Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gedrag teef na bevalling
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Gedrag teef na bevalling
Vraagje voor de meer ervaren fokkers:
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat de teef ook na de bevalling nog graaft in de werpkist?
Sjefke heeft nu al een aantal keren haar hele werpkist op zijn kop gezet, kleedjes overhoop, kranten kapot en puppies maar lekker doorslapen gelukkig. Ook lijkt het alsof ze als ze even door mijn huis loopt, loopt te zoeken (ze kijkt en snuffelt zelfs onder mijn fornuis, dat op pootjes staat, en in andere hoeken en gaten van de kamer). In de tuin loopt ze ook te snuffelen (anders dan normaal) en wil ze in het door haarzelf gegraven hol gaan kijken.
Tijdens het uitlaten wil ze in de bosjes om daar ook te snuffelen en te kijken.
Ik vind het nogal vreemd gedrag.
Overigens eet en drinkt ze zelf prima, groeien de pups ook goed, en verzorgt ze ze perfect met schoonmaken, buikjes likken e.d.
Is er misschien iemand die bij zijn of haar teef ook dit gedrag heeft meegemaakt? Of weet iemand of ik hier iets voor kan geven zodat ze niet meer zo onrustig is?
Mijn dierenarts kan haar als het echt de spuigaten uit zou lopen een kalmerende spuit geven, maar dat wil ik liever niet.
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat de teef ook na de bevalling nog graaft in de werpkist?
Sjefke heeft nu al een aantal keren haar hele werpkist op zijn kop gezet, kleedjes overhoop, kranten kapot en puppies maar lekker doorslapen gelukkig. Ook lijkt het alsof ze als ze even door mijn huis loopt, loopt te zoeken (ze kijkt en snuffelt zelfs onder mijn fornuis, dat op pootjes staat, en in andere hoeken en gaten van de kamer). In de tuin loopt ze ook te snuffelen (anders dan normaal) en wil ze in het door haarzelf gegraven hol gaan kijken.
Tijdens het uitlaten wil ze in de bosjes om daar ook te snuffelen en te kijken.
Ik vind het nogal vreemd gedrag.
Overigens eet en drinkt ze zelf prima, groeien de pups ook goed, en verzorgt ze ze perfect met schoonmaken, buikjes likken e.d.
Is er misschien iemand die bij zijn of haar teef ook dit gedrag heeft meegemaakt? Of weet iemand of ik hier iets voor kan geven zodat ze niet meer zo onrustig is?
Mijn dierenarts kan haar als het echt de spuigaten uit zou lopen een kalmerende spuit geven, maar dat wil ik liever niet.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik heb de dierenarts gelijk even gebeld (hij was niet direct te bereiken) en hij neemt z.s.m. contact met me op.jip007 schreef:ja ik ken dat gedrag , het kan zijn dat ze toch iets calsium gebrek heeft ,vraag anders aan je DA of je een calsium injektie kan halen.
Dank je voor de tip, ik hoop dat ze snel wat rustiger wordt. Dit is voor haar ook verre van prettig zo.
-
- Zeer actief
- jip007
- Erelid
-
- Zeer actief
- jip007
- Erelid
wij geven altijd tijdens en na de bevalling een calsium injektie , tis ook gelijk een beetje een oppepper voor de teefMarieke* schreef:aha weer wat geleerd. Had het nog nooit gehoordjip007 schreef:nee , dit kan zomaar een keer gebeuren als een teef veel melk geeft .Marieke* schreef:Jip hoe ontstaat dit calciumgebrek dan? Toch iets in de voeding van de teef oid?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kan dat geen kwaad dan Jip?jip007 schreef:wij geven altijd tijdens en na de bevalling een calsium injektie , tis ook gelijk een beetje een oppepper voor de teefMarieke* schreef:aha weer wat geleerd. Had het nog nooit gehoordjip007 schreef:nee , dit kan zomaar een keer gebeuren als een teef veel melk geeft .Marieke* schreef:Jip hoe ontstaat dit calciumgebrek dan? Toch iets in de voeding van de teef oid?
