Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen zijn opbouwen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Spider
nieuw lid
Mijn ras(sen): Pomeranian
Aantal honden: 1

Alleen zijn opbouwen

Ongelezen bericht door Spider »

Goedemiddag allemaal, ik lees hier al een hele tijd mee. Profielnaam kan ik niet wijzigen, is iets verkeerd gegaan maar mijn hondje heet Santy.
Santy is 3 jaar en nu een paar maanden bij ons.
Sinds een tijdje zijn we begonnen met het alleen zijn trainen. Bij zijn vorig baasje zat hij soms wel 8 uur alleen maar komen niet echt verder dan 1,5 uur. Laatst een keer 2 uur maar daarna was hij na een uur alweer onrustig.
Ik moet echt binnenkort weer werken. Dat is echt niet veel en lang want ben arbeidsongeschikt maar het zijn 2x 2,5 uur per week. 2 uurtjes werken en dan heen en terug. Uiteraard zou het fijn zijn als we ook eens wat langer weg kunnen maar dat is eerst nog geen must.
Naar de winkel kan ik dus prima en als ik naar boven ga ofzo is ook helemaal prima.
Hij gaat meestal lekker slapen in zijn mandje als ik wegga maar wordt dan na een tijd echt onrustig, gaat dan bij de deur liggen en jankt af en toe wat.
Ik probeer sowieso binnen te komen voor het janken of in ieder geval als hij stil is. Heel soms gaat hij meteen al bij de deur liggen maar slaapt wel lekker (ontspannen op z’n zij) maar dan na een uur/1,5 weer onrust.

Hebben jullie nog tips om de tijd te rekken?
Een Kong heeft weinig toegevoegde waarde want het is pas na een tijd dat hij onrustig wordt, hij vindt het weggaan op zich geen punt, geen stresssignalen dan.

Oh ik/wij laten hem eerst uit, dan wachten we tot hij relaxed is en gaan dan pas weg.

Lang verhaal maar hoop dat het zo duidelijk is 😊
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Re: Alleen zijn opbouwen

Ongelezen bericht door Marion. »

Ach, arm ding. Hoe zat hij bij zijn vorige baas 8 uur alleen? In een bench?

Heb je er een camera op staan (met geluid), waardoor je tegen hem kunt praten? Ik neem aan dat de onrust komt door zijn verleden? Is hij wel echt moe als jullie weggaan?
Ik zou het zelf denk ik opbouwen als bij een pup. Steeds wat langer. Eventueel de camera dus waardoor je tegen hem kunt praten? Heeft hij al wel genoeg vertrouwen in jullie, en kan hij dus los en komen als je dat wil?
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Spider
nieuw lid

Hij zat niet elke dag alleen hoor maar hij zat af en toe 8 uur alleen. Hij had daar ook een heel goed huisje, vanwege allergie (ernstig) moest hij weg. Hij kon daar alleen continu naar buiten (ook als zij weg waren) via een kattenluik en dat kan hier niet, wij zitten in een huurhuis en dan zouden we drie deuren moeten voorzien van een kattenluik voor hij buiten is.
Dat opbouwen doen we 😊en komen niet verder dan die 1,5 uur.
Hij is wel echt goed moe na het uitlaten en gaat dan lekker slapen, loop een half uurtje ongeveer met hem. Hij is maar klein (3,3 kilo)
De camera gebruiken we, daar zagen we ook dat hij er moeite mee heeft na een tijd. Praten via de camera maakt dat hij harder gaat janken.
Los kan hij niet, hij vindt andere hondjes erg leuk en gaat er dan vandoor. De eerste tijd moest hij wennen uiteraard maar nu komt hij echt lekker bij ons liggen etc…
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ook afentoe 8 uur alleen is te veel en zeker in een bench maar dat is nu voorbij

Kan je niemand vinden die hem naar een uur of zo komt halen tijdelijk en zo uitbreiden
Afbeelding
Spider
nieuw lid

😊 geen bench hoor, daar niet maar hier ook niet. Hij heeft er wel 1 maar die is altijd open. Zij deden hem voor straf in de bench, dat vind ik niet oké. Gaat er wel lekker in liggen als hij een kauwsnackje heeft en ook gewoon lekker chillen.
Helaas niemand die dat kan doen, voor de komende 2 weken heb ik wel oppas als het nodig is maar daarna moeten zij weer werken.
Ben ook zeker aan het kijken voor oplossingen maar hoop echt de tijd wat te kunnen uitbreiden. Binnenkort ook 2 verjaardagen waar ik graag heen wil maar die zeiden meteen, neem hem lekker mee ❤️
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Heb je dingen al geprobeerd als muziek opzetten of tv aanlaten als jullie weg gaan?
Altijd dezelfde manier van weggaan, niet al te veel gedoe van maken.
Hier ging het nogal mis als er te veel werd geaaid en geknuffeld voor we weg gingen, teveel de nadruk op weggaan.
Bij thuiskomst idem als er té overdreven gereageerd werd en aangehaald omdat we weer thuiskwamen.

Mij is wel beschreven dat mate van verlatingsangst dan kan verergeren. Omdat je bij weggaan al de nadruk erop legt én als je overdreven blij terug gaat doen bij terugkomst kan het overkomen voor de hond dat het heel bijzonder is dat je weer terug bent gekomen.

Tegenwoordig gaan we altijd "boodschapje doen" Moeten ze even "goed op huisje passen" en tegen 1 hond zeggen we toch nog altijd "Niet stukmaken hé" Zij was de hond die dingen kapot ging vreten vanwege dus waarschijnlijk verlatingsangst.

Meestal als we weer thuiskomen krijgen ze na thuiskomst wat lekkers.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Oh nog 1 tip, leg een gedragen kledingstuk van jou in een mand of in de omgeving van de hond. Soms kan de geur van de mens ook voor meer rust zorgen als je even weg gaat.
Spider
nieuw lid

Dankjewel blondie, goede tips alleen dat doen we allemaal al. Normaalste zaak van de wereld van maken, het weggaan en het thuiskomen. Bij thuiskomst rust en een snoepje.
Het gedragen kledingstuk ga ik proberen, dat nog niet gedaan.
Had vannacht al bewust een oud shirt gedragen omdat ik dit wilde testen.

Fijn dat jullie meedenken ❤️
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”