Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Linke miksen tussen rassen en hun problemen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

MARC_S schreef:
Xhrista schreef:
MARC_S schreef: De echte goede hond die zonder overdrijvingen door de wereld loopt is gewoon de bastaard.
Ken toch echt veel rashonden zonder overdrijvingen,hoef alleen maar naar die van mezelf te kijken.Ken ook veel bastaarden die er niet uit zien.
Wel eens een Pekinees X Rottweiler gezien?Ziet er echt niet uit hoor,met heel veel overdrijvingen op de verkeerde plaatsen.

Gr. Christa
Niet meer dan de pekinees zelf in ieder geval lijkt me ;) Het wordt altijd minder dan de ergste ouder en laten we wel wezen, pekinees/rotweiler is nou ook niet de gemiddelde bastaard.
Verder hoor ik van Bertus over de Saarloos ook niet de meest goede verhalen, knikstaarten, staar etc, dingen die je bij bastaarden ook weer nauwelijks ziet.
dan moet je toch maar eens aan martijn vragen hoe dat nou komt marc
want dat is namelijk een hele makelijk redenering die je er nu op na houd

mol 8)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Rashonden zijn pure inteelt uit een brede basis mogen we hopen, hoewel veel Duitse herders, het zo ongeveer meest voorkomende ras, toch wel hier en daar dezelfde dekreu in de boom hebben.
Zo komen de dubbele recessieve ellendegenen natuurlijk veel eerder naar boven. De gemiddelde Duitse herder heeft echter de dogo al vanaf de oertijd niet meer in zijn genenpool toegevoegd dus onverwanter kan niet, dan halveer je iedere kans op rasspecifieke ellende in een keer, in ieder geval in theorie.
Afbeelding
Bindi
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Bindi »

