Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup 12 weken slaapt heel licht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ClaudiaFR
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mix Vizsla border collie
Aantal honden: 1

Pup 12 weken slaapt heel licht

Ongelezen bericht door ClaudiaFR »

Hallo! Ik heb me net voorgesteld en val gelijk binnen met wat vragen. Omdat het mijn eerste hondje is ben ik nog onzeker over hoe ik dingen moet aanpakken.

Wat mij opvalt nu op dag 3 is dat de pup heel licht slaapt. Dat zei de eigenaar ook al. Ze is zo wakker als ik even de kamer uitloop. Ik doe het wel, praat niet tegen haar, lijd haar weer naar dr plek , en ga weg. Maar ze blijft achter me aankomen.
Ik heb een bench besteld maar die is er grrrrrr nog niet. Kan ik morgen halen.

Ik doe niet teveel met haar ( wandeling van 30 min buiten plus twee keer kort in de tuin plus plasmomentjes zonder spel) en ze gaat dan best lekker liggen en slapen. Maar zelfs geluiden van buiten pikt ze snel op.
Nu denk ik; straks in de bench is dat zeker zo opgelost maar in de auto kwam ik erachter dat ze een dichte deur niet ‘dun’ vind en raakt snel in paniek.
De auto bench slaapt ze nu in, deur open, en ik op matras er voor. Soms komt ze even bij me liggen maar ze gaat vaak zelf de bench weer in ( kleine auto bench dus, de grote komt morgen)

Maar om me goed voor te bereiden: na de wandeling lekker bot in de bench leggen en dan deur dicht en fingers crossed?
Kan ik dan gewoon weg gaan?
Wat als ze gaat blaffen? Hoe lang laat ik dat toe? ( moet eerlijk zeggen dat ik blaffen echt heel vervelend vind om vol te houden)
Ik lig nu op matras want ik wil niet dat ze door het huis banjert als we slapen. Heb ook het idee dat ze echt mensencontact wil en opzoekt. Vind ik prima maar niet de hele tijd en ik wil haar niet in bed.

Dus: waar kan ik me op voorbereiden?

Oja en vanmorgen in het donker begon ze tegen mensen te blaffen. Ik denk angst/onzekerheid. Ik maakte er niet veel van en liep door. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Afleiden met iets? Snoepje/speeltje?

Alvast dank! Ik zal vast vaker komen :-))
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Pup 12 weken slaapt heel licht

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik denk dat de hond wel beter gaat slapen als ze er langer is 3 dagen is nog maar heel kort

Slaap je in de garage dan als je voor je auto ligt?

Kan je niet een stukje in huis veilig maken voor haar nachts en alleen zijn kan je het beste langzaam opbouwen

Bij blaffen zou ik haar even afleiden met iets wat ze leuk vindt en is het niet blaffen uit enthousiasme dat ze aandacht vraagt van de mensen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat twinkeltje zegt :ok:

Vrijwel elke pup die net in huis is loopt achter je aan.
Ze zijn in vreemde omgeving en zonder hun nestgenootjes en moeder.
Logisch dat ze licht slapen, want je moet als pup waakzaam blijven dat je niet (nog meer) alleen achter blijft.
Je bent op dit moment de "levensverzekering".
Dat kost tijd om vertrouwen te krijgen dat het allemaal goed zal gaan.

Die bench is prima, maar een afgescheiden deel van de kamer waar ze geen kwaad kan en de bench in die ruimte met een mandje er in is nog beter.
Houd er rekening mee dat een Vizsla een voorstaande jachthond is met heel veel energie.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Dank!
Ja het lijkt eigenlijk nu al wel een heeeeeel klein beetje beter te gaan met geluiden tijdens haar slaap. En het lijkt ook wel of ze al iets meer slaapt. Ik snap het , ik verwacht inderdaad een beetje teveel misschien.

Ohnee ik slaap gewoon in de huiskamer hoor! Niet in de garage 🫣😄

Ik ben misschien een beetje te gefocust op dat ik het nu goed doe en niet moeilijkheden creeer. Ik wilde puppycursus doen maar dat werd overal afgeraden en alleen heb ik nog niet zoveel zelfvertrouwen:-)
ranetje
Zeer actief

ClaudiaFR schreef: 23 jan 2023 20:32 Dank!
Ja het lijkt eigenlijk nu al wel een heeeeeel klein beetje beter te gaan met geluiden tijdens haar slaap. En het lijkt ook wel of ze al iets meer slaapt. Ik snap het , ik verwacht inderdaad een beetje teveel misschien.

Ohnee ik slaap gewoon in de huiskamer hoor! Niet in de garage 🫣😄

Ik ben misschien een beetje te gefocust op dat ik het nu goed doe en niet moeilijkheden creeer. Ik wilde puppycursus doen maar dat werd overal afgeraden en alleen heb ik nog niet zoveel zelfvertrouwen:-)
Door wie werd dat afgeraden en waarom? :80:
Er zijn hele leuke puppy cursussen.
Juist als je nog geen idee hebt lijkt me dat heel handig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
twinkeltje
moderator

