Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe dekreu fokgroep

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Nieuwe dekreu fokgroep

Ongelezen bericht door malinois »

Er is meer en meer interesse in de Embark DNA testen, maar het vinden van geteste reuen is nog niet altijd heel gemakkelijk. Hopelijk kunnen we via deze groep daarbij helpen. Het maakt niet uit of je met stamboom fokt of een kruising wil doen, als je hond maar getest is :) Of wanneer je op zoek bent naar een pup uit geteste ouders, dan ben je ook van harte welkom!

https://www.facebook.com/groups/340732161080620

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Re: Nieuwe dekreu fokgroep

Ongelezen bericht door alm@ »

Goed initiatief :ok:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Goede actie.

Ik denk niet dat mijn pup in de toekomst zal dekken.
Maar zelfs bij hem heb ik al het een en ander uit laten zoeken, gewoon om te weten waar ik sta.

Niet algemeen embark trouwens, maar meer rasspecifiek
Bij labogen in mijn geval.

Iedere vorm van testen en weten waar je mee bezig bent kan volgens mij alleen maar toegejuicht worden.

Dat geldt voor genetische tests, oogonderzoeken, heup onderzoeken etc.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Wat is eigenlijk het voordeel van dna testen?
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Peer produceert aleen maar zangzaad en zou dus geen aanwinst voor de groep zijn.

Complimenten voor degenen die deze groep aangemaakt hebben. Ik hoop dat het bijdraagt tot minder genetisch bepaalde aandoeningen. Ik wens ze veel succes.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hazenrein schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van dna testen?
Het voordeel van Embark is dat er op ruim 200 genetische afwijkingen getest wordt. Daarmee voorkom je dat je bijvoorbeeld drager x drager doet in een combi waar dan lijders uitkomen. Maar tevens hoef je niet de helft van de genen weg te gooien door een drager gelijk maar uit te sluiten. Drager x vrij levert vrije pups en dragers maar geen lijders. Een ander voordeel is de genetische COI, het inteeltpercentage. Waar deze op veel stambomen rond de 0.44 % zit (welke allemaal berekend zijn op 5 tot 10 generaties op de stamboom) zit deze vaak op de DNA berekening ineens op 28% of zelfs nog flink hoger. Even voor de duidelijkheid, 25% is vader x dochter of broer x zus. In Embark kun je een matchmaking laten maken. Daarin wordt door Embark berekend wat de COI zou worden van de pups bij een bepaalde combi en welke kleuren of vachttypes er verwacht gaan worden. Zeker bij outcross of gebruik van kruisingen kan het dus van grote toevoeging zijn.

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Mooi initiatief.
Ik wacht nog even met Casper plaatsen, die is nog wat jong (wel embark getest en geröntgend).
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: 05 feb 2022 09:38
Het voordeel van Embark is dat er op ruim 200 genetische afwijkingen getest wordt. Daarmee voorkom je dat je bijvoorbeeld drager x drager doet in een combi waar dan lijders uitkomen. Maar tevens hoef je niet de helft van de genen weg te gooien door een drager gelijk maar uit te sluiten. Drager x vrij levert vrije pups en dragers maar geen lijders. Een ander voordeel is de genetische COI, het inteeltpercentage. Waar deze op veel stambomen rond de 0.44 % zit (welke allemaal berekend zijn op 5 tot 10 generaties op de stamboom) zit deze vaak op de DNA berekening ineens op 28% of zelfs nog flink hoger. Even voor de duidelijkheid, 25% is vader x dochter of broer x zus. In Embark kun je een matchmaking laten maken. Daarin wordt door Embark berekend wat de COI zou worden van de pups bij een bepaalde combi en welke kleuren of vachttypes er verwacht gaan worden. Zeker bij outcross of gebruik van kruisingen kan het dus van grote toevoeging zijn.
Dank voor de toelichting.

Ik heb een prachtige reu, al zeg ik het zelf. :mrgreen: En hij mag van mij best dekken, alleen heb ik zelf te weinig interesse om hem bij voorbaat te testen. Maar als iemand buitengewoon geinteresseerd zou zijn en die test wil betalen, dan wil ik daar best aan meewerken. Heeft het in dit geval zin om ‘em in de groep aan te melden? Ik zou denken van niet, omdat ie nog niet getest is, maar wie weet denkt de groep daar anders over?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hazenrein schreef:
malinois schreef: 05 feb 2022 09:38
Dank voor de toelichting.

Ik heb een prachtige reu, al zeg ik het zelf. :mrgreen: En hij mag van mij best dekken, alleen heb ik zelf te weinig interesse om hem bij voorbaat te testen. Maar als iemand buitengewoon geinteresseerd zou zijn en die test wil betalen, dan wil ik daar best aan meewerken. Heeft het in dit geval zin om ‘em in de groep aan te melden? Ik zou denken van niet, omdat ie nog niet getest is, maar wie weet denkt de groep daar anders over?
Nee, je hond aanmelden is echt voor geteste honden, er zijn nl al genoeg groepen voor ongeteste dekreuen en wij willen juist het belang van testen benadrukken. Natuurlijk mag je wel "gewoon" lid worden en mocht je hem toch besluiten te testen kun je hem aanmelden.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: 05 feb 2022 21:15

Nee, je hond aanmelden is echt voor geteste honden, er zijn nl al genoeg groepen voor ongeteste dekreuen en wij willen juist het belang van testen benadrukken. Natuurlijk mag je wel "gewoon" lid worden en mocht je hem toch besluiten te testen kun je hem aanmelden.
Duidelijk. Ik ben wel lid geworden, maar dat testen komt er niet van denk ik. Ik ben helemaal niet actief op zoek naar een teef voor mijn reu, maar ik ging erover nadenken naar aanleiding van je eerste bericht.
Succes met de groep!
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

ook wij zijn lid geworden
helaas nu geen dekreu ,maar dat gaat in de toekomst zeker wel gebeuren. en ook de embark testen.
voor nu zie ik het nut niet omdat onze reu geholpen is
Afbeelding
GAIA
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”