Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn naam is Annika en sinds twee weken heb ik een hondje, ze heet Luna, uit het buitenland.
Omdat niet alle standaard informatie die je hoort/leest opgaat voor hondjes uit het buitenland ben ik wel benieuwd naar ervaringen en tips van anderen hierin!
Luna komt uit Roemenië en heeft het eerste jaar van haar leven daar doorgebracht. Geboren op straat, naar het dodingsstation gebracht en daar door een stichting overgekocht. In een asiel gezeten en toen naar Nederland gegaan. Daar heeft de afgelopen 5 maanden bij een gastgezin doorgebracht. Ze is 1,5 jaar, maar heeft dus al een behoorlijk leven achter de rug.
Het is een ontzettend lief, rustig en meegaand beestje, maar laat zich behoorlijk de kaas van het brood eten. Ze is nog onzeker en angstig. Bij mij raakt ze steeds meer op haar gemak, de band wordt steeds beter en vaak komt ze over als een vrolijk en ontspannen hondje. Maar ze moet natuurlijk nog erg wennen en ze kan best schrikken (wil dan ook vluchten soms) van iets onvoorspelbaars.
Heel verhaal al, bedankt al voor iedereen die zo ver is gekomen

Nu komt mijn vraag.
Luna zat hij het gastgezin veel in de bench. Ze ging hier uit haarzelf in en het was echt haar veilige plekje. Nu was het daar ook behoorlijk druk (nog 4 andere honden daar) en was ze vaak heel angstig, op haar hoede.
Sinds ze bij mij is, taalt ze helemaal niet naar de bench. Ze heeft haar eigen plekjes waar ze gaat liggen. Ze accepteert de bench wel (bijv. als er bezoek komt, doe ik haar eerst in de bench, anders raakt ze erg angstig, en zet ik het deurtje na een tijdje open). Of als we gaan slapen 's nachts, en ik merk dat ze haar rust niet kan vinden, doe ik haar ook in de bench (die neem ik mee naar de slaapkamer). Kortom: ze taalt niet naar de bench, maar als ik haar erin doe, is het prima. Echter: als in weg ga en ze is in de bench, kan ik duidelijk zien dat ze eruit heeft geprobeerd te komen, en dit is haar ook al eens gelukt.
Máár... nu gaat de zindelijkheid nog niet helemaal naar behoren. Het wisselt een beetje per dag. De ene keer doet ze alles buiten, de andere keer binnen op het plasmatje.
Oke nu dus echt mijn vraag: waar doe ik goed aan wanneer ze alleen thuis moet blijven?
In de bench, wat ze blijkbaar dus niet fijn vindt, maar als ik haar hierna uitlaat plast/poept ze wel buiten.
Of maar niet in de bench en maar even accepteren dat ze poept/plast op het matje en de zindelijkheid gewoon rustig wat meer tijd geven.
Wat denken jullie? Ik neig zelf naar het tweede, dat zegt mijn gevoel, maar ben dus wel benieuwd naar ervaringen van anderen hierin!
Heel erg bedankt voor het lezen en ook alvast bedankt voor het meedenken!