Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen in de tuin

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cerise88
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Gekruist
Aantal honden: 1

Blaffen in de tuin

Ongelezen bericht door Cerise88 »

Hallo allemaal!

Ik heb 9 weken weken geleden een hond geadopteerd vanuit Georgië. Ze is nog steeds angstig op straat maar dit gaat langzaam beter. Nu reageert ze binnen en in de tuin bijna op elk geluidje en iedereen die er langs loopt. Het meest heftige reageert ze op 2 honden die hier in de buurt wonen ( er is een veldje hier achter). Als deze er langs lopen is er geen houden meer aan en gaat ze compleet door het lint en is enorm van slag. Op straat doet ze dit totaal niet! Ik probeer haar te negeren, corrigeren, belonen voor die ene seconde dat ze wel stil is.. maar niets helpt.

Vandaag waren we, zoals vaker, even naar het bos geweest. Dit hou ik standaard op 1 pad en kort, en daar is het normaal rond die tijd erg rustig. Vandaag dus niet. Er waren veel honden, een trekker etc. En nu reageert ze nóg heftiger op alles… achter de poort. Mijn idee? Overprikkelt geraakt.. maar ik wil erg graag advies vragen hoe ik dit het beste aan kan pakken. Vind het erg vervelend voor haar!

Ik maak geen andere wandelingen, alleen dat stukje pad in het bos, zelfde wandeling in de wijk. Net zo lang totdat ze daar zelfverzekerd rond loopt. ( wat nu al echt stukken beter gaat! Maar we zijn er nog niet). Heeel graag wat
Tips!🥰
Laatst gewijzigd door Cerise88 op 14 aug 2023 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Reactief

Ongelezen bericht door blondie »

Hoi Cerise, hoe oud is de hond ongeveer?
En heb je een idee welk ras/rassen ze in zich heeft?
Wat was haar situatie in Georgië en is ze direct vanuit daar hierheen gekomen of heeft ze ook nog in opvang daar en hier gezeten?

Beetje meer info, kan al een ander inzicht geven of manier van reageren op haar namelijk.

Heb wel ideeën erover, zeker in de tuin en naast dat jij het vervelend voor haar vindt, zou ik het zelf voor mijzelf en de buren niet zo fijn vinden :wink:
Cerise88
geregistreerd lid

Hoi hoi!
Ze is 1 jaar oud. Kruising tussen een labrador en.. ?? Is niet bekend. Schat haar in als een Borador. Maar zit 90% labrador in. Ze is gered van een bouwplaats samen met haar zusje. Waar ze gepest werd door bouwvakkers. Toen naar een Amerikaans gezin ( ambassadeur) toen tijdelijke opvang, daarna naar nederland naar het gast gezin en toen kwam ze bij mij. Ze is in het begin ook gepest door haar zusje, pakte haar eten af en later ontstond er rivaliteit. Dat is wat er bij mij bekend is!

Ik heb het er met mijn buren over gehad en zij hebben er geen last van. Zelf vind ik het natuurlijk ook erg frustrerend!
Afbeelding

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Het wandelen op vaste routes is inderdaad iets wat je zelf het best kunt inschatten. Zelf ben ik met de buitenlandse Russinnen eigenlijk vrij snel bepaalde routes gaan lopen.
Zij waren niet onder de indruk van verkeer, heel soms was 1 wel plots angstig op bepaalde personen (willen vluchten) dan zorgde ik dat ze de veiligheid bij mij kon pakken, maar ook mensen aangeven haar met rust te laten (niet zomaar praten of de handen uit gaan steken/bukken om zomaar te gaan aaien)
In begin raakten ze wat opgewonden van andere honden, daar heb ik net als bij pups op geoefend om te leren negeren met afleiding. Heel af en toe bij mensen met rustige honden en baasjes die goed hondentaal konden inschatten en eigen honden kenden, liet ik wel eens aangelijnd kennis maken als ik 1 hond bij me had.
Puur omdat ik wilde zien hoe ze waren in contact met vreemde honden. Nooit te lang, en tijdig stoppen en zelf weer de aandacht terug pakken en dat belonen met voertje.

