Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afgesplitst uit het Bottendocument

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Bedankt :ok:
enne..hoe is het jullie gelukt in Frankrijk met botten??
Ik ontdekte nu in supermarketen uitgebeende karkassen met vlees van de os.
stukken van 2 euro
verder veel kippenvleugels,kalkoen,heel veel vlees speciaal voor de hond gewoon in de vitrines bij vlees voor ons.
Veel vis en verder wat ze vonden op het strand.. :mrgreen:
mosseltjes,krabjes..mmm
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ien schreef:verder wat ze vonden op het strand.. :mrgreen:
mosseltjes,krabjes..mmm
Heerlijk!!!!!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, ook wij hebben wel wat gevonden, niet zoveel als jij maar toch ;)
Inderdaad speciaal hondenvlees bij de voorverpakte afdeling. Rundvlees, wel wat vet, dus Beertje ging er niet zo goed op, maar de rest wel.
Verder stukjes lamsvlees met bot, redelijk goedkoop.
Maar ook een keer lamskarkasje van 6 euro en een paar stukjes kalfsribben van 10 euro. 8O 8O Dat was dan maar het 3 sterren diner van mijn honden in deze vakantie. :mrgreen:
En een keer gewoon gehakt gegeven.
Welke supermarktketen was dat???
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ien
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef:Ja, ook wij hebben wel wat gevonden, niet zoveel als jij maar toch ;)
Inderdaad speciaal hondenvlees bij de voorverpakte afdeling. Rundvlees, wel wat vet, dus Beertje ging er niet zo goed op, maar de rest wel.
Verder stukjes lamsvlees met bot, redelijk goedkoop.
Maar ook een keer lamskarkasje van 6 euro en een paar stukjes kalfsribben van 10 euro. 8O 8O Dat was dan maar het 3 sterren diner van mijn honden in deze vakantie. :mrgreen:
En een keer gewoon gehakt gegeven.
Welke supermarktketen was dat???
Ik vond de karkassen overal,de laatste in Le Clerk..die was giga gesorteerd..hersenen,hele varkenskoppen,poten,heel veel konijn..kwarteltjes..bijna in alle winkels vond ik wel wat..b.q tijd he.

hier een krab
Afbeelding

en hier een stuk karkas.

Afbeelding
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, hersenen, maagjes, lever, dat was er in overvloed.
Konijn heb ik inderdaad ook overal gezien, maar eigenlijk niet bij stilgestaan om te geven.
Destn
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Destn »

Hé, ik heb een vraagje hieromtrent. Mijn pup (Rottw. - 6maand - 30Kg) zou ik ook af en toe een bot willen geven doch men heeft mij altijd verteld dat het eerst een half uur tot een uur moet gekookt worden.

Maar al het voorgaande dat ik lees spreekt dit dus radicaal tegen.

Ik zou het dus wel als bot willen geven ter vervanging van zijn Rundervel-"botten" aangezien dit toch meestal maar een plakkerige substantie is.

Moet men dan het bot rauw of gekookt geven en als je het rauw geeft gaan de vliegen er dan niet als een gek op afkomen? En zal het niet bederven?

Grtz, S.
Roelfien
Zeer actief

Hoi,

Rauw is dus goed. Want dan kan het bot niet geen splinters geven, zoals het wel doet als het bot gekookt is. Begin gewoon eens met een zacht stuk bot, bijvoorbeeld kalfsbot.
Rauwe botten moet je natuurlijk niet de hele dag laten liggen. Dat is vies en daar komen inderdaad vliegen op af.
Maar je geeft het bot 20 minuten aan de hond, die mag dan flink knagen en alles wat over is na die tijd haal je weg. In een plastic zak in de koelkast kan je daar nog een paar daagjes mee doen. En dat het bot er dan wellicht door modder en zand uit de tuin wat viezig uitziet is helemaal niet erg, je hond maakt het niet uit. Eventueel spoel je het bot even af onder de kraan voordat hij de koelkast ingaat.
Maar laat de hond er geen uren aan knagen, want dat is niet goed voor de hond. Gewoon 15 min./ 20 min. Dat is lang zat. En dan kan je dat een paar dagen geven tot het bot op is of dat je het weggooit.
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Waarom is dit geen "sticky"-onderwerp , dan blijft het boven staan?!
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Roelfien
Zeer actief

