Dat worden sportieve baardjes met vliegoren of mooie vouwoortjes.
Moderator: moderatorteam
Zwarte ruwhaartjes met vouworen duspioenroos schreef: ↑12 aug 2021 23:49
Hoe het precies uitpakt geen ideeMaar genetisch is korthaar dominant over langhaar dus worden het kortharige pups. Maar, baard is weer dominant over geen baard. En het baard gen zorgt dat korthaar langer wordt. Een ruwhaar dus. Maar hoeveel langer dan kort en hoe hard of zacht de vacht dan heb ik geen idee van.
Flora draagt tan en Dakar toont tan aftekeningen. Theoretisch zal 50% van de puppies tan aftekeningen hebben. Grootste kans is dat de puppen zwart met meer of minder witte vlekken gaan hebben. Het wit zal wel grijs worden zoals bij Flora zelf. In theorie draagt Flora nog bruin of andere recessieve kenmerken maar dat weet ik pas als haar embark resultaten terug zijn.
Wat de oren gaan doen vrees ik wel voor![]()
Ze heeft volgens mij nu alleen kennisgemaakt en in t nieuwe jaar de dekking als ik t goed gelezen hebfenneke schreef:Leuk stel![]()
Maar begrijp ik nu goed dat ze haar 2e nestje krijgt binnen een jaar? Is dat niet erg snel ?
Ik heb er echt geen idee van
Zoals ik het lees, zijn het nu alleen nog plannen en hebben ze nu net kennisgemaakt. ECVO gaat nog herhaald worden, embark-resultaat moet nog komen, dus daar zal ook nog wel wat tijd overheen gaan, lijkt mijfenneke schreef:Leuk stel![]()
Maar begrijp ik nu goed dat ze haar 2e nestje krijgt binnen een jaar? Is dat niet erg snel ?
Niet alleen snel, maar in Nederland ook bij wet niet toegestaan. Maar plannen maken en voorbereiden staat iedereen toch vrijfenneke schreef:Leuk stel![]()
Dat zou inderdaad snel zijn
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen
Vandaag was de date en het was een succes
Een heus forumkoppel
Ja, dat hoop ik! Een hond om heerlijk actief mee te zijn in een sport naar keuze. Of 'gewoon' een wandelmaatje. Ze zullen wellicht niet op hoog niveau komen maar daar staat tegenover dat ze ook prima kunnen luieren en knuffelen en niet bloedje fanatiek zijn met bijbehorende uitdagingenDeDiana schreef: ↑13 aug 2021 06:00 Heel leuke combi! Ik denk dat het qua karakter pups worden waar je alle (actieve) kanten mee op kunt. Qua uiterlijk is het inderdaad moeilijk voor te stellen omdat ze zo enorm van elkaar verschillen, maar het worden vast mooie, gematigde en atletische hondjes.
Ik ga het in ieder geval volgen!
Ik weet dat die vouwoortjes kunnen ja. Maar als ik dan die lange slappe flappers van Flora voel kan ik me zo slecht voorstellen dat daar een pup uitkomt met oren die niet volledig hangen
Ja, zo'n vacht zou denk ik kunnen! Misschien wat langer nog? De oren misschien wat breder, Flora heeft brede flappers.
Oh ja, dat is heel anders maar ook geweldig leuk. Tot ze geboren en uitgegroeid zijn, blijft het gissen. Maar dat maakt het extra spannend allemaal.pioenroos schreef: ↑13 aug 2021 14:54
Ik hoop een beetje een vacht als een picardische herder. Lekker rommelig![]()
Dit is een picard met vleugje briard volgens de omschrijving. Stukkie groter natuurlijk maar ik zou het geweldig vinden als de puppen hier wat van weg hebben![]()
Alleen niemand die je gelooft dat je een schapendoes/kelpie kruising hebt![]()
Volgens mij heeft dat teefje ook wel kleinere oren
Klopt ook iets kleinere oren
Ja, low ALT. Embark gaf al netjes aan dat het geen gezondheidsprobleem isCleva schreef: ↑28 aug 2021 19:14
Low ALT?
Qua fok is dat inderdaad geen relevante kwestie.
Het wordt pas iets om rekening mee te houden als je de leverwaarden van je hond gaat bekijken. Dan is het goed om te weten dat een lage score voor die hond gezond is en normale waarden dus te hoog.
Maar goed, dat weet je dan. Klaar.
Komt veel voor hoor.
Mochten pupkopers toch graag zekerheid hebben dan kunnen ze met de jaarenting/titer ook de ALT laten bepalen. Dat is dan het normaal voor die hond.
Ik zou het zelf waarschijnlijk vergeten. Het zijn geen geboren leverpatiëntjes, he?