Ik heb het nooit gedaan een puppy cursus, maar ik denk dat het geen kwaad kan zeker niet als het je eerste hond is
Je bouwt zelfzekerheid op hebt contact met andere puppy baasjes en je leert er ook nog wat
Gewoon lekker doen
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou kijken of er geen puppy funclass in je omgeving gegeven wordt. De eerste tijd gaat toch echt vooral om het opbouwen van een band met je puppy, en je krijgt er ook tips en kunt er terecht met je vragen rondom je pup.
Bedenk vooral dat je pup nog echt een baby is. En dan ook nog weggehaald uit het vertrouwde nest. Die moet eerst wennen aan de nieuwe omgeving en zich vertrouwd gaan voelen. Als zij zich vertrouwd voelt in de omgeving, zal het even alleen blijven ook makkelijker gaan. Maar als je je in de nieuwe omgeving meteen weer in de steek gelaten voelt, zal het een stuk lastiger zijn om te leren alleen te blijven. Dus werk vooral aan je band met je pup en het vertrouwd raken met de omgeving. Dan kun je daarna stukje bij beetje meer zelfstandigheid vragen en dus vragen om even in de kamer te blijven terwijl jij iets uit de keuken gaat pakken. Vervolgens vragen om gewoon te blijven liggen terwijl jij de kamer uit gaat. Maar geef je pup vooral tijd om jou te leren vertrouwen en zich veilig te gaan voelen in de nieuwe omgeving. Tot ze een maand of 4 zijn, is dat waar voor mij de focus ligt. Rond die tijd ga je merken dat ze jou niet meer als plechtanker nodig hebben in de vertrouwde omgeving en wordt het alleen laten een stuk gemakkelijker, mits je dus al wel in kleine stapjes gewerkt hebt aan zelfstandiger worden.
Elco heeft bij de fokker al geleerd dat je alleen in een bench gezet kunt worden, maar niet dat het normaal is dat de mens af en toe weg is en de honden thuis blijven (ze zorgde voor oppas als ze even weg moest). Helaas heeft dat naar mijn idee juist averechts gewerkt. Gait werd bij de fokker samen met z'n nestgenootjes regelmatig een paar uur alleen gelaten en met ongeveer 6 weken werden de pups 1 voor 1 meegenomen voor de laatste ronde met de volwassen honden samen, maar dus zonder de nestgenootjes. Gait had daardoor al in kleine stapjes geleerd dat het normaal is dat de mens af en toe afwezig is en ook om zonder z'n nestgenootjes dingen te ondernemen. En dat verschil was echt wel goed te merken. Daarbij heb ik Gait lekker op bed genomen voor de eerste maanden, terwijl ik Elco in een bench naast het bed had. Ik weet wel dat elke volgende pup bij mij de eerste tijd in bed komt. Juist omdat dat het alleen laten op termijn een heel stuk gemakkelijker maakt. En dan in het tempo van de pup de afstand vergroten, zodat die vanuit de basis van vertrouwen en gevoel van veiligheid de zelfstandigheid leert die nodig is om als volwassen hond in ons gezin mee te draaien. Elco en Gait slapen nu al heel wat jaren beneden, dus pup op bed betekent echt niet dat de hond niet zelfstandig leert worden. Ze kozen er op een gegeven moment zelf voor om liever beneden te blijven dan mee naar boven te gaan! (De eerste keren dat ze niet meteen mee naar boven wilden, gaven ze na een kwartiertje wel aan toch liever boven te komen, dus dan haalde ik ze op. Maar op een gegeven moment vonden ze het eigenlijk wel prima en sindsdien hebben ze niet meer boven geslapen)
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Oh wat fijn al die reacties!
Dat maakt ook weer een hoop duidelijk.
Ik durf gewoon niet zo erg op mijn gevoel af te gaan, wel soms hoor maar ik weet dat ik best streng ben, en op zich wel geduldig maar tot een bepaald punt. Ik heb nu qua werk even niets aangenomen dus de aankomende weken ben ik er sowieso vol voor de pup.
Trouwenssss.... ze ligt nu al bijna een uur te slapen in de bench met de deur dicht! :-)
Ik heb het op de manier van hondenschool-online gedaan dus eerst erbij. Deurtje open, deurtje dicht, met rug naar haar toe zitten. We hadden eerst even gewandeld en daarna moest zij even slapen en ik even douchen. En heeeeeeeel langzaam ben ik steeds een meter opgeschoven en uiteindelijk heerlijk gedoucht. Ik voel me alweer een stuk beter haha.

En wat een goed verhaal, pup mee in bed is dus geen garantie dat ze 20 jaar bij je in bed willen! Nou moet ik zeggen dat ik het toch liever niet heb. Ze mag wel lekker tussen mn benen op de voetenbank als ik op de bank zit en dat vind ze heerlijk. Maar voor mijzelf is het echt nodig dat ik ook even 'los' ben van de pup. Mijn vriend had twijfels over een hondje dus ik moet het ook allemaal zelf doen. Hij geeft de pup een aai over zn bol en verder niet veel.
Ik had gisteravond echt geen energie meer voor de een laatste wandelingetje en... in de gang gepoept. Eigen schuld, maar ik was in slaap gevallen op de bank. Dus een klein stapje verder, pup in de bench met deur open en ik op de bank. Ze kwam af en toe even een kusje geven, heeeeel klein beetje piepen, maar toch weer zelf terug in de bench. Om 3:30 even snel plasje in de tuin en daarna wilde ze echt graag tussen mn benen op de voetenbank en dat was prima.
Ik weet van mezelf dat ik misschien vaak te snel wil, met alles. Dus volgens mij mag ik niet klagen!
Ze slaapt nu al even dus ik ga zo voorzichtig kijken en dan gelijk deurtje open en buiten spelen :-)
twinkeltje
moderator

Volgens mij gaat het al heel goed
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Klinkt alsof je het gewoon hartstikke goed doet! En pup ook :mrgreen:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Volgens mij doe je het heel goed hoor.
Bij ons mogen ze ook niet op bed. Ik heb me daar nooit schuldig over gevoeld.

Wat puppy cursus betreft dat kan heel leuk zijn dus dat kun je best doen hoor en wie weet wil je in de toekomst een leuke dicipline doen. Wij doen hooperen met één van onze chihuahuas. Dat vind hij helemaal geweldig.