Je hebt helemaal gelijk.
;)
vuilnisbakkie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door vuilnisbakkie »

Ik ben er maar eens over begonnen tegenover andere honden eigenaren. De een zei tegen me: honden zijn al zolang gedomesticeerd, die zijn dat niet meer gewend.....De andere zei: er zitten allemaal bacterien in rauw vlees dus dat doe ik niet....Hij kookt het vlees wel trouwens....PFoe. Maar ik wil er wel heel voorzichtig zoetjesaan eens mee beginnen eigenlijk. Wat ik nu doe sinds kort, is in het weekend pens en hart geven en dat vindt ze echt heeeeeeeeeeerlijk, ze gaat steeds weer naar dr bakje toe om het nogmaals uit te likken.
Zijn hier ook boeken van over de BARF methode?

groetjes Debora en Sammy
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Volgens mij zijn de meeste boeken engelstalig. Of je moet de mazzel hebben oudere boeken (die niet meer worden gedrukt) in handen te kunnen krijgen.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
ien
Erelid
Contacteer:

vuilnisbakkie schreef:Ik ben er maar eens over begonnen tegenover andere honden eigenaren. De een zei tegen me: honden zijn al zolang gedomesticeerd, die zijn dat niet meer gewend.....De andere zei: er zitten allemaal bacterien in rauw vlees dus dat doe ik niet....Hij kookt het vlees wel trouwens....PFoe. Maar ik wil er wel heel voorzichtig zoetjesaan eens mee beginnen eigenlijk. Wat ik nu doe sinds kort, is in het weekend pens en hart geven en dat vindt ze echt heeeeeeeeeeerlijk, ze gaat steeds weer naar dr bakje toe om het nogmaals uit te likken.

groetjes Debora en Sammy
Nee..er zijn nog geen Nederlands talige boeken over BARF..wel Engelse zoals Janet ook al schreef,echter deze zijn best makkelijk te lezen

hier een link naar een favorietensite van BARf waar ook boekentiltels op staan
http://www.mijneigenfavorieten.nl/barf/
The BARF Diet door dr.Ian Billinghurst [is nog niet zo lang uit] is duidelijk,niet dik met tips enz.
Is bij Media-boek te bestellen.
Afbeelding
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Roelfien schreef: Maar je geeft het bot 20 minuten aan de hond, die mag dan flink knagen en alles wat over is na die tijd haal je weg. In een plastic zak in de koelkast kan je daar nog een paar daagjes mee doen. En dat het bot er dan wellicht door modder en zand uit de tuin wat viezig uitziet is helemaal niet erg, je hond maakt het niet uit. Eventueel spoel je het bot even af onder de kraan voordat hij de koelkast ingaat.
Maar laat de hond er geen uren aan knagen, want dat is niet goed voor de hond. Gewoon 15 min./ 20 min. Dat is lang zat. En dan kan je dat een paar dagen geven tot het bot op is of dat je het weggooit.
Hoi :zwaai:

Waarom is het slecht voor een hond langer dan 20 minuten te knagen? Ik liet ze altijd knagen zolang ze wilden en heb er niets negatiefs aan gemerkt :?
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

BessieTurf schreef:
Roelfien schreef: Maar je geeft het bot 20 minuten aan de hond, die mag dan flink knagen en alles wat over is na die tijd haal je weg. In een plastic zak in de koelkast kan je daar nog een paar daagjes mee doen. En dat het bot er dan wellicht door modder en zand uit de tuin wat viezig uitziet is helemaal niet erg, je hond maakt het niet uit. Eventueel spoel je het bot even af onder de kraan voordat hij de koelkast ingaat.
Hoi :zwaai:

Waarom is het slecht voor een hond langer dan 20 minuten te knagen? Ik liet ze altijd knagen zolang ze wilden en heb er niets negatiefs aan
gemerkt :?
ja dat zou ik ook willen weten :roll: zoe en stacey knagen ook langer dan een half uur aan hun bot :? zij krijgen elk weekend een runderknie :-D
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Er zijn honden die zeer fanatiek knagen en echt doorgaan tot het eind in zicht is.
Knieen en harde botten daar kunnen hun tanden behoorlijk van slijten,lang knagen maakt ze erg dorstig zodat behoefte aan drinken erg groot is met gevolg dat stukken bot niet de kans krijgt om te verteren en rechtstreeks doorgespoeld worden naar de darmen,waar dit weer problemen kan veroorzaken.
Afbeelding
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Misschien een domme vraag maar
kan het afbijten van stukken bot geen kwaad? Ik dacht van niet maar hoor van anderen dat die stukken geen goed doen
Bob wil ook nog wel graag kippenboutjes van de straat in de stad plukken ik haal die altijd uit zijn bek, kunnen die splinteren?
Zijn er botten die wel/niet geschikt zijn wat dit betreft?
Destn
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Destn »

EvavT schreef:Misschien een domme vraag maar
kan het afbijten van stukken bot geen kwaad? Ik dacht van niet maar hoor van anderen dat die stukken geen goed doen
Bob wil ook nog wel graag kippenboutjes van de straat in de stad plukken ik haal die altijd uit zijn bek, kunnen die splinteren?
Hoi, voor zover ik weet, zijn kippenboutjes niet goed. Ze versplinteren inderdaad.

Wat ik ook gehoord heb is dat de borst van de kip, dus de ribben heel goed zijn voor een hond.

Verder zijn kalsbotten goed voor je hondje en zo'n grote stukken bijten ze daar niet van af hoor.
Varkansbeenderen dient men om een of andere reden ook van af te blijven.

Als je hond volgroeit is mogen de beenderen rauw gegeven worden, als ze nog pup zijn is het misschien beter om ze toch eerst te koken kwestie van bacterieën en zo.

Wat ik wel al uit ervaring heb meegemaakt is dat ze door het eten van botten, wel iets moeilijker poepen, maar ik denk niet dat dit erg is.

Correct me if i'm wrong
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Destn schreef:
EvavT schreef:Misschien een domme vraag maar
Hoi, voor zover ik weet, zijn kippenboutjes niet goed. Ze versplinteren inderdaad.

Wat ik ook gehoord heb is dat de borst van de kip, dus de ribben heel goed zijn voor een hond.

Verder zijn kalsbotten goed voor je hondje en zo'n grote stukken bijten ze daar niet van af hoor.
Varkansbeenderen dient men om een of andere reden ook van af te blijven.

Als je hond volgroeit is mogen de beenderen rauw gegeven worden, als ze nog pup zijn is het misschien beter om ze toch eerst te koken kwestie van bacterieën en zo.

Wat ik wel al uit ervaring heb meegemaakt is dat ze door het eten van botten, wel iets moeilijker poepen, maar ik denk niet dat dit erg is.

Correct me if i'm wrong

NOOIT,NOOIT,NOOIT BOTTEN KOKEN!!!!!!!
Dan gaan ze dus splinteren! Je kunt botten al van pup af aan geven zolang ze dus maar rauw zijn. Eventuele bacterien zijn echt geen probleem.
Ik denk dat je het beste even op een BARF-site kunt gaan kijken en je er verder in gaan verdiepen.

stefanie
Zeer actief

Kippenboutjes mag je wel geven, zolang ze dus maar rauw zijn en niet voor menselijke consumptie zijn gebruikt. Dus geen kippenboutjes uit de oven etc.
Nellalisa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Kippenbotjes

Ongelezen bericht door Nellalisa »

basil schreef:
ien schreef:
vuilnisbakkie schreef:Ik ben er maar eens over begonnen tegenover andere honden eigenaren. De een zei tegen me: honden zijn al zolang gedomesticeerd, die zijn dat niet meer gewend.....De andere zei: er zitten allemaal bacterien in rauw vlees dus dat doe ik niet....Hij kookt het vlees wel trouwens....PFoe. Maar ik wil er wel heel voorzichtig zoetjesaan eens mee beginnen eigenlijk. Wat ik nu doe sinds kort, is in het weekend pens en hart geven en dat vindt ze echt heeeeeeeeeeerlijk, ze gaat steeds weer naar dr bakje toe om het nogmaals uit te likken.

