mocht het bij de cursus 1 grote ramp zijn, dan ga ik zeker opzoek naar een gedragsdesknundige. Het asiel raadde aan om een cursus te gaan volgen,maar niet direct een hondenschool in het bijzonder. We willen bij Riethoven gaan trainen, daar waren ze bij het asiel positief over

dat het veel tijd gaat kosten dat wisten we van te voren, en dat geeft ook niet want ik geloof nogsteeds dat we er uiteindelijk een hele fijne hond aan zullen hebben, dat hebben we nu meestal ook, op een paar vervelende momenten na.

met welke dingen moet ik rustiger aan doen? de zit en af oefeningen voorlopig niet doen? maar alleen zn wandelingen, en dan proberen andere honden te vermijden(dat probeer ik nu ook maar zeker nu in de vakantie kom je ze altijd en overal tegen) of bedoelde je nog iets anders? iig bedankt voor je antwoord!
Joyce
Zeer actief

Als je 'traint' zoals je het nu zegt valt het inderdaad nog wel mee. Ik kreeg een beetje het idee dat er constant met Blake geoefend werd door jouw vriend en jezelf. Probeer hem ook een commando aan te leren waardoor hij naar je leert te kijken. Bij mij is dat het commando 'let op' (altijd vrolijk zeggen). Als ik in het bos loop en ik zeg 'let op' dan komen er 3 honden vol verwachting aanstormen omdat ze dan weten dat er wat lekkers komt. Zelfs Malu (lab beagle) kent dit commando al. :) Ik heb Molli het 'let op' commando geleerd met de clicker, Donna en Malu hebben het eigenlijk geleerd doordat Molli er op reageert. Je houdt een snoepje in je hand en je wacht net zo lang totdat Blake naar je kijkt, met de clicker click je dan en geef je hem wat lekkers. Maar je kan eventueel ook gewoon belonen door een snoepje te geven. Hij zal steeds vaker naar je kijken totdat hij het gedrag door heeft. Dan kan je er een commando aan koppelen, alleen nog maar belonen dus als je 'let op' gezegd hebt. Dit commando werkt trouwens niet altijd als de hond zijn aandacht ergens anders op heeft gericht. Zodra er leukere dingen zijn dan een snoepje of een bal zul je weinig succes hebben.

Maar de 'let op' oefening zorgt er wel voor dat je op een ontspannen manier contact maakt met je hond en een goede manier om z'n vertrouwen te winnnen.

Je zou ook een nieuw woord aan kunnen leren wat betekent dat hij op da moment gedrag laat zien waar je niet blij mee bent, ik weet alleen niet of je dit nu al kan doen. Op dit moment heeft het woord 'nee' volgens mij geen betekenis voor Blake, dus kan je zo vaak 'nee' zeggen als je wilt zonder enig resultaat.

Hoe krijg je Blake van de bank af?? Leer hem een gedrag aan dat hij leuk vindt en dat hij niet tegelijk uit kan voeren met op de bank liggen. Een hond die bijvoorbeeld tijdens het eten op zijn plaats moet blijven kan niet tegelijk bedelen aan de tafel. Alleen weet ik weer niet hoe bereikbaar Blake is om dit nu al aan te gaan leren. Op dit moment zou ik dus toch gewoon weglopen. Probeer ook een patroon te doorbreken, als je vriend elke keer meteen binnenkomt en gaat zitten is dat voor Blake al een teken om er boven op te springen. Probeer de hond te verbazen door ineens iets heel anders te gaan doen. Ik weet niet hoe hoog Blake kan springen, maar ga voor mijn part op de tafel zitten ofzo. :) (hoewel dit Blake ook alleen maar weer enthousiaster kan maken). Het is zelf even puzzelen van welk gedrag Blake in de war raakt en op zo'n moment kan je hem rustig belonen omdat hij rustig blijft.

Het is inderdaad onmogelijk om alle honden op de wereld te ontlopen, maar mocht je dan een hond tegenkomen dan zou ik gewoon omdraaien en de andere kant op lopen. Niet aan de riem trekken, maar gewoon omdraaien en weglopen. Je hond zal dan gewoon met je mee moeten lopen (Blake heeft geen slipketting meer toch??). Op dat moment neem jij gewoon het heft in handen en je ontneemt Blake de kans om weer uit te vallen of andere winstervaringen op te doen. Sommige mensen zullen het weglopen noemen, maar je hebt weinig andere opties lijkt me. Als je wegloopt wacht je tot Blake weer kalmeert en dan kan je hem belonen. Wacht tot de andere hond gepasseerd is en loop dan gewoon weer terug. Blake kan dan ook eventuele plasjes e.d. besnuffelen.

