Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ibicenco of canario?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ibicenco of canario?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Okee, lekker belangrijk :p: , maar ik ben er steeds vanuit gegaan dat Jack een al dan niet rasechte podenco ibicenco was met een groeiachterstandje door een slechte start, maar als ik deze zie:

Afbeelding
podenco canario

... dan komt die bouw veel meer overeen met Jacks uiterlijk dan als ik foto's zie van 'echte' ibicenco's.

Dit lijkt er ook wel op, en dat is een podenco andaluz:

Afbeelding

... maar wat ik verder over de andaluz kan vinden is toch weer heel anders, veel kleiner en met allerlei verschillende kleuren.

Iemand enig idee wat ik nou in huis heb? :mrgreen:

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hoi Hanneke,

Mooie fotos hoor, van mooie honden.

Een plaatselijke vorm van de Podenco?

Een Podenco Andaluz is het niet. Daar is Jack véééls te groot voor. En een Canario, hoe zou hij dan daar verzeild zijn geraakt waar hij gevonden is?

Groetjes, Willy.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Misschien is hij niet raszuiver? Meer een werktype dat niet helemaal zuiver is gefokt met ooit een pointertje en een galgo'tje erdoor?
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Op het andere forum werd al gezegd dat jagers vaak niet moeilijk doen over de raszuiverheid, en dat ibicenco's, canario's en andaluzzen er regelmatig doorheen worden gegooid, als maar verwacht wordt dat het eindproduct goed jaagt. Dus wellicht dat Jack gewoon een mengelmoespodenco is. :p:

Kruisen met pointers of galgo's gebeurt voorzover ik weet ook wel, maar dan zie je dacht ik al snel hangende oren of zwart pigment verschijnen.

Op zich maakt het me ook echt niet uit wat Jack precies is, het is gewoon een heerlijk hondje. :-D Maar ik vind het wel interessant om die verschillende soorten podenco's eens met elkaar te vergelijken.

Hanneke
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet niet of je weet dat er diverse soorten Podenco andaluz bestaan?

Ik hoorde twee weken geleden voor het eerst dat er naast een hoogbenige variant ook een kortbenige bestaat. Met kromme voorpoten, zoals een Pekinees. De eerste wordt voor de hazenjacht, en de tweede voor de konijnejacht gebruikt. Heel toevallig had ik een dag voor iemand mij dit vertelde voor het eerst zo´n kortbenig exemplaar gezien. Maar had er in al die jaren dat ik hier zit nog nooit eentje gezien, en er ook niets over gehoord. Een echt jachthondje die in jagerskringen zijn liefhebbers kent, schijnt.

Arm beessie.

De hoogpotige kende ik al, die zie je hier meer, en ik heb er zelf één. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:Ik weet niet of je weet dat er diverse soorten Podenco andaluz bestaan?

Ik hoorde twee weken geleden voor het eerst dat er naast een hoogbenige variant ook een kortbenige bestaat. Met kromme voorpoten, zoals een Pekinees. De eerste wordt voor de hazenjacht, en de tweede voor de konijnejacht gebruikt. Heel toevallig had ik een dag voor iemand mij dit vertelde voor het eerst zo´n kortbenig exemplaar gezien. Maar had er in al die jaren dat ik hier zit nog nooit eentje gezien, en er ook niets over gehoord. Een echt jachthondje die in jagerskringen zijn liefhebbers kent, schijnt.

Arm beessie.

De hoogpotige kende ik al, die zie je hier meer, en ik heb er zelf één. :mrgreen:
Ja, ik ben wel eens smoorverliefd geweest op zo'n kortbenige die bij een Duitse stichting zat. Daar werd het een kruising teckel/podenco genoemd. :-D Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van rassen met korte pootjes, maar dit zijn wel hele leuke hondjes!