Streng zijn is niet nodig. Wel consequent. Je hond begrijpt jou beter als je dingen consequent herhaald en alleen om dat te snappen zou de puppy cursus al heel goed zijn. Naast dat je mogelijk zekerder wordt. Een pup is leuk en daar zou je niet onzeker door hoeven voelen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Heel lief van jullie, maar ik zit nu in tranen achter mn computer. Vandaag is echt drama. En ik denk dat het ook aan mij ligt en mijn verwachtingen. Ik zeg altijd: kinderen en honden moeten gewoon luisteren, en vandaag kom ik echt nergens aan toe.
En alles loopt mis.
Gaan we een stuk wandelen, zet ik haar in de auto, gaat ze plassen. Gisteravond laat ik haar in de tuin nog even plassen en poepen, komt ze binnen, poept ze gewoon nog een keer naast de bank!
Vandaag moest ik gebroken glas uit de tuin halen en het is niet te doen om haar er weg te houden. In huis kan ik nergens gaan of staan of zij is er. En constant allemaal stoute dingen doen. Aan de gordijnen hangen, schoenen pakken, bijten, waarschijnlijk allemaal dingen die heel leuk zijn voor een puppie, maar ik wilde vandaag even wat dingen zelf doen. Kleding wassen, huis opruimen. Ik heb nu een bench maar als ik die dicht doe ( terwijl ik dus eerst bijna een half uur naast haar zit tot ze slaapt) wordt ze wakker. Ik dacht: nou ik laat haar wel even piepen, maar ze stopt niet en gaat steeds harder piepen.
Dan wordt ik echt wanhopig, en boos. Ik weet dat dat onredelijk is , maar ik ben nu bang dat dit nog maanden zo doorgaat. En dat trek ik niet!
Ik heb mijn werk opzij gezet, maar als ik niet eens zelf iets kan doen... daar wordt ik zeer ongelukkig van.
Het wandelen, geen probleem, maar ze valt alleen op schoot snel in slaap, en dan kan ik dus twee uur niet meer weg. Dat is nu al 5 dagen zo, maar vandaag wilde ik even meer vrijheid...

Ik ben gewoon bang dat ik niet het juiste karakter heb om een puppie te begeleiden. En omdat ik en mijn dochter het wilde, helpt mijn man niet echt. Of echt niet. Ze zijn beide hele dagen weg, dus overdag doe ik het alleen.

Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is. Ik zie het echt even niet meer zitten, en voel me echt heel erg ongelukkig nu
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Heel eerlijk: ja, het ligt aan jouw verwachtingen. Ik denk dat je in alle onervarenheid denkt dat het allemaal sneller gaat dan de werkelijkheid. En ook een hond is een individu met een eigen karakter en eigen tempo. De ene pup heeft wat meer tijd nodig dan de andere.

Honden en kinderen moeten luisteren? Dan moeten ze wel eerst leren wat jij van ze verwacht. Dat doe je niet door ongeduldig of gefrustreerd te raken als het niet meteen lukt. Dat kost wat tijd en geduld. En vooral kijken wat je wil bereiken en de stappen daarheen uitdenken. En dit ook afspreken met alle leden van het gezin. Want als jullie allemaal wat anders doen snapt de hond het zeker niet.
Mijn opmerking is altijd dat wat je wil, je een dier moet leren en je pas mag corrigeren als je helemaal zeker bent dat ze echt weten dat wat gebeurde niet mag. Tot die tijd moet je steeds weer op een voor een hond begrijpelijke manier uitleggen en sturen wat jij wil dat ze doen.

Ze is nauwelijks een week bij jullie en heeft nog geen enkele benchtraining gehad. Dat leer je niet door te wachten tot ze in slaap valt en dan weg te gaan. Dan wordt ze wakker en is ze alleen. Maak de bench leuk! Leg haar er ook eens in als je wel in de kamer bent en geef dan wat lekkers waar ze even mee bezig is. B.v. een kong met iets lekkers erin.

Qua zindelijkheid klinkt het ook als dat je denkt dat het nu al goed moet gaan. Maar sommige honden doen er echt langer over. Eigenlijk kan je met een pup die nog niet helemaal zindelijk is na ongeveer elke activiteit even naar buiten. Dus na het spelen, na het slapen, etc. En als ze daar haar behoefte doet is ze braaf. Dus blij daarop reageren en niet voor gewoon aannemen tot ze helemaal zindelijk is. Belonen en roepen hoe braaf ze is!

Eerlijk gezegd denk ik dat je vooral wel moet kijken naar een puppycursus bij een goede en leuke hondenschool. Daar leer je hoe je jouw pup kan trainen en welk gedrag normaal is (en dat is veel meer dan je zou denken :wink: )
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Was je dochter met een jaar zindelijk? En luisterde ze toen ook al heel goed? Of was je toen nog vooral bezig met zorgen dat haar omgeving veilig was voor haar? Je pup is nog een baby. Qua daadwerkelijke zindelijkheid heb je nog heel wat maanden te gaan. Ze is nu waarschijnlijk wel zo ver dat als er geen spanning en opwinding is, ze probeert om het buiten te doen en je te waarschuwen als ze niet naar buiten kan, maar echt ophouden kan ze het nog niet. En bij spanning en opwinding is dat helemaal veel gevraagd. Het echt langer ophouden, kunnen ze fysiek vaak pas als ze tussen een half jaar en een jaar oud zijn. Tot die tijd is het aan jou om te zorgen dat ze vaak genoeg de kans krijgt het op de juiste plek te doen en het te negeren als ze het binnen doet.
Buiten niets doen en het dan doen als ze weer veilig binnen is, is ook heel normaal. Ze gaan door verschillende ontwikkelingsfasen heen en in sommige van die fasen is alles buiten en alles wat nieuw is opeens extra spannend. Bij spanning is het lastig om je te ontspannen en je hebt juist ontspanning nodig om te kunnen poepen en plassen. Dus dat zal nog best heel wat vaker gebeuren. Hoort erbij

