https://www.facebook.com/groups/340732161080620
Moderator: moderatorteam
Het voordeel van Embark is dat er op ruim 200 genetische afwijkingen getest wordt. Daarmee voorkom je dat je bijvoorbeeld drager x drager doet in een combi waar dan lijders uitkomen. Maar tevens hoef je niet de helft van de genen weg te gooien door een drager gelijk maar uit te sluiten. Drager x vrij levert vrije pups en dragers maar geen lijders. Een ander voordeel is de genetische COI, het inteeltpercentage. Waar deze op veel stambomen rond de 0.44 % zit (welke allemaal berekend zijn op 5 tot 10 generaties op de stamboom) zit deze vaak op de DNA berekening ineens op 28% of zelfs nog flink hoger. Even voor de duidelijkheid, 25% is vader x dochter of broer x zus. In Embark kun je een matchmaking laten maken. Daarin wordt door Embark berekend wat de COI zou worden van de pups bij een bepaalde combi en welke kleuren of vachttypes er verwacht gaan worden. Zeker bij outcross of gebruik van kruisingen kan het dus van grote toevoeging zijn.Hazenrein schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van dna testen?
Dank voor de toelichting.malinois schreef: ↑05 feb 2022 09:38Het voordeel van Embark is dat er op ruim 200 genetische afwijkingen getest wordt. Daarmee voorkom je dat je bijvoorbeeld drager x drager doet in een combi waar dan lijders uitkomen. Maar tevens hoef je niet de helft van de genen weg te gooien door een drager gelijk maar uit te sluiten. Drager x vrij levert vrije pups en dragers maar geen lijders. Een ander voordeel is de genetische COI, het inteeltpercentage. Waar deze op veel stambomen rond de 0.44 % zit (welke allemaal berekend zijn op 5 tot 10 generaties op de stamboom) zit deze vaak op de DNA berekening ineens op 28% of zelfs nog flink hoger. Even voor de duidelijkheid, 25% is vader x dochter of broer x zus. In Embark kun je een matchmaking laten maken. Daarin wordt door Embark berekend wat de COI zou worden van de pups bij een bepaalde combi en welke kleuren of vachttypes er verwacht gaan worden. Zeker bij outcross of gebruik van kruisingen kan het dus van grote toevoeging zijn.Hazenrein schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van dna testen?
Nee, je hond aanmelden is echt voor geteste honden, er zijn nl al genoeg groepen voor ongeteste dekreuen en wij willen juist het belang van testen benadrukken. Natuurlijk mag je wel "gewoon" lid worden en mocht je hem toch besluiten te testen kun je hem aanmelden.Hazenrein schreef:Dank voor de toelichting.malinois schreef: ↑05 feb 2022 09:38Het voordeel van Embark is dat er op ruim 200 genetische afwijkingen getest wordt. Daarmee voorkom je dat je bijvoorbeeld drager x drager doet in een combi waar dan lijders uitkomen. Maar tevens hoef je niet de helft van de genen weg te gooien door een drager gelijk maar uit te sluiten. Drager x vrij levert vrije pups en dragers maar geen lijders. Een ander voordeel is de genetische COI, het inteeltpercentage. Waar deze op veel stambomen rond de 0.44 % zit (welke allemaal berekend zijn op 5 tot 10 generaties op de stamboom) zit deze vaak op de DNA berekening ineens op 28% of zelfs nog flink hoger. Even voor de duidelijkheid, 25% is vader x dochter of broer x zus. In Embark kun je een matchmaking laten maken. Daarin wordt door Embark berekend wat de COI zou worden van de pups bij een bepaalde combi en welke kleuren of vachttypes er verwacht gaan worden. Zeker bij outcross of gebruik van kruisingen kan het dus van grote toevoeging zijn.Hazenrein schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van dna testen?
Ik heb een prachtige reu, al zeg ik het zelf.En hij mag van mij best dekken, alleen heb ik zelf te weinig interesse om hem bij voorbaat te testen. Maar als iemand buitengewoon geinteresseerd zou zijn en die test wil betalen, dan wil ik daar best aan meewerken. Heeft het in dit geval zin om ‘em in de groep aan te melden? Ik zou denken van niet, omdat ie nog niet getest is, maar wie weet denkt de groep daar anders over?
Duidelijk. Ik ben wel lid geworden, maar dat testen komt er niet van denk ik. Ik ben helemaal niet actief op zoek naar een teef voor mijn reu, maar ik ging erover nadenken naar aanleiding van je eerste bericht.malinois schreef: ↑05 feb 2022 21:15
Nee, je hond aanmelden is echt voor geteste honden, er zijn nl al genoeg groepen voor ongeteste dekreuen en wij willen juist het belang van testen benadrukken. Natuurlijk mag je wel "gewoon" lid worden en mocht je hem toch besluiten te testen kun je hem aanmelden.