Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel/niet vaccineren? Hoe vaak, hoe veel?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Freya1979
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Keeshond/Markiesje
Mechelse/Duitse herder
Aantal honden: 2

Wel/niet vaccineren? Hoe vaak, hoe veel?

Ongelezen bericht door Freya1979 »

Hi,

Ik ben benieuwd hoe mensen hierin staan. De zoekfunctie vind ik vrij lastig omdat op alle woorden afzonderlijk gezocht wordt en je steeds een tijd moet wachten voordat je verder mag klikken.

Voor en tegenstanders....
Heb jij je hond(en) wel of niet of gedeeltelijk gevaccineerd en wat je jouw redenatie erachter?
Ik weet dat dit, zeker na Covid, voor velen een gevoelig onderwerp is dus laten we het leuk houden ;)

Ik heb zelf filmpjes gezien van een dierenarts in Amerika die voor het Hooggerechtshof daar duidelijk wilde maken middels verschillende onderzoeken dat als een hond eenmaal gevaccineerd is, hij levenslang beschermd is en elk jaar vaccineren niet alleen zinloos maar ook gevaarlijk is en elk jaar prikken enkel de zakken vult van de dierenartsen.

Nu vind ik de mening van (dieren)artsen soms zowieso lastig, want velen zijn bv tegenstanders van BARF, waar ik dit (mits goed uitgevoerd) zelf veel gezonder vindt voor een hond. Wij eten ook niet elke dag pizza met multivitamines (even heel kort gesteld)
Ik merk dat huisartsen bv vaak erg weinig afweten van parasieten bij mensen en dat is dan een professional. Ik lees op internet veel verschillende wijzen van behandelen van parasieten bij honden door dierenartsen, je ziet door de bomen het bos vaak niet meer als leek en het ene onderzoek spreekt het andere tegen enz.

Hoe staan jullie erin en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Gr. Freya
If you can't be nice, at least be quiet.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Re: Wel/niet vaccineren? Hoe vaak, hoe veel?

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb wel altijd de puppy vaccinaties gehaald tot hun 2de jaar ongeveer daarna vond ik het welletjes
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Mijn eerste eigen hond heb ik na de puppy cocktail niet meer gevacineerd. De gedachte daarachter was de hoge vaccinatiegraad toendertijd. Dat was inmiddels ruim 20 jaar geleden en in drukbevolkt nederland.
Mijn huidige honden wonen in dunbevolkt frankrijk en krijgen alle vacciaties volgens het schema van de dierenarts, die buitengewoon bescheiden is met vaccineren.
Gezien de trend in nederland om steeds minder te vaccineren zou ik er nu in nederland juist wel voor kiezen om te vaccineren, ik zou er niet meer op vertrouwen dat de vaccinatiegraad hoog genoeg is om ook mijn honden te beschermen.

Helemaal waterdicht zijn mijn argumenten niet en of mijn keuzes de juiste zijn (geweest) weet ik ook niet.
Hazelrah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Sheltie' dwergkees
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hazelrah »

Wayra heb ik wel laten vaccineren zoals beloofd aan de vorige eigenaar.
Maar Twinkeltje, is vaccinatie niet verplicht in Nederland?
Weet ik niet hoor...
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Hazelrah schreef: 19 feb 2023 10:23 Wayra heb ik wel laten vaccineren zoals beloofd aan de vorige eigenaar.
Maar Twinkeltje, is vaccinatie niet verplicht in Nederland?
Weet ik niet hoor...
Nee vaccinaties zijn niet verplicht. De enige vaccinatie die verplicht is de rabiës als je naar het buitenland gaat en wellicht nog wat aanvullende eisen, dat verschilt per land.

Ik laat mijn honden titeren zodat ik weet of ze nog beschermd zijn, weil krijgen ze niet, de rabiës wel omdat we in het grensgebied met Duitsland wonen en we regelmatig de grens over gaan.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik laat mijn honden titeren.
De puppyentingen laat ik wel geven, al is dat ook niet bij elke hond nodig, dat hangt weer af van het moment waarop de weerstand van de moederhond via melkgift afneemt.
Maar ik heb toen niet laten titeren.

