Ten opzichte van honden, ja ik vind als 'n hond zo zonder reden 'n andere hond zal aanvallen vals. Dan kan deze hond misschien nog heel lief zijn naar mensen toe. Misschien kom ik nog wel eens 'n mechelaar tegen die ook normaal naar andere honden toe is, en zal m'n mening gedeeltelijk herzien worden, maar op dit moment niet.Zoie schreef:Ik weet niet genoeg van mechelse herders om te kunnen generaliseren , maar Zoe is idd niet noodzakelijkwerwijs soiciaal naar andere honden , en zeker erg waaks . Maar is ze daarom vals ? Reken jij de stoere herder niet aan wat je bij kleinere honden over het hoofd ziet ? Je wilt niet weten hoeveel kleine , felle keffers ik tegen kom die uitvallen als de pest . Zijn die dan ook vals ? Of gaat het alleen om het formaat ?Neeltje schreef:Een was zo erg dat de eigenaar behoorlijk moeite had om hem vast te houden en het was maar een smal voetpad met fietspad ernaast en we moesten langs elkaar heen. Dat beest deed echt of die Tirsa meteen wilde verscheuren en we deden niet meer als aan komen lopen.Zoie schreef:Ik hoor het vaker . Persoonlijk denk ik dat het weinig met opvoeding te maken heeft . Ik vind vals een groot woord , wat bedoel je ermee ?Neeltje schreef:Algemeen gesproken, heb ik het niet zo op herders en dan met name Mechelse herders. Komt denk ik gewoon omdat de mechelse herders die hier rondlopen allemaal valse krengen zijn.
Echter dat houdt niet in dat als iemand die ik ken een mechelse herder heeft en het dier is gewoon normaal goed opgevoed, dat ik het een schat van een hond kan vinden.
Maar bovenstaande is wel de algemene indruk die ik krijg van dit ras bij mij in de buurt.
Ook andere worden door 'baaslief' meteen op zo'n manier kort genomen dat ik dan maar liever 'n straatje omga en ik ben niet de enige bij ons in de buurt die er zo over denkt. Dan is er nog 'n stel die er twee heeft en daar wel braaf mee naar het afgezette uitlaatveldje gaat, maar toen ik er laatst dus gewoon met Tirsa langsliep, werden ze zo fel, dat ik het echt niet vertrouwde. Nee, ze doen niets zeiden ze, nou, die indruk kreeg ik niet.
Dan is er nog 'n huis waar er twee in de tuin zitten en dan zit er wel 'n hek om de tuin, maar als ik er daar dan langs loop met Tirsa, ja ik wandel met d'r het hele dorp door, krijg je het gevoel dat ze er dwars doorheen zullen springen, dus dat paadje mijden we ook maar.
Kijk, vorige week was ik na 20 jaar weer 'ns bij 'n tante op bezoek (zonder Tirsa) die hadden denk ook een Mechel, tenminste het leek er heel veel op en ja die was lief, maar hoe die tegenover andere honden is, ja dat weet ik natuurlijk niet. Maar als ik iemand met een Mechelse herder zie is m'n eerste reaktie, ik ga wel 'n andere kant uit.
En dat bedoel ik dus met 'vals' oftewel niet te vertrouwen met andere honden.
Ik zie niets over het hoofd als de hond kleiner is en ik vind het gedrag wat de mechelaar hier vertoont niet stoer. Misschien dat de eigenaar het stoer vind, maar als de eigenaar met z'n hele gewicht aan de lijn moet gaan hangen om niet door z'n hond dwars over de straat te worden getrokken, vind ik geen stoer gedrag. Dit gedrag is niet stoer, dit is irritant gedrag. Een hond nemen omdat je deze 'stoer' vind, ja daar komen nu juist de meeste problemen door.