Aan de gordijnen hangen? Waarom kan ze daar bij komen? Schoenen pakken? Waarom zijn die niet opgeborgen? Hoeveel en wat voor speeltjes heeft ze waar ze wél mee mag spelen? Draag ook een tijdje wat van die speeltjes onder je kleding mee en geef ze dan aan haar: jouw geur maakt schoenen zo interessant, dus als je jouw geur aan haar speeltjes koppelt, worden die interessanter. Een pup opvoeden betekent vooral zorgen dat de pup geen ongewenst gedrag kan vertonen en juist wel heel veel gewenst gedrag, dat je dan weer kunt belonen.
Hoe vaak heb je haar vandaag Nee verteld? En hoe vaak Ja? Nee, geen schoen (maar eigen fout omdat ik ze heb laten rondslingeren), maar dit speeltje mag, en dat speeltje, en deze doek, en deze kartonnen doos. Geen tandjes in mij zetten, maar wel hierin, of daarin. Oh, wat een goede keuze om dat speeltje te pakken! Etc. Dus kijk naar wat pup allemaal goed doet. En als er iets niet goed gaat: wat had jij kunnen doen om dat te voorkomen? Hoe ga je dat in de toekomst voorkomen en welk alternatief kun je aanbieden?
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Ik snap helemaal wat je zegt, echt.
En ik weet ook dat het aan mij ligt. Maar dat werkelijk 2000.0000 keer uitleggen dat het niet mag op een aardige manier vind ik echt ontzettend moeilijk.
Voor mij is nee ook echt nee.
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat een puppy zo lastig is, en dan denk ik dat mijn pup nog een makkelijk geval is.
Dat ik de taal van honden dus absoluut niet begrijp, en dat ik daar nu na 5 dagen al gefrustreerd door raak.
Met name omdat ik tot niets meer kom.
Ik heb 5 minuten alle geduld van de wereld, en dan is het dus gewoon op.
Ik denk eerder dat ik op cursus moet, want vandaag is gewoon een rotdag omdat niets lijkt te lukken.
En slaapgebrek, en constant moeten kijken of er wel geplast en gepoept is... ik dacht ik laat haar lekker in de tuin maar ook daar moet ik haar in de gaten houden.

In de bench ligt alles. Alle leuke dingen, haar etensbak, haar waterbak, dr piep-speeltje, kong met lekkere vulling ( na een wandeling) maar als die deur dicht is, en ze heeft dat door, ligt daar de focus op.
Ze wil echt constant bij mij in de buurt zijn, en dat is gewoon erg onhandig als ik wat wil doen. Niet als ik gewoon lekker de hele dag voor de tv wil hangen met haar op schoot. Maar goed, hoe doe ik boodschappen? Hond mag niet mee naar binnen. En de bench gaat m ook niet worden. Tenminste, nog niet.

Ik hoop gewoon dat het morgen weer wat beter gaat. Ik weet dat ik nu mijn focus op de negatieve dingen heb, dat is dus mijn karakter. En dat moet ik shiften naar een positieve kijk. Ik denk dat ik meer een cursus moet hebben dan de pup wat dat betreft....
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Even wat anders, waar ik elke keer om moet glimlachen, is dat ik op heel veel 'dingen' mijn nickname als Fotogravin heb. :-) Ben benieuwd waarom jij hem hebt ( en ga ik nu jouw post lezen, alvast dank voor je moeite. Iedereen trouwens)
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Aan de gordijnen hangen? Waarom kan ze daar bij komen?
--> we hebben gordijnen tot de grond

Schoenen pakken? Waarom zijn die niet opgeborgen?
---> zijn ze wel, op hoge plank, maar ze kan er dus bij.

Hoeveel en wat voor speeltjes heeft ze waar ze wél mee mag spelen?
---> stuk of 6 plus droge geitenoren ( piepknuffel, bijttouw, sleutelbos, kong, beloningsbal, puppystick, varkentje die al helemaal geslacht is, en ik bied vaak nog een wc rol dichtgevouwen met brokjes aan.

*Hoe vaak heb je haar vandaag Nee verteld? En hoe vaak Ja?
-----> Dat is wel een beetje gelijk, maar wel vaak NEE vandaag, en ook weer JAAAA als ze zelf in de bench gaat, en bij goede reacties op straat, als ze plast, poept, met een betje training met snoepjes etc.

*Dus kijk naar wat pup allemaal goed doet. En als er iets niet goed gaat: wat had jij kunnen doen om dat te voorkomen? Hoe ga je dat in de toekomst voorkomen en welk alternatief kun je aanbieden?
---> ik denk dat ik vandaag ook gewoon even een off-day heb. Een flinke. En dat ik nu alleen maar bergen zie. En dat het niet snel genoeg gaat naar mijn zin. Ik snap het allemaal echt, maar ik heb me er zelf gewoon flink op verkeken blijkbaar...
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

ClaudiaFR schreef: 26 jan 2023 17:26 Even wat anders, waar ik elke keer om moet glimlachen, is dat ik op heel veel 'dingen' mijn nickname als Fotogravin heb. :-) Ben benieuwd waarom jij hem hebt ( en ga ik nu jouw post lezen, alvast dank voor je moeite. Iedereen trouwens)
Toen ik de naam verzon, zag je die nog nergens. Zoeken op Fotogravin of Fotogravinnetje leverde alleen dingen van mij op. Dat was nog voor Google, dus toen zocht je nog met Ilse en AltaVista. De reden was dat ik iets wilde met mijn foto-hobby, maar alle nicknames met fotografe en fotograafje waren al bezet en dan kwamen er dus getallen bij in MSN-chat. En dat wilde ik niet. Dus heb ik bewust gekozen voor de foutieve verbuiging Fotogravin en heb die vervolgens ook nog verkleind naar Fotogravinnetje. Enkele jaren later zag je opeens steeds meer mensen die dachten dat de vrouwelijke vorm van fotograaf fotogravin is. En dat klopt natuurlijk niet, want dat is fotografe
ranetje
Zeer actief

ClaudiaFR schreef: 26 jan 2023 17:33 Aan de gordijnen hangen? Waarom kan ze daar bij komen?
--> we hebben gordijnen tot de grond
Tijdelijk de gordijnen even opbinden?

