Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden aan de lijn, een slecht idee!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Aantal honden: 2
Contacteer:

Honden aan de lijn, een slecht idee!

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Het meest besproken onderwerp op de nederlandse hondenfora/groepen waar ik rondhang is de onverdraagzaamheid van honden onderling, of beter gezegd: de ergernis van de bazen die van elkaar vinden dat de ander het niet (nooit) goed aanpakt :D

Afgelopen woensdag was het feest in Frankrijk. En zo ook bij ons in het dorp. Vanaf het middaguur grote bbq, lange tafels op het grasveld vol met eters, twee sjoeltafels, een kegelbaan, ballegooien en tegels plakken. Affijn, een man of honderd (inclusief kinderen) liep, at en speelde luidruchtig door elkaar. Een kleine heksenketel met meer dan genoeg prikkels.

En in al dat feestgedruis ook nog 8 honden. Een DSK, een chiwawa, een bordercollie, twee engelse springers, een vuilnisbakkie uit roemenië en mijn heren. Allemaal los. Teven, castraten en volle reuen.
Geen onvertogen woord gevallen. Niet één. Niet tussen de honden onderling, niet van bazen tegen honden en niet van niet-bazen tegen honden. Het was ook geen keetpartij met over elkaar buitelende spelende honden, maar gewoon een harmonieus gezelschap waar ieder z’n eigen ding deed.

En het is niet zo dat al die honden elkaar kennen. Vier van de 8 kennen elkaar van sporadische ontmoetingen in het dorp. De andere vier kwamen mee met visite van bewoners.

En het is ook niet zo dat de Fransen (en hun visite) hun honden allemaal onder streng bewind hebben. 6 van de 8 honden kennen alleen hun eigen naam en het commando Non! :D

En ik heb het even nagevraagd, maar van de 8 honden liep alleen het roemeense vuilnisbakkie wel eens aan de riem toen ie net bij de franse baas was - omdat ze bang waren dat hij weg zou lopen - maar inmiddels hangt die riem ook te verstoffen aan de kapstok.

Ik heb al eens eerder opgemerkt dat al die aangelijnde honden in Nederland niet meehelpen aan de harmonie op straat. Sterker nog, ik denk eerder dat het schade doet. De gemiddelde hond is in mijn ogen veel beter in staat om situaties met soortgenoten correct in te schatten dan de gemiddelde hondenbaas. :tongue: En zo’n feestelijke loslopende Franse middag bevestigd mijn idee daarover alleen maar.

Wat denken jullie?
MoTsiTsi

Re: Honden aan de lijn, een slecht idee!

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Ik denk dat het niet verstandig is om je hond in de stad aan de lijn te houden, dat twee dagen geleden 3 loslopende honden weer een hond hebben gebeten omdat madam d'r honden niet bij haar hield. Dat die loslopende honden zo maar de straat oversteken en auto's knal op de rem moeten gaan.

Dus nee, alle honden overal loslopen is een slecht idee. Want ik ga nu dus de straat waar die drie honden wonen mijden, mooi stukje van ons dorp om te lopen, maar ik hoef die beesten niet tegen te komen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik denk ook dat er dan ruimte moet zijn.
En werkt het jammer genoeg niet altijd.
Hier hebben we ook een losloop gebied waar ik woon en al gaat alles los gebeurd er zelden wat maar toch geregeld wel
Toen black ouder werd moesten ze hem ook geregeld hebben, dat voelen ze denk toch aan en dan doken ze uit het niets zo op hem
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

1. Ik denk dat er voldoende ruimte moet zijn voor de honden als ze los lopen om elkaar te ontmoeten, maar ook om elkaar te kunnen vermijden.
2. In Nederland geeft elke plaatselijk verordening (de APV) aan dat honden aangelijnd dienen te zijn in de bebouwde kom.
Alleen op plaatsen waar een bordje staat dat het is toegestaan (onder controle) mogen ze los lopen.
3. Jij zit kennelijk in een gebied waar het allemaal gebruikelijk is.
Ik ben op genoeg plaatsen in Frankrijk mensen met honden tegen gekomen die hun hond aangelijnd hadden en ook absoluut géén contact wensten met andere honden (zelfs iemand met een wandelstok dreigend omhoog toen Rana eens het lef had een paar stappen in de richting van zijn hond te zetten).

