Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag teef na bevalling

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Christel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christel »

Hoi Suzanne,

Mijn teven graven allemaal. Zonder uitzondering. Opvallend vind ik altijd dat dat gegraaf pas na één of twee dagen nadat de pups zijn geboren begint en dat het dan een paar dagen duurt en vanzelf weer ophoudt. Ik heb het idee dat het te maken heeft met een soort van naweeën, want telkens als ze heftig graven zie je ook dat ze vloeien. Ik vond het altijd heel vervelend omdat ze echt alles overhoop graven, keer op keer. En dan ben je toch bang dat er pups onder het vetbed terecht komen, op het moment dat je net ff er niet bij staat. Als de teef er echt heel heftig in is, haal ik dus voor de zekerheid tijdelijk het vetbed weg. Inmiddels weet ik dat het standaard is (hier althans) en beschouw ik het als normaal gedrag. De calcitad krijgen ze hier ook. Tijdens en na de bevalling. En soms ook nog daarna. Vooral als de teef wat rillerig is, wijst dat meestal op een calciumdip. Dan werkt een spuit idd het snelst. In de spieren werkt dan weer sneller dan onderhuids, terwijl onderhuids weliswaar langer nodig heeft om te gaan werken maar daarna wel wat langer blijft werken. Bij accuut gebrek wordt dit ook intraveneus toegediend, maar dat laat ik aan de d.a. over, daar waag ik me niet aan. Is ook nog nooit nodig geweest gelukkig.
Ik denk persoonlijk dat het graafgedrag van jouw teef dus niet met calcium tekort te maken heeft.
Groetjes Christel
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Christel,

Je verhaal komt eigenlijk helemaal overeen met mijn eigen ervaringen. Ik vind het aannemelijk klinken wat jij ervan denkt, bij Sjefke was er inderdaad ook uitvloeiing als ze aan het graven was.
Denk dus dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben! :ok:
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

Ook hier wordt door enkele teven driftig gegraaft
1 teef deed het zelfs zo extreme, die bleef maar slepen met haar pups

tijdens haar laatste dracht is ze bevallen met de keizersnee en gelijk gesteriliseerd
ze kreeg nu pijnstillers voor 4 dagen
Na deze bevalling heeft ze totaal niet gegraven, gesleept of wat dan ook
Voor mij was het nu dus wel duidelijk dat het wel degelijk te maken heeft met naweeen en dus pijn
een vlotte bevalling geeft meer naweeen, dus teefjes die makkelijker werpen, hebben er hier ook inderdaad meer last van
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
fransoos schreef:een vlotte bevalling geeft meer naweeen, dus teefjes die makkelijker werpen, hebben er hier ook inderdaad meer last van
8O ??
een snelle bevalling bedoel ik
heb een teef gehad die 10 pups in 2 uur wierp, zij had na de tijd ontzettend veel last van naweeen 8O
Afbeelding

die je begaan hebt...
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

dit weet ik natuurlijk ook,
maar als er tussen elke pup een uur zit, krimpt de baarmoeder in die tijd ook al , de naween zijn in mijn ervaring bij de trage bevallers ook minder heftig als bij de snelle bevallers

maar goed , elke hond is anders, en geen bevalling is hetzelfde
Afbeelding

die je begaan hebt...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

op zich is daar wel wat voor te zeggen...........maar dan nog hoort een teef na een bevalling een soort van zelfde proces te doorstaan, ongeacht hoe snel of traag een bevalling was, ik heb teven gehad die erg snelle bevallingen hadden en ook teven die er lang over deden......er zijn bijna altijd naweeen, een teef vloeit meestal nog wel een paar dagen door, en ja dan kan ook een teef nog zeer onrustig zijn.....

op zich is het calcium verhaal niet verkeerd, maar ik zou er toch zeker mee oppassen , en helemaal met het geven van calcium pillen tijdens de dracht, zelf geef ik mijn teven tijdens de dracht wel yoghurt en/of karnemelk...tja of het werkelijk helpt? kan je niet zeggen, heb iig nooit een teef met eclampsie gehad, en dat komt wel vaker voor bij kleinere rassen....

wat wel zo is met kalk, is dat wat een hond niet nodig heeft, hij/zij uitpoept, dus tja veel kwaad kan het niet, alleen dus misschien wel voor de pups in de teef....
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

yamie schreef:op zich is daar wel wat voor te zeggen...........maar dan nog hoort een teef na een bevalling een soort van zelfde proces te doorstaan, ongeacht hoe snel of traag een bevalling was, ik heb teven gehad die erg snelle bevallingen hadden en ook teven die er lang over deden......er zijn bijna altijd naweeen, een teef vloeit meestal nog wel een paar dagen door, en ja dan kan ook een teef nog zeer onrustig zijn.....

op zich is het calcium verhaal niet verkeerd, maar ik zou er toch zeker mee oppassen , en helemaal met het geven van calcium pillen tijdens de dracht, zelf geef ik mijn teven tijdens de dracht wel yoghurt en/of karnemelk...tja of het werkelijk helpt? kan je niet zeggen, heb iig nooit een teef met eclampsie gehad, en dat komt wel vaker voor bij kleinere rassen....

wat wel zo is met kalk, is dat wat een hond niet nodig heeft, hij/zij uitpoept, dus tja veel kwaad kan het niet, alleen dus misschien wel voor de pups in de teef....
Gelukkig zijn bij mij de pups er al uit, ik geef dus gewoon die kalktabletjes.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef: haha! en jij bent er ook al uit! (uit bed bedoel ik :mrgreen: )
over een paar weekjes mag je weer héérlijk slapen (maar dan heb je wél geen puppies meer :cry2: )
Ik was nooit zo'n langslaper hoor, maar nu wil ik zo vroeg mogelijk even bij moeder en pups kijken. Wordt ook uiterlijk om een uurtje of 7 wakker! ;)
Dan heb je wel wat aan je weekend trouwens! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”