Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sho is gecasteerd en het gaat goed.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gast

Sho is gecasteerd en het gaat goed.

Ongelezen bericht door Gast »

Sho wordt woensdag gecastreerd... ik vind het heel moeilijk hem weg te brengen omdat hij dan in een hokje moet, net als in het asiel. Ik weet zeker dat ie gaat flippen, helemaal als ik weg loop.... dat breekt m'n hart... :cry: ik denk dan gelijk dat Sho denkt dat ik hem achterlaat. Echt zielig... :jank:
Maar ja, het is voor zijn eigen bestwil. Ik moet hem om half 2 brengen en kan hem om 5 uur weer ophalen, gelukkig al snel!
Hij is gewoon ontzettend druk, dominant enz. Of castratie helpt weten we natuurlijk niet zeker, maar wat betreft gezondheidsklachten op latere leeftijd hebben we dus, na lang denken, besloten voor castratie.
Alleen dat wegbrengen, daar zie ik echt tegen op... voel me dan zo schuldig... :cry2: Jullie horen wel hoe het is gegaan. :ok:
Laatst gewijzigd door Gast op 07 jul 2004 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tamara »

Kun je niet bij hem blijven totdat ze hem gaan helpen ? Bij onze kliniek blijf je bij de hond totdat ze hem onder narcose brengen.
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: Sho wordt gecastreerd!

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Maartje-Sho schreef:!
Hij is gewoon ontzettend druk, dominant enz. Of castratie helpt weten we natuurlijk niet zeker, maar wat betreft gezondheidsklachten op latere leeftijd hebben we dus, na lang denken, besloten voor castratie.
Alleen dat wegbrengen, daar zie ik echt tegen op... voel me dan zo schuldig... :cry2: Jullie horen wel hoe het is gegaan. :ok:
Welke gezondheidsklachten bedoel je?? Waarom laat je hem niet eerst chemisch castreren om te kijken of dit inderdaad werkt. Verder moet je ook rekening houden met het feit dat hij nu nog meer last van reuen kan krijgen omdat hij ook nog een (naast zijn uiterlijk) vreemd ruikt.

Ik zou er nog even over nadenken.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Er is hier al heel veel (in andere topics) gezegd over wel of niet casteren maar 1 ding weet ik wel, ik laat mijn hond NOOIT achter, ik blijf erbij tot hij slaapt en ik ben erbij als hij wakker wordt!!
En uit voorzorg voor "gezondheidsklachten op latere leeftijd" vind ik onzin!
Persoonlijk zou ik een gezonde reu nooit laten snijden
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Gast

Maar als hij op vreemde plekken over MIJ heen plast, is hij gewoon erg dominant. Wij hebben al contact met een gedragstherapeut die ook een chemische castratie adviseerde om daarna een daadwerkelijke castratie uit te voeren. Ook de dierenarts zei dat gelijk toen ze hem zag en hij een keer flink tegen me aan stond te plassen.
Ik wil zeker bij hem zijn totdat ze hem gaan helpen. Ik mag hem al snel ophalen, dus denk ik dat ie dan nog maar net wakker zal zijn.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Als hij tegen je aan plast zou ik eerder gaan werken aan de onderlinge band (een goede cursus kan zeer verhelderend werken!) dan hem laten castreren.
Je dominante positie moet je verwerven door je gedrag en je houding, niet door kunstgrepen om je hond maar zo "klein" mogelijk te houden. Hoe oud is Sho nu? Hoe ouder hij is, hoe minder kans dat het werkt.

Castratie is niet zomaar een hulpmiddeltje om je hond lager in rang te zetten. Het is een drastische ingreep op de hormoonhuishouding, en daarmee de gezondheid en het gedrag van de hond.