Vrijdag in Breda kwam ik een kruising Bordeaux dog/ Labrador tegen. Het was net een Cane Corso, maar dan chocoladebruin. Ik vond het een heel erg mooi hondje. 't Was nog een pup maar ik ben erg benieuwd hoe hij uit gaat groeien en welk karakter hij heeft! Misschien dat iemand weet hoe dit uit zal pakken? En wat ik mij ook afvroeg, zou elke kruising BD/Lab. er zo uitzien als deze pup of kan dit elke keer weer anders zijn??
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Falco schreef: Vandaar dat ik die mixen ronduit gevaarlijk vindt en zeker als er verkeert mee omgegaan wordt. Misschien wel een eenzijdige conclusie ;)
Beeetje kortzichtig. Er zijn ook rassen genoeg die gevaarlijk zijn als er niet goed mee wordt omgegaan.
Maar echt niet elke mix is een gevaarlijke hond hoor 8O
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Baily schreef:
Angeniet schreef:
MARC_S schreef:Mn de Spaanse straathonden met windhond, podenco en huskie zijn om door een ringetje te halen, stuk voor stuk mooier dan elk ras dat ik ken ;)
Echt wel, daar kom ik steeds meer achter :mrgreen:
Niet alleen is Izzy een schoonheid door haar herder/husky/tikkie windhond mix, bovendien heeft ze een geweldig karakter en een groot gevoel voor humor!
Voor mij is ze echt een van de meest unieke honden.
Zoals jouw Izzy, zo worden de pups uiteindelijk ook die ik in opvang heb gehad. Ik vind ze zo mooi. Mag ik trouwens vragen of jouw hond los kan en welke opvoeding (wat voor manier) jouw hond heeft gehad. Ben je daar met de Husky mix nog speciale problemen me tegengekomen?
Izzy is sinds september vorig jaar bij mij en het is eigenlijk ongelooflijk om te zien hoe ze zo ontzettend is veranderd in zo'n korte periode.
De eerste maanden heb ik haar zoveel mogelijk met rust gelaten, eerst maar eens goed laten acclimatiseren in dit kikkerlandje.
Ze was verschrikkelijk onrustig, sloperig, alles jatten etc.
Ik heb haar bewust tijdens die sloopperiode niet in de bench gehad, dan zou ik haar kapot hebben gemaakt, vermoed ik. Ben ook niet zo'n benchtype, maar dat daargelaten.
Wel heb ik in die eerste week flink "hier" geoefend, want ik wilde haar graag los laten lopen: ze is één brok energie, ze heeft het echt nodig om flink te kunnen rennen. In het begin nam ze nog wel eens de benen, ik moest haar echt leren vertrouwen. Totdat ik een keertje zag dat ze haar roedel wel degelijk heel goed in de gaten houdt. Nu blijft ze lekker in de buurt scharrelen. Haar in het bos loslaten durf ik echter niet, dan kan ik wel een paar uur geduld hebben, vrees ik :twisted:
Ze werkt graag, ze pikt heel veel dingen ongemerkt op en ze heeft zich ontwikkelt tot een hele vriendelijke en slimme hond met een aanhankelijk karakter. Een stabiele tante, zelfstandig, erg alert en een tikkeltje waaks. Haar jachtinstinct waardeer ik ietsje minder, en waarschijnlijk zal ik dat er nooit helemaal uit krijgen.
Steeds meer ben ik me ervan bewust dat ik met Izzy een wereldhond heb gekregen, met haar heb ik bijzonder weinig problemen!
Alleen met de katten blijft het moeilijk, dat is eigenlijk het enige.
Wat een lofzang op Izzybizzy.......
Kan er echt niks anders van maken ;)
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Angeniet schreef:
Baily schreef:
Angeniet schreef:
MARC_S schreef:Mn de Spaanse straathonden met windhond, podenco en huskie zijn om door een ringetje te halen, stuk voor stuk mooier dan elk ras dat ik ken ;)
Echt wel, daar kom ik steeds meer achter :mrgreen:
Niet alleen is Izzy een schoonheid door haar herder/husky/tikkie windhond mix, bovendien heeft ze een geweldig karakter en een groot gevoel voor humor!
Voor mij is ze echt een van de meest unieke honden.
Zoals jouw Izzy, zo worden de pups uiteindelijk ook die ik in opvang heb gehad. Ik vind ze zo mooi. Mag ik trouwens vragen of jouw hond los kan en welke opvoeding (wat voor manier) jouw hond heeft gehad. Ben je daar met de Husky mix nog speciale problemen me tegengekomen?
Izzy is sinds september vorig jaar bij mij en het is eigenlijk ongelooflijk om te zien hoe ze zo ontzettend is veranderd in zo'n korte periode.
De eerste maanden heb ik haar zoveel mogelijk met rust gelaten, eerst maar eens goed laten acclimatiseren in dit kikkerlandje.
Ze was verschrikkelijk onrustig, sloperig, alles jatten etc.
Ik heb haar bewust tijdens die sloopperiode niet in de bench gehad, dan zou ik haar kapot hebben gemaakt, vermoed ik. Ben ook niet zo'n benchtype, maar dat daargelaten.
Wel heb ik in die eerste week flink "hier" geoefend, want ik wilde haar graag los laten lopen: ze is één brok energie, ze heeft het echt nodig om flink te kunnen rennen. In het begin nam ze nog wel eens de benen, ik moest haar echt leren vertrouwen. Totdat ik een keertje zag dat ze haar roedel wel degelijk heel goed in de gaten houdt. Nu blijft ze lekker in de buurt scharrelen. Haar in het bos loslaten durf ik echter niet, dan kan ik wel een paar uur geduld hebben, vrees ik :twisted:
Ze werkt graag, ze pikt heel veel dingen ongemerkt op en ze heeft zich ontwikkelt tot een hele vriendelijke en slimme hond met een aanhankelijk karakter. Een stabiele tante, zelfstandig, erg alert en een tikkeltje waaks. Haar jachtinstinct waardeer ik ietsje minder, en waarschijnlijk zal ik dat er nooit helemaal uit krijgen.
Steeds meer ben ik me ervan bewust dat ik met Izzy een wereldhond heb gekregen, met haar heb ik bijzonder weinig problemen!
Alleen met de katten blijft het moeilijk, dat is eigenlijk het enige.
Wat een lofzang op Izzybizzy.......
Kan er echt niks anders van maken ;)
Ik kan het me voorstellen dat je heel blij met haar bent, ;) Ze is prachtig zo op de foto te zien.
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

wij hebben een kruising lab/keeshond..

vrij druk/blaft veel als je het niet in goede banen lijdt en is enorm dominant.
wij hebben in principe geen problemen met haar maar ik zie wel in dat het niet de perfecte kruising is geweest.
verscheidene honden uit hetzelfde nest zijn afgemaakt, omdat ze extreem dominant en druk/blafferig gedrag vertoonden..
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Ik heb een oppashondje, een kruising Boerenfox X duitse Herder (ja,ja)

Het hondje heeft een lief karakter, maar ik kan je één nadeel geven:

echt hij is HYPERACTIEF

Potverdikkie, die hond heeft echt ADHD. Hij is heel erg druk.