Wij hebben een voor- en een achtertuin. Achter is helemaal ommuurd, met een slop achter ons huis. Daar komen mensen achterlangs, ook soms met honden. Ik zorgde dat ik in de buurt was of in de tuin zelf al, om in te kunnen grijpen als er aangeslagen werd.
Blaffen bij de poort betekent hier dat ze de tuin uit moeten en naar binnen gestuurd/begeleid worden.
Dat herhaal ik indien nodig continue, maar als ik constateer dat er niet gereageerd wordt op mensen/honden in de slop, ga ik ook naar buiten en beloonde dat met een vriendelijk woord en een snoepje. Meestal de woorden, netjes hoor, goed STIL geweest. Zodat het woordje Stil ook begrepen gaat worden.

Aanslaan binnen bij het raam als voorbijgangers lopen, dan liep ik in en haalde ze van de bank af. Als ze voor het raam stonden en ze bleven stil, dan beloonde ik dat weer.

Later of nu soms, kan ik op afstand een UH of Stil zeggen als ze tóch de neiging hebben om aan te slaan. Ik kijk dan trouwens wel eerst even wat er aan de hand is. Want als er iemand ons hek in is gelopen, dan snap ik uiteraard dat ze aanslaan.. waaks en alert zijn hoeft niet de kop ingedrukt te worden :wink:

De voortuin bij ons grenst aan de stoep en heeft een laag muurtje, maar in de zomer zitten we daar ook vaak staat een grote hoekbank en heeft de meeste zon. Daar ging ik met de nieuwkomers vaak eerst zitten met een lijn eraan. Meestal vlak voor de baas thuis van werk zou komen. Puur om ook aan te leren dat ze binnen de grenzen van dat tuintje moeten blijven, ook al kunnen ze met gemak over het muurtje en hekje springen.
Tegelijkertijd dus ook weer leren negeren van passanten, weer met voerbeloning. En bij fel aanslaan, was het weer even 5 minuten binnen afkoelen.

Hier viel het kwartje op die manier bij meerdere honden vrij snel in ieder geval.
blondie
Zeer actief

Mooie hond hoor! Lijkt inderdaad een flinke scheut labrador in te zitten, en misschien inderdaad border collie of een berghond type. Ze lijkt me hoog op de poten staan, wat hoger dan een gemiddelde labrador.

Mijn dames komen uit Rusland. Glory is ook weggehaald als pup? bij een bouwval vandaan en een voetbalstadion vlakbij. Ze was wel al wat ouder toen ze daar is weggehaald, maar buiten opgevangen en heel kort in België in een gastgezin met andere honden gezeten waarna ze bij ons kwam.
Ze kan wat reactiever reageren dan de andere 2 van mij, en in begin heb ik daar best bovenop gezeten omdat ik zelf niet zo goed tegen continue aanslaan kan, of honden die buiten te reactief op andere honden reageren.
Er wonen in onze omgeving ontzettend veel blafbekjes en uitvallers aan de lijn, dus zo goed en zo kwaad als dat ging ben ik daar bij haar mee aan de gang gegaan.
Veel afleiden en we zijn ook op een bepaald moment naar een fijne hondenschool gegaan, en ingestroomd bij de pupcursus ondanks dat ze toen bijna een jaar was. Klein groepje honden (maximaal 4, en een instructeur die heel veel inzicht heeft in gedrag)

Onze andere Russin is een ander type, niet zo'n relnicht in ieder geval zoals die kleine. Ze ging buiten wel over de top bij katten en andere grote huisdieren (schapen, paarden, koeien..), dat heeft wel wat begeleiding nodig gehad en lange adem. Maar dat gaat nu ook goed.

Maar dat blaffen in de tuin en in huis, zou ik nu wel de aandacht aan geven. Ik had ook een Nederlandse herplaatser die van de boerderij af kwam. In de woonwijk was dat aanslaan dus niet zo gewenst.. ik kreeg vrij rap opmerkingen van bepaalde mensen in ieder geval uit mijn omgeving dat ze voor hun gevoel té vaak aansloeg. Zij was de eerste waar ik dus op de manier die ik eerder aangaf te werk ben gegaan, en in huis bijvoorbeeld goed op haar signalen letten en het aanslaan toen nét voor zijn door af te leiden.
En ook dus direct belonen als ik eens niets hoefde te zeggen en ze stil bleef maar alleen observeerde.