In een omgeving waar het kan en waar de honden niet onder een auto terecht kunnen komen zou het voor de meeste honden beter zijn om gewoon los met elkaar om te gaan.
Dus heeft het invloed?
Ja dat denk ik wel.
Is het in Nederland te realiseren?
Op de meeste plaatsen niet, denk ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: 17 jul 2022 12:37 3. Jij zit kennelijk in een gebied waar het allemaal gebruikelijk is.
Ik ben op genoeg plaatsen in Frankrijk mensen met honden tegen gekomen die hun hond aangelijnd hadden en ook absoluut géén contact wensten met andere honden (zelfs iemand met een wandelstok dreigend omhoog toen Rana eens het lef had een paar stappen in de richting van zijn hond te zetten).
De algemene wet/regel in Franrijk is dat een hond aangelijnd moet zijn als ie een gevaar vormt voor anderen.
Misschien was dat het geval met de heer en z’n wandelstok :tongue:

Verder kunnen departementen zelf bepalen of honden aangelijnd moeten zijn op de openbare weg binnen de bebouwde kom. En in de meeste gevallen zal dat ook zo zijn, alleen is het hier niet gebruikelijk nee.
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 17 jul 2022 15:16
ranetje schreef: 17 jul 2022 12:37 3. Jij zit kennelijk in een gebied waar het allemaal gebruikelijk is.
De algemene wet/regel in Franrijk is dat een hond aangelijnd moet zijn als ie een gevaar vormt voor anderen.
Misschien was dat het geval met de heer en z’n wandelstok :tongue:

Verder kunnen departementen zelf bepalen of honden aangelijnd moeten zijn op de openbare weg binnen de bebouwde kom. En in de meeste gevallen zal dat ook zo zijn, alleen is het hier niet gebruikelijk nee.
Bij dat ene geval van die man met die wandelstok misschien wel. :mrgreen:
We zijn niet dicht genoeg bij elkaar gekomen om daar een gesprek over te voeren :tongue:

Je zit in een gunstig departement als de honden daar los mogen. :ok:
Al blijf ik het langs de weggetjes sowieso moeilijk vinden, of het nou mag of niet.
Mijn ervaring is dat er behoorlijk hard wordt gereden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Op basis van m'n ervaringen met Boomer en Gait zou ik het met je eens zijn. Maar helaas heb ik met Elco andere ervaringen, namelijk dat honden zijn grenzen gewoon echt volledig negeren en als hij daar dan wat van direct te zeggen, kan hij een pak rammel krijgen. Nee, dank je. En het erge is nog: zelfs normaal heel sociale honden negeren zijn signalen. Honden die normaal andere honden negeren, duiken onder het appèl van hun baas uit om over Elco heen te gaan hangen.
Had gisteren ook weer een paar honden die met hoge houding, heus niet onvriendelijk, maar wel opdringerig en imponerend, op ons af kwamen. Zeker de eerste van de twee had nog maar 1 stapje verder richting Elco moeten gaan en Gait zou op die hond af gevlogen zijn om hem te leren zich wat socialer te gedragen. Ook al was die hond minstens 5 of 6 keer zo zwaar als hij. En ik kon hem geen ongelijk geven, want Elco en Gait gaven allang overduidelijk aan geen behoefte te hebben aan contact op de manier van die hond. Had die hond zich echt sociaal gedragen, had ik er geen probleem mee gehad dat hij loslopend kwam buurten. Zo'n hond hadden we vandaag en dat ging prima. Die liet Elco namelijk gewoon met rust en had kort contact met Gait. Maar te veel honden worden als sociaal gezien door hun baas, terwijl ze vervelend intimiderend en opdringerig gedrag vertonen, zonder rekening te houden met wat de andere hond aan signalen afgeeft, en dat noem ik dus a-sociaal gedrag
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Mijn ervaring is dat of alle honden los moeten lopen of allemaal vast. En inderdaad geeft de riem bij honden wel eens een gevoel dat ze zich sneller moeten verdedigen. Heb daar allerlei redenen voor gehoord, maar ik denk dat het vooral is omdat een aangelijnde hond niet weg kan als hij dat wil omdat hij zich niet prettig voelt in de situatie. Dan is de aanval de beste verdediging.
In Nederland is het in het stedelijk gebied vrij vol gebouwd en het landelijk gebied zijn regelmatig drukke wegen waardoor er af en toe gewoon een noodzaak is om honden aan te lijnen. Het hoeft op zich geen probleem te zijn als honden aangelijnd zijn mits ze maar weten dat ze zich hebben te gedragen. Denk dat het vaak mis gaat omdat bazen dat hun hond niet hebben geleerd.
Afbeelding
Freya1979
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Keeshond/Markiesje
Mechelse/Duitse herder

Ongelezen bericht door Freya1979 »

Wat mij ook opvalt is hoe relaxed de baas is....ik zie menig baas zelf helemaal strak staan, riem strak en dan: dat vindt mijn hond niet fijn.
Euhm, jij vindt het niet fijn en bent angstig, je brengt je eigen spanning over op je hond en daar reageert je hond op, denk ik vaak.
Maar goed, ieder z'n ding en manier en ik respecteer het als mensen niet willen dat hun hond, of de mijne, komt kijken.

