Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kruising schapendoesjes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Kruising schapendoesjes

Ongelezen bericht door sirene »

Hartstikke leuk :ok:
Dat worden sportieve baardjes met vliegoren of mooie vouwoortjes.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

pioenroos schreef: 12 aug 2021 23:49
Hoe het precies uitpakt geen idee :wink: Maar genetisch is korthaar dominant over langhaar dus worden het kortharige pups. Maar, baard is weer dominant over geen baard. En het baard gen zorgt dat korthaar langer wordt. Een ruwhaar dus. Maar hoeveel langer dan kort en hoe hard of zacht de vacht dan heb ik geen idee van.
Flora draagt tan en Dakar toont tan aftekeningen. Theoretisch zal 50% van de puppies tan aftekeningen hebben. Grootste kans is dat de puppen zwart met meer of minder witte vlekken gaan hebben. Het wit zal wel grijs worden zoals bij Flora zelf. In theorie draagt Flora nog bruin of andere recessieve kenmerken maar dat weet ik pas als haar embark resultaten terug zijn.
Wat de oren gaan doen vrees ik wel voor :schrik:
Zwarte ruwhaartjes met vouworen dus :I:

Als ik daar op google, vind ik dit :D

Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Leuk stel :mrgreen:

Maar begrijp ik nu goed dat ze haar 2e nestje krijgt binnen een jaar? Is dat niet erg snel ?
Ik heb er echt geen idee van :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

fenneke schreef:Leuk stel :mrgreen:

Maar begrijp ik nu goed dat ze haar 2e nestje krijgt binnen een jaar? Is dat niet erg snel ?
Ze heeft volgens mij nu alleen kennisgemaakt en in t nieuwe jaar de dekking als ik t goed gelezen heb
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zoals ik het lees, zijn het nu alleen nog plannen en hebben ze nu net kennisgemaakt. ECVO gaat nog herhaald worden, embark-resultaat moet nog komen, dus daar zal ook nog wel wat tijd overheen gaan, lijkt mij
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Niet alleen snel, maar in Nederland ook bij wet niet toegestaan. Maar plannen maken en voorbereiden staat iedereen toch vrij ;)
annemarietje
Actief
Mijn ras(sen): Schnauzer, kooiker

Ongelezen bericht door annemarietje »

Wat een leuke combi!
Ik ga het in de gaten houden
« Maybe why all the doors are closed, so you can open one that leads you to the perfect road »
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

fenneke schreef: 13 aug 2021 12:01 Leuk stel :mrgreen:

Dat zou inderdaad snel zijn :wink: Floortje is net loops geweest en ik verwacht haar half januari weer loops. Netjes een jaar en 1 loopsheid later dan haar eerste nestje gaan we een poging wagen dus :D
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

pioenroos schreef: 13 aug 2021 12:40
fenneke schreef: 13 aug 2021 12:01 Leuk stel :mrgreen:

Dat zou inderdaad snel zijn :wink: Floortje is net loops geweest en ik verwacht haar half januari weer loops. Netjes een jaar en 1 loopsheid later dan haar eerste nestje gaan we een poging wagen dus :D
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen :wink:

Ik las dit

Vandaag was de date en het was een succes 

Een heus forumkoppel  
Fenneke en Baloe
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

DeDiana schreef: 13 aug 2021 06:00 Heel leuke combi! Ik denk dat het qua karakter pups worden waar je alle (actieve) kanten mee op kunt. Qua uiterlijk is het inderdaad moeilijk voor te stellen omdat ze zo enorm van elkaar verschillen, maar het worden vast mooie, gematigde en atletische hondjes.
Ik ga het in ieder geval volgen!
Ja, dat hoop ik! Een hond om heerlijk actief mee te zijn in een sport naar keuze. Of 'gewoon' een wandelmaatje. Ze zullen wellicht niet op hoog niveau komen maar daar staat tegenover dat ze ook prima kunnen luieren en knuffelen en niet bloedje fanatiek zijn met bijbehorende uitdagingen :tongue:
sirene schreef: 13 aug 2021 07:03 Hartstikke leuk :ok:
Dat worden sportieve baardjes met vliegoren of mooie vouwoortjes.
Ik weet dat die vouwoortjes kunnen ja. Maar als ik dan die lange slappe flappers van Flora voel kan ik me zo slecht voorstellen dat daar een pup uitkomt met oren die niet volledig hangen :mrgreen:
natalie schreef: 13 aug 2021 11:39
Zwarte ruwhaartjes met vouworen dus :I:

Als ik daar op google, vind ik dit :D
-foto knip-
Ja, zo'n vacht zou denk ik kunnen! Misschien wat langer nog? De oren misschien wat breder, Flora heeft brede flappers.