Je kan gerust verder gaan met simpele dingetjes aanleren, zolang het allemaal positief en ontspannen gebeurd. Zodra Blake z'n aandacht verliest kan je gewoon wat anders doen.

Hoe is Blake eigenlijk tegen vreemde mensen en mensen die op bezoek komen? Hoe gedraagt hij zich als hij zijn eten krijgt en hoe is hij 's avonds als je je klaarmaakt om naar bed te gaan??
mechelaar_fan
Zeer actief

tracht, wanneer hij trekt aan de lijn, te corrigeren voor dat de lijn gespannen is. je geeft hem lijn, en dan trek je hem flink dicht bij je. je mag hem niet sturen zoals een paard. je moet hem wijsmaken dat hij niet te ver mag lopen. Nu denkt hij 'mijn baasje trekt nogal' , en hij weet nog niet dat hij niet mag trekken. correcties met een gespannen lijn zijn zinloos.
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie

Ongelezen bericht door cuatro »

Ik ben het met chatterbox eens, met het negeren van de hond heb je de meeste kans dat de hond rustiger wordt.
Je hond is waarschijnlijk momenteel gestresst. Dit kan lang duren, van 2 dagen tot zelfs 2 maanden of langer. Iedere keer dat je hond weer in een stress situatie komt (het tegenkomen van een andere hond bv) verhoogt dit zijn stressniveau. Waardoor het weer langer duurt om het niveau te verlagen. Hoe hoger de stress hoe drukker de hond kan worden. Een correctie naar de hond kan het stressniveau weer verhogen.
Het kan zijn dat de hond zich nog niet veilig voelt, er kunnen ook andere dingen spelen maar dit is alleen te zien wanneer je de situatie laat bekijken door een goede gedragsdeskundige. Zelfs apporteer spelletjes kunnen stressverhogend zijn.
groetjes monique
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Ik heb nu pas alles hier gelezen en schrok toch even van de soort correctie die de hond kreeg. :N:
Is overdreven en volgens mij ook helemaal niet nodig.
Zo gaat je hond helemaal in de stress en zal je zeker ook niet gaan respecteren.
Een kordaat nee als je hem van de bank stuurt en hem verder negeren. En hem wèl belonen als hij het wel goed doet en niet op de bank springt. Volgens mij zal deze manier veel beter werken...
Sukses! :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Blake
Vaste gebruiker

binno schreef:Ik heb nu pas alles hier gelezen en schrok toch even van de soort correctie die de hond kreeg. :N:
Is overdreven en volgens mij ook helemaal niet nodig.
Zo gaat je hond helemaal in de stress en zal je zeker ook niet gaan respecteren.
Een kordaat nee als je hem van de bank stuurt en hem verder negeren. En hem wèl belonen als hij het wel goed doet en niet op de bank springt. Volgens mij zal deze manier veel beter werken...
Sukses! :wink:
deze manier van corrigeren is me altijd aangeleerd op de cursus waar ik met onze ridgeback reu heb gezeten, en ken veel mensen die ook o corrigeren, dus dan is het logisch dat ik nadat ik hem van de bank stuur en negeer, en hij blijft het proberen en op de bank&op schoot springen, na een paar keer rustig corrigeren, op die manier doe, of liever gezegd deed, want na de tip van chatterbox om te gaan staan en hem te negeren, doe ik het op die manier.

dat werkte heel erg goed, maar nu blijft hij continu tegen ons opspringen en toch nog op de bank springen als we gaan staan en hem negeren nadat we hem van schoot hebben gestuurd.
maar hij wordt wel een stuk rustiger in huis, heeft minder vaak de neiging om druk rond te rennen en op de bank te springen, ook als we eten blijft hij rustig dus dat gaat de goede kant op. we belonen hem ook alas hin braaf gaat liggen terwijl wij tv kijken of aan het eten zijn, en hij gaat gelukkig steeds vaker uit zichzelf rustig ergens liggen

helaas heeft hij weer iets nieuws, als we met hem gaan wandelen&zwemmen dan gaat hij altijd los, nu loopt hij steeds vaker weg, dan ruikt hij iets en gaat er vandoor
terwijl hij normaal altijd leuk bleef spelen, wij gooiden zn balletje dan in het water, hij ging hem halen en kwam meteen weer terug naar ons, ook gaven we hem dan geregeld een koekje, zodat hij ook zeker terug bleef komen, nu gaat hij het water in, haalt zn balletje, zwemt niet terug naar ons maar naar een andere kant en begint dan vol gas weg te rennen, altijd naar hetzelfde weiland toe, terugroepen heeft geen zin, hij loopt gewoon door. als hij dan uiteindelijk weer terug is wordt hij niet gestraft, dan komt hij helemaal niet meer, maar gaat aan de riem en we gaan terug naar huis.