Maar honden die zo ongeveer gewurgd worden aan de lijn, nergens mogen snuffelen maar in rap tempo mee moeten lopen. En dan heb ik het niet over honden die niet zo sociaal zijn waarbij interactie dus niet gewenst is, maar een groep mensen waarvan ik wel eens denk: waarom heb je een hond? Maar goed.....

Los kan hier ook niet. Wegen etc, zou levensgevaarlijk zijn, ook met fietsers etc. Maar daar waar het kan lopen de meeste honden los en als het mis gaat is het vaak dat de een is aangelijnd en de ander niet (uitzonderingen daargelaten) en als jouw hond interactie niet fijn vindt, angstig is etc en je dus het niet fijn vindt als andere honden komen kijken, dan moet je niet naar een losloopgebied is mijn mening.

Of alle honden het beter zouden doen als ze altijd los konden? Weet ik niet....we hebben er hier 1 met een akita, goed opgevoed, maar ben erg blij dat die nooit losloopt.....
If you can't be nice, at least be quiet.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Freya1979 schreef: 20 feb 2023 13:01 Wat mij ook opvalt is hoe relaxed de baas is....ik zie menig baas zelf helemaal strak staan, riem strak en dan: dat vindt mijn hond niet fijn.
Euhm, jij vindt het niet fijn en bent angstig, je brengt je eigen spanning over op je hond en daar reageert je hond op, denk ik vaak.
Maar goed, ieder z'n ding en manier en ik respecteer het als mensen niet willen dat hun hond, of de mijne, komt kijken.

Maar honden die zo ongeveer gewurgd worden aan de lijn, nergens mogen snuffelen maar in rap tempo mee moeten lopen. En dan heb ik het niet over honden die niet zo sociaal zijn waarbij interactie dus niet gewenst is, maar een groep mensen waarvan ik wel eens denk: waarom heb je een hond? Maar goed.....

Los kan hier ook niet. Wegen etc, zou levensgevaarlijk zijn, ook met fietsers etc. Maar daar waar het kan lopen de meeste honden los en als het mis gaat is het vaak dat de een is aangelijnd en de ander niet (uitzonderingen daargelaten) en als jouw hond interactie niet fijn vindt, angstig is etc en je dus het niet fijn vindt als andere honden komen kijken, dan moet je niet naar een losloopgebied is mijn mening.

Of alle honden het beter zouden doen als ze altijd los konden? Weet ik niet....we hebben er hier 1 met een akita, goed opgevoed, maar ben erg blij dat die nooit losloopt.....
Dus de onopgevoede honden mogen losloopgebieden domineren? Want daar komt het op neer. Die zorgen namelijk dat andere honden slechte ervaringen opdoen, waardoor ze angstig worden. En daarom zou mijn in de basis sociale, maar onder de voet gelopen hond nooit mogen loslopen? Dat is wat jij namelijk zegt, want alleen in losloopgebieden mogen honden loslopen, dus als hij niet in losloopgebied mag komen omdat ik hem aanlijn als we andere honden tegenkomen, mag hij nooit los. Of zou iedereen gewoon meer rekening met elkaar moeten houden en de eigen hond weghouden bij honden die niet op ontmoetingen zitten te wachten? Ik roep mijn honden ook bij me als we mensen zonder honden tegenkomen, want anderen hoeven geen last van mijn honden te hebben. Losloopgebied of niet
Hazelrah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Sheltie' dwergkees

Ongelezen bericht door Hazelrah »

Discussiepunt inderdaad.
Eerste wat bij me opkomt is dat Frankrijk veel meer ruimte heeft dan een overbevolkt Nederland waar mensen dicht op elkaar gepakt zitten met de nodige irritatie.
Enfin dan heb ik het over de stad hoor.

En inderdaad, het valt me ook steeds vaker op dat een baas zegt; dat vind mijn hond niet fijn terwijl ik de hond enthousiast zie kwispelen en niks liever wil dan even snuffelen of gewoon dag zeggen en dan evt. weer doorlopen.
Als dat niet kan/mag zie ik de stress opbouwen aan 2 kanten.
Wayra is al 3x eigenwijs doorgegaan met spelen en ten slotte mochten ze dan allebei los.
Toen ging het opeens wel.

Tuurlijk werkt dat niet altijd zo maar wat Freya hier ook al schrijft, bazen met strakke lijnen en de reactie van de hond dáár op is toch anders dan de reactie op de andere hond, dat zie ik hier ook regelmatig. ( inclusief mezelf :oops: )

Dus ja jouw stelling Hazenrein dat honden beter gedeien als ze los lopen deel ik zonder meer.
Als je er samen uitkomt ten minste en er geen gevaarlijke honden rondlopen en snelwegen... en treinen... drukke steden.... vuurwerk... :(:
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Nee fotogravinnetje, wat jij ervan maakt zeg ik niet.
Ik zeg niet dat onopgevoede honden het losloopgebied mogen domineren. Ik zeg dat als jij een hele angstige hond hebt die interactie niet leuk vindt, het je eigen keuze is of je wel of niet daarnaartoe gaat, maar dan wat mij betreft niet moet gaan gillen dat een hond aan de lijn moet omdat jouw hond het niet leuk vindt.