Het voordeel van die korte pootjes i ook dat je ze in kan halen als ze weglopen. :-D

Hanneke
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Het voordeel van die korte pootjes i ook dat je ze in kan halen als ze weglopen. :-D

Hanneke
Behalve als je zelf óók hele korte pootjes hebt natuurlijk. :p:

Hier noemen ze zo´n kortbenig beessie "Manitas", wat zoiets betekent als handjes, of pootjes.
anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

Gewoon een ibi, Canaries :mrgreen: zijn heel smal in het algemeen en superslank. Heb er op de wereld winner een paar in levende lijven mogen zien en al is de ibi meer racy als de pharaoh zo is de canarie weer meer racy dan de ibi. :mrgreen:

http://www.podenco-mix.de/html/podengo_und_podenco.HTM
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
nala

Ongelezen bericht door nala »

anubis schreef:Gewoon een ibi, Canaries :mrgreen: zijn heel smal in het algemeen en superslank. Heb er op de wereld winner een paar in levende lijven mogen zien en al is de ibi meer racy als de pharaoh zo is de canarie weer meer racy dan de ibi. :mrgreen:

hallo welke nekomvang hevt jou hond....zoek en hond korte haar met en nekomvang van 40 cm om de nieuwe halsband te testen .....
naturlijk gratis , de halsband mag ook laater bij jou hond blijven zonder kosten .
Testen in de: comfort , stevigheid , de vorm en de D-Ring (material)
de halsband word normal verstelbaar gemaakt allen de Monster niet(eerste halsband om te testen)
Kleur van de tester is Royal blauw met silver

dat eenige wat ik wil is jou ehrlijkheid op de halsband goed is
en een foto van de hond met hem om
Afbeelding
Afbeelding
anubis
Zeer actief

nala schreef:
anubis schreef:Gewoon een ibi, Canaries :mrgreen: zijn heel smal in het algemeen en superslank. Heb er op de wereld winner een paar in levende lijven mogen zien en al is de ibi meer racy als de pharaoh zo is de canarie weer meer racy dan de ibi. :mrgreen:

hallo welke nekomvang hevt jou hond....zoek en hond korte haar met en nekomvang van 40 cm om de nieuwe halsband te testen .....
naturlijk gratis , de halsband mag ook laater bij jou hond blijven zonder kosten .
de halsband word normal verstelbaar gemaakt allen de Monster niet(eerste halsband om te testen)

Afbeelding
Afbeelding
Euh ja Ramses zijn nek omvang (gemeten op plaats waar een vaste band komt te zitten) is zoeen 40 cm hoe weet je dat :roll: :mrgreen:
AfbeeldingRIP
Afbeelding
nala

Ongelezen bericht door nala »

anubis schreef:
nala schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Euh ja Ramses zijn nek omvang (gemeten op plaats waar een vaste band komt te zitten) is zoeen 40 cm hoe weet je dat :roll: :mrgreen:
hihiiii ......dat komt door veel werken ...met halsbanden maken ....as ik en hond kijk kan ook op de foto zijn .......en +- zeggen welke nekomvang die heft ....
maar ik mak ook echt veel halsbanden en da leer jij doog de diverse nekomvangen van de honde ...jij krijgt op eens en oog voor die dinge

as jij mij privee jou adresse mailt stuur ik de band mandag gelijk op ...het belangrijkste is de stevegheid op het material snell slecht word (kappot gaad et niet is nylonband ....maar ik wil weten hou lang blijvt de vorm moie ...halsband is 4 cm breed ...en ik wil weten op de nieuwe soort D-Ringe war de riem aankommt steveg is )

ik hoor et van jou heb jij een hond of twee ...as jij de twee heft krijg jij laater nog eentje gratis in en andere kleur ....wel de zelfde styl ...so loppes te met dezelfde halsband is leuker .
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Presa Pais bajos »

Hanneke2 schreef:Op het andere forum werd al gezegd dat jagers vaak niet moeilijk doen over de raszuiverheid, en dat ibicenco's, canario's en andaluzzen er regelmatig doorheen worden gegooid, als maar verwacht wordt dat het eindproduct goed jaagt. Dus wellicht dat Jack gewoon een mengelmoespodenco is. :p:

Kruisen met pointers of galgo's gebeurt voorzover ik weet ook wel, maar dan zie je dacht ik al snel hangende oren of zwart pigment verschijnen.