ook heeft hij net in mn hand gebeten, hij had de deur naar boven opengemaakt, en was in de wasmand gaan zitten zoeken naar spullen, en had een bh van mij te pakken en lag languit op ons bed, dus ik naar boven, zie hem liggen, pak de bh vast en zeg los, hij laat los en meteen daarna hapt hij naar mn hand/de bh en nu heb ik 2 gaatjes op de boven en onderkant van mn hand die open zijn en een aantal kleinere gaatjes die alleen wat geschaafd zijn

ik heb heel hard foei geroepen en hem naar beneden gestuurd, wat hij luid blaffend ook deed

alleen het vervelende is dat hij dan ineens maar al te goed weet dat hij fout was, en heelaal in elkaar duikt onder de tafel, maar omdat ik hem buiten wilde hebben, omat ik zometeen wegmoet, heb ik hem dus nog naar de achterdeur moeten krijgen, maarja op zo'n moment, en dan heeft hij nog nieteens een tik op zn neus gehad of wat dan ook, kan je hem niet meer vastpakken bij zn halsband, dan is hij helemaal van slag en verwacht klappen ofzo, want bij iedere beweging die je dan maakt krimpt hij in elkaar en zit te bibberen

heb hem uiteindelijk toch buiten gekregen, nu zit in in elkaar gedoken in een hoekje

maargoed, hij moet weten dat hij het niet in zn kop moet halen om naar mn hand te happen, of het nou naar de bh was bedoeld of naar mn hand maakt niet uit, er wordt niet gehapt richting mij, maar op het moment dat je hem dan naar beneden stuurt, zonder hem aan te hebben geraakt, is hij helemaal van slag

dezelfde reactie krijg je ook als je met een krant een vlieg wil doodslaan, dan duikt hij ook onder de tafel, heb dus het idee dat hij vroeger aardig wat klappen(met een krant) heeft gehad

maargoed ik blijf gewoon volhouden, en binnenkort komt er een traphekje, dus al maakt hij dan de deur open, hij komt dan niet meer boven, maar ik snap het niet. het ene moment is het de perfecte hond, niets aan de hand, let goed op, luisterd goed en gedraagd zich binnen goed, en dan ineens loopt hij weg bij het uitlaten en hapt daarna thuis nog in mn hand ook.
Laatst gewijzigd door Blake op 19 aug 2004 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Blake
Vaste gebruiker

mechelaar_fan schreef:tracht, wanneer hij trekt aan de lijn, te corrigeren voor dat de lijn gespannen is. je geeft hem lijn, en dan trek je hem flink dicht bij je. je mag hem niet sturen zoals een paard. je moet hem wijsmaken dat hij niet te ver mag lopen. Nu denkt hij 'mijn baasje trekt nogal' , en hij weet nog niet dat hij niet mag trekken. correcties met een gespannen lijn zijn zinloos.
even kijken of ik het goed begrijp hoor, op het moment dat blake trekt aan de riem, moet ik eerst meer lijn geven en dan terugtrekken, dat heeft meer zin dan continu alle2 aan de riem te blijven trekken
klinkt idd logisch, ik ga zometeen even een stukje aan de riem wandelen en dan probeer ik dat. het gaat trouwens wel steeds beter hoor met het wandelen aan de riem, tot we een andere hond tegenkomen, maar die probeer ik nog even zoveel mogelijk te vermijden
Joyce
Zeer actief

Probeer het eens vanuit het oogpunt van je hond te bekijken.

Als ik je verhaal zo lees zie ik wel zeker vooruitgang, maar je bent nu nog maar een week verder dan vorige week he.

Het feit dat ie nu verder weg loopt van jullie zou je ook als iets positiefs kunnen zien, misschien is die wat zelfverzekerder, misschien vertrouwt ie erop dat jullie er nog wel zijn als hij terugkomt. In ieder geval zul je het hierkomen weer van voor af aan moeten gaan leren. Voorlopig eerst aan een lange lijn bijvoorbeeld totdat hij doorheeft hoe ver die mag lopen.

Ook voor het in je hand bijten is een logische verklaring. Ten eerste hoeft een hond wat hij heeft 'gevangen' niet af te staan, zelfs niet aan een ranghogere. Waarschijnlijk heeft hij je zelfs wat waarschuwingen gegeven die jij misschien niet begrepen hebt. Hij laat dan met tegenzin de bal los en wil toch nog even duidelijk maken dat hij er niet helemaal mee eens is. Als hij echt hard had gebeten had je meer gehad dan schaafwondjes. Je zegt ook zelf al dat hij ook voor de BH ging en niet perse voor jou hand.

