Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bewuste kruisingen.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Bewuste kruisingen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Hazenrein schreef: 07 mar 2022 15:05 Even in het algemeen. Zonder diepgaande kennis van genetica te hebben, ben ik er toch van overtuigd dat wanneer ik twee fijne karakters op elkaar zet, de kans op een nest vol klerelijers minimaal is.

Ik vind het dan ook wat bijzonder dat meerdere mensen hier doen alsof het bij een geselecteerde combinatie volstrekt normaal is dat daar karaktertechnisch volledig andere honden uit komen.
Nee dat denk ik in ieder geval helemaal niet. :mrgreen:
Ik denk wel dat door selectie behoorlijk stevig vastgelegde eigenschappen binnen die selectie vrij goed te verwachten zijn.

Ik weet niet hoeveel honden(soorten) specifiek geslecteerd zijn op fijne karakters?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Het is de vanzelfsprekende maakbaarheid die de mens er in doorvoert 
Tja, de hond is manmade, er is weinig natuurlijks aan.
Sam!
Zeer actief

ranetje schreef: 07 mar 2022 19:09
Ik weet niet hoeveel honden(soorten) specifiek geslecteerd zijn op fijne karakters?
Huh... volgens mij zit ik op een volledig andere golflengte.

'Fijn karakter' is niet echt concreet, maar ik mag toch hopen dat bij elke bewuste fokactie (stamboom of niet) karaktereigenschappen belangrijke selectiecriteria zijn. De definitie van een 'fijn karakter' is natuurlijk afhankelijk van de functie die de hond dient te vervullen.

Vroeger kregen honden die niet voldeden de kogel of werden verzopen. Zeker bij de jachthonden: angstig, niet schotvast, .... daar werd niet verder mee gefokt.
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Sam! schreef: 07 mar 2022 19:10
Het is de vanzelfsprekende maakbaarheid die de mens er in doorvoert 
Tja, de hond is manmade, er is weinig natuurlijks aan.
Ik verschil daarover met je van mening.

Mens en hond hebben gedurende duizenden jaren elkaar gedomesticeerd.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Sam!
Zeer actief

Oh d'r zijn best een aantal oerrassen, maar daar horen jouw honden en de mijne niet bij.
Misschien een ander topic openen?
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Kan zeker! 😁
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
ranetje
Zeer actief

Sam! schreef: 07 mar 2022 19:39
ranetje schreef: 07 mar 2022 19:09
Huh... volgens mij zit ik op een volledig andere golflengte.

'Fijn karakter' is niet echt concreet, maar ik mag toch hopen dat bij elke bewuste fokactie (stamboom of niet) karaktereigenschappen belangrijke selectiecriteria zijn. De definitie van een 'fijn karakter' is natuurlijk afhankelijk van de functie die de hond dient te vervullen.

Vroeger kregen honden die niet voldeden de kogel of werden verzopen. Zeker bij de jachthonden: angstig, niet schotvast, .... daar werd niet verder mee gefokt.
Misschien :D
Het ging er toch om dat een reu en een teef allebei een "fijn karakter" hadden en dat de pups daardoor vast en zeker ook een fijn karakter zouden hebben?

Inderdaad is karakter afhankelijk van de functie die de (ras)hond moet vervullen :ok:
Met angstige, niet schotvaste jachthonden wordt nog steeds niet gefokt.
Tenminste niet volgens de fok voorschriften van de meeste rasverenigingen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sam!
Zeer actief

Maar dat is nu net mijn hele punt ondersteund met mijn concrete voorbeeld van de Labrador × Poedel? Beide honden met een 'fijn karakter'. Resultaat is niet altijd een optelling van alleen de goede eigenschappen van beide ouderdieren.

Ik ken dan wel geen schnauzer × border collie, maar ik kan me best een voorstelling maken van karaktertrekken die voor de individuele rassen passend zijn, maar gecombineerd niet fijn zijn.
ranetje
Zeer actief

Sam! schreef: 08 mar 2022 07:54 Maar dat is nu net mijn hele punt ondersteund met mijn concrete voorbeeld van de Labrador × Poedel? Beide honden met een 'fijn karakter'. Resultaat is niet altijd een optelling van alleen de goede eigenschappen van beide ouderdieren.