Ik heb het niet over onopgevoed, vervelend gedrag. Je hond moet in losloopgebied wel luisteren, doet hij dat niet kan hij beter niet los. Ik ga er ook vanuit dat mensen die hond hond loslaten de hond onder controle hebben en het veilig is.
Ik bedoel dat als een hond gewoon komt kijken en jouw hond dat al eng vindt, ik niet vindt dat de andere hond dan perse aangelijnd moet worden. Hij moet wel weggaan bij de hond die het niet fijn vindt en daarvoor moet hij dus luisteren.

Ik vind dat we allemaal rekening met elkaar moeten houden.
Branka
moderator

Het punt is dat in Nederland officieel honden alleen los mogen in de daarvoor bestemde gebieden. Maar dat los lopen mag alleen als een hond goed onder appèl staat. En hoeveel honden staan dat werkelijk? Het zijn en blijven honden, geen robotten.
Maar dat houdt dus in dat je ook met een onzekerdere hond aangewezen bent op losloopgebieden.
Ik denk dat het over en weer geven en nemen is. Met een feestnummer moet je opletten dat die niet gaat buurten bij honden die aan alle kanten uitstralen dat ze het contact niet fijn vinden. Met een onzekere hond zoek je liever de rustige momenten op of de tijden waarop voor jouw hond bekende honden lopen.
Maar veel mensen hebben 'last' van wat burgelijke ongehoorzaamheid en laten hun hond los lopen op plekken waar ze het veilig vinden maar eigenlijk niet mag. Zo lang je geen handhaver tegen komt (en dat is vrij vaak) kom je daar mee weg en kan de hond lekker vrij lopen. Maar dan geldt nog sterker dat je moet zorgen dat hij honden én mensen met rust laat.
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

je kunt niet alle honden over 1 kam scheren.
en je moet ook de ruimte hebben met de hond.
mijn hond is los heel lief als hij om een hysterische hond heen kan lopen doet hij dat.
lijn ik hem dan aan dan breekt de pleuris uit.
Marion.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marion. »

Kwam vandaag in het losloopbos een stel tegen met een HH. Hond ook los, bal in de bek. Leek me een jonge hond en de mensen liepen ver van het pad. Continue de hond roepen als hij richting Teun wilde. Nou ja, misschien trainen? Ik zie dat spektakel en loop door, en zeg Teun ook om door te lopen (ze stond stil op het pad de boel te bekijken).
Maar een tijdje later kwam ik ze weer tegen, nu liepen ze op het pad. Ik zag dat ze de herder aangelijnd hadden, kort. Dus ik roep Teun bij me en ik lijn haar ook even aan. Kleine moeite toch? Zodra ze voorbij waren kan Teun weer los.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Branka
moderator

Marion. schreef: 20 feb 2023 18:09 Kwam vandaag in het losloopbos een stel tegen met een HH. Hond ook los, bal in de bek. Leek me een jonge hond en de mensen liepen ver van het pad. Continue de hond roepen als hij richting Teun wilde. Nou ja, misschien trainen? Ik zie dat spektakel en loop door, en zeg Teun ook om door te lopen (ze stond stil op het pad de boel te bekijken).
Maar een tijdje later kwam ik ze weer tegen, nu liepen ze op het pad. Ik zag dat ze de herder aangelijnd hadden, kort. Dus ik roep Teun bij me en ik lijn haar ook even aan. Kleine moeite toch? Zodra ze voorbij waren kan Teun weer los.
Precies! Dat is toch een beetje geven en nemen om het met elkaar en voor elkaar prettig te maken?
Afbeelding
Marion.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marion. »

Branka schreef: 20 feb 2023 19:59
Marion. schreef: 20 feb 2023 18:09 Kwam vandaag in het losloopbos een stel tegen met een HH. Hond ook los, bal in de bek. Leek me een jonge hond en de mensen liepen ver van het pad. Continue de hond roepen als hij richting Teun wilde. Nou ja, misschien trainen? Ik zie dat spektakel en loop door, en zeg Teun ook om door te lopen (ze stond stil op het pad de boel te bekijken).
Precies! Dat is toch een beetje geven en nemen om het met elkaar en voor elkaar prettig te maken?
Ja, vind ik ook. Geen probleem ook. Ik kom daar omdat Teun legaal los mag rennen, maar anderen komen misschien om appèl aan te leren. Prima, hun feestje. Ik zorg dan dat Teun hun feestje niet verstierd.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Freya1979 schreef: 20 feb 2023 13:01 Los kan hier ook niet. Wegen etc, zou levensgevaarlijk zijn, ook met fietsers etc. Maar daar waar het kan lopen de meeste honden los
Branka schreef: 20 feb 2023 16:19 Maar veel mensen hebben 'last' van wat burgelijke ongehoorzaamheid en laten hun hond los lopen op plekken waar ze het veilig vinden
Ik lees dit vaker: Honden die los mogen waar het kan, lees « veilig is ». Maar dat betekent gewoon dat die honden eigenlijk niet luisteren, of anders gezegd, niet onder appèl staan. Want als een hond wel onder appèl staat dan hoeven auto’s, fietsers, paarden, etc ook geen gevaar op te leveren. Als de baas oplet en op tijd Ho zegt natuurlijk.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