Het schuldgevoel dat jij in hem zit is niets meer dan een onderdanige houding. Heb je hem van boven af naar beneden de trap af gesleept en toen nog naar buiten gegooid?? Geen wonder dat Blake zich onderdanig opsteld. Het feit dat hij zich zo angstig gedraagd kan ook zijn omdat hij vroeger te streng gestraft is. Misschien moet je dus voorlopig helemaal niet meer fysiek corrigeren. Honden die gecorrigeerd worden moeten na de correctie meteen weer neutraal worden en niet in een hoekje ineengedoken blijven zitten. De correctie was dan te zwaar en wordt niet begrepen.

En ik zou voorlopig ook maar geen vliegen meer neerslaan als hij in de buurt is, dit soort dingen voegen allemaal extra stress toe die Blake nu even niet kan gebruiken.

Dingen zoals en traphekje e.d zijn wel heel verstandig. Zo voorkom je dat je je hond moet corrigeren en verlaag je dus de stress.

Blake komt op mij over als een gestresste hond die weinig vertrouwen heeft in zijn omgeving en in mensen. Probeer dus zo veel mogelijk stress situaties te voorkomen. Zorg dat hij niet meer boven komt, zorg dat hij niet meer weg kan lopen, zorg dat hij zich veilig bij jullie kan voelen. Pas dan kan je ook echt aan trainen e.d. gaan denken. Een hond die je niet vertrouwd kan je ook niet opvoeden.
Blake
Vaste gebruiker

Chatterbox schreef:Probeer het eens vanuit het oogpunt van je hond te bekijken.

Als ik je verhaal zo lees zie ik wel zeker vooruitgang, maar je bent nu nog maar een week verder dan vorige week he.

Het feit dat ie nu verder weg loopt van jullie zou je ook als iets positiefs kunnen zien, misschien is die wat zelfverzekerder, misschien vertrouwt ie erop dat jullie er nog wel zijn als hij terugkomt. In ieder geval zul je het hierkomen weer van voor af aan moeten gaan leren. Voorlopig eerst aan een lange lijn bijvoorbeeld totdat hij doorheeft hoe ver die mag lopen.
mn vriend heeft hem vandaag met het zwemmen weer losgelaten, en hij bleef keurig bij hem in de buurt, maar we roepen hem sneller terug en hij krijgt net iets vaker een klein koekje zodat hij nu dat als ik hem roep en ik laat hem ene koekje zien, in het water al versnelt om naar me toe te komen, da laat ik hem eerst zitten, balletje loslaten, dan krijgt ie een stukje koekje, en dan gooien we de bal weer in het water
Chatterbox schreef: Ook voor het in je hand bijten is een logische verklaring. Ten eerste hoeft een hond wat hij heeft 'gevangen' niet af te staan, zelfs niet aan een ranghogere. Waarschijnlijk heeft hij je zelfs wat waarschuwingen gegeven die jij misschien niet begrepen hebt. Hij laat dan met tegenzin de bal los en wil toch nog even duidelijk maken dat hij er niet helemaal mee eens is. Als hij echt hard had gebeten had je meer gehad dan schaafwondjes. Je zegt ook zelf al dat hij ook voor de BH ging en niet perse voor jou hand.
of hij echt voor mn hand ging weet ik niet, maar ik gok er op van niet, want dan had mn hand er nu heel anders uitgezien, al is ie aardig blauw met 2 van de 4 gaatjes nogsteeds niet dicht, maar hij heeft nog niet eerder zo fel richting mn hand gehapt, dus ik was eigenlijk nogal verbaasd. of hij een waarschuwing gaf weet ik niet, ik zag hem op bed liggen, pakte het uiteinde van de bh en zei 'los' en hij liet los.
Chatterbox schreef: Het schuldgevoel dat jij in hem zit is niets meer dan een onderdanige houding. Heb je hem van boven af naar beneden de trap af gesleept en toen nog naar buiten gegooid??
ik heb naar beneden gewezen en gezegd 'schiet op, naar beneden' waarna hij zelf hals over kop naar naar beneden rende, maar ipv naar de achterdeur toe, rende hij de woonkamer in.
hij zat onder tafel, toen heb ik nog een keer' naar buiten' gezegd en weer richting buiten gewezen, en na nog een paar keer dat te herhalen, vloog hij naar buiten toe, ik heb hem dus geen tik gegeven of meegesleept oid ook omdat hij zo angstig deed verwachtte ik dat hij van zich af zou bijten, dus wilde hem niet vastpakken en mee naar buiten slepe
Chatterbox schreef: Geen wonder dat Blake zich onderdanig opsteld. Het feit dat hij zich zo angstig gedraagd kan ook zijn omdat hij vroeger te streng gestraft is. Misschien moet je dus voorlopig helemaal niet meer fysiek corrigeren. Honden die gecorrigeerd worden moeten na de correctie meteen weer neutraal worden en niet in een hoekje ineengedoken blijven zitten. De correctie was dan te zwaar en wordt niet begrepen.

