Bij een kruising met een Duitse herder zou ik zelf altijd wat bedenkingen hebben als ze deze op een totaal ander type zouden zetten.
De karakters en uiterlijkheden moeten ook wel een beetje matchen.
Nu moet ik zeggen dat het bij Chara goed uit heeft gepakt, ik gok dat bij haar echt wel een flinke scheut Duitse herder zit.
Maar kan me voorstellen als mensen in haar een windhond hadden gezien, en het stukje herder er niet bij hadden bedacht dat je dan qua opvoeding toch even moet schakelen en ook zeker hoe ze dus uit is gegroeid nu
Laatst zei ik het nog tegen mijn vriend. We dachten dat ze petit en rank zou blijven en tikje kleiner dan Aki.
Nou daar zaten we mooi naast, ze heeft een achterkant van een oud duitse herder, kop van een collie of windhond, en ook de lange stelten en borstkas van een windhondachtige, karakter en gedrag neigt meer naar herder, en toch ook wat zachtheid van een windhond of collie.
Maar goed in ons geval weten we dus echt niet wie de ouders zijn geweest. En ik hoop dat de ouders gezond waren. Want bij Duitse herder in de genen kan er straks misschien nog wel e.e.a. mis gaan. Mijn angst omdat ik dat eerder heb meegemaakt is toch altijd DM.
Om die reden zal ik als ik een hond zou willen inzetten voor fok, op voorhand wel de testen laten doen die van belang zijn ter zoveel mogelijk voorkomen van erfelijkheden zoals DM, HD, ED.
Bluf en Finn was een fantastisch koppel, wel zelfde ras, maar goed. Bij Finn was LSI, iets wat officieel volgens mij niet erfelijk was maar wel een aandachtspunt. Maar toen hij rond zijn elfde blijkbaar ook DM lijder bleek (niet officieel getest, dat blijf ik erbij zeggen, maar alles duidde er op) ben ik nog steeds blij dat ik niet aan de verleiding heb toegegeven om daar een nestje mee te krijgen.
En Bluf was in basis supergezond, en denk dat haar hartfalen ook domme pech is geweest want voor zover ik soms nog pups kan achterhalen heb ik daar nooit meer wat van gelezen dat het erfelijk is geweest.
Al blijf ik daar toch benieuwd naar, want ook met kinderen van Bluf is verder gefokt ik loop alleen telkens dood als het om haar nakomelingen gaat