Buiten bij haar deed ik ook idem, woonde toen elders maar ook met een voortuin aan de stoep maar ze leerde dat rap aan.
Cerise88
geregistreerd lid

Bedankt voor je reactie! Hoe je het nu uitlegt doe ik eigenlijk ook allemaal al! Sommige dagen is ze rustiger en slaat ze minder aan. Vandaag is het echt om bijna elk geluidje, wat voor ons mensen niet te horen is, dat ze aanslaat. Ik probeer ook de uitlaat momenten te pakken waar je zo min mogelijk kans hebt om andere honden tegen te komen. Dit is dus net niet gelukt😅 grote honden (waar ze bang voor is) blaffende honden.. zoveel indrukken wat ze moet verwerken.. zie het als een overprikkelend. Ze heeft zeker vriendjes! En dat gaat helemaal top! Dat zijn honden die zich niet opdringen, rust uitstralen en het ook zeeeeker zijn.. of klein🤓 Het punt is alleen qua blaffen.. als ze dus die 2 honden voorbij hoort komen (zijn geen stabiele honden en hebben in het begin ook naar haar geblaft.. het baasje corrigeert ze ook niet) 1 van die honden stormt ook altijd als een malle de deur uit, blaffend en wel. Hebben al vriendelijk gevraagd om haar tijdelijk een riem om te doen, omdat Annie( jaaa zo heet ze🥰) helemaal over de toeren raakt. Plus dat die hond echt iemand enorm kan tackelen (echt een grote hond) en mensen botten gaan breken. Maar dat Annie zo enorm buiten zichzelf gaat, dat ik het niet voor kan zijn! Ze is dan zo over haar toeren. Ik vraag me af wat ik kan doen om haar daarin te helpen❤️
blondie
Zeer actief

Re: Blaffen in de tuin

9 weken bij je is eigenlijk ook best kort.
Bij herplaatsers en zeker ook bij buitenlandse honden merk je vaak ook verschillende fases in gewenning. En soms na een paar maanden komt pas echt een beetje de ware aard naar boven, als ze wat meer vertrouwen hebben gekregen en wat zekerder zijn geworden van hun positie binnen het nieuwe huis. (o.a. dat ze niet weer moeten verkassen bijvoorbeeld..)

Sommigen zijn wat timide, anderen claimen vrij direct eindelijk een verworven plekje en zijn bang om die weer te moeten afstaan.

Consequent blijven is dan wel belangrijk als het inderdaad niet 1,2, 3 over gaat.

Bij aanslaan binnen, reageert ze dan op alles hetzelfde of is ze bijvoorbeeld feller als er honden passeren?

En buiten, reageert ze dan op alle blaffende honden op dezelfde manier en is dat dan angst, of wil ze juist met de haren omhoog en hoge staarthouding er zelf op af?

Herken helaas de frustratie. In onze wijk vallen echt ontzettend veel honden uit. Sommigen uit angst, maar sommige ook echt op een agressieve manier. Met ons laatste hondje merkte ik ook echt dat het enorm lastig was, om te voorkomen dat zij ook reactief zou worden.
En net als je het een beetje onder controle kreeg, dan vloog er weer een hond los op ons af met een grote bek.

Op een bepaald moment ben ik de eigenaren van die honden dan ook maar gaan aanspreken of ze de honden aub eens goed aan de riem konden gaan houden of in ieder geval zelf eens zorgen dat hun uitvallers op ruime afstand van ons zouden blijven want ik was het spuugzat op straat. (Heb er namelijk nog 2 grote bij lopen die op een bepaald moment ook meer en meer geïrriteerd raakten.)

Je komt er wel met Annie! Misschien kan iemand eens meelopen met jullie die een stabiele hond heeft?

Hier heeft dat bij Glory wel bijgedragen aan haar zelfverzekerdheid maar die heeft grote broer en zus in huis wonen :wink:

Maar die laten haar ook gerust de eigen boontjes doppen of zetten haar even terug op de plek als ze teveel praatjes krijgt, daar is ze inmiddels ook achter.
Cerise88
geregistreerd lid

Jaa besef ik ook maar al te goed! Zeker waar! Ze was in het begin zooo rustig, ook in haar opvang gezin. Maar ze heeft zoveel moeten doorstaan.. logisch!

