Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips gevraagd voor rescuehondje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

annika&luna
nieuw lid
Mijn ras(sen): Hondje uit buitenland, ruwharig, zit vermoedelijk iets van teckel en schnauzer in, maar onbekend.
Aantal honden: 1

Tips gevraagd voor rescuehondje

Ongelezen bericht door annika&luna »

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn naam is Annika en sinds twee weken heb ik een hondje, ze heet Luna, uit het buitenland.
Omdat niet alle standaard informatie die je hoort/leest opgaat voor hondjes uit het buitenland ben ik wel benieuwd naar ervaringen en tips van anderen hierin!

Luna komt uit Roemenië en heeft het eerste jaar van haar leven daar doorgebracht. Geboren op straat, naar het dodingsstation gebracht en daar door een stichting overgekocht. In een asiel gezeten en toen naar Nederland gegaan. Daar heeft de afgelopen 5 maanden bij een gastgezin doorgebracht. Ze is 1,5 jaar, maar heeft dus al een behoorlijk leven achter de rug.
Het is een ontzettend lief, rustig en meegaand beestje, maar laat zich behoorlijk de kaas van het brood eten. Ze is nog onzeker en angstig. Bij mij raakt ze steeds meer op haar gemak, de band wordt steeds beter en vaak komt ze over als een vrolijk en ontspannen hondje. Maar ze moet natuurlijk nog erg wennen en ze kan best schrikken (wil dan ook vluchten soms) van iets onvoorspelbaars.

Heel verhaal al, bedankt al voor iedereen die zo ver is gekomen ;-)

Nu komt mijn vraag.
Luna zat hij het gastgezin veel in de bench. Ze ging hier uit haarzelf in en het was echt haar veilige plekje. Nu was het daar ook behoorlijk druk (nog 4 andere honden daar) en was ze vaak heel angstig, op haar hoede.
Sinds ze bij mij is, taalt ze helemaal niet naar de bench. Ze heeft haar eigen plekjes waar ze gaat liggen. Ze accepteert de bench wel (bijv. als er bezoek komt, doe ik haar eerst in de bench, anders raakt ze erg angstig, en zet ik het deurtje na een tijdje open). Of als we gaan slapen 's nachts, en ik merk dat ze haar rust niet kan vinden, doe ik haar ook in de bench (die neem ik mee naar de slaapkamer). Kortom: ze taalt niet naar de bench, maar als ik haar erin doe, is het prima. Echter: als in weg ga en ze is in de bench, kan ik duidelijk zien dat ze eruit heeft geprobeerd te komen, en dit is haar ook al eens gelukt.
Máár... nu gaat de zindelijkheid nog niet helemaal naar behoren. Het wisselt een beetje per dag. De ene keer doet ze alles buiten, de andere keer binnen op het plasmatje.

Oke nu dus echt mijn vraag: waar doe ik goed aan wanneer ze alleen thuis moet blijven?
In de bench, wat ze blijkbaar dus niet fijn vindt, maar als ik haar hierna uitlaat plast/poept ze wel buiten.
Of maar niet in de bench en maar even accepteren dat ze poept/plast op het matje en de zindelijkheid gewoon rustig wat meer tijd geven.

Wat denken jullie? Ik neig zelf naar het tweede, dat zegt mijn gevoel, maar ben dus wel benieuwd naar ervaringen van anderen hierin!
Heel erg bedankt voor het lezen en ook alvast bedankt voor het meedenken!
krullie
Zeer actief

Re: Tips gevraagd voor rescuehondje

Ongelezen bericht door krullie »

ik zou zeggen probeer het eens uit. laat haar los in de kamer. lukt dat niet kan je haar nog altijd in de bench doen.
annika&luna
nieuw lid
Mijn ras(sen): Hondje uit buitenland, ruwharig, zit vermoedelijk iets van teckel en schnauzer in, maar onbekend.

