Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorstellen en meteen een hulpvraag

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Weetink
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Labradoodle x teckel
Vizsla x onbekend
Aantal honden: 2

Voorstellen en meteen een hulpvraag

Ongelezen bericht door Weetink »

👋

In mijn zoektocht voor het zoeken van hulp voor een van onze honden kwam ik op dit forum terecht. Lijkt mij sowieso een leuk forum om aan deel te nemen maar ik heb ook direct een hulpvraag waar ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Vanaf april wonen we in het buitengebied en kan eindelijk onze wens in vervulling gaan, twee hondjes erbij. Eerste idee was adopteren maar we zijn toch bij twee puppy’s uitgekomen. We hebben Kipp (teckel kruising met labradoodle) met 12 weken in mei gekregen en half juni konden we Roos (vizsla kruising) met 8 weken ophalen. Beiden hebben we rekening ermee gehouden en zijn vanaf mei minder gaan werken zodat we veel tijd voor de pups hebben want twee pups in natuurlijk pittig!

Met Roos gaat het redelijk, de opvoeding gaat goed alleen medisch was er wat aan de hand waar het uiteindelijk nu beter mee gaat. 2 antibiotica kuren en voor Giardia nog een extra keer behandeld met ontworming. Verder een super leuke energieke hond, erg aanhankelijk maar dat was te verwachten 😁. Slaapt goed, met 2 dagen zindelijk en geen foutjes in huis. Het opvoeden gaat ook goed en makkelijk, pikt alles snel op!

Kipp aan de andere kant hebben we flink wat moeite mee vanaf het begin. Het lukt ons niet om hem te kunnen laten ontspannen, hij slaapt zeer weinig vanaf dat we hem hebben en zal nu op zo’n 7 uur op een dag zitten. Hij is constant afgeleid door dingen die wij vaak ook niet zien en horen. Verder lukt het niet om hem zindelijk te krijgen ( niet een plasje in huis maar wel 10 keer op een dag hele rivieren, hij drinkt namelijk ook heel veel, benchtraining lukt niet, hij blaft extreem veel en blijft soms in een repeterende blaf zitten. Hij is verder zeer vocaal, grommen, blaffen, piepen met het spelen met Roos of naar de katten toe waar je soms van denkt dat hij aangevallen wordt, hij heeft ook geen rem met spelen, blijft maar doorgaan. Spelletjes doen lukt niet met hem, snel afgeleid, denkspelletjes al helemaal niet. Het andere wat we vreemd bij hem vinden is dat hij vanaf het begin al extreem veel drinkt wel meer dan een liter op een dag. We zijn heel vaak met hem al bij de dierenarts geweest, heeft blaasontsteking gehad en hier antibiotica voor gekregen, we hebben bloedonderzoek gehad, echo van nieren en blaas. Maar alles ziet er goed uit. Het plassen in huis is zo ontzettend veel en hij loopt tijdens het plassen dat we hem nu een luier om doen in huis. We hebben al gedragstherapeuten gehad, maar niets lijkt te werken. Hij is ook behandeld tegen Giardia. Van een van de gedragstherapeuten is zijn volledige gedrag hieraan gelinkt en moesten we verder met ontworming voor Giardia, dit hebben we gedaan maar daar is de dierenarts weer op tegen maar heeft ook geen advies wat we anders nog kunnen doen. Castratie hadden we volgende week gepland staan dan is die iets meer dan een half jaar oud maar op advies van de gedragstherapeuten dit afgezegd. Het is verder wel een enorm leuke hond, super lief en we zijn gek op hem alleen weten we het niet meer in zitten we met de handen in het haar. Kan er medisch iets zijn, bijvoorbeeld een soort honden adhd en is hier iets aan te doen? Herkent iemand zich hierin en heeft iemand ideeën wat we nog kunnen doen? Het kost nu zoveel geduld, energie en we merken dat we dit niet lang meer kunnen volhouden zo. :(:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen een hulpvraag

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Is er ook getest op diabetes insipidus?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Fotogravinnetje schreef: 10 aug 2023 21:41 Is er ook getest op diabetes insipidus?
Dat zou inderdaad kunnen :ok:

Heeft Kipp geen blaasontstekingen en blaasgruis en/of Giardia?
Want veel drinken kan ook zeker daardoor komen, dat heb ik zelf met mijn laatste pup (teef) ook meegemaakt.
Pas na een hele lange antibiotica kuur (van bijna 6 weken) ging het beter.
Giardia kuur heb ik ook een paar keer moeten herhalen om dat echt te kunnen stoppen.
Wat ik wel zou aanraden is na die kuur (kuren) probiotica geven zodat het darmstelsel weer voldoende goede bacteriën heeft.
En uiteraard de slaapplaatsen van beide honden grondig reinigen.