Ze slaat niet bij alle honden aan, zeker niet zo heftig! Ze heeft het alleen bij deze 2 buurt honden. Dan gaan haar nekharen omhoog, staart omhoog en gaat tegen de schutting aan met haar voorpoten. Maar, als dit een x gebeurt is op een dag, dan blijft ze ook overprikkeld en reageert ze bijna overal op. Maar.. dus niet zo heftig!

Ik blijf consequent, net wat jij zegt: blaffen is naar binnen. Punt is dat ze dan zo van slag is, dat ze mij ook niet meer hoort. Ik probeer haar gerust te stellen en als ze dat meer is, naar binnen.
Binnen gaat ze wel verder in haar onrust maar niet in het blaffen. Dan nodig ik haar bij mij uit op de bank en dan krijg ik haar weer rustig door even te aaien.

Maar als ze deze honden hoort als ze binnen is, blaft ze ook maar wel stukken minder heftig. Op straat blaft ze ook absoluut niet!
Ze heeft hele goede vriendin, Toos. Deze is nog een pup maar heeft ze echt heel veel aan! We wandelen wel samen, gaan samen naar het bos (baasje ook mee natuurlijk🤣) Haar baasje heeft ook altijd herplaatsers gehad en geeft me enorm veel tips. Alleen niet uit het buitenland geloof ik. Ook is Annie enormmmm gek op hem! Samen met een paar andere, stabiele honden uit de buurt gaat het echt perfect.

Ik snap ook niet, zoals jij zegt, dat er mensen zijn die hun hond los laten als ze zo op andere honden aflopen! Kan ik best kwaad om worden.

Als er mensen lopen met hun hond.. en Annie kent ze niet.. dan vraag ik vriendelijk om door te lopen en de hond bij zich te houden, omdat ze nog onzeker, angstig is op straat. Sommigen luisteren dus echt niet! Vraag ik het 5x.. negeer haar en loop maar door. Wat doen ze? Tegen hun hond zeggen: ohh wil je even snuffelen?? Ennnn laten ze de riem vieren!!😡 of blijven dom staan. Ik vraag of je door wilt lopen! Pffff…

Dat is toch ook niet te doen met 2 grote honden joh! Of mensen het niet willen snappen… zeg het maar!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Klinkt misschien heel stom, hoor, maar ga dan met een grotere boog om dat soort mensen heen. Draai desnoods om. Zorg dat je haar aandacht bij je houdt en beloon daar uitgebreid en met echt heel erg lekker voer voor. Er dus niet van uit gaan dat je andere mensen kunt laten meewerken. 1 keer vragen, luisteren ze niet, dan los je het zelf op, door zelf afstand te nemen, de andere hond af te blokken en/of de aandacht van je eigen hond bij je te houden
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Eens met Fotogravinnetje :ok:
Help je hond door zelf afstand te nemen.
Ook als dat betekent dat je om moet keren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Mijn post was misschien te lang, maar volgens mij zei ik ook dat zelf afstand nemen als je merkt dat je eigen hond wil reageren het best is zeker in het begin.

In de tuin houd ik er geen rekening mee waarom ze willen reageren of dat ze nog zenuwachtig zijn of niet. Tetteren is gewoon halen zonder woorden en binnen zetten. En dan schenk ik er even geen aandacht meer aan. Ik ga niet sussen of aandacht geven, mijn punt is dat ik wil dat ze niet zo in de tuin reageren.

Uitzonderingen ook weer daargelaten, maar dat hoeft mijn hond niet te weten.
Heb het met onze herder op een bepaald moment gehad dat hij ronduit giftig/woest werd bij de poortdeur. Terwijl hij echt ruim 2 jaar achter niet tot nauwelijks een kick gaf, hij lag zelfs buiten als wij niet thuis waren, dan lieten we de keukendeur open.

Op een bepaald moment kwam ik erachter dat mensen van verderop met hun uitvallende hond ineens via de slop voorbij gingen lopen en hun hond dus door de spleten en onder de kier van de poort ging lopen grommen en grauwen.
Kijk, dan vind ik het meer dan logisch dat onze hond (waakhondras) dat niet pikt.