Trouwens wat ik een hele mooie kruising vind om te zien is een rotweiler X labrador.
Xhrista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

MARC_S schreef: Niet meer dan de pekinees zelf in ieder geval lijkt me ;) Het wordt altijd minder dan de ergste ouder en laten we wel wezen, pekinees/rotweiler is nou ook niet de gemiddelde bastaard.
Verder hoor ik van Bertus over de Saarloos ook niet de meest goede verhalen, knikstaarten, staar etc, dingen die je bij bastaarden ook weer nauwelijks ziet.
====Nou mijn bastaardje begon met 8 jaar ook al te kwakkelen,bleek dus behoorlijk spondylose te hebben.Hij had wratten langs z'n ogen en was met 11 jaar ook blind en is nog geen 12 geworden.
Denk dat er gewoon aan de meeste bastaarden minder snel gesleuteld wordt als aan de rashonden.
Knikstaarten moet je vaak echt speciaal voelen en de meeste mensen merken pas aan hun hond dat hij wat aan z'n ogen heeft als hij blind is.
Ken heel wat bastaarden ,maar vele hebben al op vrij jonge leeftijd(dus onder de 10)ergens last van.

Gr. Christa
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Gelukkig voor een heleboel mensen die hier reageren,zijn er nogal wat rashonden mensen die slordig met hun honden omgaan,zodat de asiels bordevol zitten met super gezonde kruisingen.Jullie ook weer blij.

Gr. Christa
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Xhrista schreef: ====Nou mijn bastaardje begon met 8 jaar ook al te kwakkelen,bleek dus behoorlijk spondylose te hebben.Hij had wratten langs z'n ogen en was met 11 jaar ook blind en is nog geen 12 geworden.
Denk dat er gewoon aan de meeste bastaarden minder snel gesleuteld wordt als aan de rashonden.
Even hoor..soms heb ik liever een duidelijke uitspraak dan half geneuzel.

Zeg jij hier dat mensen met bastaarden er medisch gezien minder goed voor zorgen?
Nee hoor,dat wil ik niet beweren,maar van fokkers uit en rasverenigingen wordt er vaak toch gevraagd of er op bepaalde dingen gelet wordt en net als met mensen die zich laten controleren op bepaalde medische dingen,komt er dan eerder wat naar voren.
Kijk vele Labs en DH's worden gecheckt op HD,dus blijken ook vele het te hebben,maar sommige hebben daar nooit last van ,zouden die niet geröntgend zijn,dan wist je er ook niks vanaf.
Hoeveel Bastaarden zullen er HD hebben denk je?Zolang ze redelijk lopen zal niemand er mee naar de DA gaan.

Gr. Christa
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Xhrista schreef:Gelukkig voor een heleboel mensen die hier reageren,zijn er nogal wat rashonden mensen die slordig met hun honden omgaan,zodat de asiels bordevol zitten met super gezonde kruisingen.Jullie ook weer blij.

Gr. Christa
Alweer zo'n kutopmerking? Heb jij misschien een beetje een hekel aan kruizingen?
Ik heb geen hekel aan kruisingen ik heb een hekel aan mensen die met opzet allerlei kruisingen op de wereld helpen.Ben zelf met hondje uit het asiel begonnen en denk nog vaak aan hem,zo'n hondje krijg ik nooit meer.
Maar ik vind het beetje vreemd dat mensen hier het voor doen komen of bastaarden alles zijn en dat is gelul om in jou taalgebruik te blijven.

Gr. Christa
laeken
Zeer actief

Niet om het een of ander, maar de mensen die van bastaards houden komen altijd aan hun trekken aangezien alle zwerfhonden etc altijd bastaards zullen zijn. Verder zal elk ongelukje een bastaard zijn en dus genoeg aanbod. Ik ken niemand die de fok van bastaardjes promoot, ze de leukste honden vinden staat daar los van dus.
Verder lijkt me de erfelijke PRA die een raskwaal is in de Saarloos dus niet net zo vaak bij bastaards voorkomen, net als HD en andere kwalen, tuurlijk komen die voor, maar dat is gewoon minder vaak dan in rashonden waar de kwaal in het ras zit, anders zat die kwaal niet in het ras en was het niet erfelijk dus lullen mensen die klagen over PRA bij de Saarloos schijnbar uit hun nek. Net als de kortademige bullen enzo, bastaards kunnen dat immers ook hebben zeg je.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