Veel dierenartsen roepen wel érg gemakkelijk dat een hond maar gecastreerd moet worden. Je schrijft al dat je dierenarts dat gelijk zei. Hol daar niet direct achteraan. Het is een beslissing die je niet meer kunt terug draaien. Er is hier al veel geschreven over castratie van een reu. Lees dat nog eens goed allemaal door. Nu kun je er nog over nadenken.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Maartje-Sho schreef:Wij hebben al contact met een gedragstherapeut die ook een chemische castratie adviseerde om daarna een daadwerkelijke castratie uit te voeren.
Advies is éérst een chemische castratie, doe dat dan ook!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gast

Wij hebben er al heel lang over nagedacht, een paar maanden al. We zijn niet gelijk op het advies van de dierenarts ingegaan. Gewoon lang nagedacht.
Ik zit op cursus met Sho en ben heel hard met hem aan het werk om de rangorde wat te verhelderen voor Sho, om te werken aan baas-hond relatie. Ook zit ik dus bij een gedragstherapeut.
Ik heb alle stukken over castratie gelezen, maar de meningen zijn ontzettend verdeeld! Dan kun je geen beeld van krijgen.
Sho is bijna 2.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Welke gezondheidsrisico's op latere leeftijd?
Waarom niet eerst een chemische castratie?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Rataplan schreef:Welke gezondheidsrisico's op latere leeftijd?
Waarom niet eerst een chemische castratie?
Ik heb een aantal keren meegemaakt in onze directe omgeving dat het niet altijd hetzelfde effect heeft als een operatieve castratie. Ik ken een Franse Bulldog reu waar ze het mee gedaan hadden, waar geen enkel verschil te merken was. Toen ze een teefje erbij kregen hadden ze toch besloten om hem te laten castreren en in een tijdbestek van een jaar zag je dat hij minder fel werdop andere reuen en konden we weer ontspannen met elkaar wandelen zonder dat hij om de haverklap op Dot wou springen. Deze Bull had er veel baat bij, er wordt nu veel ontspannender met hem omgegaan en hij heeft nu veel meer contact met andere honden.

Roosje
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Maartje-Sho schreef:Maar als hij op vreemde plekken over MIJ heen plast, is hij gewoon erg dominant. Wij hebben al contact met een gedragstherapeut die ook een chemische castratie adviseerde om daarna een daadwerkelijke castratie uit te voeren. Ook de dierenarts zei dat gelijk toen ze hem zag en hij een keer flink tegen me aan stond te plassen.
Ik wil zeker bij hem zijn totdat ze hem gaan helpen. Ik mag hem al snel ophalen, dus denk ik dat ie dan nog maar net wakker zal zijn.

Sorry hoor! Maar dan ga je je hond castreren omdat JIJ niet in staat bent een goede rangorde in je huis te creeeren 8O . Dus je gaat de hele hormonen huishouding van je hond door elkaar gooien, hem onnatuurlijker maken voor soortgenoten omdat hij dominant is?

Ten eerste heb je kans dat dit gedrag helemaal niet verandert. Vooral omdat het nu normaal gedrag voor hem is. Je hebt een probleem in je rangorde. Ik zou daar maar eens aan werken. Je bent hard aan het werk zeg je. Maar wat doe je dan zoal want oefeningen op het veld en zitten en af gaan is niet een duidelijke rangorde creeren?

Ten tweede je wist wat je kon verwachten met een Shar Pei ik vraag mij dan af of jullie daar ook consequent vanaf pup zijnde mee bezig zijn geweest?

Eigenlijk vind ik dit dus niet kunnen. Wij mogen in Nederland geen staarten en oren meer couperen maar iemand mag zijn hond castreren omdat hij dominant is????????????????????????
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Maartje-Sho schreef:Sho wordt woensdag gecastreerd... ik vind het heel moeilijk hem weg te brengen omdat hij dan in een hokje moet, net als in het asiel. Ik weet zeker dat ie gaat flippen, helemaal als ik weg loop.... dat breekt m'n hart... :cry: ik denk dan gelijk dat Sho denkt dat ik hem achterlaat. Echt zielig... :jank:
Maar ja, het is voor zijn eigen bestwil. Ik moet hem om half 2 brengen en kan hem om 5 uur weer ophalen, gelukkig al snel!
Waarom moet hij in een hokje? Als jij dat niet wilt dan gebeurt dat toch niet? Zeker als je denkt dat hij gaat flippen! Als je da hier op staat dan ging ik naar een ander waar ik er wel bij kon blijven tot hij sliep bij en wakker werd. Denk je echt dat als hij om stel 2 uur geholpen wordt hij pas om 5 uur wakker is? Hij krijgt niet zo'n zware narcose omdat het een relatief kleine ingreep is. Meestal worden ze vlak na de operatie weer wakker. Ze geven hem meestal niet mee omdat ze dan vaak nog wat suf zijn. Sommige dierenartsen geven de hond pas mee als die helemaal weer bij is, ik denk in jouw geval dus. Ik blijf altijd bij mijn honden tot ze slapen en wanneer ze weer wakker worden! Ik had een andere da, maar die wilde dat niet, dus dat was heel simpel, dat is mijn da niet meer. Ik heb Deur meteen na de operatie meegekregen, ze hebben hem zo vanaf de operatietafel in de auto gelegd. Toen ik thuis kwam (uur later) sprong hij zelf alweer uit de auto. Dat was dus een uur na de operatie.