Officieel is de grote cocktail maar eens in de drie jaar nodig net als de rabiës enting.
De L4 (Leptospirose = ziekte van Weil) zou jaarlijks moeten worden gegeven.

Mijn jongste hond (nu ruim 5 jaar) heeft na de puppyentingen nog geen enting nodig gehad voor wat de cocktail betreft.
Dat heeft de titer uitgewezen.
Die is tot nu toe voor elke 3 jaar afgetekend als voldoende beschermd.
De L4 geef ik niet omdat mijn hond bij die laatste puppyenting van de L4 verlamd raakte.
Dus dat durf ik niet meer.
De rabiës enting wordt in het buitenland niet geaccepteerd op titer, dus die krijgt ze eens in de 3 jaar.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Rabiës is verplicht in Spanje en afhankelijk van waar je woont, moet dat eens per jaar of eens in de 3 jaar. Taaf is gekomen met een 3-jaar geldige enting maar wordt in mijn deelstaat niet meer geaccepteerd dus van de week laten geven. Zonder geldige enting kun je tegen een flinke boete aanlopen.
Taaf krijgt elk jaar de leishmaniosis en hartworm enting omdat ik in een endemisch gebied woon en het allebei erg vervelende aandoeningen zijn.
De andere entingen zijn officieel ook verplicht maar doe ik eens in de twee jaar. Er lopen nogal wat ongevaccineerde honden rond en ben altijd toch wat huiverig dat ze onverhoopt iets als parvo of zo oploopt.
Groetjes, Terry
ranetje
Zeer actief

Terry schreef: 19 feb 2023 13:56 Rabiës is verplicht in Spanje en afhankelijk van waar je woont, moet dat eens per jaar of eens in de 3 jaar. Taaf is gekomen met een 3-jaar geldige enting maar wordt in mijn deelstaat niet meer geaccepteerd dus van de week laten geven. Zonder geldige enting kun je tegen een flinke boete aanlopen.
Taaf krijgt elk jaar de leishmaniosis en hartworm enting omdat ik in een endemisch gebied woon en het allebei erg vervelende aandoeningen zijn.
De andere entingen zijn officieel ook verplicht maar doe ik eens in de twee jaar. Er lopen nogal wat ongevaccineerde honden rond en ben altijd toch wat huiverig dat ze onverhoopt iets als parvo of zo oploopt.
In Spanje kan dat zeker weer anders zijn dan hier in Nederland :ok:

Kan je eigenlijk laten titeren in Spanje?
Daar dacht ik aan toen je het over parvo had.
De eerste keer dat ik Ita liet titeren bleek ze voor parvo op 0 te staan ondanks dat ze in haar 7 voorafgaande levensjaren wel geënt was volgens officieel schema.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft als pup nog de L4 en de kennelhoest-enting gehad (samen met de andere entingen), maar daarna niet meer. Gait heeft die nog nooit gehad. Rabies geef ik enkel als de kans aannemelijk is dat we de grens over gaan. De DHP laat ik titeren. Bij Elco mee begonnen toen hij toe was aan de eerste herhaling met ongeveer een jaar. Hij bleek torenhoge titers te hebben en die uitslag komt tot nog toe (eens in de drie jaar ongeveer, hij is nu bijna 9) steeds terug. Hij zou nu eigenlijk weer getiterd moeten worden, maar vanwege z'n hoge titers en het feit dat we geen shows bezoeken op het moment, stel ik het nog even een jaartje uit, zodat hij en Gait weer tegelijk getiterd kunnen worden. Gait is in het nest al getiterd en dus pas ingeënt toen hij geen antistoffen meer had. De titer voor de hepatitis is aan de lage kant, maar wel stabiel (getiterd met 1 jaar, 2 jaar en 4 jaar, hij is nu 6 jaar). Hij wordt sowieso volgend jaar weer getiterd, want ik vind het toch wel een beetje spannend, die lage titer. Wel komt hepatitis het minst voor van de drie ziektes in die enting.