De eerste voorwaarde is bij mij: "Waar het mag." "Waar het veilig kan," de tweede voorwaarde, hangt wat mij betreft heel erg af van
1.) de hond (jachtinstinct, gehoorzaamheid, gedrag richting mensen, dieren etc, hoe andere honden gewoonlijk op de hond reageren (Elco lijkt met regelmaat zelfs de gehoorzaamste en meest sociale honden te triggeren om hun baas en Elco's grenzen te negeren))
2.) hoeveel overzicht is er (je moet wel op tijd kunnen anticiperen en dat kan niet op wat je niet ziet aankomen)
3.) welke risico's zijn er

En ja, ik hou zelf een heel ruime marge aan als het gaat om snelverkeer en zal dus nooit met een loslopende hond vlakbij een weg lopen, hoe goed de hond ook luistert, nergens achteraan gaat, nergens op af gaat etc. Ik vind dat namelijk per definitie niet veilig. Het zijn tenslotte geen robots en er kan altijd onverwachts iets veranderen in het normale gedrag. Maar de ene hond zal ik op 10 meter van de weg aanlijnen, terwijl ik bij een andere hond een marge van zo'n 100 meter aan hou of zelfs nog meer
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Freya1979 schreef: 20 feb 2023 15:47 Nee fotogravinnetje, wat jij ervan maakt zeg ik niet.
Ik zeg niet dat onopgevoede honden het losloopgebied mogen domineren. Ik zeg dat als jij een hele angstige hond hebt die interactie niet leuk vindt, het je eigen keuze is of je wel of niet daarnaartoe gaat, maar dan wat mij betreft niet moet gaan gillen dat een hond aan de lijn moet omdat jouw hond het niet leuk vindt.

Ik heb het niet over onopgevoed, vervelend gedrag. Je hond moet in losloopgebied wel luisteren, doet hij dat niet kan hij beter niet los. Ik ga er ook vanuit dat mensen die hond hond loslaten de hond onder controle hebben en het veilig is.
Ik bedoel dat als een hond gewoon komt kijken en jouw hond dat al eng vindt, ik niet vindt dat de andere hond dan perse aangelijnd moet worden. Hij moet wel weggaan bij de hond die het niet fijn vindt en daarvoor moet hij dus luisteren.

Ik vind dat we allemaal rekening met elkaar moeten houden.
Je negeert alleen de reden waarom Elco het zo spannend vindt, namelijk de negatieve ervaringen die hij heeft opgedaan met zogenaamd sociale honden in losloopgebieden. (Zogenaamd, want 'hij wil alleen maar spelen' maar negeert ondertussen de signalen van de andere hond, schoffelt de andere hond onder, loopt te intimideren, lastig te vallen etc.) En omdat daar de oorzaak zit, mag hij dus maar niet loslopen? Idealiter had hij die slechte ervaringen niet gehad omdat iedereen z'n hond gewoon onder controle heeft en ingrijpt voordat hun hond pestgedrag richting een andere hond laat zien. Maar de praktijk is dat dat niet gebeurt. Het gevolg van jouw redenering in combinatie met de praktijk is dus dat de pestende honden los mogen blijven lopen en meer slachtoffers maken (want hun hond is zo sociaal, weet je nog?), terwijl die slachtoffers maar niet meer los mogen omdat ze andere honden nu zo spannend vinden. Uiteraard vermijd ik de drukte met hem, want dat is voor hem gewoon echt niet leuk. Maar is het echt te veel gevraagd om te zorgen dat jouw hond mijn hond met rust laat als ik dat vraag, ongeacht of het losloopgebied is of niet? Waarom zouden die andere honden meer recht hebben op loslopen dan mijn hond?
Kijk, als jij jouw hond gewoon onder controle hebt en zorgt dat hij als ik daar om vraag mijn hond(en) met rust laat, dan is er geen enkel probleem. Zijn we elkaar voorbij, dan gaan de mijne ook weer los. Zijn het vriendjes van elkaar (geworden), dan mogen ze ook gewoon los. Maar waarom zou interactie met elkaar afdwingen socialer zijn dan elkaar met rust laten als daar behoefte aan is?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hazelrah schreef: 20 feb 2023 15:04 Discussiepunt inderdaad.
Eerste wat bij me opkomt is dat Frankrijk veel meer ruimte heeft dan een overbevolkt Nederland waar mensen dicht op elkaar gepakt zitten met de nodige irritatie.
Enfin dan heb ik het over de stad hoor.