Ik hoop een beetje een vacht als een picardische herder. Lekker rommelig :lol1:

Dit is een picard met vleugje briard volgens de omschrijving. Stukkie groter natuurlijk maar ik zou het geweldig vinden als de puppen hier wat van weg hebben :I:
Alleen niemand die je gelooft dat je een schapendoes/kelpie kruising hebt :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
natalie
Zeer actief

pioenroos schreef: 13 aug 2021 14:54
Ik hoop een beetje een vacht als een picardische herder. Lekker rommelig :lol1:

Dit is een picard met vleugje briard volgens de omschrijving. Stukkie groter natuurlijk maar ik zou het geweldig vinden als de puppen hier wat van weg hebben :I:
Alleen niemand die je gelooft dat je een schapendoes/kelpie kruising hebt :mrgreen:

Afbeelding
Oh ja, dat is heel anders maar ook geweldig leuk. Tot ze geboren en uitgegroeid zijn, blijft het gissen. Maar dat maakt het extra spannend allemaal. :engel:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat een spannende combi, leuk zeg.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Wat een leuke combi :ok:

Ben echt benieuwd naar de nakomelingen.
Als het goed is, gaat hij volgende maand een andere teef dekken, met ook hangoren (maar wel minder slap) dus wellicht heb je daarna al een beetje een idee. Die teef heeft overigens halflang stokhaar. :)
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

kloesje schreef: 16 aug 2021 09:23 Wat een leuke combi :ok:

Als het goed is, gaat hij volgende maand een andere teef dekken, met ook hangoren (maar wel minder slap) dus wellicht heb je daarna al een beetje een idee. Die teef heeft overigens halflang stokhaar. :)
Volgens mij heeft dat teefje ook wel kleinere oren :wink:
Maar ik ben zeker benieuwd naar de pups!
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Wat ontzettend leuk, apart en origineel! Dakar is ook zo'n knapperd!
Middelmaat herdertjes met een verrassingsvacht :cheer:
Veel plezier met de voorbereidingen en voorpret.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

pioenroos schreef: 16 aug 2021 22:55
kloesje schreef: 16 aug 2021 09:23 Wat een leuke combi :ok:

Volgens mij heeft dat teefje ook wel kleinere oren :wink:
Maar ik ben zeker benieuwd naar de pups!
Klopt ook iets kleinere oren :tongue:

Wel leuk dat hij twee schapen(drijf)honden mag dekken, ik ben echt heel benieuwd naar de karakters ed.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Flora's embark resultaten zijn terug. Geen enge erfelijke aandoeningen gevonden :cheer:

Wel heeft ze een gen dat een leverwaarde lager dan normaal kan zijn bij haar. Zoals ik overal lees geeft dit geen enkel gezondheidsrisico dus anders dan pupkopers informeren ga ik hier geen rekening mee houden.

Helaas draagt ze geen bruin. Ze kan wel tan aftekeningen geven.

Voor de nieuwsgierige onder ons: Haar COI is 21%. Stuk lager dan berekend over alle bekende voorouders dus ergens viel dat mee.

http://embk.me/flora96?utm_campaign=cns ... rce=embark
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Super fijn!! :D
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ik zie dat ze zelfs homozygoot is voor recessief zwart op de A-locus. Alleen toont ze dat niet door de Kb. Ze kan dus zowel dominant zwarte als recessief zwarte nakomelingen krijgen als de reu ook drager is van recessief zwart
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

:cheer: :cheer:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Cleva schreef: 28 aug 2021 19:14
Low ALT?

Qua fok is dat inderdaad geen relevante kwestie.
Het wordt pas iets om rekening mee te houden als je de leverwaarden van je hond gaat bekijken. Dan is het goed om te weten dat een lage score voor die hond gezond is en normale waarden dus te hoog.
Maar goed, dat weet je dan. Klaar.
Komt veel voor hoor.