- jip007
- Erelid
Nee het kan bslist geen kwaad , anders zou onze DA het echt niet geven.Suzanne de Lange schreef:Kan dat geen kwaad dan Jip?jip007 schreef:wij geven altijd tijdens en na de bevalling een calsium injektie , tis ook gelijk een beetje een oppepper voor de teefMarieke* schreef:aha weer wat geleerd. Had het nog nooit gehoordjip007 schreef: nee , dit kan zomaar een keer gebeuren als een teef veel melk geeft .

- annicka
- Zeer actief
Nee, net als bij Jip wordt dat bij ons ook al vlak na de bevalling gegeven, en soms zelfs tijdens de bevalling om de spieren wat beter te laten samentrekken. Net zoiets als Piton.Suzanne de Lange schreef:Kan dat geen kwaad dan Jip?jip007 schreef:wij geven altijd tijdens en na de bevalling een calsium injektie , tis ook gelijk een beetje een oppepper voor de teefMarieke* schreef:aha weer wat geleerd. Had het nog nooit gehoordjip007 schreef: nee , dit kan zomaar een keer gebeuren als een teef veel melk geeft .
Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Re: graven
Zo, das best lang, een aantal weken. Jullie hebben haar laten testen op eventueel calcium-gebrek?maxime schreef:mijn bullmastiffteefje deed dit ook na de bevalling, maar zij had geen calciumtekort. Ze hield er na een aantal weken mee op en de pups hebben er niks aan over gehouden.
Wat deed jij als ze de werpkist overhoop haalde? Niks, of gaf je haar een standje, of haalde je haar er gewoon uit en herschikte alles weer (dat laatste doe ik maar steeds als het gebeurt).
Het is trouwens sinds vanmiddag 3 uur niet meer gebeurt dat ze haar kist overhoop gehaald heeft.
-
- Vaste gebruiker
graven
ze heeft een calciumspuit gehad voor de bevalling van de laatste pups die later met een keizersnede gehaald is. Ze had verder maar drie pups dus was een calciumtekort niet erg aannemelijk. ik herschikte gewoon steeds de hele boel en heb me er eerlijk gezegd niet erg druk om gemaakt. daisy is nou eenmaal zo
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Sjefke wil ook het liefst naar de holen die ze voor de bevalling heeft gegraven!Inge O schreef:de mijne deden het altijd nog (heel) erg in de holen die ze vooraf buiten hadden gegraven (met de (onbewuste) bedoeling ze te verhuizen?). de werpkist zelf lieten ze na het werpen onaangeroerd.
heel zeker toch dat er niet nog een pup is achtergebleven?
Ik moet wel zeggen dat het vandaag een heel stuk minder is dan de afgelopen dagen. Wellicht was het dan toch een licht calcium-gebrek. Ik geef haar daar nu pilletjes voor.
Ik verwacht niet dat er nog een pup is achtergebleven, de dierenarts heeft 's nachts na de bevalling Sjefke's buik onderzocht en kon geen achtergebleven pup voelen. Ook op de foto die ik heb laten maken waren maar 6 duidelijke pups te zien.
Hoe lang hebben jouw teven dit gedrag na de bevalling nog gehad?
-
- Vaste gebruiker
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat ga ik dus vanaf de volgende keer ook doen, baat het niet dan schaadt het ook niet.tiborh schreef:Ik geef mijn teven na de bevalling altijd calciumtabletten,of ze nu een groot nest of een klein nest geeft!Ze geven namelijk altijd alles aan de pups in de vorm van melk,dus het zekere voor het onzekere.