Ik haalde hem dan wel weg, maar toen ik dus doorhad wát de reden was ben ik er eens rap achteraan gelopen en heb ze er op aangesproken. Kijk verbieden dat ze slop (hun achterom ook) gebruiken kan/wil ik niet. Maar ze vragen om de hond dan in ieder geval aan de andere kant van onze poort te laten passeren kan wel.(hond geen kans geven om uit te vliegen tegen onze poortdeur aan)
Wij liepen aan hun kant ook niet vlak langs hun voortuin bijvoorbeeld, of ik zorgde ook dat ik daar niet met een bal ging spelen, puur omdat hun hond over de zeik ging/gaat van onze hond(en).
blondie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 16 aug 2023 07:48 Klinkt misschien heel stom, hoor, maar ga dan met een grotere boog om dat soort mensen heen. Draai desnoods om. Zorg dat je haar aandacht bij je houdt en beloon daar uitgebreid en met echt heel erg lekker voer voor. Er dus niet van uit gaan dat je andere mensen kunt laten meewerken. 1 keer vragen, luisteren ze niet, dan los je het zelf op, door zelf afstand te nemen, de andere hond af te blokken en/of de aandacht van je eigen hond bij je te houden
Ook mee eens.

IN mijn situatie is en was het meer dat het continue dezelfde mensen zijn. En op dagelijkse basis word je dat gewoon zat.
Ik heb het dan ook echt over blokjes om vanuit ons huis, en om dan continue om te moeten gaan draaien omdat andere mensen gewoon een plaat voor de kop hebben kan, maar dan blijf ik aan de gang, en gegarandeerd dat achter ons dan ook weer zo'n gezellige hond loopt.

Hier is ook soms de gedachte van mensen dat omdat wij ze onder controle hebben, zij dus hun honden lijn kunnen geven. En dat wil ik dus niet hebben, en daarom spreek ik ze op een bepaald moment er op aan.

Laatst ging ik de mist in.. omdat de man ook lijn gaf en dit keer had ik alleen mijn dames bij me die prima met andere honden kunnen. En liet ik er 1 dus ook maar een keer gaan.
Nou die andere hond was direct in paniek en wilde alleen maar vluchten.. :80:
Ik doe het dus gewoon niet meer. Maar heb ook geen zin om continue weg te moeten lopen omdat andere mensen geen controle over hun honden hebben :19:

Op plekken waar honden loslopen waar niet mag, en het zijn er te veel loop ik overigens wel door. Ik schat wel de situaties in uiteraard, het is niet dat ik vind dat alles en iedereen moet wijken. Maar er zijn wel een beetje grenzen aan mijn acceptatie, en buiten op straat zorgt een ander maar dat de lijnen van hun uitvaller kort genoeg zijn om niet bij ons trio te geraken.
Cerise88
geregistreerd lid

Ik denk dat ik die bepaalde situatie niet goed heb uitgelegd 🙈 Annie durft nog niet naar de overkant van de straat, toen die honden er aan kwamen heb ik afstand gecreëerd voor haar door ver op een oprit te gaan staan. Een andere kant kon ik niet meer op. Vervolgens gevraagd of hij door wilde lopen. Ik creëer altijd afstand met Annie tegenover een ander hond of honden of een andere spannende situatie. Ik verwacht zeker niet dat mensen zich constant moeten aanpassen aan een situatie als het ook anders kan en ik het zelf kan oplossen. Op dat moment was het niet zo.

Ik zal het nog een x vragen of ze de hond aan de riem willen doen als ze langs de poort lopen, zodat Annie minder heftig reageert. Ik hou vol met blaffen = naar binnen. Ik weet alleen niet of het dan goed is om haar te troosten of niet. Omdat ze dan echt overstuur is en joelt
ranetje
Zeer actief

Cerise88 schreef: 16 aug 2023 14:25 Ik denk dat ik die bepaalde situatie niet goed heb uitgelegd 🙈 Annie durft nog niet naar de overkant van de straat, toen die honden er aan kwamen heb ik afstand gecreëerd voor haar door ver op een oprit te gaan staan. Een andere kant kon ik niet meer op. Vervolgens gevraagd of hij door wilde lopen. Ik creëer altijd afstand met Annie tegenover een ander hond of honden of een andere spannende situatie. Ik verwacht zeker niet dat mensen zich constant moeten aanpassen aan een situatie als het ook anders kan en ik het zelf kan oplossen. Op dat moment was het niet zo.