En inderdaad, het valt me ook steeds vaker op dat een baas zegt; dat vind mijn hond niet fijn terwijl ik de hond enthousiast zie kwispelen en niks liever wil dan even snuffelen of gewoon dag zeggen en dan evt. weer doorlopen.
Als dat niet kan/mag zie ik de stress opbouwen aan 2 kanten.

Wayra is al 3x eigenwijs doorgegaan met spelen en ten slotte mochten ze dan allebei los.
Toen ging het opeens wel.

Tuurlijk werkt dat niet altijd zo maar wat Freya hier ook al schrijft, bazen met strakke lijnen en de reactie van de hond dáár op is toch anders dan de reactie op de andere hond, dat zie ik hier ook regelmatig. ( inclusief mezelf :oops: )

Dus ja jouw stelling Hazenrein dat honden beter gedeien als ze los lopen deel ik zonder meer.
Als je er samen uitkomt ten minste en er geen gevaarlijke honden rondlopen en snelwegen... en treinen... drukke steden.... vuurwerk... :(:
Dat zul je waarschijnlijk ook denken als je mij met Elco tegenkomt. Het enige is, dat Elco elke keer enorme spanning opbouwt, ondanks dat hij ook graag wil kennismaken, en dat dat zich stapelt. En dat heeft ook weer gevolgen voor hoe goed hij kan slapen, hoe goed hij met andere prikkels om kan gaan, hoe hij reageert op de volgende hond, etc. Hij mag dus best kennismaken met andere honden, als hij zelf wat rustiger weet te blijven, zodat de totale hoeveelheid spanning die hij opbouwt binnen bepaalde grenzen blijft. Plus dat hij dan bij een volgende hond op grotere afstand er op af wil, op grotere afstand die spanning opbouwt, en een volgende keer eerder aan de lijn moet, omdat hij niet meer luistert omdat hij eerst naar die andere hond toe wil. Jouw doorzetten, omdat je maar 1 facet van het geheel ziet, kan dus voor de andere hond en baas consequenties hebben, die jij niet gezien hebt, ondanks dat ze op dat moment leuk met elkaar kunnen spelen
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Ik denk dat het heel lastig kan zijn om steeds maar te moeten inschatten hoe een andere hond zich voelt en met verschillende situaties om gaat, los van de hele duidelijke signalen.

Als ik zie dat een hond het onprettig vindt wat de mijne doet, of ik zie aan de lichaamstaal van mensen die aankomen dat contact niet gewenst is, haal ik hem weg en lijn hem aan en als mensen vragen: wil je je hond even aanlijnen is dat ook geen enkel probleem.

Ik vergelijk het zelf een beetje met mijn kind met autisme. Als ik ergens naartoe ga waar ik weet dat er meerdere kinderen zijn en bv veel lawaai is wat zij vervelend vindt, kan ik moeilijk vragen of de rest van de Kids stil wil zijn in een speelomgeving enkel omdat de mijne er niet goed tegen kan. Wat ik wel mag verwachten of kan vragen is dat ze niet achter mijn kind aanhobbelen en haar gaan irriteren. Maar dat er aanvaringen kunnen zijn omdat ze allemaal los hobbelen is niet te voorkomen en dat ze overprikkeld is na zoiets is vaak wel een gegeven en het is aan mij of ik die afweging maak en of het het waard is.

Het is egoïstisch om te denken: fuck jou, ik doe wat ik wil en je past je maar aan, maar andersom verwachten dat de ander zich volledig aan jou aanpast ook. Samen kom je een eind denk ik an maar.

Als ik nu met Pretzel wandel en hem aan het trainen ben zeg ik het gewoon tegen mensen als ik niet wil dat ze gaan lopen klieren of snuffelen omdat ik vind dat mijn hond iets anders nodig heeft op dat moment en eigenlijk snapt iedereen dat wel.