En ik zou voorlopig ook maar geen vliegen meer neerslaan als hij in de buurt is, dit soort dingen voegen allemaal extra stress toe die Blake nu even niet kan gebruiken.
ik heb het er gisteravond met mn vriend over gehad, die legt blake vrij snel op z rug neer als correcte, en we hebben afgesproken om minder streng te corrigeren, gee tikken meer, behalve als hij echt in je handen hapt, niet meer op zn rug op de grond leggen, dat deden we al wat minder, maar gewoon iedere correcte rustig uitvoeren, NEE zeggen en hem laten zitten, ipv van de bank af 'duwen' en daarna na poging 5 van blake hem alsnog op de grond te leggen
we hebben zelf ook het idee dat blake te streng is gestraft en te veel klappen heeft gehad, en ook onterecht is gestraft. wrsch omdat hij veel aandacht en beweging nodig heeft, en ook zich geestelijk snel verveeld, hij is nml echt hardstikke slim, en als hij bij die mensen heel de dag buiten lag, dan ging hij zich natuurlijk snel vervelen, en dus aandacht vragen, desnoods negatieve aandacht
Chatterbox schreef: Dingen zoals en traphekje e.d zijn wel heel verstandig. Zo voorkom je dat je je hond moet corrigeren en verlaag je dus de stress.
die tip had ik idd hier al eerder gelezen, proberen om te voorkomen dat je moet corrigeren, dsu we zijn nu steeds aan het nadenken:kan hij iets doen wat niet mag, kan hij iets van tafel pakken wat hij niet mag hebben etc en we proberen dus steeds te voorkomen dat hij dingen doet die niet mag. als hij nu mee naar boven komt gelopen als ik naar de pc toe ga, dan gaat de deur dicht en is blake dus in dezelfde kamer, en zie ik dus meteen als hij iets doet wat niet mag, en ik zorg er ook voor dat er in deze kamer niets ligt wat hij kan pakken, dat scheelt idd al heel veel
Chatterbox schreef: Blake komt op mij over als een gestresste hond die weinig vertrouwen heeft in zijn omgeving en in mensen. Probeer dus zo veel mogelijk stress situaties te voorkomen. Zorg dat hij niet meer boven komt, zorg dat hij niet meer weg kan lopen, zorg dat hij zich veilig bij jullie kan voelen. Pas dan kan je ook echt aan trainen e.d. gaan denken. Een hond die je niet vertrouwd kan je ook niet opvoeden.
daar zijn we nu mee bezig, en we zouden eigenlijk in Riethove gaan trainen, maar ik heb van een vriendin het adres gekregen van de martin gaus hondenschool in Eindhoven, daar heeft zij hele goede ervaringen mee, en vanavond gaan we daar kijken(zonder blake, alleen zelf even kijken hoe het er aan toe gaaten of we het iets vinden)
ze had het daar met de trainster over blake gehad, en die zei dat bij zo'n hond als blake er eerst een paar keer een priveles is, met een gedragstherapeut erbij, daarna gaat zo'n hond pas mee trainen tussen de rest van de honden, ook krijg je er theorieles etc

dus ik ben benieuwd vanavond
Blake
Vaste gebruiker

toevallig belde sietske net, hier van het forum en van de hondenschool uit riethoven, en zij dacht er net zo over als ik, dus ik ga vanavond kijken of de martin gaus hondenschool iets is, valt dat tegen dan gaan we maandagavond met blake in riethoven kijken of hij handelbaar is tussen andere honden en of hij dus wel mee kan trainen in een groep
Blake
Vaste gebruiker

komende dinsdag hebben we een proefles bij de martin gaus hondenschool, dan wordt gekeken of we de dinsdag erna met de nieuwe cursus meteen mee kunnen doen, of dat we eerst een aantal privelessen met Blake nodig hebben en daarna alsnog instromen bij die cursus, of de cursus daarna pas mee kunnen doen.