Ik ken iemand die haar hond met 9 maanden verloren is aan parvo, terwijl die braaf alle pup-entingen gehad had. Dus pup-entingen zijn geen garantie dat de hond ook daadwerkelijk beschermd is, omdat de enting niet aanslaat als er nog te veel maternale antistoffen zijn en je niet weet wanneer die laag genoeg zijn. Door middel van titeren kun je dat wél vaststellen, zowel wanneer de kans groot is dat de enting aan slaat als controle dat de enting is aangeslagen. In principe zouden Elco en Gait voor de rest van hun leven beschermd moeten zijn, maar de enige manier om dat zeker te weten is dus om zo eens in de 2 á 3 jaar te titeren en te zien of ze nog voldoende antistoffen hebben.
Terry
Zeer actief

ranetje schreef: 19 feb 2023 15:06
Terry schreef: 19 feb 2023 13:56 Rabiës is verplicht in Spanje en afhankelijk van waar je woont, moet dat eens per jaar of eens in de 3 jaar. Taaf is gekomen met een 3-jaar geldige enting maar wordt in mijn deelstaat niet meer geaccepteerd dus van de week laten geven. Zonder geldige enting kun je tegen een flinke boete aanlopen.

De eerste keer dat ik Ita liet titeren bleek ze voor parvo op 0 te staan ondanks dat ze in haar 7 voorafgaande levensjaren wel geënt was volgens officieel schema.
Het kan wel maar het is schreeuwend duur. Wilde Loesje laten titeren en prijsopgaaf gevraagd, bijna 500 euro. Heb dat toen maar niet gedaan.
Een cocktail incl. rabiës en ontworming is 30 euro, leishmaniosis en hartworm 75 euro elk, die gaan op gewicht van de hond.
Groetjes, Terry
ranetje
Zeer actief

Terry schreef: 19 feb 2023 18:53

Het kan wel maar het is schreeuwend duur. Wilde Loesje laten titeren en prijsopgaaf gevraagd, bijna 500 euro. Heb dat toen maar niet gedaan.
Een cocktail incl. rabiës en ontworming is 30 euro, leishmaniosis en hartworm 75 euro elk, die gaan op gewicht van de hond.
Allemachtig :80: :schrik:
Dan titeren ze vast niet met vaccicheck :tongue:
Sturen ze het bloed soms op naar een laboratorium of zo?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De RapidStatus Titer Test is minder foutgevoelig (in uitvoering en interpretatie) dan VacciCheck. Geen idee of die al buiten Nederland en België te verkrijgen is. Daarvan zou ik het wel aandurven om een onervaren dierenarts de test te laten uitvoeren. (Hoewel die test waarschijnlijk steeds zou aangeven dat Gait niet beschermd is tegen de hepatitis, omdat hij een low-responder is. Dat is waarschijnlijk genetisch, want hij heeft een paar halfzusjes die ook low- of zelfs non-responder zijn op de hepatitis-enting, zelfs bij gebruik van verschillende merken vaccin)
Terry
Zeer actief

ranetje schreef: 19 feb 2023 18:59

Ja, gaat naar een laboratorium. Afgezien van de prijs had ik er nu ook niet echt vertrouwen meer in. Mocht een enting niet aanslaan omdat Taaf nog voldoende beschermd is, ben ik voor 30 euro klaar.
Groetjes, Terry
ranetje
Zeer actief

Terry schreef: 19 feb 2023 19:41
ranetje schreef: 19 feb 2023 18:59

Ja, gaat naar een laboratorium. Afgezien van de prijs had ik er nu ook niet echt vertrouwen meer in. Mocht een enting niet aanslaan omdat Taaf nog voldoende beschermd is, ben ik voor 30 euro klaar.
Als hij tenminste reageert op die enting.
Hij kan ook nonresponder zijn voor een bepaald merk.
En dat weet je nu niet.
Maar eerlijk gezegd zou mijn dierenarts ook de boom in kunnen met die 500 euro :engel:
Op hoop van zegen dan maar :wink:
Afbeelding
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Ik had gehoord van titeren. Mijn DA doet het zelf niet dus moet dan op zoek naar een andere. Maar 500 euro? Wauwie! Of beter gezegd: auwie...