Ik zal het nog een x vragen of ze de hond aan de riem willen doen als ze langs de poort lopen, zodat Annie minder heftig reageert. Ik hou vol met blaffen = naar binnen. Ik weet alleen niet of het dan goed is om haar te troosten of niet. Omdat ze dan echt overstuur is en joelt
:ok:
Overstuur en joelen is buiten en je kunt op dat moment naar binnen?
Of is dat als ze honden tegen komt op straat.

In het eerste geval rustig mee naar binnen nemen en als ze rustiger is geworden zeggen dat ze zo braaf is.

In het tweede geval zou je wat kunnen hebben aan counter conditioning.
Er is een topic over op dit forum, maar dat kan ik niet vinden.
DIT is ook een goede uitleg.
Misschien kan je daar wat mee?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Cerise88
geregistreerd lid

Het extreme blaffen gebeurt buiten en alleen in de tuin. Dan is het gelijk klaar en begeleid ik haar naar binnen ( dit lukt de laatste paar dagen wel beter dan eerder, krijg ook sneller contact met haar) Als ze binnen zo overstuur blijft dan gaat ze echt joelen. Dat duurt een minuut ongeveer en dan is het ook klaar.

Ik zal eens even kijken! Dankjewel!
Cerise88
geregistreerd lid

Ik kom er op terug.. ze blaft binnen nu tegen alles en iedereen die maar langs komt lopen. Een buiten deur die dicht klapt.. etc. Hoe kan ik dit het beste oppakken? Alle tips zijn welkom!🌸
blondie
Zeer actief

Houdt ze van spelen, is ze geïnteresseerd in balletjes of kauwspeeltjes?
Bij 2 van mijn honden was/is geluid maken als ze opgewonden raken, die hebben we geleerd om dan maar een bal of knuffel in de bek te nemen.. werkte ook prima als er visite kwam/komt.

Over het op alles nu reageren binnen, weet ik je situatie niet.
Hier werd 1 buitenlandse dame wat vocaler naarmate ze dus meer gewend was, en letterlijk meer noten op de zang ging krijgen.
Het privilege om bij/uit raam te kijken of op de bankleuning te liggen om naar buiten te kijken heb ik toen weggenomen.

Het was wel iets wat ze graag deed, dus viel dat kwartje ook weer snel dat als ze gewoon observeerde en accepteerde dat er reuring op straat was, dan kon ze gewoon daar liggen of zitten.
Maar bij aanslaan, haalde ik haar weg en mocht ze een tijdje niet terug naar dat plekje op de bank.

Andere dingen hoor ik mensen wel over om zicht weg te nemen (gordijnen dicht, of zo'n stuk plakplastic op de ramen) of radio aan te zetten zodat alle bijgeluiden van buiten niet zo sterk binnen komen.

Kijk, ik was veel vanuit huis aan het werk, dus kon bij ieder grommetje of opgewonden getrippel ergens heen vrij rap reageren, zodat ze vrij snel helder kreeg dat ik dat niet wilde hebben.

Komt heel dominant en overheersend over, maar ik wilde ook niet hebben dat de andere 2 ook dat over zouden gaan nemen. Glory is namelijk wel een beetje een alerte relnicht als ik niet uit kijk :engel:
Daarbij hebben we dus ontzettend veel onrustige blaffende honden in onze buurt en aan weerskanten wonen waar ik me soms best aan kan storen, dus als onze honden daar dan ook nog eens in mee zouden gaan is het hek van de dam.

--
Wanneer kalmeren en ondersteuning geven of negeren nadat je hebt ingegrepen vind ik lastig te zeggen.
Bij Aak is negeren even beter, maar Glory kan dan juist heel onzeker worden dus die moeten we vrij rap aangeven dat het wel weer ok is. Maar ik roep haar dan eigenlijk altijd uitnodigend weer bij me.
Ik ga dus niet zelf naar haar toe, zij is echt wel erg gevoelig voor een negatieve actie of toon. Maar ze moet ook leren van bepaald gedrag wat niet ok is, balans is dus soms wel lastig. Het is helaas ook een slopertje.. dus we hebben soms best wel wat met haar te stellen (gehad).
Cerise88
geregistreerd lid

Bedankt voor je antwoord!