de bedoeling is 10 lessen, iedere les bestaat uit eerst praktijk en daarna nog een uur theorie, ook is er een gedragstest voor de eerste les, om te kijken met wat voor een hond ze te maken hebben, daar wordt de training ook op aangepast.
ik heb vandaag 2 lessen gezien en ik heb al helemaal zin om er met Blake naartoe te gaan! hopen dat Blake ook snel genoeg het idee van de clicker doorheeft, en dat hij ook goed reageerd of het negeren van de foute dingen en het 'extreem' belonen van de goede dingen
wat ik vandaag zag sprak me erg aan dus we gaan er voor :)
Joyce
Zeer actief

Hartstikke goed dat je er zo mee bezig bent! :ok:

Er zijn ook veel mensen die in hun oude gewoontes blijven steken, maar jullie doen je uiterste best om te leren en te veranderen!

Het gaat vast heel leuk worden op die cursus, ook de theorielessen vind ik heel goed. Hopelijk wordt er veel tijd gestoken in het lezen van hondengedrag. Op die manier ga je Blake veel beter begrijpen en kan je er ook voor zorgen dat Blake jullie beter gaat begrijpen.

In ieder geval veel succes en hou ons op de hoogte!
Blake
Vaste gebruiker

tnx :)

ik heb er heel veel zin in, en bij deze cursus wordt stress, schreeuwen en lomp corrigeren etc vermeden, wat dus ook goed is voor blake, l het goede wordt beloond, het slechte wordt genegeerd en voor moeilijke honden is er de mogelijkheid extra te komen, of privelessen te nemen etc

ook vond de trainster het goed om te horen dat we tijd&energie in blake willen steken, ze zei dat veel van zo'n honden alsnog terug naar het asiel gaan, en dan wordt het helemaal uitzichtloos voor zo'n beestje

dinsdag kijkt ze dus hoe blake het doet tussen andere honden, we moeten vroeger komen zodat hij eerst alleen is, daarna tussen de andere honden en dan horen we daarna hoe we gaan beginnen.
de theorielessen zijn vrij uitgebreid, je krijgt een hele map mee die je moet lezen&leren en het doel is idd dat hond en baas elkaar beter gaan begrijpen

ik hou jullie zeker op de hoogte!!
Wammes
Vaste gebruiker

Blake

Ongelezen bericht door Wammes »

Ik heb me bij dit forum aangemeld speciaal voor dit onderwerp.
Ik heb sinds een half jaar een herplaatser in huis die precies hetzelfde gedrag vertoont als Blake en waar ik dezelfde problemen mee heb. Wammes heeft bij zijn eeste eigenaar het grootste deel van de tijd in de tuin doorgebracht, vastgebonden aan een paaltje. Hij is vrijwel zeker geschopt en geslagen, waarschijnlijk ook met een krant waar hij doodsbang voor is, en er is geen enkele poging gedaan om hem iets te leren of met hem uit te gaan.
Ik herken jullie problemen dus heel goed en zou vooral willen zeggen; heb heel erg veel geduld met deze hond. Pak steeds een ding aan en negeer de andere zoveel als mogelijk is. Probeer rustig een vertrouwensband met hem te krijgen en verwacht niet meteen te veel. Met dit soort honden is het keihard werken, succesjes behalen, fouten maken, uithuilen en met veel optimisme weer opnieuw beginnen. Veel succes, ook met de cursus!
Blake
Vaste gebruiker

dat is toevallig wammes! hoe gaat het nu met jouw hond en ben je naar een cursus geweest?
een halfjaar is natuurlijk al een stuk langer dan dat wij Blake hebben, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het nu met jouw hond gaat!
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

wat een correcties allemaal, leer de hond wat hij wel moet doen. Weet hij veel dat hij niet aan een strakke lijn mag lopen. Vertel hem vooral dat hij braaf is als hij wel aan een slappe lijn loopt.
Afbeelding
Wammes
Vaste gebruiker