Wat kost zoiets gemiddeld? Laat liever dat doen dan ze steeds volspuiten met zooi en dan maar hopen dat het goed gaat. Maar niks doen is weer het andere uiterste.
ranetje
Zeer actief

Freya1979 schreef: 19 feb 2023 20:47 Ik had gehoord van titeren. Mijn DA doet het zelf niet dus moet dan op zoek naar een andere. Maar 500 euro? Wauwie! Of beter gezegd: auwie...

Wat kost zoiets gemiddeld? Laat liever dat doen dan ze steeds volspuiten met zooi en dan maar hopen dat het goed gaat. Maar niks doen is weer het andere uiterste.
In Nederland varieert het tussen 30 en 85 euro per hond.
Hier staat wat uitgelegd.
Plus een lijst van dierenartsen die titeren
Afbeelding
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Oh te gek Ranetje, dankjewel!!
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik titer mijn honden, beide zijn afgelopen september getiterd en afgetekend voor 3 jaar. Dus geen vaccinatie nodig. De jongste heb ik op 1 jarige leeftijd wel de weil enting laten geven omdat hij graag in het water gaat, maar voor komend jaar ga ik nog even bedenken of ik het nog wil laten geven. Oudste krijgt al een aantal jaren geen weil enting meer.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

hier gewoon de voorgeschreven inentingen, durf het risico niet te nemen.
ook weil want het is een zeehond.
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Hier wordt getiterd. Teun vanuit het nest overigens al, en beiden waren na 2 entingen als pup zijnde ook na een jaar nog ruim voldoende beschermd zodat ze voor 3 jaar afgetekend werden. Wat Sis haar uitslag na die 3 jaar zou zijn zal ik nooit weten, want ze haalde de 4 helaas niet (epilepsie). Maar dat gaat dus over DHP, dat valt te meten.
Rabiës is verplicht als je naar het buitenland gaat. En buiten dat.... ik wil het risico gewoon zelf beslist niet nemen. Zeker niet naar gebieden waar wild zit en waar rabiës nog voor komt.

Had ik vorige week een gesprek met mijn buuf. Zij hebben voor het eerst een hond en ze was heel blij met mijn informatie over titeren. Dat is ze dus ook gaan doen (ze wil geen "rotzooi" in haar hond, ze is zelf ook niet ingeënt voor Covid). Nu vroeg ze of onze honden tegen rabiës geënt werden, en hoe vaak of we daarop gecontroleerd waren. Nou, nog helemaal nooit in 26 jaar hondenbezit, alleen van rabiës ga je wel heel erg dood hoor. En dat wil ik liever niet.
"Maar, maar, rotzooi. Ik lees op internet de bijwerkingen, epilepsie bijvoorbeeld".
Pfff, ze gaf me echt het gevoel dat de epilepsie van Sis mijn fout was. Terwijl Sis helemaal nooit voor rabiës is geënt.

Ik vind dat mensen "kritisch" kijken naar vaccinaties met verstand moeten kijken. Niet met Google-adviesjes.

Oh, en voor Weil heb ik de laatste 4 honden nooit laten enten. Ondanks dat ze ieder plasje in gaan (Golden Retrievers). Ze drinken niet van het water en zwemmen gewoon keurig zonder water binnen te krijgen. Dus dat risico neem ik. En kennelhoest peins ik niet eens over om te geven. Wij gaan ook niet dood aan een verkoudheidje.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het even opgezocht wat ze precies krijgen, en is handig voor mezelf omdat hier neer te zetten

Ik heb er zelf een zooitje van gemaakt vorig jaar door niet op tijd de Rabies te herzetten. :roll:
Rabies, ze kregen die van eens per 3 jaar, en moesten vorig jaar juli opnieuw. Helaas was ik een maandje te laat en dan moet er een 1-jarige in. Die zit in een cocktail met distemper, parvo en die andere (hepatitus/leverziekte) en daar zit ook weil bijin. Affijn, dat was vorig jaar.