Als ik hoor dat hij tegen je aan pist zou ik andere maatregelen nemen en ik vraag me af of de cursus en de gedragsdeskundige waar je nu bij traint goed werkt.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hutsje schreef:Als ik hoor dat hij tegen je aan pist zou ik andere maatregelen nemen en ik vraag me af of de cursus en de gedragsdeskundige waar je nu bij traint goed werkt.
Met alle respect voor Maartje, maar als je als baas de insteek hebt dat je hond zielig is en een kindje voor je werkt met de beste wil van de wereld helemaal niks. Sho is niet zielig, maar heeft een baas nodig die hem welliswaar begrijpt, maar ook respect afdwingt.
Leiderschap en respect verdienen is niet te leren met trucjes..daar prikt een beetje hond zo doorheen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Volgens mij kan iedereen hier lullen als een brugman maar wordt Sho toch wel gecastreerd. :?

Maartje, als ik je bericht zo lees klinkt het alsof jij een probleem hebt met je hond. Niet andersom, je hond is prima in orde en vertoont gewoon gezond gedrag. Alleen vind jij dit gedrag niet leuk. Dan is het toch aan jou om te veranderen en je anders op te stellen. Wat is de logica om dan maar in je hond te gaan snijden? Begrijp ik niet zo goed!
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Castratie is geen oplossing voor een rangordeconflict. Jouw reu is nu al 2 en de toon binnen jullie relatie is allang gezet. Met de beste wil van de wereld, hoef je niet te verwachten dat de hormoonhuishouding na castratie zo verandert dat je hond makkelijker in de omgang zal worden.
Daar is toch echt een stuk heropvoeding voor nodig en geen castratie.
Verder hoop ik dat ie alles goed heeft doorstaan. Zo'n ingreep is niet niks.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Eline* schreef:
Hutsje schreef:Als ik hoor dat hij tegen je aan pist zou ik andere maatregelen nemen en ik vraag me af of de cursus en de gedragsdeskundige waar je nu bij traint goed werkt.
Met alle respect voor Maartje, maar als je als baas de insteek hebt dat je hond zielig is en een kindje voor je werkt met de beste wil van de wereld helemaal niks. Sho is niet zielig, maar heeft een baas nodig die hem welliswaar begrijpt, maar ook respect afdwingt.
Leiderschap en respect verdienen is niet te leren met trucjes..daar prikt een beetje hond zo doorheen.
Helemaal mee eens en al een keer eerder gezegd tegen Maartje gedraag je als een baas voor je hond niet als een moeder. Wees de baas die hij nodig heeft! Geef hem leiding.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Sommige mensen laten hun hond net zo makkelijk castreren, of dat het niks is, zo makkelijk als dat wij een kopje koffie drinken.
Ik heb nog nooit gehoord dat een reu op later leeftijd medische problemen krijgt omdat hij reu is, wat een flauwe kul zeg.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

vinkje schreef:Sommige mensen laten hun hond net zo makkelijk castreren, of dat het niks is, zo makkelijk als dat wij een kopje koffie drinken.
Ik heb nog nooit gehoord dat een reu op later leeftijd medische problemen krijgt omdat hij reu is, wat een flauwe kul zeg.
Hier moet ik toch even op zeggen dat (oudere) reuen wel prostaatproblemen kunnen krijgen, daarom is Deur ook nog op een leeftijd van bijna 10 gecastreerd. Maar goed, dat is nog geen reden om een gezonde hond te castreren want niet elke reu krijgt deze problemen.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik vind de redenatie wat betreft waarom castreren ook niet kloppen. Je hond word er niet rustiger van, en gaat ook niet ineens beter luisteren. Dat is een kwestie van regels hanteren en opvoeden. Je moet je zelf als leider opstellen, als je dat nu niet kunt, kun je het na de castratie ook niet en zal het niks uit maken voor jou dat hij gecastreerd is.

buiten dat kan ik het me wel voorstellen dat het moeilijk voor je is om die houding aan te nemen, maar dit gaat echt niet helpen.