Het gaat met Wammes veel beter dan toen we hem net hadden. Hij vertrouwt ons en kan zich volledig ontspannen. Zijn hysterische, gestresste gedrag is verdwenen, hij kent intussen een aantal basiscommando's, is in huis gewoon rustig, mits hij buiten voldoende beweging krijgt en zich flink kan inspannen. Hij apporteert uitstekend, dus er worden heel wat tennisballetjes gegooid, en hij zwemt erg graag, waar hij natuurlijk ook flink moe van wordt.
Stoute dingen doet hij nog steeds (schoenen slopen, voedsel stelen, de tuin omspitten etc.) maar als ik nu boos op hem ben, dan is hij wel onder de indruk!
Helaas blijft het grootste probleem, zijn enorme dominantie, onverminderd bestaan. We doen er al het mogelijke aan hem duidelijk te maken dat hij thuis de laagste plaats inneemt, maar daar is hij het helemaal niet mee eens. Het opspringen, voortdurend en dwingend aandacht eisen, op banken en bedden liggen, voor niemand opzij gaan enzovoorts, is allemaal veel minder geworden, maar over is het nog niet.
Ook buiten geeft die dominantie natuurlijk problemen en hoe ik ook mijn best doe, zijn houding tegen andere reuen wordt eerder slechter dan beter. Ik had in september met een cursus willen beginnen, maar durf dat haast niet aan, zoals hij nu is. Overigens gaat het met vrijwel alle teefjes, pups en wat oudere of gecastreerde reuen wel goed.
Gewoon volhouden dus. Reken op mintens een jaar voor een herplaatser met problemen, zei iemand tegen me, en dat jaar is nog lang niet om.
Blake
Vaste gebruiker

Dester schreef:wat een correcties allemaal, leer de hond wat hij wel moet doen. Weet hij veel dat hij niet aan een strakke lijn mag lopen. Vertel hem vooral dat hij braaf is als hij wel aan een slappe lijn loopt.
als je mn reacties had gelezen dan had je gezien dat wij hem juist belonen voor alles wat hij goed doet, en die correcties zijn me geleerd op de training met mijn Ridgeback reu, na de reacties van chatterbox heb ik met mn vriend afgesproken blake meer te negeren en minder streng te corrigeren
het belonen deden we altijd al, en na 3 maanden met ons aan de riem meelopen, mag je toch wel verwachten dat hij snapt hoe hij mee moet lopen, en hij doet het ook stukken beter,alleen als er een andere hond in de buurt komt gaat het mis....

je reactie zal vast goed bedoeld zijn, maar als je even gelezen had, dan wist je hoe het zat
Blake
Vaste gebruiker

Wammes schreef:Het gaat met Wammes veel beter dan toen we hem net hadden. Hij vertrouwt ons en kan zich volledig ontspannen. Zijn hysterische, gestresste gedrag is verdwenen, hij kent intussen een aantal basiscommando's, is in huis gewoon rustig, mits hij buiten voldoende beweging krijgt en zich flink kan inspannen. Hij apporteert uitstekend, dus er worden heel wat tennisballetjes gegooid, en hij zwemt erg graag, waar hij natuurlijk ook flink moe van wordt.
Stoute dingen doet hij nog steeds (schoenen slopen, voedsel stelen, de tuin omspitten etc.) maar als ik nu boos op hem ben, dan is hij wel onder de indruk!
Helaas blijft het grootste probleem, zijn enorme dominantie, onverminderd bestaan. We doen er al het mogelijke aan hem duidelijk te maken dat hij thuis de laagste plaats inneemt, maar daar is hij het helemaal niet mee eens. Het opspringen, voortdurend en dwingend aandacht eisen, op banken en bedden liggen, voor niemand opzij gaan enzovoorts, is allemaal veel minder geworden, maar over is het nog niet.
Ook buiten geeft die dominantie natuurlijk problemen en hoe ik ook mijn best doe, zijn houding tegen andere reuen wordt eerder slechter dan beter. Ik had in september met een cursus willen beginnen, maar durf dat haast niet aan, zoals hij nu is. Overigens gaat het met vrijwel alle teefjes, pups en wat oudere of gecastreerde reuen wel goed.
Gewoon volhouden dus. Reken op mintens een jaar voor een herplaatser met problemen, zei iemand tegen me, en dat jaar is nog lang niet om.
gelukkig dat hij wel veel is verbeterd! en goed dat jullie blijven volhouden, vaak worden lastige honden toch weer teruggebracht naar het asiel.
is hij gecastreerd of niet? sinds Blake is gecastreerd is hij naar andere reuen (meestal) iets minder fel dan dat hij eerst was, maar vlak na de castratie heeft hij ineens een teefje gebeten, terwijl hij voor de castratie normaal tussen de teven kon zijn. laatst viel de ridgeback teef tegen hem uit, en toen deed hij niets terug, en de (gecastreerde) ridgeback reu die loopt hij steeds achterna, maar wel op een vriendelijke manier, en zonder zn haren overeind te zetten
morgen gaan we weer met blake en de ridgebacks naar het water+bos, ik hoop dat hij op die manier er aan went dat er ook andere honden in zijn buurt kunnen komen.
maar dit is ook de reden dat we naar de MG hondenschool gaan, als hij niet in de groep past krijgen we priveles, tot hij wel met de groep mee kan doen, want nu meteen tussen andere honden trainen gaat ook nog niet lukken denk ik, maar ik hoop dat dat nog goedkomt