Ze is (nog) niet echt van het spelen. Heel af en toe op z’n tijd. Snoepjes en alles wat je kunt eten is ze gek op. Ik heb wel door dat een duidelijke: nee! Wel bij haar werkt. En natuurlijk buiten blaffen = naar binnen.
Overdag zijn de rolgordijnen naar beneden en muziek altijd aan. Dit werkt tot op zekere hoogte.

Als ik nu nee! Roep.. is ze vrijwel gelijk stil, gaat zitten en kijkt me met grote ogen aan🥹 als je wat te streng doet lijkt ze iets angstig uit te kijken. Dat is dus niet de bedoeling.

Ik denk inderdaad, zoals jij zegt.. het scheelt enorm per hond, ieder heeft een ander karakter. Ik merk bij Annie dat ik eerst duidelijk: nee! Moet zeggen.. dan wacht ik een paar seconden en dan geef ik haar weer aandacht. Merk dat ze sinds gister meer rust heeft. ( het kan ook zijn omdat 1 van de buurt honden hier niet is waar ze normaal extreem op reageert (vakantie)).
ranetje
Zeer actief

Als ik nu nee! Roep.. is ze vrijwel gelijk stil, gaat zitten en kijkt me met grote ogen aan🥹 als je wat te streng doet lijkt ze iets angstig uit te kijken. Dat is dus niet de bedoeling.
Als ze vrijwel gelijk stil is kan je dat in ieder geval goed belonen :ok:
Want het gaat niet alleen om vertellen wat ze niet mag, maar ook om belonen wat ze wel goed doet.
Afbeelding
Cerise88
geregistreerd lid

Jaa sowieso! Dan is het even een feestje voor Annie!🙈🎉
blondie
Zeer actief

Heeft ze een vaste lig plek in huis? Of heb je een bench?

Op een bepaald moment bij een van de eerste honden merkte ik dat ik rust in de tent kreeg door ze weg te halen daar waar ze opgewonden van raakte, en naar een vaste plek te wijzen.
Later was ik vergeten dat ik dat ooit zo had gedaan.. en bij visite/of als ik pakje aan moest nemen met onze herder werd hij steeds drukker en baldadiger/enthousiast. Toen herinnerde ik me weer dat ik het toen ik alleen woonde had opgelost door zelf de controle te nemen en rust in de tent te houden door de honden even op de plek te laten. Pas als het wat rustiger kon, mochten ze op mijn aangeven weer komen.

-
In etappes aangeleerd, begeleiden naar de plek waar ik ze wilde hebben. Daar brokje gegeven, weglopen met blijf.. als ze er weer uitkwamen zonder woorden weer terug naar de plek gebracht. Weer blijf gezegd en handgebaar (halt teken), als ze dan kort bleven liggen liep ik weer terug en beloonde ik weer met voer. Dit steeds verder uitgebreid.
En ook weer lange adem, bij opendoen van de voordeur en de hond(en) stonden toch weer bij de tussendeur dan vroeg ik bezoek om heel even geduld te hebben (of pakje maar bij de voordeur te zetten) maar dan herhaalde ik resoluut mijn handelingen, hond weer terug naar dezelfde plek, wederom met een blijf.
Als dat op een bepaald moment helder is voor ze, hoef je bij de minste opwinding eigenlijk alleen maar naar de plek te wijzen om even helder te hebben dat de drukte even niet gewenst is.

Dit getikt hebbende bedenk ik mij dat ik me nu met dit nieuwe drietal mijn eigen advies ook maar weer eens moet gaan opvolgen met de dames :oohja: :engel:
Cerise88
geregistreerd lid

Ze heeft geen bench.. ze vindt dat niet prettig is me verteld door het gastgezin. Ze ligt bij mij gewoon op de bank! En dat vindt ze het ideale plekje! En ik vind het prima 🤣

Hahaha, soms vergeet je soms om je eigen advies op de volgen 🤣 je bent ook maar een mens!

Dankjewel voor te tip!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”