Schoenen pakken? Waarom zijn die niet opgeborgen?
---> zijn ze wel, op hoge plank, maar ze kan er dus bij.
Tijdelijk een stuk gaas ervoor vast zetten als "deurtje" zodat ze er geen gewoonte van kan maken om die schoenen te pakken

Hoeveel en wat voor speeltjes heeft ze waar ze wél mee mag spelen?
---> stuk of 6 plus droge geitenoren ( piepknuffel, bijttouw, sleutelbos, kong, beloningsbal, puppystick, varkentje die al helemaal geslacht is, en ik bied vaak nog een wc rol dichtgevouwen met brokjes aan.
Snuffelmat met wat snoepjes er in verstopt een idee?

*Hoe vaak heb je haar vandaag Nee verteld? En hoe vaak Ja?
-----> Dat is wel een beetje gelijk, maar wel vaak NEE vandaag, en ook weer JAAAA als ze zelf in de bench gaat, en bij goede reacties op straat, als ze plast, poept, met een betje training met snoepjes etc.
Dat gaat al goed :wink:
Je kunt beter voorkomen dat ze ergens aan komt dan steeds moeten verbieden.
Dat kan dus ook door een deel van de kamer af te zetten waar haar bench ook staat.

*Dus kijk naar wat pup allemaal goed doet. En als er iets niet goed gaat: wat had jij kunnen doen om dat te voorkomen? Hoe ga je dat in de toekomst voorkomen en welk alternatief kun je aanbieden?
---> ik denk dat ik vandaag ook gewoon even een off-day heb. Een flinke. En dat ik nu alleen maar bergen zie. En dat het niet snel genoeg gaat naar mijn zin. Ik snap het allemaal echt, maar ik heb me er zelf gewoon flink op verkeken blijkbaar...
Je hebt duidelijk een off day :wink:
En geloof me, met het type hondje dat je in huis hebt snap ik dat helemaal.
Ik zie mezelf weer zitten met mijn eerste staande jachthond.
Dat was ook best even heel erg heftig.
Jouw hondje heeft een dubbele "focus".
Die van de voorstaande jachthond en die van de border collie
ClaudiaFR schreef:Ik denk eerder dat ik op cursus moet, want vandaag is gewoon een rotdag omdat niets lijkt te lukken.
Het wordt wel puppycursus genoemd, maar natuurlijk is die cursus bedoeld voor de baasjes. :lol1:
Je bent echt de enige niet die sterretjes gaat zien met zo'n actieve pup. :wink:

Kan je dochter 's avonds wel bijspringen met de verzorging van de pup?
Kan zij niet gewoon een tijdje met de pup op pad of in de tuin spelen zodat je je handen vrij hebt?
Afbeelding
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Kan je dochter 's avonds wel bijspringen met de verzorging van de pup?
Kan zij niet gewoon een tijdje met de pup op pad of in de tuin spelen zodat je je handen vrij hebt?

Ze was toevallig vandaag vroeg thuis, en dan hebben we het over 17:00. Normaal gesproken komt ze om 19:36 pas thuis en moet ze nog 2 uur huiswerk doen, en eten. Dus ze wil graag, en helpt ook als ze kan, en heeft heel veel geduld dan, maar die ziet ook wel dat het een dingetje is.

Ik zie gewoon niet hoe ik nu boodschappen kan doen, want ik kan haar niet in de bench, of alleen thuis laten. Natuurlijk kunnen de gordijnen omhoog, maar echt hoor, er staat al een matras op zn kant in de kamer, een enorme bench waar ze niet in wil, alle schoenen staan in de kelder wat ook vrij vervelend is omdat ik soms even snel naar buiten moet om te kijken of ze wel plast/poept. Er staan crocs buiten om snel in te schieten maar vandaag hele dag regen dus dan zijn die weer nat. Ja ik kan dan ook wel bedenken: zet ze even op tafel ofzo, maar het hele huis ( ja we wonen klein met wel een grote tuin) is al compleet in de ban van. Overal koekjes, snoepjes, speeltjes. Ik bedoel moeten we nu echt ons huis tot een bunker maken? Want dat gaat mijn vriend dus echt niet trekken en dat gaat mij ook wel een beetje te ver.

Vandaag heeft ze amper kunnen slapen want er was steeds wel wat. En dan slaapt ze echt net 5 minuten en belt dochter dat ze eerder thuis is. Heel fijn, maar dan kan ik haar dus niet in de bench doen want dan gilt ze een kwartier alles bij elkaar. Dus moet ze weer mee, dus is ze weer hyper, en hebben we nu een hond die niets wil.

Ik ben niet helemaal er doorheen, en met iemand erbij is het al wat 'lichter' maar ik kom gewoon niet eens aan mijn dagelijkse dingen zoals wassen, emails checken, boodschappen doen toe.
Vriend staat om 05:30 op en is s'avonds laat thuis.
Zijn hulp is om om 05:45 de deur naar de tuin open te doen, en gaat dan lekker douchen. Ik kan het dan lekker uitzoeken :-)

Dus wat doe ik verkeerd? Hebben anderen wel hulp? Want ik kan me niet voorstellen dat dit op een 'easy' manier te doen is. Kan ik haar dan wel in de bench zetten en boodschappen doen voor een half uur? Mn zus die 2 honden heeft gehad zegt dat ik dat al lang had moeten doen.
Ze slaapt nog elke dag bij mij op het matras, en nu komt dochter er gezellig bij en is het hele huis ook vol.

Echt ik doe mijn best, op de zachte manier, maar dit kan voor mij niet te lang duren. Ik heb in 5 dagen dus 1 keer kunnen douchen...
Om van make-up nog maar niet eens te spreken...