jullie hond klinkt nog net iets lastiger en dominanter dan Blake, die eist ook veel aandacht, maar inmiddels weten we dat als we gaan staan en hem negeren, hij vanzelf opgeeft, we kunnen nu gewoon op de bank zitte en hij probeert bijna niet meer om dan op je schoot te springen, dus we gaan nogsteeds vooruit

als er een jaar staat voor herplaatsers, dan hebben we nog heel wat te gaan, hij is hier nu bijna een maand, dus we hebben er nog 11 tegaan :wink:
maar we blijven gewoon volhouden!!
Wammes
Vaste gebruiker

Blake schreef:
vaak worden lastige honden toch weer teruggebracht naar het asiel.
is hij gecastreerd of niet? maar dit is ook de reden dat we naar de MG hondenschool gaan, als hij niet in de groep past krijgen we priveles, tot hij wel met de groep mee kan doen, want nu meteen tussen andere honden trainen gaat ook nog niet lukken denk ik, maar ik hoop dat dat nog goedkomt
Ik wil, hoe dan ook, voorkomen dat Wammes terug moet naar het asiel. Ik voorzie voor hem dan een lange lijdensweg van geplaatst en teruggebracht worden, met als eindpunt inslapen wegens onplaatsbaarheid of een leven lang als asielhond en dat heeft hij nergens aan verdiend. Maar het kost mij het onderste uit de kan, want ik ben niet jong, niet groot, niet sterk en niet dominant! Enig lichtpuntje;.....ik ben slimmer dan Wammes! Afbeelding
Wammes is niet gecastreerd en dat wil ik eigenlijk graag zo houden omdat ik het toch een erg verminkende ingreep vind. Mocht het onvermijdelijk zijn, dan probeer ik eerst via chemische castratie, of dat het gewenste effect heeft.
Ik ben erg benieuwd hoe de gekozen cursus jullie en Blake bevalt. In ieder geval veel plezier en succes met de eerste les!
Blake
Vaste gebruiker

Wammes schreef:
Blake schreef:
vaak worden lastige honden toch weer teruggebracht naar het asiel.
is hij gecastreerd of niet? maar dit is ook de reden dat we naar de MG hondenschool gaan, als hij niet in de groep past krijgen we priveles, tot hij wel met de groep mee kan doen, want nu meteen tussen andere honden trainen gaat ook nog niet lukken denk ik, maar ik hoop dat dat nog goedkomt
Ik wil, hoe dan ook, voorkomen dat Wammes terug moet naar het asiel. Ik voorzie voor hem dan een lange lijdensweg van geplaatst en teruggebracht worden, met als eindpunt inslapen wegens onplaatsbaarheid of een leven lang als asielhond en dat heeft hij nergens aan verdiend. Maar het kost mij het onderste uit de kan, want ik ben niet jong, niet groot, niet sterk en niet dominant! Enig lichtpuntje;.....ik ben slimmer dan Wammes! Afbeelding
Wammes is niet gecastreerd en dat wil ik eigenlijk graag zo houden omdat ik het toch een erg verminkende ingreep vind. Mocht het onvermijdelijk zijn, dan probeer ik eerst via chemische castratie, of dat het gewenste effect heeft.
Ik ben erg benieuwd hoe de gekozen cursus jullie en Blake bevalt. In ieder geval veel plezier en succes met de eerste les!
blake is wel gecastreerd, nog toen hij in het asiel zat, maar ik weet dus niet precies hoe groot het positieve effect daar van is, omdat we hem nooit ongecastreerd in huis hebben gehad, het enige wat ik wel merk is dat hij niet meer bij ieder boompje zn poot optilt, maar naar andere honden toe is het wisselend.

ik ben gelukkig wel groot, bijna 1.80 en mn vriend is 1.93 dat maakt toch wel meer indruk dan bv iemand van 1.60.
in he asiel was iemand, ook vrij klein, die kon niet met blake wandelen of hem uit zn hok halen, hij ging met zn voorpoten op haarschouders staan en duwde haar zo aan de kant!
alleen qua kracht winnen we het toch niet, of je moet hem half ophangen aande riem tijdens het wandelen en dat is natuurlijk geen optie, dus proberen we het ook met slimmer zijn
ook wij willen er alles aan doen om te voorkomen dat blake terug moet naar het asiel, en zelfs als hij nu niets meer verbeterd is hij handelaar genoeg om hier te blijven, alleen met andere honden is het dan erg oppassen

ik laat dinsdag meteen weten hoe het bij de cursus was!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”