groetjes Debora en Sammy
Nee..er zijn nog geen Nederlands talige boeken over BARF..wel Engelse

zoals Janet ook al schreef,echter deze zijn best makkelijk te lezen

hier een link naar een favorietensite van BARf waar ook boekentiltels op staan
http://www.mijneigenfavorieten.nl/barf/
The BARF Diet door dr.Ian Billinghurst [is nog niet zo lang uit] is duidelijk,niet dik met tips enz.
Is bij Media-boek te bestellen.
en bij ien te leen ;)

annemieke

Afbeelding

Hallo allemaal,
Vroeger heb ik een hond gehad die is gestikt in een kippenbotje.
Dus ik vraag mij af of het wel zo een goed idee is om kippenbotjes te voeren :? ????

Nellalisa.
Afbeelding
Door de geschiedenis heen heeft het talent altijd een eigen weg gekozen. Zo ook in het geval van Willem Schrumpf als schilder/autodidact.
stefanie
Zeer actief

Vreselijk dat je hond gestikt is maar hij had ook in een ander botje kunnen stikken. Mensen stikken ook weleens in een stuk vlees of in een snoepje. Mag dat dan ook niet meer gegeten worden?
Sowieso is het verstandig om je hond niet alleen te laten bij het eten van botten, een tragisch ongeluk zit immers in een klein hoekje.
neeltje2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door neeltje2 »

Lees hier net over het voeren van botten. Om te beginnen: botten NOOIT koken of bakken, juist dàn worden ze gevaarlijk voor honden! Wie botten wil geven: kippenekken, vleugels (desnoods ingeknipt op de gewrichten) karkassen, lamsribben, schouderbladen, boegbotten, idem van kalf. Deze botten mogen helemaal opgegeten worden. Zou de hond wel van tevoren eten geven, en misschien iets laxerends. Botten werken nl erg stoppend. Ook ff water wegzetten zodat het maagzuur de kans krijgt om de botten goed te verteren, na ca. 2 uur mag hondlief wel weer drinken. Dragende botten , dat zijn die van poten, dus waar het dier op gelopen heeft, voorzichtig mee zijn, zijn erg hard. Kan wel als recreatiebot, maar dan idd. na ca 15 min. afnemen. Oh, en misschien een tip? Honden die gewend zijn vers vlees te eten kunnen botten stukken beter verteren, omdat hun maagzuur veel sterker is! :wink:
Groetjes, Neeltje2
MarijeJoanne
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door MarijeJoanne »

Een goede site waar je veel info kan vinden over BARFen, kant en klaar en zelf samengesteld, is www.barfplaats.nl .

Verder ga ik met Neeltje mee.
Kippenvlees en botten zijn absoluut niet schadelijk voor de hond, juist zeer geschikt, zolang ze maar niet verhit zijn (dan zijn juist de botten wel gevaarlijk).
Varkensvlees en botten zijn wel gevaarlijk, dit ivm de kans op de ziekte van Aujeszky.

Het beste kun je botten geven na een vers vlees maaltijd (kant en klaar of zelf samengesteld), niet op een nuchtere maag.
Ook het water dan even weg zetten als de hond na de tijd veel wil drinken.
Dit omdat anders de botten te snel doorspoelen, voordat ze goed verteerd zijn.
Zijn de honden nog niet gewend aan botten, dan na een klein tijdje de botten wegnemen en een ander keertje weer geven.
Dit steeds uitbouwen, en op een gegeven moment maakt het niet meer uit.

Niet na een brokkenmaaltijd, daar is nl een andere PH-waarde voor nodig om te verteren.

De paar dingen die ik altijd over botten vertel is, absoluut niet verhit!!, niet van een varken, het liefst geen dragende delen (zoals benen ed, die zijn harder, kan wel als recreatiebot, niet als maaltijdbot om geheel op te eten) en het liefst van jonge dieren (dan zijn de botten nog zachter dan als ze ouder zouden zijn).