Dit jaar krijgen ze dus weer een rabies voor 3 jaar, en een weil (l4). Die weil krijgen ze jaarlijks, want mijn honden delen hun habitat met besmette dieren en ze hebben er ook regelmatig aanvaringen mee.
De distemper/parvo/endieandere zouden nog goed moeten zijn, en dat bespreek ik per jaar met de da.

Ik vind vaccinaties geen ‘zooi’ en ik ben blij dat mijn honden ze goed verdragen zodat we allemaal zorgelozer kunnen rondstruinen.
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Hazenrein schreef: 20 feb 2023 20:02Rabies, ze kregen die van eens per 3 jaar, en moesten vorig jaar juli opnieuw. Helaas was ik een maandje te laat en dan moet er een 1-jarige in. Die zit in een cocktail met distemper, parvo en die andere (hepatitus/leverziekte) en daar zit ook weil bijin. Affijn, dat was vorig jaar.
Ja, dat vind ik dus een raar verhaal. Een maandje te laat en dan "moet je de 1-jarige"??? En dan ook gelijk de hele cocktail PLUS weil?
No thanks. Dan rijd ik wel naar Nederland voor een enting.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik vind het wel heel apart dat die 1 jarige enting dan alleen gegeven kan worden met de hele cocktail?
Dat het dan een eenjarige moet zijn zal wel van regeltjes afhangen, daar heeft die dokter zelf weinig invloed op.
Raar is het natuurlijk wel voor een overschrijding van 1 maand.

Denk dat titeren niet zo gebruikelijk is nog in Frankrijk, @Hazenrein?
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: 20 feb 2023 21:17 Ik vind het wel heel apart dat die 1 jarige enting dan alleen gegeven kan worden met de hele cocktail?
Dat het dan een eenjarige moet zijn zal wel van regeltjes afhangen, daar heeft die dokter zelf weinig invloed op.
Raar is het natuurlijk wel voor een overschrijding van 1 maand.

Denk dat titeren niet zo gebruikelijk is nog in Frankrijk, @Hazenrein?
Misschien kon die eenjarige ook zonder cocktail, dat weet ik niet meer. Maar ze moesten die anderen (parvo etc) ook dus toen hebben we voor alles in 1 prik gekozen.

Ik heb jaren geleden wel eens gevraagd naar titeren, maar mijn dierenarts toen deed het niet. En ik had geen zin om het verder uit te zoeken. :tongue: Ik zal het de eerstvolgende keer dat ik bij de da kom weer eens vragen. Maar ik denk dat hetinderdaad nog niet gebruikelijk is anders was mijn huidige da er zelf wel over begonnen.
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef: 20 feb 2023 20:51
Hazenrein schreef: 20 feb 2023 20:02Rabies, ze kregen die van eens per 3 jaar, en moesten vorig jaar juli opnieuw. Helaas was ik een maandje te laat en dan moet er een 1-jarige in. Die zit in een cocktail met distemper, parvo en die andere (hepatitus/leverziekte) en daar zit ook weil bijin. Affijn, dat was vorig jaar.
Ja, dat vind ik dus een raar verhaal. Een maandje te laat en dan "moet je de 1-jarige"??? En dan ook gelijk de hele cocktail PLUS weil?
No thanks. Dan rijd ik wel naar Nederland voor een enting.
:LOL: dat zal best dat jij het een raar verhaal vindt. Ik vond dat niet. Dat te laat zijn heeft inderdaad regeltechnische gevolgen. Plus ik vind het ook allemaal niet zo boeiend. Ik praat met de da over wat er moet gebeuren, ik stel vragen, hij legt uit en dan doen we wat ik wil. En dat is meestal zijn advies volgen want ik heb geen zin om me tot achter m’n oren in die materie te verdiepen en ik heb deze dierenarts uitgezocht omdat ik een goed gevoel bij hem had. En tot op heden is dat vertrouwen nog prima intact. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”