Ik ken dan wel geen schnauzer × border collie, maar ik kan me best een voorstelling maken van karaktertrekken die voor de individuele rassen passend zijn, maar gecombineerd niet fijn zijn.
Dan zijn we het eens :ok:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik sta zeker ook open voor bewuste kruisingen. Die van mij is dat niet, is van een gemiste loopsheid (dat is tenminste het verhaal en in deze situatie ook werkelijk een mogelijkheid). Maar mocht Emma helemaal gezond blijken te zijn met een stabiel karakter, dan zal er waarschijnlijk ook mee gefokt worden. En dan wordt ze HD, PL, ECVO en Embark getest minimaal. Afhankelijk van haar karakter en wat er op dat moment aan reuen beschikbaar is (die getest zijn en buiten het ras mogen dekken), wordt ze dan waarschijnlijk door een Puli of een Poedel gedekt. Maar er zijn meer rassen waar ik voor open sta.

Ninthe en Noa had ik ook fokplannen mee, heb ik om die reden ook laten controleren op HD/PL/ECVO (met HD-A, PL-0 en Noa ECVO helemaal vrij en Ninthe lichte dystichiasis, wat bij de poedels niet als fokfout wordt gezien), maar heb ik vanwege hun karakters nooit ingezet. Met Ninthe heb ik zowel over een Leeuwhondje (daar zelfs naar een dekreu geïnformeerd) als over een Italiaanse windhond serieus nagedacht. Voor Noa was de Puli in mijn ogen een beste match. Maar goed, niet gedaan dus omdat het niet te verantwoorden viel in mijn ogen. En naderhand extra blij want Ninthe is een paar dagen voor haar 6e verjaardag ingeslapen vanwege botkanker en Noa is met 6.5 ingeslapen vanwege aangeboren progressieve hersenatrofie.
Sam!
Zeer actief

Domor schreef: 15 mar 2022 15:16 Maar mocht Emma helemaal gezond blijken te zijn met een stabiel karakter, dan zal er waarschijnlijk ook mee gefokt worden. En dan wordt ze HD, PL, ECVO en Embark getest minimaal.
Mag ik vragen waarom je een Embark test nuttig vindt?
Emma is toch een kruising tussen een poedel en een peruaan.
Je weet dus welke rassen erin zitten;
De COI zal geen probleem zijn bij een kruising tussen deze twee rassen;
De aandoeningen waarop getest wordt zijn rasspecifiek en de markers hebben dus alleen waarde voor die specifieke rassen (en dus niet op kruisingen)

Een voorbeeld DM besproken in onderstaand artikel:
http://caninechronicle.com/?p=172387
Quote:
"Announcing that your dog is free of 170 genetic diseases is meaningless if he isn’t free of the diseases that strike your breed—-and for which there probably isn’t a test."

Ander voorbeeld PRA-RCD4 van embark niet geschikt voor de poedel
Een punt van aandacht: de test PRA-RCD4 is bij Embark als NIET RASSPECIFIEK toegekend voor de poedels. Deze test moet je dus extra laten testen bij oa Laboklin, VHL. Deze test is een verplichting in het VFR van de NPC.
Facebookpagina NPC

Een laatste voorbeeld koperstapelings ziekte. Komt bij meerdere rassen voor, alleen voor de Bedlington terrier zijn bepaalde markers van toepassing. Het heeft geen enkele waarde als een Dobermann op de 'Bedlington terrier marker" vrij test.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bij een kruising met een Duitse herder zou ik zelf altijd wat bedenkingen hebben als ze deze op een totaal ander type zouden zetten.
De karakters en uiterlijkheden moeten ook wel een beetje matchen.
Nu moet ik zeggen dat het bij Chara goed uit heeft gepakt, ik gok dat bij haar echt wel een flinke scheut Duitse herder zit.
Maar kan me voorstellen als mensen in haar een windhond hadden gezien, en het stukje herder er niet bij hadden bedacht dat je dan qua opvoeding toch even moet schakelen en ook zeker hoe ze dus uit is gegroeid nu :mrgreen:
Laatst zei ik het nog tegen mijn vriend. We dachten dat ze petit en rank zou blijven en tikje kleiner dan Aki.
Nou daar zaten we mooi naast, ze heeft een achterkant van een oud duitse herder, kop van een collie of windhond, en ook de lange stelten en borstkas van een windhondachtige, karakter en gedrag neigt meer naar herder, en toch ook wat zachtheid van een windhond of collie.