MARC_S schreef:Niet om het een of ander, maar de mensen die van bastaards houden komen altijd aan hun trekken aangezien alle zwerfhonden etc altijd bastaards zullen zijn. Verder zal elk ongelukje een bastaard zijn en dus genoeg aanbod. Ik ken niemand die de fok van bastaardjes promoot, ze de leukste honden vinden staat daar los van dus.
Verder lijkt me de erfelijke PRA die een raskwaal is in de Saarloos dus niet net zo vaak bij bastaards voorkomen, net als HD en andere kwalen, tuurlijk komen die voor, maar dat is gewoon minder vaak dan in rashonden waar de kwaal in het ras zit, anders zat die kwaal niet in het ras en was het niet erfelijk dus lullen mensen die klagen over PRA bij de Saarloos schijnbar uit hun nek. Net als de kortademige bullen enzo, bastaards kunnen dat immers ook hebben zeg je.
jep
alleen ga je dan weer over je gene pole praten weet je nog
en omdat je bij bastaart een brederspectrum hebt van meschien dragers
en bij de saarloos een tekleine genepole hebt
1 ding is zeker je weet wel waar je aanctoe bent inprinsiepe je heb geen verassingen.
en als je zou gaan fokken met bastaards en hier een ras van zou maken kom je op een gegeven momen ook de veborgen verbreken tegen omdat het dan tot uitting komt.

mol 8)
laeken
Zeer actief

v.d Lupinehof schreef:
MARC_S schreef:Niet om het een of ander, maar de mensen die van bastaards houden komen altijd aan hun trekken aangezien alle zwerfhonden etc altijd bastaards zullen zijn. Verder zal elk ongelukje een bastaard zijn en dus genoeg aanbod. Ik ken niemand die de fok van bastaardjes promoot, ze de leukste honden vinden staat daar los van dus.
jep
alleen ga je dan weer over je gene pole praten weet je nog
en omdat je bij bastaart een brederspectrum hebt van meschien dragers
en bij de saarloos een tekleine genepole hebt
1 ding is zeker je weet wel waar je aanctoe bent inprinsiepe je heb geen verassingen.
en als je zou gaan fokken met bastaards en hier een ras van zou maken kom je op een gegeven momen ook de veborgen verbreken tegen omdat het dan tot uitting komt.

mol 8)
Maar bastaards tot ras vermaken heeft inderdaad niet het effect een supergezonde hond te maken. Ga je daarop door komt inderdaad ook vanalles naarboven want ze dragen uiteraard net zo veel gebreken als rashonden uiteindelijk want daar komen ze soms uit. Het gaat puur om het exemplaar dat geboren is uit twee ouders die totaal onverwant zijn, het zij twee rassen, het zij twee honden die gewoon niet verwant zijn, evt bastaarden dus. In de praktijk is die F1 logischerwijs minder belast met bepaalde problemen omdat de kans klein is dat de twee ouders dragers zijn als ze van heel ander type en bloedlijn zijn.

En de Saarloos is natuurlijk ook gewoon een tot ras vermaakte kruising tussen een wolf en een D-herder. ;) De F1 was gezond, de F2 etc vast ook maar langzamerhand is alles al weer slechter aan het worden. Ik ben zelf persoonlijk ook niet te spreken van het huidige karakter van veel dieren, daar wordt te weinig belang aan gehecht. Ik ken er die los onbenaderbaar blijken, ook voor de baas. Sta je daar om 21:00 uur aan het water met een hond die op 30 meter staat te gluren en hoge kefjes geeft. Kom ik met Wuilus, hond helemaal uit het zicht. Nee dat is niet goed in deze drukke maatschappij. Hij was wel aangekeurd en goed voor de fok trouwens, erg mooi met name was mijn oordeel.
Afbeelding
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn gewnoeg mensen die bastaarden met opzet fokken,zowel particulieren als fokboerderijen.nooit in de krant gelezen,Boomertjes aangeboden?Trouwens hier in de krant zelfs RottweilerxMexhelaarXStaff kruisingen.Toen politie ging kijken,bleken het 2 verschillende nesten te zijn,zonder moederhond erbij.Ongelukje,lijkt me niet.
En ik ken ook mensen met Saarlozen en Tsjechen die er met opzet ander ras op zetten,omdat het beter zou zijn voor het karakter.Die moeten dus snel eens iets aan genetica gaan doen.Net of je zoiets in 1 generatie even opknapt.
Ben trouwens wel benieuwd of al die honden die uit het buitenland gehaald worden,wat dus echte bastaarden zijn,want die lopen al generaties op straat ,de lange duur echt zo gezond blijken te zijn.