Ik denk dat we met begrip voor elkaar allemaal een heel eind kunnen komen, en communicatie is key. Zeggen wat jij (je hond) nodig heeft en niet verwachten dat een ander dat op magische wijze weet.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hazenrein schreef: 20 feb 2023 23:43
Freya1979 schreef: 20 feb 2023 13:01 Los kan hier ook niet. Wegen etc, zou levensgevaarlijk zijn, ook met fietsers etc. Maar daar waar het kan lopen de meeste honden los
Branka schreef: 20 feb 2023 16:19 Maar veel mensen hebben 'last' van wat burgelijke ongehoorzaamheid en laten hun hond los lopen op plekken waar ze het veilig vinden
Ik lees dit vaker: Honden die los mogen waar het kan, lees « veilig is ». Maar dat betekent gewoon dat die honden eigenlijk niet luisteren, of anders gezegd, niet onder appèl staan. Want als een hond wel onder appèl staat dan hoeven auto’s, fietsers, paarden, etc ook geen gevaar op te leveren. Als de baas oplet en op tijd Ho zegt natuurlijk.
Deels ben ik het met je eens, daar waar hier mag op bepaalde plekken laat ik die 3 van mij niet samen los. Is een klein parkje, naast een fietspad en een weg erlangs. Als ze met elkaar gaan spelen of wellicht met andere honden erbij vind ik het risico te groot dat ze de weg opschieten.

Bij spel wil ik niet hoeven roepen of bang te zijn dat ze in hun snelheid over een laag hekje vliegen met alle gevolgen van dien. Dus de aangewezen plekken van onze gemeente zijn onveilig eerlijk gezegd.

De plek waar het niet mag, even verderop is midden in een bospark waar nauwelijks verkeer is. Ik laat ze daar dus wel los als er geen andere honden zijn, en daar kon ik goed oefenen ook op bij me leren komen, uit spel modus zien te halen etc.. iets wat ik op de aangewezen plekken domweg niet ga doen omdat dat écht onveilig is.

Idem bij een looppad langs de Rijn, honden mogen daar niet los, maar is stukken veiliger oefenen dan op de plekken dus waar het wél mag :19:

En als ik alledrie bij me heb, heb ik geen zin in loslopende stuiterballen of honden die uitvallen omdat ze een van mijn honden niet leuk vinden, iets wat hier ook met grote regelmaat gebeurd. Heeft er niets mee te maken dat ik mijn honden niet onder controle heb, eerder dat ik last heb van andere mensen die hun eigen honden niet goed inschatten. En als 1 van mijn honden dat gedrag niet zo pikken, dan ben ik de persoon met de asociale/agressieve hond(en), en daar pas ik voor.
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 20 feb 2023 23:43 Ik lees dit vaker: Honden die los mogen waar het kan, lees « veilig is ». Maar dat betekent gewoon dat die honden eigenlijk niet luisteren, of anders gezegd, niet onder appèl staan. Want als een hond wel onder appèl staat dan hoeven auto’s, fietsers, paarden, etc ook geen gevaar op te leveren. Als de baas oplet en op tijd Ho zegt natuurlijk.
:mrgreen:
Ik kan mijn (passievolle op jacht gefokte) jachthond terugroepen van een wegvluchtende haas.
Dan zou je denken dat ze aardig onder appèl staat toch?
Toch haal ik het niet in mijn hersens om haar los mee te laten lopen langs de straten in ons dorp. :schrik:
Een keertje die kat eerder zien dan ik en ze zet een sprint in.
Dan zijn de straatjes hier maar smal, ze staat zo midden op straat, en de auto's rijden hard.
Een auto is genoeg.

Dus afgezien van het feit dat hier in het dorp aanlijnen verplicht is, ga ik het risico gewoon niet lopen.
Zo simpel is het.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: :mrgreen:
Ik kan mijn (passievolle op jacht gefokte) jachthond terugroepen van een wegvluchtende haas.
Toch haal ik het niet in mijn hersens om haar los mee te laten lopen langs de straten in ons dorp. :schrik:
Dan zijn de straatjes hier maar smal, ze staat zo midden op straat, en de auto's rijden hard.
Een auto is genoeg.

Dus afgezien van het feit dat hier in het dorp aanlijnen verplicht is, ga ik het risico gewoon niet lopen.
Zo simpel is het.
Hazenrein schreef: 20 feb 2023 23:43 Maar dat betekent gewoon [dat die honden eigenlijk niet luisteren, of anders gezegd, niet onder appèl staan. Want als een hond wel onder appèl staat dan hoeven auto’s, fietsers, paarden, etc ook geen gevaar op te leveren. Als de baas oplet en op tijd Ho zegt natuurlijk.
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 22 feb 2023 22:21
ranetje schreef: :mrgreen:
Een auto is genoeg.

Zo simpel is het.
Hazenrein schreef: 20 feb 2023 23:43 Maar dat betekent gewoon [dat die honden eigenlijk niet luisteren, of anders gezegd, niet onder appèl staan. Want als een hond wel onder appèl staat dan hoeven auto’s, fietsers, paarden, etc ook geen gevaar op te leveren. Als de baas oplet en op tijd Ho zegt natuurlijk.
Als jij denkt dat je een kat altijd eerder ziet dan je hond die ziet ............. :8):

Hier in een dorp met veel verkeer en smalle straatjes en zeker in een stad kan je dat maar zo missen.
Ik zeg nooit nooit.
Ook niet met een hond die goed onder appèl staat.