Heb je er al over nagedacht trouwens dat je hond dan aantrekkelijk wordt voor andere reuen. Dat zal hij w.s. niet leuk vinden en daardoor kan hij ook anders, misschien zelfs agressief gaan reageren op andere honden.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Hutsje schreef:
vinkje schreef:Sommige mensen laten hun hond net zo makkelijk castreren, of dat het niks is, zo makkelijk als dat wij een kopje koffie drinken.
Hier moet ik toch even op zeggen dat (oudere) reuen wel prostaatproblemen kunnen krijgen, daarom is Deur ook nog op een leeftijd van bijna 10 gecastreerd. Maar goed, dat is nog geen reden om een gezonde hond te castreren want niet elke reu krijgt deze problemen.
Ja dat was ik even vergeten Jessica, dat Deur prostaat problemen gehad heeft. Ik zelf heb het gelukkig nog nooit mee gemaakt dat een oude reu prostaat problemen kreeg, en in mijn omgeving ook niemand, vandaar dat ik zo reageerde, dus gelukkig komt dat maar heel weinig voor.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Gast

Sorry hoor! Maar dan ga je je hond castreren omdat JIJ niet in staat bent een goede rangorde in je huis te creeeren . Dus je gaat de hele hormonen huishouding van je hond door elkaar gooien, hem onnatuurlijker maken voor soortgenoten omdat hij dominant is?

Ten eerste heb je kans dat dit gedrag helemaal niet verandert. Vooral omdat het nu normaal gedrag voor hem is. Je hebt een probleem in je rangorde. Ik zou daar maar eens aan werken. Je bent hard aan het werk zeg je. Maar wat doe je dan zoal want oefeningen op het veld en zitten en af gaan is niet een duidelijke rangorde creeren?

Ten tweede je wist wat je kon verwachten met een Shar Pei ik vraag mij dan af of jullie daar ook consequent vanaf pup zijnde mee bezig zijn geweest?

Eigenlijk vind ik dit dus niet kunnen. Wij mogen in Nederland geen staarten en oren meer couperen maar iemand mag zijn hond castreren omdat hij dominant is????????????????????????
Ik weet niet waarom iedereen nu ineens zo ONTZETTEND FEL op mij reageert???? Ik had dit kunnen verwachten, deze reacties en zal dus voortaan wat meer voor me houden.
Niemand weet namelijk hoe het in elkaar zit met Sho. We hebben hem uit het asiel en zijn gerdag wordt steeds erger.
Hij wordt agressief naar andere mensen en honden toe, ik kan niet meer fatsoenlijk met hem op straat lopen enz. We zijn hard aan het trainen met rangorde bepaling, relatie baas-hond enz. Niet alleen met zit en af hoor!!
Dit stelt me echt teleur. :cry: Ik had graag wat steun gewild, omdat ik het moeilijk vind hem weg te brengen en achter te laten.
Het is een kleine ingreep en ja, we weten niet of het wat uithaald bij hem, maar dan hebben we er in ieder geval alles aan gedaan. Verder heeft onze gedragstherapeut een behandelplan opgesteld waar we zaterdag mee beginnen. Het lijkt wel of jullie me allemaal een 1 of andere bitch vinden.
Ik doe alleen maar mijn best om met Sho aan de slag te gaan, met hem te werken aan zijn problemen. Hij heeft grote problemen die wij alleen niet meer kunnen oplossen en waar we dus hulp bij nodig hebben.
Ik hoop dat iemand dat hier een beetje begrijpt.
jelle
Zeer actief

