blake is hier inmiddels 3,5 week, en in huis gedraagt hij zich bij mij meestal prima! af en toe een foutje, zoals op de bank springen, waarna hij er vanaf wordt gestuurd, probeert hij het dan nog een keer, of springt hij bv op schoot, dan pak ik hem bij zn nekvel, leg hem op zn rug en laat hem pas los hij als niet meer tegenstribbelt.
dat gaat allemaal vrij goed, en hij accepteert nu ook als hij gecorrigeert wordt, eerst maakte hij er een spelletje van en ging dan als een gek door de woonkamer rennen, of in je hand happen
maargoed, 'zit' 'af' en 'blijf' oefen ik in de achtertuin en dat gaat prima! hij blijft inmiddels zelfs zitten/liggen terwijl ik buiten zn gezichtsveld ben en komt pas wanneer ik hem roep, en komt dan ook nog eens in een beheerst tempo op me af, dat is weleens anders geweest

en het lopen aan de riem gaat ook netjes, maar voor alles geld, het gaat goed tot hij een andere hond ziet/hoort dan vergeet hij alles, ziet mij niet meer staan en doet alle mogelijke dingen om naar die hond toe te gaan, ik heb letetrlijk blaren op mn hand staan van de riem! hij maakt koprollen, salto's en andere debiele dingen om maar te proberen of hij toch bij die hond kan komen
rustig doorlopen werkt niet, hij gaat met zn volle gewicht en al zn kracht een de riem hangen en dat hou ik niet vol(ik heb een whiplash) hem laten zitten/liggen tot de andere hond uit eht zicht is lukt niet, zelfs niet als we op 100 meter afstand een hond zien vertikt hij het om te gaan zitten als ik dat zeg, alleen maar blaffen grommen en aan de riem trekken dat is het enige wat hij dan nog doet.
hoe krijg ik zijn aandacht terug?
en dan nog een vraagje over in huis
als ik thuiskom laat ik hem binnen(hij zit als we weg zijn in de garage+tuin, als we thuis zijn mag hij in huis) en hij is dan blij, kwispelt, springt soms een keer tegen me op, loopt mee naar binnen en gaat naast me zitten/liggen. ik op de bank, hij op de grond of in zn mand
een enkele keer is er een poging om op schoot te klimmen maar dat wordt meteen gecorrigeerd
als mn vriend thuiskomt is blake helemaal door het dolle heen, doet niets dan tegen hem opspringen, of tegen hem aan blijven staan met zn voorpoten, als mn vriend op de bank zit vlgen er tig pogingen van blake om op schoot/op de bank te springen en iedere correctie ziet hij dan als spelen, hapt ook naar zn handen etc
dit had te maken met het bepaken van de rangorde zei iemand tegen mij, maar betekend dit dan dat blake mij wel als 'leider' ziet, en dat hij mijn vriend niet als leider ziet? omdat hij daar dus tegenop blijft springen, op schoot wil springen etc?
we doen alle2 evenveel met de hond, corrigeren hem hetzelfde en doen alle2 leuke dingen met hem(laten zwemmen etc) maar ook netjes aan de riem wandelen over straat
ik ben wel iets meer bezig met zit en af en blijf etc, maak daar gewoon een soort spelletje van, 2x per dag een minuut of 10 in de achtertuin hem commando's geven, en af en toe krijgt hij dan een koekje, als hij het bv 3x goed heeft gedaan krijgt hij een koekje, dus niet iedere keer
maar mn vriend laat hem ook regelmatig gaan zitten/liggen hier in huis
hoe krijgen wij meer zijn aandacht en bepalen we de rangorde, dat blake dus snapt dat hij onderaan staat en dus NIET op de bank of op schoot mag, en al helemaal niet bij een correctie naar je hand mag happen(doet het wel zachtjes, maar toch)
als ik alleen thuis ben met blake gaat het vrij goed, zijn mn vriend en ik samen thuis wordt ik soms knettergek van het drukke gedoe van de hond naar mn vriend, trek er maar gerust een halfuur of langer voor uit voor het rustig is nadat mn vriend thuis is gekomen, e da heb ik het dus over het druk rennen en springen door heel de kamer, over de banken, op schoot etc
als ik dan zeg dat hij als ik er alleen ben zo rustig is en braaf naast me ligt gelooft hij het bijna niet!
uiteindelijk gaat blake wel gewoon weer braaf liggen en is het weer rustig, maar het is wel heel extreem, die reactie als mn vriend thuiskomt.
we wandelen 5x per dag met hem waarvan 2(soms 3) keer los en zwemmen etc en thuis hou ik hem dus bezig met wat oefeningetjes, beweging en aandacht krijgt hij dus wel genoeg, daarom snap ik zn gedrag als mn vriend thuiskomt niet helemaal.
als mn vriend als 1e thuiskomt en dus degene is die hem binnehaalt is het schijnbaar nog erger, wat is hier aan te doen en waar komt dat gedrag vandaan?
en wat voor oefeningetjes kan ik nog meer met hem aan doen waardoor hij snapt dat ik de leider ben en hij het laagste staat in de rangorde, en waardoor ik ook zijn aandacht krijg als er een andere hond te zien is
als het goed is begin ik in september met een cursus, vraag me alleen af hoe dat gaat, tussen al die honden in.....als da net zo gaat als het wandelen op straat, incl het happen naar honden die te dichtbij komen, dan hou ik mn hart vast.....ik wil er dus voor dat ik naar cursus ga al wat aan kunnen veranderen!