Voor jullie waarschijnlijk allemaal vreselijk onzin gezeur, maar ik heb op veel honden gepast, ook op border collies en staanders, maar zoveel werk als met een puppy heb ik er nog nooit aan gehad
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Grappig, ik ben ook fotografe :-)
Fotogravinnetje schreef: 26 jan 2023 17:34
ClaudiaFR schreef: 26 jan 2023 17:26 Even wat anders, waar ik elke keer om moet glimlachen, is dat ik op heel veel 'dingen' mijn nickname als Fotogravin heb. :-) Ben benieuwd waarom jij hem hebt ( en ga ik nu jouw post lezen, alvast dank voor je moeite. Iedereen trouwens)
Toen ik de naam verzon, zag je die nog nergens. Zoeken op Fotogravin of Fotogravinnetje leverde alleen dingen van mij op. Dat was nog voor Google, dus toen zocht je nog met Ilse en AltaVista. De reden was dat ik iets wilde met mijn foto-hobby, maar alle nicknames met fotografe en fotograafje waren al bezet en dan kwamen er dus getallen bij in MSN-chat. En dat wilde ik niet. Dus heb ik bewust gekozen voor de foutieve verbuiging Fotogravin en heb die vervolgens ook nog verkleind naar Fotogravinnetje. Enkele jaren later zag je opeens steeds meer mensen die dachten dat de vrouwelijke vorm van fotograaf fotogravin is. En dat klopt natuurlijk niet, want dat is fotografe
ranetje
Zeer actief

ClaudiaFR schreef:Voor jullie waarschijnlijk allemaal vreselijk onzin gezeur, maar ik heb op veel honden gepast, ook op border collies en staanders, maar zoveel werk als met een puppy heb ik er nog nooit aan gehad
Lees nog eens wat ik net als reacties/suggesties heb gegeven.
SUGGESTIES!! :lol1:
Geen bevelen en geen kritiek.
Daarvan neem je over waar je wat mee kan.

Lees ook dat zinnetje dat ik je helemaal snap met een pup van dit type, het maakt duidelijk dat je heus de enige niet bent die het nogal een opgave vindt.. :8):

Als jij boodschappen moet doen en je bent daardoor een half uurtje weg dan is het in jouw geval (net zoals destijds in mijn geval) niet anders. Als je geen mogelijkheid ziet om die boodschappen te bestellen dan doe je het volgende..........:
Pup goed uitgelaten en met een snuffelmat of een kong in een bench en wegwezen.
Hop, hop, ga je boodschappen halen. :ok:

Ik heb ook veel honden in huis gehad om op te passen.
Een pup is een pup, geen mini volwassen hond.
Gewoon niet vergelijkbaar.
En geloof me, over een jaar weet je niet eens meer waar je een probleem mee had.
Dat ontdek je wel weer bij de volgende pup :mrgreen: :tongue:

En ga naar puppycursus.
Ik meen het. :D
Afbeelding
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Dank Ranetje!
Ik lees jullie berichtjes helemaal niet als kritiek hoor, echt. Ik ben er juist heel blij mee en ik neem juist alles aan ( als zoete koek :-) )
Maar ik merk aan mezelf dat ik dit zo niet leuk vind. En terwijl ik er echt weken over heb nagedacht, me ingelezen, videos gekeken, maar het is allemaal anders in de werkelijkheid.

Nu vanmorgen: we hadden de pup om 23:00 nog een laatste plas/poep ronde gegeven. Mijn vriend staat om 05:30 op, en doet de deur open naar de tuin. En dan is ze binnen en gaat in de gang zitten poepen en plassen. En dan gooi hij een handdoek over de plas, en roept dat er in de gang is gepoept en weet niet waar de zakjes zijn en blijft niets doen ( terwijl ik zeg dat ze in mn jaszak zitten)
Enfin, zelfs mn dochter vind het moeilijk dus we zitten met zn allen een beetje in een dip denk ik. Maar zij gaan weg en ik moet de hele dag weer.

Ik ga straks wandelen met vriendin en andere hond. En dan denk ik: he lekker lang wandelen wordt ze lekker moe. Maar dat mag ook weer niet want dan kunnen ze nog drukker worden.

Er is een vrouw die puppy-cursus geeft. 350€ voor 5 individuele lessen en 5 groepslessen. die ga ik maar bellen. Maar klein detail; ik woon in frankrijk. En dat is op zich super fijn maar de taal ben ik niet 100% machtig. Ik spreek het best wel hoor, maar er komt zeg maar 85% binnen, dus daar zie ik dan ook een beetje tegenop.

Al met al weet ik het gewoon even niet en ben ik bang dat ik spijt heb/krijg. Het valt me in ieder geval niet mee. En ik dank jullie al voor de steun. Jullie mogen echt wel zeggen dat ik zeur hoor, als je dat vind. Ik voel me niet aangevallen. Ik wil ook het beste voor het beestje. Maar ik ben altijd met katten opgegroeid en die gaan gewoon hun eigen gang. Ik had gehoopt op een kat die veel gewandeld moest worden. En ik lees me nu suf over Vizsla en die houden helemaal niet van alleen zijn.

Enfin, ik moet echt boodschappen doen vandaag. wc papier is op, en das best essentieel voor het weekend :-) Dus we zien wel wat dat gaat doen. Ik ben bang dat ik gelijk een trauma-hond creeer die dan nog meer aan me gaat hangen!

Nog een super recept voor puppykong? Ik had brokjes gemalen met pindakaas en dat was een succes, anders doe ik doe nog een keer.

there we go...

ranetje schreef: 26 jan 2023 22:26
ClaudiaFR schreef:Voor jullie waarschijnlijk allemaal vreselijk onzin gezeur, maar ik heb op veel honden gepast, ook op border collies en staanders, maar zoveel werk als met een puppy heb ik er nog nooit aan gehad
Lees nog eens wat ik net als reacties/suggesties heb gegeven.
SUGGESTIES!! :lol1:
Geen bevelen en geen kritiek.
Daarvan neem je over waar je wat mee kan.