Heb dit idd al paar keer gedaan, ze bijt/knauwt nergens aan dus dat gaat in ieder geval goed. Maar ze plast/poept dan dus wel op het matje waardoor het tijdens de wandeling meestal niet meer gebeurt. Daar struggel ik nu beetje mee.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ja moeilijk ik denk dat allebei oke is uitlaten voor ze alleen moet zijn en gelijk bij thuiskomst , maar dat doe je waarschijnlijk al.
Maar als ze netjes op een matje doet zou ik ook voor los gaan maar dat is persoonlijk
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Beide oplossingen lijken me niet slecht :ok:
Als ze alles netjes op het matje doet zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om haar los te laten in huis.
Vooral omdat ze ook niets kapot maakt.

Weet je hoe ze is (hoe ze zich voelt) als ze los is?
Is ze dan onrustig of gaat ze gemakkelijk ergens liggen en slapen tot je terug bent?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
annika&luna
nieuw lid

twinkeltje schreef: 21 mei 2023 10:53 Ja moeilijk ik denk dat allebei oke is uitlaten voor ze alleen moet zijn en gelijk bij thuiskomst , maar dat doe je waarschijnlijk al.
Maar als ze netjes op een matje doet zou ik ook voor los gaan maar dat is persoonlijk
Bedankt voor je reactie! Ik zorg voordat ik wegga voor een goede wandeling en zodra ik thuis ben ga ik idd ook meteen naar buiten. Fijn te horen waar jij voor zou kiezen
annika&luna
nieuw lid

ranetje schreef: 21 mei 2023 10:58 Beide oplossingen lijken me niet slecht :ok:
Als ze alles netjes op het matje doet zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om haar los te laten in huis.
Vooral omdat ze ook niets kapot maakt.

Weet je hoe ze is (hoe ze zich voelt) als ze los is?
Is ze dan onrustig of gaat ze gemakkelijk ergens liggen en slapen tot je terug bent?
Dank je voor je reactie! Fijn te horen dat het niet zo'n issue is als ze thuis los is.
Mijn gevoel zegt dat ze eerst een tijdje piept (soms hoor ik haar piepen als ik de trap afloop als ik wegga) maar ze daarna wel rust vindt. Ze ligt vaak op haar vaste plekje op de bank. Zou eigenlijk wel een cameraatje willen kopen om er een beter beeld van te krijgen.
In de bench is ze sowieso onrustig, ik zie altijd dat ze heeft geprobeerd eruit te komen (en dat is soms ook gelukt...). Daarnaast gaat ze eigenlijk nóóit uit haarzelf in de bench, ze lijkt haar vaste plekjes wel te hebben bij mij thuis waar ze gaat liggen. Bij het gastgezin zocht ze wel zelf de bench op, maar was de situatie ook heel anders (erg druk, gebeurde veel steeds).
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb ooit een herplaatser gehad die bench gewend was, maar ja wij hadden al een hondje die los liep ik had nog nooit een bench gehad.
Maar ik dacht ach hij is het gewend dus laat ik hem maar neer zetten misschien voelt het vertrouwd.
Nou mooi niet hij is er nooit meer in gegaan, alleen de katten.
Hij wilde alles wat mijn andere hondje ook deed.
Ik begrijp dat een bench soms handig kan zijn maar het was mijn ding niet.
Ik denk dat je gewoon naar je gevoel moet luisteren het kan beide
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Mijn zus heeft ook jaren geleden een herplaatshondje gehad. We zijn haar gaan halen bij het gezin. Hondje was van haar moeder geweest. 7 jaar oud en volgens de mevrouw erg aan haar bench gehecht. Dus bench meegenomen. ‘s Avonds probeerde mijn zus haar zachtjes de bench in te praten. Ook nog een beetje geduwd van toe maar. Hondje bleef met de voorpootjes staan en liet haar achterkant omhoog gaan toen mijn zus daar zachtjes tegen duwde. Daar moest mijn zus zo om lachen. Dus bench verdween en hondje heeft nog jaren heerlijk op de bank gelegen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”