Mochten pupkopers toch graag zekerheid hebben dan kunnen ze met de jaarenting/titer ook de ALT laten bepalen. Dat is dan het normaal voor die hond.
Ik zou het zelf waarschijnlijk vergeten. Het zijn geen geboren leverpatiëntjes, he?
Ja, low ALT. Embark gaf al netjes aan dat het geen gezondheidsprobleem is :ok:

Ik wilde inderdaad gelijk al haar bloed laten testen met titeren maar ik kreeg op mijn kop van mijn nuchtere moeder dat er geen enkele reden is om te denken dat ze een leverpatiëntje wordt dus zonde van het geld :engel:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

pioenroos schreef: 28 aug 2021 20:40 Ik wilde inderdaad gelijk al haar bloed laten testen met titeren maar ik kreeg op mijn kop van mijn nuchtere moeder dat er geen enkele reden is om te denken dat ze een leverpatiëntje wordt dus zonde van het geld :engel:
:tongue: Nee. Maar als Sjaak ooit voor een seniorencheck gaat, laat ik dat ook even meenemen. Weet je de normaalwaarde.
Sjaak en Nikita hebben het trouwens allebei, Zus niet.
pioenroos
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 28 aug 2021 20:08 Ik zie dat ze zelfs homozygoot is voor recessief zwart op de A-locus. Alleen toont ze dat niet door de Kb. Ze kan dus zowel dominant zwarte als recessief zwarte nakomelingen krijgen als de reu ook drager is van recessief zwart
Ik heb geen idee wat je nu zegt :LOL: Ik heb geprobeerd mijn kennis over genetica wat op te frissen maar dat is niet gelukt blijkbaar :mrgreen:

Zwart is niet gewoon zwart? Zie je dat verschil dan?
Ik weet wel dat Flora anders vergrijst dan haar moeder: haar voetjes bleven wat langer roze dan nestgenoten. En ze heeft roze stippen op haar huid in haar witte vlekken. Op die plekken blijft het haar ook witter dan het wit watvuit donkere huid groeit. Sommige van haar kinderen hebben dit ook en volgens mij is haar vader ook zo. Heeft het daarmee te maken?

Dit is Dakars (de reu dus) embarkprofiel: https://my.embarkvet.com/dog/dakar?utm_ ... rce=embark
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:Ik vind het zo fijn dat er die tests zijn.
Dan weet je gewoon echt van de hoed en de rand over je hond en de combinatie.

Mira heeft het drumsticksyndroom. Nee serieus. Bald thigh syndrome
Voor de showfok is dat natuurlijk een harde nee maar voor honden die toch al de vacht van een muis hebben is het amper interessant.
Zonder embark had ik echt niet geweten of de combinatie goed was. Nu weet ik het wel.
Er zal ook wel een gen voor knikstaarten bij dobermans zijn. Of zoiets.

Maar dat zijn rasdingetjes en die verdwijnen als sneeuw voor de zon als je kruist.
Onze Ace (mechel dus) is blijkbaar ook drager van het bald thigh syndrome.
Blijkbaar komt het recent vaker voor bij mechels aangezien pas iemand er een post over maakte
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

pioenroos schreef: 28 aug 2021 20:50
Fotogravinnetje schreef: 28 aug 2021 20:08 Ik zie dat ze zelfs homozygoot is voor recessief zwart op de A-locus. Alleen toont ze dat niet door de Kb. Ze kan dus zowel dominant zwarte als recessief zwarte nakomelingen krijgen als de reu ook drager is van recessief zwart
Ik heb geen idee wat je nu zegt :LOL: Ik heb geprobeerd mijn kennis over genetica wat op te frissen maar dat is niet gelukt blijkbaar :mrgreen:

Zwart is niet gewoon zwart? Zie je dat verschil dan?
Ik weet wel dat Flora anders vergrijst dan haar moeder: haar voetjes bleven wat langer roze dan nestgenoten. En ze heeft roze stippen op haar huid in haar witte vlekken. Op die plekken blijft het haar ook witter dan het wit watvuit donkere huid groeit. Sommige van haar kinderen hebben dit ook en volgens mij is haar vader ook zo. Heeft het daarmee te maken?