Lees ook dat zinnetje dat ik je helemaal snap met een pup van dit type, het maakt duidelijk dat je heus de enige niet bent die het nogal een opgave vindt.. :8):

Als jij boodschappen moet doen en je bent daardoor een half uurtje weg dan is het in jouw geval (net zoals destijds in mijn geval) niet anders. Als je geen mogelijkheid ziet om die boodschappen te bestellen dan doe je het volgende..........:
Pup goed uitgelaten en met een snuffelmat of een kong in een bench en wegwezen.
Hop, hop, ga je boodschappen halen. :ok:

Ik heb ook veel honden in huis gehad om op te passen.
Een pup is een pup, geen mini volwassen hond.
Gewoon niet vergelijkbaar.
En geloof me, over een jaar weet je niet eens meer waar je een probleem mee had.
Dat ontdek je wel weer bij de volgende pup :mrgreen: :tongue:

En ga naar puppycursus.
Ik meen het. :D
Laatst gewijzigd door ClaudiaFR op 27 jan 2023 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wat ik zo tussen de regels lees is dat iedereen maar wat doet en er nergens afspraken zijn hoe jullie allemaal op dezelfde manier met de pup omgaan. En jij zoekt het maar uit want jij bent de hele dag thuis. Door alles ben je op het punt gekomen dat je alleen nog maar in problemen denkt en niet in oplossingen.
B.v. vriend weet niet dat de zakjes in jouw jaszak zitten? Dan stop je ook wat zakjes in zijn jaszak.

Verder klinkt jouw pup niet alleen als hoog in de energie, maar ook alsof ze moeite heeft met de hoeveelheid prikkels die ze te verduren krijgt. Het is heel ouderwets maar je kan het beste de 3 R-en toepassen: rust, regelmaat en reinheid. De laatste is subjectief en wat jij er onder verstaat. Maar verder vaste routines op vaste momenten en daar ook vaste rustmomenten in plannen. En de rest van het gezin opleggen dat zij zich daar ook aan houden. Dus niet iedere keer als ze binnenstappen de hond uitbundig begroeten. Dat kan als ze thuiskomen na een dag maar is nergens voor nodig, een aai voldoet. En als ze als thuis zijn en de kamer binnenstappen is extra aandacht helemaal nergens voor nodig. Dat zorgt er n.l. alleen maar voor dat een hond constant ‘aan staat’ want ze kan elke keer die beloning in de vorm van aandacht kan krijgen reageert ze iedere keer vol verwachting als iemand iets doet.
Je hoeft niet te straffen, maar jullie moeten er met elkaar wel voor gaan zorgen dat druk gedrag niets oplevert. Dus negeren als ze aan komt stuiteren.
Zindelijk worden kost tijd en jouw vriend moet daar ook meer geduld in krijgen. Niet meteen weer naar binnen als ze voor de deur staat, maar even langer wachten tot ze haar behoefte buiten doet en dan laten merken dat ze braaf is.

Probeer bij jezelf weer de rust te vinden en vaste gewoontes en routines met de hond aan te leren.
En ga lekker die puppycursus volgen. Niet alleen voor de eigenaar leerzaam, maar hoe leuk is het voor jou en jouw hond om leeftijdsgenootjes te zien? :wink:
Afbeelding
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Hey Branka,

Dank weer voor je geduld ( en hele verhaal!)
Ja mn vriend doet eigenlijk in het huishouden ook niets, en hij was ook wel sceptisch over het nemen van een hond. Maar heeft zelf 'ja' gezegd. Ik heb ook wel aangegeven dat ik het overgrootte deel doe, maar ik verwacht ook een beetje inzet van de anderen. Dochter is heel lief, zij wilde het aller allerliefste een hondje. En zij is echt het toppunt van geduld. Maar ook haar hoor ik zuchten omdat het gewoon heel moeilijk is om die rustmomenten in te plannen.
Ik wil niet bijdehand doen, maar we doen ook echt heel rustig met haar, lopen niet te stuiteren door het huis. We negeren het gestuiter van haar ( op zich valt dat ook nog wel mee) het is alleen dat ze wil niet alleen zijn lijkt wel. Ze mag slapen op het voetenbankje, je ziet ook dat ze moe is. En dan blijf ik even bij haar, geef haar een hele zachte hoofdmassage ( nouja ik zie dat ze daar rustiger van wordt en gaat slapen) Na een minuut of 5, soms 10 sta ik heeeeeeeeeel rustig op. En gelijk staat ze weer aan.

Nu heb ik straks een wandel-date met een vriendin met hond. Maar ze is de hele ochtend in de weer geweest ( of nouja wij in de weer om haar te laten rusten) Maar de vaatwasser moet ook leeg, en dochter moet ook douchen, en aankleden en tas klaarmaken. En dan is het huis nog echt een teringbende haha, dan is er verder nog niets gedaan.

Ze slaapt nu. In de bench. En over 45 minuten moet ik op de wandel-date zijn. We gaan maar 30 minuten, en ik merk dat ze het fijn vind om los te lopen, dus dat mag ze ook dan. als ze beloofd dat ze daarna lekker gaat slapen ;-)

Enniewee, ik ben echt heel blij met jullie berichtjes, en ik vind juist dat jullie heel mild zijn! Ik had eerder gedacht berichtjes te krijgen van: jij bent die hond niet waard, lekker impulsief een hond genomen... dat
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Iets om over na te denken: als jij constant in de weer bent om pup rust te laten nemen, hoe kan pup dan tot rust komen? Als jij geen rust neemt, hoe kan pup dan tot rust komen?

En ja, de eerste tijd zal je huis er uitzien alsof je een pup in huis hebt. Eentje die kan slopen, nog niet zindelijk is, nog niet weet hoe ze even alleen in een ruimte moet blijven. Als je een baby krijgt, ligt ook de kamer opeens vol met spullen die je in een volwassenen-huishouding niet ziet. Als zo'n kleine wat mobieler wordt, niet je ook opeens zorgen dat ze niet overal met haar kleine grijpgrage vingertjes aan kan komen. Moet je opeens je glas thee midden op de salontafel zetten of zelfs op een hoger plan waar ze er niet bij kan. Heel onhandig allemaal, ziet er niet uit etc. Voordeel met een hond is dat het over het algemeen nog geen jaar duurt, bij een kind is het meerdere jaren...