Voorbeeldje?
Aan een doorgaande weg hier woont iemand met een Border Collie.
Die hond ligt vaak in de voortuin.
Hij "drijft" auto's.
De baas noemt dat auto's "spotten" :oeps:
Volgens de baas blijft hij ALTIJD op de stoep (baas is er niet bij dus hoe weet hij dat?).
Laatst ging die hond dus wel de straat op.
Het is goed afgelopen voor alle partijen.
Maar had ook heel goed anders af kunnen lopen.

Nu is die baas er dus helemaal niet bij.
Maar altijd onder appèl hebben is ook een utopie.
Vergeet het maar.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren.

Hier gebeurt ook wel eens wat, dat er één inderdaad eerder een haas of een hert spot dan ik. Maar dat is dus mijn schuld, ik loop teveel te beppen met de visite en alhoewel de hond 100% onder appèl staat, gaat ie toch want er is geen appèl :tongue: Maar dat is iets anders dan dat je je hond niet los durft te laten omdat je niet 100% zeker weet dat ie naar je appèl luistert. Dat doen de mijne wel, ik ben daar nooit bang voor en dus lopen ze altijd los.

Overigens is aan de lijn ook geen garantie voor dat er niets gebeurt. De andere partij (fietsers, automobilist, ruiter) kan ook schrikken, niet opletten, of domweg te ruim sturen zodat je hond (en wellicht jij erbij) ergens onder komt. :19: Het leven is vol risico’s.
ranetje
Zeer actief

Ik denk dat hier de discussie een beetje staakt :mrgreen:
Volgens mij is er geen vergelijk tussen het drukke dichtbevolkte Nederland en het gebied waar jij met de honden loopt.
Daar zit bepaald een flinke kloof tussen.

Neem daarbij dat de ene hond de andere ook niet is.
En je komt terecht in een soort spraakverwarring waar geen eind aan komt. :lol1:

Jij hebt honden waarmee je in een behoorlijk rustig gebied loopt (ook te zien aan je foto's) en waar het alleen wel eens mis gaat als je te veel "kletst".
Ik loop met een zeer passievolle jachthond, die ook mee op jacht gaat in het seizoen en daarbij goed onder controle is en ook moet zijn.
Ik loop vrijwel altijd alleen met mijn hond(en).
En ik moet altijd een stuk in het dorp of de stad met haar lopen voor ik bij een plek ben waar de hond los mag en waar geen auto/fiets/brommer (en gelukkig ook geen kat :8): ) komt.
Er komt wel wild.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat ik hier woon wordt wel vaker aangevoerd als argument dat wat ik zeg alleen voor spek en bonen meedoet « met zo weinig prikkels kan iedereen zijn hond loslaten »

Het maakt niets uit waar je woont, een hond onder appèl is een hond onder appèl. Een baas die niet oplet, is een baas die niet oplet, waar je ook woont.
Ook hier is één auto genoeg hoor om het verkeerd te laten aflopen.

Ik heb al vaker gezegd dat loslopen hier in Frankrijk de standaard is, maar ik zeg er volgens mij ook altijd bij dat dat alleen mag als de hond onder appèl staat.
Dat hysterische geren door de velden of het bos mag hier ook niet. Dat er geen of nauwelijks handhaving is doet daar niets aan af. Ik wil het zelf niet hebben.

Er is geen discussie, ik vroeg me in de openingspost af « wat vinden jullie ».
Hazelrah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Sheltie' dwergkees

Ongelezen bericht door Hazelrah »

Er is geen discussie, ik vroeg me in de openingspost af « wat vinden jullie ».
Loslopende honden in Frankrijk klinkt mij als een ideaal.
En ik heb het ook gezien, zowel in Frankrijk als in Roemenië als in Zwitserland of bepaalde gebieden in Engeland.
Oh als we dát nou ook eens hadden in Nederland.
Sterker nog, ik ben al zo oud dat ik nog meegemaakt heb dat honden sowieso los liepen, althans bij ons in het dorp liepen alle honden altijd los. We hadden zelfs geen riem geloof ik... :hmmm:
Dat dat toen ook wel mis ging hebben we met onze herder gemerkt die op een dag schapen ontdekt had, met alle gevolgen vandien. Of de hond van de bakker die overreden is. Of de hond die een kind gebeten had, of honden die in een gevecht belanden maar.... toen waren er nog geen 1.9 miljoen honden en althans bij ons, accepteerde mensen dat dit soort dingen kunnen gebeuren.
Dus ja, ik zou het geweldig vinden als het haalbaar zou kunnen zijn.
Ik heb al eens eerder opgemerkt dat al die aangelijnde honden in Nederland niet meehelpen aan de harmonie op straat. Sterker nog, ik denk eerder dat het schade doet.
Ja en nee vind ik maar enfin, zo je zegt, niet persé een discussie. ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”