Wil de hond schreef:Beste Podenji,
Is de aanduiding Podenco niet eerder een benaming voor een bepaald soort werkhond, welke onderverdeeld in bepaalde types al heel lang voorkomt in Spanje?
Naar mijn idee was de werkhond er al veel eerder als de huidige in standaards vastgelegde rassen. Ik kom dan weer terecht bij de vraag wélke hond nu meer Podenco is, de hond die voor zijn doel is gefokt, of de hond die gefokt wordt binnen een bepaalde konformatie-standaard?
Groetjes, Willy.
Begin je weer? het gaat er niet om wat nu "meer"podenco zou zijn wat een onzin vraag weer van je Wil. Hanneke vraagt wat voor podenco Jack zou kunnen zijn, niet wat meer podenco is, Is een kruising hollander x tervuerenaar meer herder dan een raszuivere hollander of tervuerenaar? is een raszuivere stafford meer terrier dan een kruising amstaff x bull teriier? wat een onzin sjongejonge
Trouwens ik had al heel duidelijk verteld dat podenco een typeaanduiding is van een soort hond namelijk halfwindhond en ja dat zijn in feite werkhonden ja, je hoeft het niet te herhalen wat ik schrijf maar dan met andere woordenzodat het lijtk alsof jij wat anders zegt terwijl het precies hetzelfde is sjongejonge, terrier en herdershond en mastin bijvoorbeeld zijn ook aanduidingen van bepaalde werkhonden onderverdeeld in bepaalde types die al jáááááááááren over de hele aardbol rondlopen
en dan nog wat: ik heb het je al eens verteld maar doe het nog maar eens want blijkbaar was het niet tot je doorgedrongen de vorige keer, De rasstandaard van de podenco ibicenco is opgesteld om het ras te behouden want het dreigde verloren te gaan door inkruising met andere rassen, en die laatstgenoemde hondjes daar jagen de meeste jagers nu mee in spanje,
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.