Zou zelf met een herder ook niet stoppen met fietsen als er een hond uitvalt of aan komt zetten. Dan blijf je inderdaad aan de gang is mijn ervaring en kans op escalatie is dan groter.
Ik stopte alleen of gaf meer lijn als een andere hond daadwerkelijk in de kont of zij van een van mijn honden hing. En dan nog werd de baas kwaad dat ik meer lijn had gegeven om eigen hond zich te laten verdedigen.
In alle andere gevallen gaf ik mijn honden een dwingend commando tot negeren en doorlopen.
Deed dat ook als ik mensen met honden achterop kwam fietsen, dan gaf ik aan dat ik voorbij zou komen zodat mochten ze honden hebben die uit konden vallen zij zelf tijd hadden om de lijnen even korter te pakken. Liet wat dat betreft eigenlijk na wat vervelende ervaringen niets aan toeval over.
Reageren op onverwachtse dingen en jou van je fiets trekken of de lijn stuk trekken om erachteraan te gaan. Trainen, en ook jezelf trainen. Je kunt het écht zien wanneer je hond iets spot om achteraan te willen gaan.
Wat Alma zegt, ga die trainingsbal weer bijzonder maken, heb een van de lekkerste vreetjes op zak en vraag de aandacht zodra je verandering in gedrag ziet (Verstarren, stand van de oren ver vooruit, lichaam naar voren gericht, staart gaat iets hoger etc. etc..), dát zijn de momenten waarop je met je stem al haar eruit moet zien te halen. Tijdens wandelen, maar ook zeker tijdens het fietsen.. zij versnellen, jij langzamer met de rem erop en aandacht vragen. En eerlijk gezegd, zolang ze dusdanig niet te bereiken is dat ze je onderuit weet te trekken met fietsen, zou ik dat fietsen even laten voor wat het is.
Begin trouwens ook maar met verbieden van je eigen kat de tuin uit te jagen.
En niets is niet af te leren. Ik had een hond van 2,5 jaar oud met een behoorlijke dosis opjaaggedrag. Het heeft ongeveer een jaar geduurd, maar toen was het gedrag controleerbaar. Maar ik stond ook helemaal niets toe, niet vogels omhoog laten vliegen, niet naar de eenden toe, katten op straat grote no go, in huis moest ze ook normaal doen met de katten en bij de geringste verandering buiten trok ik haar aandacht. En soms moest ik een lijn langszij werpen omdat ze niet uit de focus te halen was. Ging niet snel, maar uiteindelijk kwamen we op een punt dat het behapbaar en binnen de perken bleef.
Alleen verbaal heb ik dat trouwens niet voor elkaar gekregen, ik heb ook fysiek wel moeten zijn om tot haar door te dringen. Maar dat was pas nadat ik zeker wist dat zij verschil tussen nee en ja donders goed begreep, en bij keuze mijn nee te negeren kreeg ze een negatieve bekrachtiging. Middels lange lijn was dat toen trouwens, tikkie terug. En daarna belonen omdat ze contact met me maakte waarop ik alsnog bij me kon roepen.
En sinds januari hadden we een dame die ook ging gillen en op de achterste poten stond te dansen of finaal in de lijn klapte bij het zien van katten (en schapen, en paarden/koeien) en ik woon ook niet op het platteland. Maar toch waren er genoeg oefenmomenten om op dit gedrag in te spelen. Gelukkig nog niet van zover hoeven komen als met Bluf, maar ik zag mijn geest alweer dwalen eerlijk gezegd.
Bij Chara was het voornamelijk verrassingseffect bij histerie wat maakte dat ze besefte dat wij haar gedrag niet ok vonden. Ik tilde haar op een bepaald moment gewoon op. Alle voeten van de vloer, zodra ik haar niet meer met stem kon bereiken en ze wilde gaan gillen en in haar tuig wilde gaan hangen.
Het maakt niet dat ze alles nu zomaar voorbij loopt

maar ik zie het als ze een kat spot, en dan kan ik wel met mijn stem erop inspelen.
Het blijft wat mij betreft toch domweg bij dit soort honden die zo reageren altijd opletten als baas, en de party pooper zijn door erop in te spelen.
Regelmatig zeg ik tegen beide honden "Uh! denk erom hé!" en dan vraagt mijn partner wat er dan is. Niets te zien, maar op basis van de houding van beide honden zie ik gewoon dat er verderop iets is. Hetzij een patsende hond, een loslopende kat, een muis of egel in het gras en noem maar op.