Trouwens hier op het forum horen we ook regelmatig geluiden van mensen die zo'n leuke hond hebben en daar graag pups van willen vanwege het karakter.Alleen worden die meestal zo bewerkt hier,dat ze snel weg zijn.

Gr. Christa

p.s. die wel blij is dat er zoveel liefhebbers zijnvoor al die kruisingen.
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:En de Saarloos is natuurlijk ook gewoon een tot ras vermaakte kruising tussen een wolf en een D-herder. ;) De F1 was gezond, de F2 etc vast ook maar langzamerhand is alles al weer slechter aan het worden. Ik ben zelf persoonlijk ook niet te spreken van het huidige karakter van veel dieren, daar wordt te weinig belang aan gehecht. Ik ken er die los onbenaderbaar blijken, ook voor de baas. Sta je daar om 21:00 uur aan het water met een hond die op 30 meter staat te gluren en hoge kefjes geeft. Kom ik met Wuilus, hond helemaal uit het zicht. Nee dat is niet goed in deze drukke maatschappij. Hij was wel aangekeurd en goed voor de fok trouwens, erg mooi met name was mijn oordeel.
Omdat er veel te weinig honden zijn kan je niet teveel op karakter letten,dat zou zeker de ondergang worden,gezondhid is belangrijker.
Vind trouwens die rashonden die levenslang tot de lijn zijn veroordeeld persoonlijk veel zieliger,maar daar hoor je niemand over.
Trouwens die hond blijft niet op afstand voor je hond hoor,maar voor jou,dat is de voorzichtigheid en nog prettig ook voor mensen die niet zo van honden houden,daar komen ze nml. nooit bij in de buurt.

Gr. Christa
Mol
Zeer actief

Xhrista schreef:
MARC_S schreef:En de Saarloos is natuurlijk ook gewoon een tot ras vermaakte kruising tussen een wolf en een D-herder. ;) De F1 was gezond, de F2 etc vast ook maar langzamerhand is alles al weer slechter aan het worden. Ik ben zelf persoonlijk ook niet te spreken van het huidige karakter van veel dieren, daar wordt te weinig belang aan gehecht. Ik ken er die los onbenaderbaar blijken, ook voor de baas. Sta je daar om 21:00 uur aan het water met een hond die op 30 meter staat te gluren en hoge kefjes geeft. Kom ik met Wuilus, hond helemaal uit het zicht. Nee dat is niet goed in deze drukke maatschappij. Hij was wel aangekeurd en goed voor de fok trouwens, erg mooi met name was mijn oordeel.
Omdat er veel te weinig honden zijn kan je niet teveel op karakter letten,dat zou zeker de ondergang worden,gezondhid is belangrijker.

Gr. Christa
en over welke hond hebben we het nu ,niet over de saarloos toch????
want je kan iets wat ziek is niet gezond fokken zonder bloed van buiten af
en is het ras gedoemt te onder tegaan

mol 8)
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:Omdat er veel te weinig honden zijn kan je niet teveel op karakter letten,dat zou zeker de ondergang worden,gezondhid is belangrijker.

Gr. Christa

mol 8)[/quote]

====Wie zegt dat alle Saarlooswolfhonden ziek zijn?Het is wel een kwestie van opletten wat je gebruikt .Er zijn genoeg rassen die door goede selectie er alweer een stuk beter voor staan.

Gr. Christa
Mol
Zeer actief

Xhrista schreef:
v.d Lupinehof schreef:Omdat er veel te weinig honden zijn kan je niet teveel op karakter letten,dat zou zeker de ondergang worden,gezondhid is belangrijker.

Gr. Christa

mol 8)
====Wie zegt dat alle Saarlooswolfhonden ziek zijn?Het is wel een kwestie van opletten wat je gebruikt .Er zijn genoeg rassen die door goede selectie er alweer een stuk beter voor staan.

Gr. Christa[/quote]

je kan me een hoop wijs maken ,maar zoals je zelf al zegt er word nu gefokt op gezonheid die hoegenaamd er niet is je gene pole is zo verdomt klein dat het vechten tegen beter weten in is ,plu dat er al niet meer op karakter word gefokt dus het ras is zo i zo verloren als dat al niet meer van toepassing is

mol 8)
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:====Wie zegt dat alle Saarlooswolfhonden ziek zijn?Het is wel een kwestie van opletten wat je gebruikt .Er zijn genoeg rassen die door goede selectie er alweer een stuk beter voor staan.