Dat je de problemen probeert op te lossen en werkt aan de relatie tussen jullie en Sho is alleen maar goed natuurlijk. Alleen denken heel veel mensen hier dat de castratie niet zal helpen, en hooguit kwaad zal doen.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Nou ik begrijp het dus niet. Je hebt niet eens zekerheid dat er iets veranderd in zijn gedrag, en toch durf je dit risico met je hond te nemen? Gaat m'n pet echt te boven. :?
Gast

Ik begrijp ook iets niet. Jullie zijn allemaal minder tegen steriliseren van teven, maar wel ontzettend tegen castreren bij reuen. Dat is toch hetzelfde? Zullen we er maar over ophouden. Ik heb geen zin in ruzie of discussie.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik niet begrijp is dat als het advies is een chemische castratie eerst te proberen, je toch direct je hond volledig laat castreren.
Bij een chemische castratie (een injectie dus) kun je vaak al zien wat een definitieve castratie zal betekenen voor zijn gedrag. ;) Het biedt geen zekerheid, maar wel een redelijk beeld. ;)
Danco is ook gecastreerd ivm zijn gedrag, maar hij was toen al 4,5 jaar en we waren dus ook al die tijd al bezig om het gedrag op een andere manier onder controle te krijgen. Gelukkig is het bij hem goed uitgepakt, maar ik heb er moeite mee gehad dat die beslissing genomen werd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik niet begrijp is dat als het advies is een chemische castratie eerst te proberen, je toch direct je hond volledig laat castreren.
Bij een chemische castratie (een injectie dus) kun je vaak al zien wat een definitieve castratie zal betekenen voor zijn gedrag. ;) Het biedt geen zekerheid, maar wel een redelijk beeld. ;)
Danco is ook gecastreerd ivm zijn gedrag, maar hij was toen al 4,5 jaar en we waren dus ook al die tijd al bezig om het gedrag op een andere manier onder controle te krijgen. Gelukkig is het bij hem goed uitgepakt, maar ik heb er moeite mee gehad dat die beslissing genomen werd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Gast

Daar heb ik ook moeite mee, ik vind het heel wat om z'n ballen eraf te snijden, want zo gaat het eigenlijk. Maar ik wil het risico nemen. Zijn gedrag wordt steeds erger, misschien dat het iets oplevert. Dat weet niemand van te voren, want ook al heb je een chemische castratie uit laten voeren, zoals ik kon lezen heeft dat toch niet altijd hetzelfde effect.

Ff nog een vraagje, dat zei mijn vriend maar daar geloofde ik niks van.
Hij zei dat er dan een soort 'nepballen' bij Sho worden geplaatst. Is dat zo?? Ik dacht dat honden dan gewoon helemaal geen ballen meer hadden, alleen een piemeltje zeg maar :oops:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nepballen worden niet geplaatst bij mijn weten, Danco heeft nu gewoon een leeg zakje
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Overigens biedt castratie net zo goed geen zekerheid, ik zou dus altijd kiezen om eerst een chemische castratie te doen. Helpt dat dan kun je ervan uitgaan dat een definitieve castratie ook zal helpen.
Groetjes Inge
Afbeelding

jelle
Zeer actief

Maartje-Sho schreef:Daar heb ik ook moeite mee, ik vind het heel wat om z'n ballen eraf te snijden, want zo gaat het eigenlijk. Maar ik wil het risico nemen. Zijn gedrag wordt steeds erger, misschien dat het iets oplevert. Dat weet niemand van te voren, want ook al heb je een chemische castratie uit laten voeren, zoals ik kon lezen heeft dat toch niet altijd hetzelfde effect.

Ff nog een vraagje, dat zei mijn vriend maar daar geloofde ik niks van.
Hij zei dat er dan een soort 'nepballen' bij Sho worden geplaatst. Is dat zo?? Ik dacht dat honden dan gewoon helemaal geen ballen meer hadden, alleen een piemeltje zeg maar :oops:
Er zijn mensen die om mij onduidelijke redenen nepballen laten plaatsen maar dat is zeker niet standaard.

Sterilisatie bij teven is niet hetzelfde als castratie bij reuen en heeft ook niet hetzelfde effect. Ook bij sterilisatie van teven (eigenlijk ook castratie) zie ik trouwens steeds meer mensen bedenkingen krijgen.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”