Op zich maakt het me ook echt niet uit wat Jack precies is, het is gewoon een heerlijk hondje. :-D Maar ik vind het wel interessant om die verschillende soorten podenco's eens met elkaar te vergelijken.

Hanneke

Er zijn ook laagbenige Podenco Canario's....
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Hoi

Geen ibi daar is Jack echt te klein voor, Jack is gewoon een podenco, zoals ik al eerder op het forum heb gezegt podenco betekent zoiets als "halfwindhond"en is vergelijkbaar met aanduidingen als terrier of herdershond, geeft dus eerder een type aan dan een ras.

Heb je geen duidelijke standfoto van Jack?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Beste Podenji,

Is de aanduiding Podenco niet eerder een benaming voor een bepaald soort werkhond, welke onderverdeeld in bepaalde types al heel lang voorkomt in Spanje?

Naar mijn idee was de werkhond er al veel eerder als de huidige in standaards vastgelegde rassen. Ik kom dan weer terecht bij de vraag wélke hond nu meer Podenco is, de hond die voor zijn doel is gefokt, of de hond die gefokt wordt binnen een bepaalde konformatie-standaard?

Groetjes, Willy.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Beste Podenji,

Is de aanduiding Podenco niet eerder een benaming voor een bepaald soort werkhond, welke onderverdeeld in bepaalde types al heel lang voorkomt in Spanje?

Naar mijn idee was de werkhond er al veel eerder als de huidige in standaards vastgelegde rassen. Ik kom dan weer terecht bij de vraag wélke hond nu meer Podenco is, de hond die voor zijn doel is gefokt, of de hond die gefokt wordt binnen een bepaalde konformatie-standaard?

Groetjes, Willy.
Begin je weer? het gaat er niet om wat nu "meer"podenco zou zijn wat een onzin vraag weer van je Wil. Hanneke vraagt wat voor podenco Jack zou kunnen zijn, niet wat meer podenco is, Is een kruising hollander x tervuerenaar meer herder dan een raszuivere hollander of tervuerenaar? is een raszuivere stafford meer terrier dan een kruising amstaff x bull teriier? wat een onzin sjongejonge

Trouwens ik had al heel duidelijk verteld dat podenco een typeaanduiding is van een soort hond namelijk halfwindhond en ja dat zijn in feite werkhonden ja, je hoeft het niet te herhalen wat ik schrijf maar dan met andere woordenzodat het lijtk alsof jij wat anders zegt terwijl het precies hetzelfde is sjongejonge, terrier en herdershond en mastin bijvoorbeeld zijn ook aanduidingen van bepaalde werkhonden onderverdeeld in bepaalde types die al jáááááááááren over de hele aardbol rondlopen :roll:

en dan nog wat: ik heb het je al eens verteld maar doe het nog maar eens want blijkbaar was het niet tot je doorgedrongen de vorige keer, De rasstandaard van de podenco ibicenco is opgesteld om het ras te behouden want het dreigde verloren te gaan door inkruising met andere rassen, en die laatstgenoemde hondjes daar jagen de meeste jagers nu mee in spanje,
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Volgens mij betekend Podenco zoiets als jachthond/drijfhond. Zoals Presa waak/verdedigingshond betekend....

:p:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Presa Pais bajos schreef:Volgens mij betekend Podenco zoiets als jachthond/drijfhond. Zoals Presa waak/verdedigingshond betekend....

:p:
dat zeg ik podenco betekent halfwindhond ;)
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Van waar dat half dan? Omdat hij ook drijft?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Presa Pais bajos schreef:Van waar dat half dan? Omdat hij ook drijft?
nee nee, half windhond omdat een windhond enkel op zicht jaagt en deze honden jagen ook op gehoor en reuk :-D
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

ok, bedankt dat wist ik niet. :mrgreen:

We hadden er op zondag altijd heel wat om het huis lopen. Fretten werden gebruikt om de konijnen uit de holen te jagen en de Podenco's vingen ze dan op.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Presa Pais bajos schreef:ok, bedankt dat wist ik niet. :mrgreen:

We hadden er op zondag altijd heel wat om het huis lopen. Fretten werden gebruikt om de konijnen uit de holen te jagen en de Podenco's vingen ze dan op.
mooi gezicht he? :mrgreen:
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Ja, machtig!