Ik heb geen idee wat je nu zegtFotogravinnetje schreef: ↑28 aug 2021 20:08 Ik zie dat ze zelfs homozygoot is voor recessief zwart op de A-locus. Alleen toont ze dat niet door de Kb. Ze kan dus zowel dominant zwarte als recessief zwarte nakomelingen krijgen als de reu ook drager is van recessief zwart
Onze Ace (mechel dus) is blijkbaar ook drager van het bald thigh syndrome.Cleva schreef:Ik vind het zo fijn dat er die tests zijn.
Dan weet je gewoon echt van de hoed en de rand over je hond en de combinatie.
Mira heeft het drumsticksyndroom. Nee serieus. Bald thigh syndrome
Voor de showfok is dat natuurlijk een harde nee maar voor honden die toch al de vacht van een muis hebben is het amper interessant.
Zonder embark had ik echt niet geweten of de combinatie goed was. Nu weet ik het wel.
Er zal ook wel een gen voor knikstaarten bij dobermans zijn. Of zoiets.
Maar dat zijn rasdingetjes en die verdwijnen als sneeuw voor de zon als je kruist.
Dit is een fijne duidelijke site. http://www.doggenetics.co.uk/black.htmpioenroos schreef: ↑28 aug 2021 20:50Ik heb geen idee wat je nu zegtFotogravinnetje schreef: ↑28 aug 2021 20:08 Ik zie dat ze zelfs homozygoot is voor recessief zwart op de A-locus. Alleen toont ze dat niet door de Kb. Ze kan dus zowel dominant zwarte als recessief zwarte nakomelingen krijgen als de reu ook drager is van recessief zwartIk heb geprobeerd mijn kennis over genetica wat op te frissen maar dat is niet gelukt blijkbaar
![]()
Zwart is niet gewoon zwart? Zie je dat verschil dan?
Ik weet wel dat Flora anders vergrijst dan haar moeder: haar voetjes bleven wat langer roze dan nestgenoten. En ze heeft roze stippen op haar huid in haar witte vlekken. Op die plekken blijft het haar ook witter dan het wit watvuit donkere huid groeit. Sommige van haar kinderen hebben dit ook en volgens mij is haar vader ook zo. Heeft het daarmee te maken?
Dit is Dakars (de reu dus) embarkprofiel: https://my.embarkvet.com/dog/dakar?utm_ ... rce=embark
DankFotogravinnetje schreef: ↑28 aug 2021 23:31 Dakar is agouti en drager van b&t, dus de pups zullen zwart (alleen dominant zwart), agouti of b&t worden. Op de A-locus heb je 4 opties. Van meest dominant naar meest recessief: sable, agouti, tanpoints, recessief zwart. Het verschil tussen dominant zwart en recessief zwart zie je niet, maar als ze recessief zwart was geweest, zou je alleen maar agouti en tanpoints krijgen, terwijl je nu ook gewoon zwarte pups kunt verwachten. En recessief zwarte pups kunnen geboren worden uit niet-zwarte ouders, terwijl dat bij dominant zwart nooit kan
Dus Dakar is geen black and tan maar black agouti? Of noem je het weer anders? Wel heel grappig zo’n dna testFotogravinnetje schreef: ↑30 aug 2021 07:54 Dit is ook een agouti teckel
De haren zijn gebandeerd, dus lichte en donkere banden op de haren. Op de heel korte vacht van Dakar is dat heel slecht te zien. Bij de pups van Flora zou er een net wat langere vacht op kunnen komen waarop het beter te zien zou kunnen zijn. Dus in het nest kun je zwarte pups krijgen (Kbky), pups met een strakke tan-aftekening (die zijn dan dus kyky ata) en pups waarbij de donkere haren toch ook wat tankleur laten zien (kyky awa)
Ik denk dat de at als het ware bepaalt waar de gebandeerde haren het meest zichtbaar zijn. Hij zal op z'n lijf haren hebben die zowel zwart als tankleur zijn, wat verraadt dat hij inderdaad agouti/wolfsgrauw is, maar het zwart overheerst duidelijk weljenn90 schreef:Dus Dakar is geen black and tan maar black agouti? Of noem je het weer anders? Wel heel grappig zo’n dna testFotogravinnetje schreef: ↑30 aug 2021 07:54 Dit is ook een agouti teckel
De haren zijn gebandeerd, dus lichte en donkere banden op de haren. Op de heel korte vacht van Dakar is dat heel slecht te zien. Bij de pups van Flora zou er een net wat langere vacht op kunnen komen waarop het beter te zien zou kunnen zijn. Dus in het nest kun je zwarte pups krijgen (Kbky), pups met een strakke tan-aftekening (die zijn dan dus kyky ata) en pups waarbij de donkere haren toch ook wat tankleur laten zien (kyky awa)