- jip007
- Erelid
Hoi, injekties worden wel veel sneller opgenomen in het bloed , dus aan pillen hebben ze weinig tijdens de bevalling.Suzanne de Lange schreef:Dat ga ik dus vanaf de volgende keer ook doen, baat het niet dan schaadt het ook niet.tiborh schreef:Ik geef mijn teven na de bevalling altijd calciumtabletten,of ze nu een groot nest of een klein nest geeft!Ze geven namelijk altijd alles aan de pups in de vorm van melk,dus het zekere voor het onzekere.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nee, dat wist ik inderdaad, dat is slecht voor de pups toch?Inge O schreef:het enige wat je zeker NIET mag doen is extra calcium geven tijdens de zwangerschap!!Suzanne de Lange schreef:Dat ga ik dus vanaf de volgende keer ook doen, baat het niet dan schaadt het ook niet.tiborh schreef:Ik geef mijn teven na de bevalling altijd calciumtabletten,of ze nu een groot nest of een klein nest geeft!Ze geven namelijk altijd alles aan de pups in de vorm van melk,dus het zekere voor het onzekere.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou me kunnen voorstellen dat ze de rust niet ervaart in haar werpkist. Jullie moeten er steeds bij, het is geen beschutte plaats en verder heeft ze eerder zelf holen gegraven en plaatsen uitgezocht om te werpen of de pups naartoe te kunnen verhuizen.
Ik denk dus dat het verhuistijd is voor de pups in moeders hoofd. Ze zoekt nu een plek om in alle rust de pups naartoe te verhuizen en lekker helemaal alleen te zijn met haar kroost.
In de natuur verplaatsen wolven de pups ook om de een a twee weken naar een ander hol omdat anders roofdieren de geur van de opgehoopte ontlasting kunnen ruiken.
Onze katten werden ook altijd rusteloos en op een gegeven moment waren de kittens ergens anders, verhuist dus
Hoe vaak ververs je de deken? Als deze naar pup ruikt wil ze misschien de geur weghebben? Ik zou het in ieder geval in deze hoek zoeken wat betreft het gedrag.
Ik denk dus dat het verhuistijd is voor de pups in moeders hoofd. Ze zoekt nu een plek om in alle rust de pups naartoe te verhuizen en lekker helemaal alleen te zijn met haar kroost.
In de natuur verplaatsen wolven de pups ook om de een a twee weken naar een ander hol omdat anders roofdieren de geur van de opgehoopte ontlasting kunnen ruiken.
Onze katten werden ook altijd rusteloos en op een gegeven moment waren de kittens ergens anders, verhuist dus

Hoe vaak ververs je de deken? Als deze naar pup ruikt wil ze misschien de geur weghebben? Ik zou het in ieder geval in deze hoek zoeken wat betreft het gedrag.
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dank je wel Inge, heel duidelijk verhaal zo. Heb ik weer wat bijgeleerd.Inge O schreef:nee, heeft voornamelijk een verkeerde invloed op de moeder : het is de bedoeling dat een 'aanstaande moeder' leert om zelf calcium uit haar voorraad (bot) te halen. de hormonen die daarvoor in aktie moeten komen moeten vóór de bevalling al goed met die aktie bezig zijn, zodat ze ná de geboorte onmiddellijk volle kracht kalk aan kunnen slepen.Suzanne de Lange schreef:Nee, dat wist ik inderdaad, dat is slecht voor de pups toch?Inge O schreef:het enige wat je zeker NIET mag doen is extra calcium geven tijdens de zwangerschap!!Suzanne de Lange schreef: Dat ga ik dus vanaf de volgende keer ook doen, baat het niet dan schaadt het ook niet.
bij moederdieren die extra kalk krijgen voor de geboorte wordt dat hormoon niet geaktiveerd, het blijft 'lui' als het ware. met als gevolg dat deze dieren dus na de bevalling veel sneller in de (Ca)problemen komen door de melkgifte.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dank je wel Marc voor je meedenken. Ik denk dat het hier inderdaad mee te maken heeft. Ik moet zeggen dat het gedrag zo goed als over is, ze snuffelt in de tuin al veel minder en gaat niet meer naar de holen die ze gegraven heeft, en in huis is ze ook bijna niet meer "op zoek".MARC_S schreef:Ik zou me kunnen voorstellen dat ze de rust niet ervaart in haar werpkist. Jullie moeten er steeds bij, het is geen beschutte plaats en verder heeft ze eerder zelf holen gegraven en plaatsen uitgezocht om te werpen of de pups naartoe te kunnen verhuizen.