Gr. Christa
je kan me een hoop wijs maken ,maar zoals je zelf al zegt er word nu gefokt op gezonheid die hoegenaamd er niet is je gene pole is zo verdomt klein dat het vechten tegen beter weten in is ,plu dat er al niet meer op karakter word gefokt dus het ras is zo i zo verloren als dat al niet meer van toepassing is

mol 8)[/quote]

Kwa karakter valt er eigenlijk niet zoveel te sleutelen aan de SWH,behalve dat sommige beetje te schuw zijn,maar daar hebben andere mensen verder geen last van en de eigenaar al helemaal niet.Je weet als je eraan begint dat je een terughoudende hond kan krijgen.
Maar verder zijn het allemaal heel sociale honden vooral naar andere honden,wat bij heel veel rassen nogal eens ontbreekt en dat is pas echt een probleem in deze maatschappy,waar iedereen maar een hond neemt.

Je haalt trouwens wat door elkaar,want de genepool bij de RV is klein,maar daarbuiten zitten ook nog Saarlozen en daar worden genoeg pups geboren die ook nog eens gezond zijn tot nu toe.Dat ze af en toe niet meer zo op een Saarloos lijken is een ander punt,maar daar kan je aan werken.

Gr. Christa
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

MARC_S schreef:Rashonden zijn pure inteelt uit een brede basis mogen we hopen, hoewel veel Duitse herders, het zo ongeveer meest voorkomende ras, toch wel hier en daar dezelfde dekreu in de boom hebben.
Zo komen de dubbele recessieve ellendegenen natuurlijk veel eerder naar boven. De gemiddelde Duitse herder heeft echter de dogo al vanaf de oertijd niet meer in zijn genenpool toegevoegd dus onverwanter kan niet, dan halveer je iedere kans op rasspecifieke ellende in een keer, in ieder geval in theorie.
Ja , dat vraag ik me dus ook af , waarom gebeurt dit niet ? Als ik mijn bron ( de waarheid over honden , Stephen Budiansky ) mag geloven gebeurt dit in de veefokkerij wel .
Afbeelding
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

op de hondenschool is er een border colli x stafford

zeer mensagressief ook dieragressie

haalt zo snel uit dat je het niet eens doorhebt en dan is het al te laat

beestje is net 8maand en volledig onhandelbaar
Zoie
Zeer actief

Ik bedoel , het inkruisen van vreemd bloed in een ras om de genenpoel te vegroten , c.q. rasspecifieke problemen als gevolg van inteelt tegen te gaan .

Hoe dat precies zou kunnen , daar weet ik niet , dat kunnen fokers mischien vertellen .

p.s. sorry scoobo do , ik had niet door dat je on -topic was , dus ik heb je quote uit mijn stukje verwijderd .
Afbeelding
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
MARC_S schreef:Rashonden zijn pure inteelt uit een brede basis mogen we hopen, hoewel veel Duitse herders, het zo ongeveer meest voorkomende ras, toch wel hier en daar dezelfde dekreu in de boom hebben.
Ja , dat vraag ik me dus ook af , waarom gebeurt dit niet ? Als ik mijn bron ( de waarheid over honden , Stephen Budiansky ) mag geloven gebeurt dit in de veefokkerij wel .
Dat komt omdat bepaalde regels vastliggen in de hondenfokkerij en je om een stamboom in nederland te krijgen,altijd honden met stamboom moet gebruiken.
In andere landen hebben ze een ander systeem.Daar kan je wel vreemd bloed in brengen en dan via keuringen registratie papieren krijgen.Als je dan weer met stamboomhonden gaat fokken ,heb je na 3 generaties weer een stamboomhond die je b.v. hier in nederland wel weer mag gebruiken.Maar elk land heeft zo z'n eigen regeltjes en wetten en dan heb je ook nog te maken met het overkoepelend orgaan de FCI.
Vreemd bloed inbrengen gebeurt dus wel,maar volgens mij het meeste in de werkhonden rassen om iets wat beter voor elkaar te krijgen.
Snap ook niet zo goed waarom sommige fokkers in het buitenland dit niet officieel met de SWH doen.Dan weet je tenminste waar iets vreemds is ingekruisd.Nu wordt het stiekum gedaan en op papier kloppen de afstammingen dus niet.Heel vervelend als iemand daar mee gaat fokken en toevallig een andere hond trefd die ook niet klopt.Kan je dus pups krijgen die totaal niet op de ouders lijken,maar op voorvaderen die officieel niet bestaan.
Snap je hem nog een beetje?