Onze Presa reu probeerde wel eens een podenco te pakken toen een van onze teven loops was en te dichtbij probeerde te komen.....hij hapte alleen maar stof ;)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ja das lachen hahaha

in mijn buurtkan ik mijn honden ook goe dlos laten lopen en dan gaan ze op eenden jagen, solar ziet alles op ca. 9 cm. hoogte en die basenjis op ca. 50 cm hoogte dus dan krijg je aardige taferelen, ach die ende n vliegen wel weg en de honden krijgen extr abeweging, maa rnu laten ze dus ook hetgras groeien in de berm langs de sloten waar de eende n zitten en dat gras is nu zo hoog als mijn basenjis, en dan zoekt soalr die basenjis die ergens in het gras zitten en dat is gaa fom te zien, wat een sprongen maakt ze dan super, het is zo mooi om die beetsen los te izen lopen ben erg blij dat het bij on skan en dat ze zo goed luisteren!!
anubis
Zeer actief

hmm Ramses vangt die eenden dus he :roll: hij weet ze altijd te verassen. Alleen konijnen niet die wil hij te graag en dan is hij te luidruchtig maar ja konijnen zijn er maar weinig dit jaar :?
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

anubis schreef:hmm Ramses vangt die eenden dus he :roll: hij weet ze altijd te verassen. Alleen konijnen niet die wil hij te graag en dan is hij te luidruchtig maar ja konijnen zijn er maar weinig dit jaar :?
nou solar kijkt teveel naar wat kalusha doet en dat belemmert mekaar op di emanier
ik vind het prima haha we vermaken ons zo opperbest zondr dat er doden vallen :mrgreen: op die motten na die solar en kalusha op de avondwandeling verschalken :-D
Hanneke2
Zeer actief

Podenji schreef: Hoi

Geen ibi daar is Jack echt te klein voor, Jack is gewoon een podenco, zoals ik al eerder op het forum heb gezegt podenco betekent zoiets als "halfwindhond"en is vergelijkbaar met aanduidingen als terrier of herdershond, geeft dus eerder een type aan dan een ras.
Ja okee, maar dan nog is het leuk om uit te pluizen waar hij nou het meest van weg heeft.
Podenji schreef: Heb je geen duidelijke standfoto van Jack?
Geen duidelijke :mrgreen: :

Afbeelding

Hanneke
anubis
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Podenji schreef: Hoi

Ja okee, maar dan nog is het leuk om uit te pluizen waar hij nou het meest van weg heeft.
Podenji schreef: Heb je geen duidelijke standfoto van Jack?
Geen duidelijke :mrgreen: :

Afbeelding

Hanneke
Hoe hoog is ie eigenlijk? euh konthoogt doe maar :p: :p: :p:
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

anubis schreef:
Tsja, da's dus heel lastig meten. :p: Omdat hij zo door die voorkant zakt, zet hij bij het staan zijn achterpoten ook niet mooi recht. Maar we hebben hem net met twee man en een boel frolicjes eens even heel mooi recht laten staan, en dan is z'n kont 61 cm hoog.

Hanneke
anubis
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
anubis schreef:
Tsja, da's dus heel lastig meten. :p: Omdat hij zo door die voorkant zakt, zet hij bij het staan zijn achterpoten ook niet mooi recht. Maar we hebben hem net met twee man en een boel frolicjes eens even heel mooi recht laten staan, en dan is z'n kont 61 cm hoog.

Hanneke
net iets kleiner dan Ramses dus :mrgreen: En ramses schelden ze dus regelmatig uit voor ibi :jank:
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

anubis schreef:
Hanneke2 schreef:
anubis schreef:

Hanneke
net iets kleiner dan Ramses dus :mrgreen: En ramses schelden ze dus regelmatig uit voor ibi :jank:
Nou, da's toch niet erg? Mijn kleine buurmeisje roept 'varkentje!' als ze Jack ziet. (Ik ga er maar vanuit dat dat door die roze neus en die kleine oogjes komt. :roll: )

Hanneke
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”