Dit is Dakars (de reu dus) embarkprofiel: https://my.embarkvet.com/dog/dakar?utm_ ... rce=embark
Dit is een fijne duidelijke site. http://www.doggenetics.co.uk/black.htm
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Dakar is agouti en drager van b&t, dus de pups zullen zwart (alleen dominant zwart), agouti of b&t worden. Op de A-locus heb je 4 opties. Van meest dominant naar meest recessief: sable, agouti, tanpoints, recessief zwart. Het verschil tussen dominant zwart en recessief zwart zie je niet, maar als ze recessief zwart was geweest, zou je alleen maar agouti en tanpoints krijgen, terwijl je nu ook gewoon zwarte pups kunt verwachten. En recessief zwarte pups kunnen geboren worden uit niet-zwarte ouders, terwijl dat bij dominant zwart nooit kan
pioenroos
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 28 aug 2021 23:31 Dakar is agouti en drager van b&t, dus de pups zullen zwart (alleen dominant zwart), agouti of b&t worden. Op de A-locus heb je 4 opties. Van meest dominant naar meest recessief: sable, agouti, tanpoints, recessief zwart. Het verschil tussen dominant zwart en recessief zwart zie je niet, maar als ze recessief zwart was geweest, zou je alleen maar agouti en tanpoints krijgen, terwijl je nu ook gewoon zwarte pups kunt verwachten. En recessief zwarte pups kunnen geboren worden uit niet-zwarte ouders, terwijl dat bij dominant zwart nooit kan
Dank :ok:

Ik heb er een studiedagje van gemaakt door en volgens mij snap ik het nu.
In mijn denken was Flora drager van tan want ze heeft pups met tan aftekeningen gegeven in haar eerste nest.
Maar Flora draagt alleen 1 kopie van het recessieve gen ky op de K-locus. Het tan-gen zelf draagt ze niet want ze is dus aa op de A-locus.

Ik heb nog wel 1 vraagje voor wie het weet :wink:
Dakar draagt dus tan en agouti (aw/at). Waarbij agouti dominant is over tan.
Maar, afgaand op zijn uiterlijk ging ik er vanuit dat hij tan toont? Als ik google op agouti dan kom ik uit bij de wolfsgrauwe duitse herder of de wildkleur teckel. Maar dat zijn veel lichtere honden. Dakars haren zijn helemaal zwart muv de tan plekken. Is dit dan toch een variant van agouti of speelt er meer mee?
En hoe zou dat vererven bij de eventuele pups van Flora? Zou er weinig verschil kunnen zijn tussen de aw/a en at/a pups? Degene met ky/ky op de A- locus dan. De KB/ky pups zullen gewoon zwart zijn uiteraard.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Dit is ook een agouti teckel
Afbeelding

De haren zijn gebandeerd, dus lichte en donkere banden op de haren. Op de heel korte vacht van Dakar is dat heel slecht te zien. Bij de pups van Flora zou er een net wat langere vacht op kunnen komen waarop het beter te zien zou kunnen zijn. Dus in het nest kun je zwarte pups krijgen (Kbky), pups met een strakke tan-aftekening (die zijn dan dus kyky ata) en pups waarbij de donkere haren toch ook wat tankleur laten zien (kyky awa)
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel

Ongelezen bericht door jenn90 »

Fotogravinnetje schreef: 30 aug 2021 07:54 Dit is ook een agouti teckel
Afbeelding

De haren zijn gebandeerd, dus lichte en donkere banden op de haren. Op de heel korte vacht van Dakar is dat heel slecht te zien. Bij de pups van Flora zou er een net wat langere vacht op kunnen komen waarop het beter te zien zou kunnen zijn. Dus in het nest kun je zwarte pups krijgen (Kbky), pups met een strakke tan-aftekening (die zijn dan dus kyky ata) en pups waarbij de donkere haren toch ook wat tankleur laten zien (kyky awa)
Dus Dakar is geen black and tan maar black agouti? Of noem je het weer anders? Wel heel grappig zo’n dna test
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

jenn90 schreef:
Fotogravinnetje schreef: 30 aug 2021 07:54 Dit is ook een agouti teckel
Afbeelding

Dus Dakar is geen black and tan maar black agouti? Of noem je het weer anders? Wel heel grappig zo’n dna test
Ik denk dat de at als het ware bepaalt waar de gebandeerde haren het meest zichtbaar zijn. Hij zal op z'n lijf haren hebben die zowel zwart als tankleur zijn, wat verraadt dat hij inderdaad agouti/wolfsgrauw is, maar het zwart overheerst duidelijk wel
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”