Gr. Christa
Zoie
Zeer actief

Xhrista schreef:
Zoie schreef:
Dat komt omdat bepaalde regels vastliggen in de hondenfokkerij en je om een stamboom in nederland te krijgen,altijd honden met stamboom moet gebruiken.
In andere landen hebben ze een ander systeem.Daar kan je wel vreemd bloed in brengen en dan via keuringen registratie papieren krijgen.Als je dan weer met stamboomhonden gaat fokken ,heb je na 3 generaties weer een stamboomhond die je b.v. hier in nederland wel weer mag gebruiken.Maar elk land heeft zo z'n eigen regeltjes en wetten en dan heb je ook nog te maken met het overkoepelend orgaan de FCI.
Vreemd bloed inbrengen gebeurt dus wel,maar volgens mij het meeste in de werkhonden rassen om iets wat beter voor elkaar te krijgen.
Snap ook niet zo goed waarom sommige fokkers in het buitenland dit niet officieel met de SWH doen.Dan weet je tenminste waar iets vreemds is ingekruisd.Nu wordt het stiekum gedaan en op papier kloppen de afstammingen dus niet.Heel vervelend als iemand daar mee gaat fokken en toevallig een andere hond trefd die ook niet klopt.Kan je dus pups krijgen die totaal niet op de ouders lijken,maar op voorvaderen die officieel niet bestaan.
Snap je hem nog een beetje?

Gr. Christa
Ja , ik snap het een beetje .

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik over het ontstaan van de saarlooswolfhond las , ik met mijn drie jaar lagere school genetica dacht : hoe kan dat goed gaan ? Wel een hele mooie hond om te zien hoor , daar niet van . En dat er mensen op het karakter vallen begrijp ik ook wel .

Als ik het dus goed begrijp wordt er in veel landen wel vreemd bloed ingekruist , en dat lijkt mij een goede ontwikkeling ( maar dan niet zoals het nu met de saarlooswolfhond gebeurt : stiekem . )

Je wilt een ras om bepaalde eigenschappen , en dat is oke . Maar het raszuiver fokken kan toch nooit een doel op zich zijn ?
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Naar aanleiding van dit topic kwamen er een vraag in mij op, gewoon puur uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik wil gaan fokken ofzo.
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen hoe het zit met 'regressie naar het gemiddelde'. Van mijn studie (psychologie) weet ik dat bijvoorbeeld extreem intelligente ouders meer kans hebben op een kind met een wat lager IQ dan zijzelf dan op een kind met net zo'n extreem hoog IQ, omdat simpelweg de kans groter is op een IQ dichter bij het gemiddelde dan op een extreem hoog IQ. Ditzelfde zou ook opgaan voor andere eigenschappen. Ik heb hieruit afgeleid dat dat ook de reden is dat kruising honden (en dan vooral onherleidbare kruisingen) zelden extreme kenmerken hebben. Zo zie je volgens mij ook niet vaak extreem grote of extreem kleine bastaardhondjes. Als dit klopt, is het dan ook zo dat dit soort bastaardhondjes gezonder zijn in het opzicht dat zij bijvoorbeeld niet snel de extreme eigenschappen hebben die bij sommige rassen voor problemen zorgen?
En wat als je juist wel honden wilt hebben met extreme eigenschappen, krijg je als fokker dan ook te maken met regressie naar het gemiddelde?
Ik heb niet echt veel verstand van genetica, dus als iemand mij hierover iets kan uitleggen, graag.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Zoie
Zeer actief

Belle schreef:Naar aanleiding van dit topic kwamen er een vraag in mij op, gewoon puur uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik wil gaan fokken ofzo.
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen hoe het zit met 'regressie naar het gemiddelde'. Van mijn studie (psychologie) weet ik dat bijvoorbeeld extreem intelligente ouders meer kans hebben op een kind met een wat lager IQ dan zijzelf dan op een kind met net zo'n extreem hoog IQ, omdat simpelweg de kans groter is op een IQ dichter bij het gemiddelde dan op een extreem hoog IQ. Ditzelfde zou ook opgaan voor andere eigenschappen. Ik heb hieruit afgeleid dat dat ook de reden is dat kruising honden (en dan vooral onherleidbare kruisingen) zelden extreme kenmerken hebben. Zo zie je volgens mij ook niet vaak extreem grote of extreem kleine bastaardhondjes. Als dit klopt, is het dan ook zo dat dit soort bastaardhondjes gezonder zijn in het opzicht dat zij bijvoorbeeld niet snel de extreme eigenschappen hebben die bij sommige rassen voor problemen zorgen?
En wat als je juist wel honden wilt hebben met extreme eigenschappen, krijg je als fokker dan ook te maken met regressie naar het gemiddelde?
Ik heb niet echt veel verstand van genetica, dus als iemand mij hierover iets kan uitleggen, graag.
ik zou het je niet kunnen uitleggen .