Zo zijn er nog wel meer dingen die je moet weten, maar dat kun je beter op een site lezen zoals de site die ik hierboven al aangaf.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

En op www.bonsah.com/forum is interessante informatie over niet-commerciele rauwe voeding te vinden net als op www.barf-natuurlijk.nl :ok:
Groetjes,
Ignit.
Bayo
Actief
Contacteer:

Zeer leerzaam dit topic

Ongelezen bericht door Bayo »

Gelukkig is het als sticky geplaatst, anders had ik het waarschijnlijk niet gevonden. Veel dingen die mij vroeger geleerd zijn liggen nu scherp onder vuur. Botten alleen gekookt geven en nooit kippenbotten zijn maar twee voorbeelden. Schijnbaar heb ik het dus altijd fout gedaan. Voor de zekerheid stel ik hier nog wel even een vraag: alle kippenbotten mogen altijd, als ze maar rauw zijn? En dan nog een vraag: waar kopen jullie de botten? Bij de dierenwinkel, in de supermarkt, bij de slager, ofzo?
Alvast bedankt voor alle informatie.
Petra Holierhoek & Bayo
MarijeJoanne
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Zeer leerzaam dit topic

Ongelezen bericht door MarijeJoanne »

Bayo schreef:Gelukkig is het als sticky geplaatst, anders had ik het waarschijnlijk niet gevonden. Veel dingen die mij vroeger geleerd zijn liggen nu scherp onder vuur. Botten alleen gekookt geven en nooit kippenbotten zijn maar twee voorbeelden. Schijnbaar heb ik het dus altijd fout gedaan. Voor de zekerheid stel ik hier nog wel even een vraag: alle kippenbotten mogen altijd, als ze maar rauw zijn? En dan nog een vraag: waar kopen jullie de botten? Bij de dierenwinkel, in de supermarkt, bij de slager, ofzo?
Alvast bedankt voor alle informatie.
Alle kippenbotten mogen, maar kies dan wel de kip uit die niet gekruid is :wink: .
Als de hond nog niet gewend is en dus nog weer opnieuw moet leren eten (dus niet de brok manier, hap slik en weg) kun je beter eerst de botjes inknippen en kapotslaan en het stuk vasthouden, waarna je de hond er delen vanaf laat trekken.
Kippennekjes worden ook vaak aangeraden om mee te beginnen.
Mij is de stelregel nooit kippenbotten geven ook bekend, maar dit gaat dan om verhitte kippenbotjes.
Gekookte botjes splinteren!
Voer je al vers? Of nog brok?
Gelieve tussen een brok en versmaaltijd 8 uur laten zitten, dit omdat het een andere vertering vergt.
En:
De paar dingen die ik altijd over botten vertel is, absoluut niet verhit!!, niet van een varken, het liefst geen dragende delen (zoals benen ed, die zijn harder, kan wel als recreatiebot, niet als maaltijdbot om geheel op te eten) en het liefst van jonge dieren (dan zijn de botten nog zachter dan als ze ouder zouden zijn).
Ik haal overal en nergens de botten vandaan, bij de slager, bij een slachterij, bij een Islamitische slagerij, bij de supermarkt (denk aan kip met bot, of ander vlees waar nog een beetje bot aanzit).
Maar niet bij een dierenwinkel! Hier komen nl altijd botten vandaan die op de een of andere manier verhit zijn.
Kom alleen nog in de dierenwinkel voor rodi en ander kvv, qua voer voor de honden.
De rest van het voer voor mijn honden haal ik bij de slager, bij een slachterij, bij een Islamitische slagerij, bij de supermarkt, op de markt, bij de poelier, bij mensen thuis die wat voor mij hebben kunnen bemachtigen of die wat over hebben (omdat zij die adresjes wel hebben en ik niet, of bijv omdat een grote hoeveelheid halen handiger is, of omdat hun hond het niet wil eten etc etc.).

Maar de info die hier staat is erg beknopt, je kunt je beter eerst nog eens dieper informeren over het hoe, wat en waarom voordat je daadwerkelijk overgaat met zelf samenstellen ( www.barfplaats.nl bijv).
Je kunt het ook Kant en Klaar bij een dierenwinkel, supermarkt of verkooppunt halen (de eerder genoemde KVV, Rodi is een van de merken, maar er is ook Bibi, Carnibest, Energique, Smuldier en nog wel meer merken).
Kijk dan wel of het een compleet voer is of een aanvulling.
Hier kan eigenlijk niks mee fout gaan, het bot is vermalen, de verhouding is al gedaan voor je.
Je hond kan er eigenlijk alleen maar van opknappen of verbeteren :wink: .