Wel gaat ze nu af en toe op het zeil naast de werpkist liggen, de pups liggen dan alleen in de werpkist maar hebben hier geen last van en slapen lekker verder. Ik denk dat Sjefke dit doet omdat de werpkist nogal warm voor haar is met de kleedjes en de warmteplaat (op lage stand) aan. Normaal lag ze eigenlijk ook altijd op de houten vloer en niet op 1 van de kleedjes die we voor haar hebben liggen.
Ik was de kleedjes iedere dag of hooguit om de dag, ook om te voorkomen dat er teveel geur in de kleedjes komt van de pups. In het begin vloeide ze zelf nog en zullen de kleedjes meer geur gehad hebben (van haarzelf en de pups).
- jip007
- Erelid
Wij geven de teef altijd na de eerste pup een calsium injektie en als de teef klaar is met werpen. We hebben nooit problemen gehad gehad met teven die gingen graven . Alleen bij 1 teef ging het niet goed , die kreeg eclampsie na de bevalling, maar die liet haar melk al lopen met 6 weken dracht.Inge O schreef:nee, heeft voornamelijk een verkeerde invloed op de moeder : het is de bedoeling dat een 'aanstaande moeder' leert om zelf calcium uit haar voorraad (bot) te halen. de hormonen die daarvoor in aktie moeten komen moeten vóór de bevalling al goed met die aktie bezig zijn, zodat ze ná de geboorte onmiddellijk volle kracht kalk aan kunnen slepen.Suzanne de Lange schreef:Nee, dat wist ik inderdaad, dat is slecht voor de pups toch?Inge O schreef:het enige wat je zeker NIET mag doen is extra calcium geven tijdens de zwangerschap!!Suzanne de Lange schreef: Dat ga ik dus vanaf de volgende keer ook doen, baat het niet dan schaadt het ook niet.
bij moederdieren die extra kalk krijgen voor de geboorte wordt dat hormoon niet geaktiveerd, het blijft 'lui' als het ware. met als gevolg dat deze dieren dus na de bevalling veel sneller in de (Ca)problemen komen door de melkgifte.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Het is natuurlijk moeilijk om te kunnen aantonen dat het gegraaf komt door het gebrek aan calcium, dat weet je ook nooit zeker. Bij Sjefke is het gegraaf nu veel minder, en heeft ze sinds een paar dagen calcium-tabletten, dus of het nu beter gaat door de calcium-tabletten of door iets anders is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Feit blijft dat het zo goed als over is gelukkig!jip007 schreef:Wij geven de teef altijd na de eerste pup een calsium injektie en als de teef klaar is met werpen. We hebben nooit problemen gehad gehad met teven die gingen graven . Alleen bij 1 teef ging het niet goed , die kreeg eclampsie na de bevalling, maar die liet haar melk al lopen met 6 weken dracht.Inge O schreef:nee, heeft voornamelijk een verkeerde invloed op de moeder : het is de bedoeling dat een 'aanstaande moeder' leert om zelf calcium uit haar voorraad (bot) te halen. de hormonen die daarvoor in aktie moeten komen moeten vóór de bevalling al goed met die aktie bezig zijn, zodat ze ná de geboorte onmiddellijk volle kracht kalk aan kunnen slepen.Suzanne de Lange schreef:Nee, dat wist ik inderdaad, dat is slecht voor de pups toch?Inge O schreef: het enige wat je zeker NIET mag doen is extra calcium geven tijdens de zwangerschap!!