Castreren zou ik op dit moment zeker niet doen, verstandig van de gedragstherapeuten om dat nu af te raden.
Daar zou ik (indien dan nog nodig) mee wachten tot de hond zo'n 1 à 1,5 jaar oud is.
En dan nog alleen als hij niet angstig en nerveus is, want anders wordt dat alleen maar erger.
Die ballen kan je er niet weer aanzetten als een castratie niet goed uitpakt :wink:
Kijk eerst maar eens wat een chemische castratie of castratie via een chip voor uitwerking heeft.

Oh ja en welkom hier :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

Fotogravinnetje schreef: 10 aug 2023 21:41 Is er ook getest op diabetes insipidus?
Wel op diabetes, specifiek diabetes insinueren zegt mij zo even niks, kan ik zeker even vragen bij de dierenarts.
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

ranetje schreef: 10 aug 2023 21:58

Want veel drinken kan ook zeker daardoor komen, dat heb ik zelf met mijn laatste pup (teef) ook meegemaakt.
Giardia kuur heb ik ook een paar keer moeten herhalen om dat echt te kunnen stoppen.
Wat ik wel zou aanraden is na die kuur (kuren) probiotica geven zodat het darmstelsel weer voldoende goede bacteriën heeft.

Castreren zou ik op dit moment zeker niet doen, verstandig van de gedragstherapeuten om dat nu af te raden.
Daar zou ik (indien dan nog nodig) mee wachten tot de hond zo'n 1 à 1,5 jaar oud is.
En dan nog alleen als hij niet angstig en nerveus is, want anders wordt dat alleen maar erger.
Die ballen kan je er niet weer aanzetten als een castratie niet goed uitpakt :wink:
Kijk eerst maar eens wat een chemische castratie of castratie via een chip voor uitwerking heeft.

Haha dank je wel!!
Blaasontsteking en gruis zijn uitgesloten, blaasontsteking is helemaal weg, na de eerste ontsteking nog twee keer laten testen.

Giardia is wat de gedragstherapeute verwacht, hij is daar al een keer met panacur voor behandeld en ronden nu net de tweede keer af (en voor roos zelfs de derde keer) maar zien geen verandering qua gedrag oid, ook ontlasting blijft er wisselend. We hebben ook een probioticum erbij voor ze.

Castratie was inderdaad even een lastige, was aangeraden door dierenarts omdat het plassen daarvandaan kon komen (dominantie) en ook omdat hij al blaasontsteking heeft gehad en wat uitslag steeds heeft bij zijn penis. We wachten het nu inderdaad maar even af. Maar wel een geklooi op het moment.
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

welkom
Afbeelding
GAIA
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Hallo welkom op dit forum, meer tips dan al gegeven zijn zou ik ook niet weten
Ik hoop dat snel de oorzaak bekend is
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Weetink schreef: 10 aug 2023 22:28
ranetje schreef: 10 aug 2023 21:58

Haha dank je wel!!
Blaasontsteking en gruis zijn uitgesloten, blaasontsteking is helemaal weg, na de eerste ontsteking nog twee keer laten testen.

Giardia is wat de gedragstherapeute verwacht, hij is daar al een keer met panacur voor behandeld en ronden nu net de tweede keer af (en voor roos zelfs de derde keer) maar zien geen verandering qua gedrag oid, ook ontlasting blijft er wisselend. We hebben ook een probioticum erbij voor ze.

Castratie was inderdaad even een lastige, was aangeraden door dierenarts omdat het plassen daarvandaan kon komen (dominantie) en ook omdat hij al blaasontsteking heeft gehad en wat uitslag steeds heeft bij zijn penis. We wachten het nu inderdaad maar even af. Maar wel een geklooi op het moment.
Als een dierenarts castratie voorstelt vanwege "dominantie" ben ik weg :tongue: :lol1:
Als hij het adviseert vanwege een vergrote prostaat lijkt het nog ergens op (gebeurt wel eens bij oudere reuen).
Maar voor gedragsleer is de dierenarts meestal niet de beste adviseur.
Hele rivieren neerleggen heeft helemaal niets te maken met "markeerplasjes" die een dierenarts kan aanzien voor dominantie. :wink:

Wat voor uitslag is dat bij de penis?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik had hier nog nooit van gehoord. Net opgezocht. Wat een nare aandoening is dat. Ik zou dat inderdaad snel door de dierenarts laten onderzoeken. Er staat ook bij dat er zoveel gedronken en geplast wordt. En dat het belangrijk is om NIET de waterbak weg te halen ivm nierschade door te weinig vocht. Nogmaals goede tip van Fotogravinnetje en snel laten testen.
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

[/quote]
Als een dierenarts castratie voorstelt vanwege "dominantie" ben ik weg :tongue: :lol1:
Als hij het adviseert vanwege een vergrote prostaat lijkt het nog ergens op (gebeurt wel eens bij oudere reuen).
Hele rivieren neerleggen heeft helemaal niets te maken met "markeerplasjes" die een dierenarts kan aanzien voor dominantie. :wink:

[/quote]

Was inderdaad dominantie maar ook omdat hij zo jong al blaasontsteking had en steeds die uitslag. De uitslag zijn wat rode bultjes vlekjes op zijn buik bij zijn penis. Komt waarschijnlijk door het vele plassen (en hij neemt vaak geen plashouding aan sowieso niet tijdens het lopen dus gaat alle kanten op).

Ik heb ook het idee dat de dierenarts niet helemaal ons geloofd met wat we zien, wordt vaak naar onze opvoeding gewezen. Denk wel goed eens een andere dierenarts te zoeken… zijn nu in 3 maanden en €3000 verder maar lijken nog geen stap gemaakt te hebben.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Had hij bij de fokker onbeperkt toegang tot water of werd dat beperkt? Je ziet dan wel eens dat honden dan alle water wat ze kunnen krijgen op gaan drinken en dat wordt dan een gewoonte. Als hij zoveel drinkt moet hij natuurlijk ook veel plassen. Het kan een gedragsprobleem zijn, hoeft niet natuurlijk.

Als hij nog steeds wisselende ontlasting heeft dan zou ik nog eens testen op giardia.

En de onrust proberen aan te pakken door regelmaat te bieden en de honden ook uit elkaar halen en 'verplichte' rusttijden, ieder in een eigen bench bijvoorbeeld. Daar regelmaat in brengen, dus iedere dag zo'n beetje hetzelfde schema.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief

Weetink schreef: 11 aug 2023 13:19
ranetje schreef: Als een dierenarts castratie voorstelt vanwege "dominantie" ben ik weg :tongue: :lol1:

Was inderdaad dominantie maar ook omdat hij zo jong al blaasontsteking had en steeds die uitslag. De uitslag zijn wat rode bultjes vlekjes op zijn buik bij zijn penis. Komt waarschijnlijk door het vele plassen (en hij neemt vaak geen plashouding aan sowieso niet tijdens het lopen dus gaat alle kanten op).

Ik heb ook het idee dat de dierenarts niet helemaal ons geloofd met wat we zien, wordt vaak naar onze opvoeding gewezen. Denk wel goed eens een andere dierenarts te zoeken… zijn nu in 3 maanden en €3000 verder maar lijken nog geen stap gemaakt te hebben.
Pups zijn over het algemeen gevoeliger voor blaasontsteking.
Dominant gedrag hebben ze zelden of nooit.

Een van mijn reuen had ook veel blaasontsteking als pup.
Hij heeft zijn ballen nooit hoeven inleveren en later ook nooit meer blaasontsteking gehad.
Het is voor mij dus geen wetmatigheid :wink:

Als die plas alle kanten op gaat zit er dan misschien wat veel haar bij de schacht ingang van de penis?
In dat geval zou ik dat haar daar zo veel mogelijk weghalen.

Bij wisselende ontlasting kan het zijn dat die giardia nog opspeelt.

Regelmaat is voor elke pup goed.
Vaste tijden voor de wandelingen (naast de noodzakelijke plasjes vanwege het pup zijn) en vaste rusttijden zijn belangrijk, als je dat voor elkaar kan krijgen.
Een bench kan daarbij handig zijn.
Je zou ook eens kunnen proberen of een paar weken Puur rust( heet nu geloof ik Puur tranquil) helpt om wat meer rust te geven.
Afbeelding
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Een liter per dag! Wow, dat zou ik toch uitgezocht willen hebben want dat is echt niet normaal denk ik. Wat voor eten geef je?
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

Kleine update. Vandaag de dierenarts gebeld en we krijgen een verwijzing voor een internist. Hopelijk komen we daarmee wat verder.
ranetje
Zeer actief

Weetink schreef: 11 aug 2023 17:32 Kleine update. Vandaag de dierenarts gebeld en we krijgen een verwijzing voor een internist. Hopelijk komen we daarmee wat verder.
:ok:
Succes!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”