Maar goed in ons geval weten we dus echt niet wie de ouders zijn geweest. En ik hoop dat de ouders gezond waren. Want bij Duitse herder in de genen kan er straks misschien nog wel e.e.a. mis gaan. Mijn angst omdat ik dat eerder heb meegemaakt is toch altijd DM.

Om die reden zal ik als ik een hond zou willen inzetten voor fok, op voorhand wel de testen laten doen die van belang zijn ter zoveel mogelijk voorkomen van erfelijkheden zoals DM, HD, ED.

Bluf en Finn was een fantastisch koppel, wel zelfde ras, maar goed. Bij Finn was LSI, iets wat officieel volgens mij niet erfelijk was maar wel een aandachtspunt. Maar toen hij rond zijn elfde blijkbaar ook DM lijder bleek (niet officieel getest, dat blijf ik erbij zeggen, maar alles duidde er op) ben ik nog steeds blij dat ik niet aan de verleiding heb toegegeven om daar een nestje mee te krijgen.
En Bluf was in basis supergezond, en denk dat haar hartfalen ook domme pech is geweest want voor zover ik soms nog pups kan achterhalen heb ik daar nooit meer wat van gelezen dat het erfelijk is geweest.
Al blijf ik daar toch benieuwd naar, want ook met kinderen van Bluf is verder gefokt ik loop alleen telkens dood als het om haar nakomelingen gaat :oeps:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik vind een Embark-test nuttig omdat je toch wat meer inzicht krijgt. Ik weet dat sommige mensen daar anders over denken. Ik wil daarnaast een bevestiging dat ze de kruising is zoals ze aan mij verkocht is (al verwacht ik het wel). Ook is de poedelreu die de vader is een stamboomloos dier. Door beide ouderdieren Embark te laten testen, valt een verwacht COI te berekenen.
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Hazenrein schreef: 07 mar 2022 15:05 Even in het algemeen. Zonder diepgaande kennis van genetica te hebben, ben ik er toch van overtuigd dat wanneer ik twee fijne karakters op elkaar zet, de kans op een nest vol klerelijers minimaal is.

Ik vind het dan ook wat bijzonder dat meerdere mensen hier doen alsof het bij een geselecteerde combinatie volstrekt normaal is dat daar karaktertechnisch volledig andere honden uit komen.
Om die kansberekening te maken moet er ook gekeken worden naar de opa's en oma's/nestgenoten en daarboven, want wil je zoiets kunnen vaststellen heb je zoveel mogelijke data nodig. Die data moet dan allemaal meegenomen worden, en dan statistisch gezien berekend worden, dan pas kan er een hardere conclusie eruit komen. De verwachting is inderdaad dat 2 fijne karakters dat daaruit de kans klein is dat er klerelijers uitkomen, en dat klopt ook als je alleen de gegevens van de ouders meeneemt als ik het goed heb. Dan kan je de verwachting aannemen en dat het dus klopt of de verwachting verwerpen nadat er een bepaalde grenswaarde is toegepast.
Maar weet je ook hoe de karakters zijn van de vorige generaties?
Die data is ook belangrijk voor zorgvuldige fok, maar ik kan het ook verkeerd bekijken he gezien ik het bekijk met een andere houding in de zin van statistiek toepassen en daarmee de kans op fijne karakters berekenen en minder op gevoel.

Ik ben zelf meer fan van testen om eerlijk te zijn, dan heb je meer gegevens over de honden en kan er daadwerkelijk er ook echt iets gezegd worden zeker bij rassen/kruisingen waar de kans op erfelijke aandoeningen groot is.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”