*Edit; type-foutjes*
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op 18 jun 2005 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Re: Zeer leerzaam dit topic

Ongelezen bericht door ignit »

Bayo schreef:Gelukkig is het als sticky geplaatst, anders had ik het waarschijnlijk niet gevonden.
Het Bottendocument is ook te vinden op de website van www.barf-natuurlijk.nl en in de files van de emailgroep. Het was oorspronkelijk – in 1999/2000 toen het geschreven is - bedoeld om mensen op een verantwoorde manier te laten beginnen met het toevoegen van rauwe voeding aan het eten van hun honden en het beantwoordt nog steeds heel goed aan dit doel. Inmiddels is er ook een fantastisch boek verkrijgbaar (in het Nederlands) over de spijsvertering van honden en hoe je op een verantwoorde manier rauwe voeding aan je honden kunt geven, zonder afhankelijk te zijn van compleet en gebalanceerd voer, dat commercieel geproduceerd wordt. Kijk maar op www.k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/index.php?camp=26
Bayo schreef:Veel dingen die mij vroeger geleerd zijn liggen nu scherp onder vuur. Botten alleen gekookt geven en nooit kippenbotten zijn maar twee voorbeelden. Schijnbaar heb ik het dus altijd fout gedaan.
Nou, dat is nog maar de vraag, want dat je botten alleen gekookt mag geven kan ook betekenen dat je alleen de bouillon van gekookte botten mag geven of botten, die zo lang gekookt zijn, dat ze zacht geworden zijn. Wat kippenbotten betreft – wanneer mijn honden vogels vangen en opeten, eten ze van volwassen dieren nooit de vleugels en de poten. Er zou dus wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten, die in de loop der jaren verwaterd is en een eigen mythe is geworden.
Bayo schreef:Voor de zekerheid stel ik hier nog wel even een vraag: alle kippenbotten mogen altijd, als ze maar rauw zijn? En dan nog een vraag: waar kopen jullie de botten? Bij de dierenwinkel, in de supermarkt, bij de slager, ofzo?
Wat kippenbotten en botten van ander gevogelte betreft, zit je altijd veilig met de niet-dragende botten. Poten en vleugels zijn dragende botten en mijn honden eten die wel van jonge dieren en niet van volwassen dieren. Op zijn Nederlands zou dit betekenen, dat je geen poten en vleugels van uitgelegde leghorns en andere fokdieren zou moeten geven. Ook geen kvv – versvlees – omdat die juist deze kippen opkopen en vermalen (= goedkoop).

Er zijn tegenwoordig dierenwinkels, met name in Noord Holland, waar vers ingevroren botten van kippen, kalveren, koeien, wild enz. verkocht worden. Daarnaast kun je eens in de gele gids gaan zoeken naar boeren die zelf slachten, groene slagerijen in jouw omgeving en slachthuizen en kippenslachterijen. Op elke markt is wel een poelier, daar kun je ook eens gaan informeren naar de mogelijkheden. Als er een supermarkt bij jou in de buurt is met een slagerij, waar ze zelf uitbenen, kun je vragen naar afsnijdsels en botten.

Op http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=728 is te lezen wat het verschil is tussen commercieel versvlees en rauwe voeding die je zelf maakt.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
diana2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door diana2 »

ik vind dat er niks mis is met commercieel kompleet versvlees.
Het wordt in ieder geval zeer goed gecontroleerd
www.carnibest.nl is daar een goed voorbeeld van
www.barfplaats.nl
is ook buiten dat het erg leerzaam is
kei gezellig.
dieren maken je leven rijker
diana2
Vaste gebruiker

vers

diana2
Vaste gebruiker

voer

barfen is hartstikke leuk ,
maar ik vind het een stuk duurder en veel tijdrovender dan compleet versvlees.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”