Ik geloof dat het al vaker neergezet is, maar kijk of je een deel van de kamer kunt afzetten waar je pup zichzelf kan vermaken. Dat geeft meer vrijheid dan een bench (en daarmee vaak sneller acceptatie van het 'opgesloten' zitten), terwijl jij je handen meer vrij hebt.

Wat ik ook wel gedaan heb toen Gait stelselmatig uit de ren klom als ik in de keuken bezig was, is een mandje net buiten de keuken neerleggen en hem daar laten toekijken hoe ik in de keuken bezig was. In het begin heb ik hem wel 100 keer terug naar z'n mandje moeten brengen, maar op een gegeven moment ging hij toch maar liggen en kon ik het vullen van de vaatwasser afmaken. Dat vraagt inderdaad wel iets langer dan 5 minuten alle geduld van de wereld. Maar het was heel helder wat ik wilde: pup in de mand tot ik klaar was in de keuken. Elke afwijking daarvan betekende dat ik de situatie in alle rust terug moest brengen naar hoe ik het wilde. Als Gait rustig bleef liggen, praatte ik rustig en vriendelijk tegen hem. Kwam hij uit z'n mandje, dan zweeg ik en zette hem zonder verdere aandacht terug in z'n mandje. En ik begon pas weer aandacht te geven als hij rustig bleef liggen terwijl ik bezig was. Zo leerde hij dat bij de keuken op afstand blijven aandacht opleverde en naar mij toe komen in die situatie juist niet
ranetje
Zeer actief

Deze pak ik er even tussenuit :wink:
Er is een vrouw die puppy-cursus geeft. 350€ voor 5 individuele lessen en 5 groepslessen. die ga ik maar bellen. Maar klein detail; ik woon in frankrijk. En dat is op zich super fijn maar de taal ben ik niet 100% machtig. Ik spreek het best wel hoor, maar er komt zeg maar 85% binnen, dus daar zie ik dan ook een beetje tegenop.
Waar in Frankrijk?

Stiekem hoop ik dat je op een plek woont waar ik op bereikbare afstand mensen (trainers) ken en waar je dan in zuiver Nederlands geholpen kan worden :lol1:
Maar Frankrijk is wat groter dan Nederland, dus........... :tongue:
Mag via een persoonlijk bericht hoor als je dat liever verder niet bekend hebt :wink:

De gedachtegang van Fotogravinnetje kan ik goed volgen.
Misschien kan jij eens kijken of je op die manier kan "omdenken"?

De "dokter Spock methode" (Rust, Reinheid en Regelmaat) die Branka noemt heb ik zelf toegepast bij een stapeldolle pup uit dezelfde rasgroep als jouw pup (voorstaande jachthond) en dat werkte voortreffelijk.
Afbeelding
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Iets om over na te denken: als jij constant in de weer bent om pup rust te laten nemen, hoe kan pup dan tot rust komen? Als jij geen rust neemt, hoe kan pup dan tot rust komen?
---> Ik denk anders: ( is deze gedachtegang onhandig?) Het is in ieder geval op de pup gericht en niet op mij...) Als de pup nu even rust, heb ik de tijd om het huishouden te doen zodat ik weer tijd voor de hond heb als ze wakker is.

Net gewandeld met mijn Nederlandse vriendin met hond ( collie) en die zei echt heel stellig: je hebt zon mooie kelder, zet die bench daarin en laat haar gewoon janken. Ze is slim en krijgt vanzelf wel door dat ze dan rustig moet slapen. Om eerlijk te zijn lijkt me dat wel wat, maar ik lees overal dat Vizsla's/Collies erg op de mens gericht zijn. En dan heb ik toch het idee dat ik haar wegstop. Het zou overigens. alleen zijn om te slapen, dus na de lange wandeling en s'nachts. De rest gewoon in een mandje rust, in huis.
Die zei juist: omdat ik nu zo met de pup bezig ben, en haar op schoot laat slapen, leert ze niet alleen zijn.
En op internet lees je weer: je moet zeker de eerste tijd eerst een band opbouwen.
En ik heb geen idee!

Het is geen geheim waar ik woon, maar ik zet inderdaad liever niet mijn adres hier neer :-) Ik woon in de Yvelines, zeg maar 10 minuten van Versailles naar het westen toe. Veel bos, veel natuur, weinig auto's.

Ik hou me aanbevolen voor een trainer in het nederlands, dat zou echt fijn zijn!
ClaudiaFR
geregistreerd lid

Oja nu ik er toch weer ben :-)
Ik heb net de taktiek gedaan van steeds weer terug brengen naar de bench om te slapen. The nice way zeg maar :-) Ik bedacht me later dat ik dat misschien zonder praten had moeten doen maar na een stuk of 8 keer bleef ze liggen ( ik liep gelijk weer weg want had 287346520384756 emails om te beantwoorden. ( ok... overdreven :-D )
Nu een uurtje later komt ze er uit en komt ze naast me op de grond liggen op zon ikea schapenkleedje. Ik zeg : oh hoi gezellig, en ze gaat gelijk door met slapen.
Maar dan denk ik weer: ehhh moet ik haar niet leren alleen te zijn? Terugbrengen weer? Of laat ik het nu even en gaan we de volgende slaapsessie weer in de bench beginnen?
ranetje
Zeer actief

Ze heeft een uurtje in de bench geslapen dat is al heel mooi :ok:
Daarna rustig verder slapen naast je op een kleedje mag.
Het is een goede start.
Het hoeft niet in een keer 100% :tongue:
Een volgende keer kan je, als je ziet dat ze neiging heeft om de bench na een uurtje te verlaten, haar toestemming geven om bij je op een kleedje te liggen.
Dan is het helemaal prima.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”