Maar de truc zal wel zijn : extreme eigenschap x extreme eigenschap geeft soms ook een nog extremere eigenschap . En daar fok je dan mee door als je wilt .

Wat die bastaarden betreft : de kans dat beide ouders dezelfde extreme eigenschap hebben is klein . Als ze het al hebben , dan is de kans nog een keer klein dat die eigenschap nog extremer wordt . Dus na een paar generaties zal er weinigs extreems meer zijn in een bastaard . Zoals je al zei .

Of echte totaal onherleidbare bastaards dan gemiddeld genomen ook gezonder zijn ? Je zou haast zeggen van wel .

Kende deze "wet " niet , wel interessant . Hoe je dit genetisch verklaart , geen idee . Nog even door filosoferend zou ik zeggen : bij een eigenschap als b.v. grootte moeten meerdere genen betrokken zijn , en er is een plafond aan wat je kunt bereiken . Op en gegeven moment staan alle betrokken genen voor die eigenschap op positief , en extremer kan dan niet .

Ben ook benieuwd of iemand dit genetisch kan onderbouwen of weerleggen , al is het vreselijk off - topic.
Afbeelding
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Ja , ik snap het een beetje .

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik over het ontstaan van de saarlooswolfhond las , ik met mijn drie jaar lagere school genetica dacht : hoe kan dat goed gaan ? Wel een hele mooie hond om te zien hoor , daar niet van . En dat er mensen op het karakter vallen begrijp ik ook wel .

Als ik het dus goed begrijp wordt er in veel landen wel vreemd bloed ingekruist , en dat lijkt mij een goede ontwikkeling ( maar dan niet zoals het nu met de saarlooswolfhond gebeurt : stiekem . )

Je wilt een ras om bepaalde eigenschappen , en dat is oke . Maar het raszuiver fokken kan toch nooit een doel op zich zijn ?
Nou wat betrefd het ontstaan van de SWH,dat is wel omschreven,maar aangezien Saarloos zelf, die de hond dus heeft doen ontstaan,schreef niks op en deed aan strenge selectie,zoals denk ik begin vorige eeuw veel fokkers van rashonden deden.Dat betekende dus dat zwakke exemplaren gewoon gedood werden en ook met een karakter wat niet voldeed.Zelfs volwassen honden die in zijn ogen niet voldeden werden doodgeschoten.Dat lijkt hard,maar je zorgt natuurlijk wel voor goede populatie.
De afgelopen 10tallen jaren zijn de mensen natuurlijk veranderd en worden zwakke pups ten koste van alles in leven gehouden en een kampioenshond die zo vals is als wat(naar mijn weten is dit trouwens niet het geval bij Saarlooswolfhonden,want die zijn zelden echt vals),wordt ook gewoon ingezet.Dat is natuurlijk niet zo best.
Verder heb ik al aangehaald eerder in deze discussie,dat begin vorige eeuw tot aan zeg maar de jaren 70 ,er nogal veel honden overal los liepen.
Als je nagaat dat zelf tegenwoordig nogal veel ongelukjes gebeuren,kan je nagaan hoe dat vroeger was.Als het dan een reu was die op een Saarloos leek dan zag je echt geen verschil bij de pups.Zeker als je bedenkt dat er niet echt een eenheid was onderling,daar werd nml. totaal niet op gefokt,dat uiterlijk.

En van mij mag er meer openheid in de stamboeken komen,zou de gezondheid ten goede komen denk ik.Hoewel er natuurlijk toch door vele op kampioenswaardigheid gefokt zal blijven worden.

Gr. Christa
Laatst gewijzigd door Xhrista op 25 mei 2004 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Xhrista
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Naar aanleiding van dit topic kwamen er een vraag in mij op, gewoon puur uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik wil gaan fokken ofzo.
Denk dat dit wel heel ingewikkeld is,maar van wat ik begrepen hebt,is dat verschillend voor de bepaalde kenmerken.Maar het meeste kan je alleen vastleggen door inteeld,of in de hondenwereld lijnenteeld.

Er is natuurlijk verschil tussen een bastaard uit 2 rashonden en een bastaard die al uit bastaarden is ontstaan zoals de honden in het buitenland.Denk dat daar al een vorm van natuurlijke selectie is.

Maar denk dat het allemaal heel ingewikkeld ligt.

Gr. Christa
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”