- jip007
- Erelid
nee daar kom je ook niet achter , maar het is wel bekent , dat teven zich gewoon lekkerder voelen en rustiger worden na een calsium spuit.Suzanne de Lange schreef:Het is natuurlijk moeilijk om te kunnen aantonen dat het gegraaf komt door het gebrek aan calcium, dat weet je ook nooit zeker. Bij Sjefke is het gegraaf nu veel minder, en heeft ze sinds een paar dagen calcium-tabletten, dus of het nu beter gaat door de calcium-tabletten of door iets anders is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Feit blijft dat het zo goed als over is gelukkig!jip007 schreef:Wij geven de teef altijd na de eerste pup een calsium injektie en als de teef klaar is met werpen. We hebben nooit problemen gehad gehad met teven die gingen graven . Alleen bij 1 teef ging het niet goed , die kreeg eclampsie na de bevalling, maar die liet haar melk al lopen met 6 weken dracht.Inge O schreef:nee, heeft voornamelijk een verkeerde invloed op de moeder : het is de bedoeling dat een 'aanstaande moeder' leert om zelf calcium uit haar voorraad (bot) te halen. de hormonen die daarvoor in aktie moeten komen moeten vóór de bevalling al goed met die aktie bezig zijn, zodat ze ná de geboorte onmiddellijk volle kracht kalk aan kunnen slepen.Suzanne de Lange schreef: Nee, dat wist ik inderdaad, dat is slecht voor de pups toch?

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
-
- Actief
Inge is het niet zo dat als je je teef vers voer geeft dat je dan wel calcium bij moet geven als ze zwanger zijn? dat las ik laatst ergensInge O schreef:nee, heeft voornamelijk een verkeerde invloed op de moeder : het is de bedoeling dat een 'aanstaande moeder' leert om zelf calcium uit haar voorraad (bot) te halen. de hormonen die daarvoor in aktie moeten komen moeten vóór de bevalling al goed met die aktie bezig zijn, zodat ze ná de geboorte onmiddellijk volle kracht kalk aan kunnen slepen.Suzanne de Lange schreef:Nee, dat wist ik inderdaad, dat is slecht voor de pups toch?Inge O schreef:het enige wat je zeker NIET mag doen is extra calcium geven tijdens de zwangerschap!!Suzanne de Lange schreef: Dat ga ik dus vanaf de volgende keer ook doen, baat het niet dan schaadt het ook niet.
doggies for ever
-
- Actief
oke weer wat bij geleerd.Inge O schreef:niet alle 'vers voer' is hetzelfde qua mineralensamenstelling. bepaalde soorten worden als volledig samengesteld voer verkocht, en daar moet in principe de Ca/P-verhouding perfekt kloppen.nici schreef: Inge is het niet zo dat als je je teef vers voer geeft dat je dan wel calcium bij moet geven als ze zwanger zijn? dat las ik laatst ergens
als je met vers voer voornamelijk vlees bedoelt is de situatie anders : vlees is arm aan kalk.
hoe dan ook (hoe 'verkeerd' het je ook in de oren mag klinken) : tÃjdens de dracht beter te weinig dan teveel calcium.
vanaf de bevalling ligt de zaak weer anders, maar zelfs dan mag je de eigen hormonen die kalk ophalen niet te lui maken door hoge kontinue kalkgiften.

doggies for ever
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Wanneer je tijdens de dracht extra calcium geeft kan dit ook voor ernstige vergroeiingen van/in de skeletjes van de pups zorgen.Inge O schreef:nee, heeft voornamelijk een verkeerde invloed op de moeder : het is de bedoeling dat een 'aanstaande moeder' leert om zelf calcium uit haar voorraad (bot) te halen. de hormonen die daarvoor in aktie moeten komen moeten vóór de bevalling al goed met die aktie bezig zijn, zodat ze ná de geboorte onmiddellijk volle kracht kalk aan kunnen slepen.Suzanne de Lange schreef:Nee, dat wist ik inderdaad, dat is slecht voor de pups toch?Inge O schreef:het enige wat je zeker NIET mag doen is extra calcium geven tijdens de zwangerschap!!Suzanne de Lange schreef: Dat ga ik dus vanaf de volgende keer ook doen, baat het niet dan schaadt het ook niet.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo