Bayo schreef:Gelukkig is het als sticky geplaatst, anders had ik het waarschijnlijk niet gevonden. Veel dingen die mij vroeger geleerd zijn liggen nu scherp onder vuur. Botten alleen gekookt geven en nooit kippenbotten zijn maar twee voorbeelden. Schijnbaar heb ik het dus altijd fout gedaan. Voor de zekerheid stel ik hier nog wel even een vraag: alle kippenbotten mogen altijd, als ze maar rauw zijn? En dan nog een vraag: waar kopen jullie de botten? Bij de dierenwinkel, in de supermarkt, bij de slager, ofzo?
Alvast bedankt voor alle informatie.
Alle kippenbotten mogen, maar kies dan wel de kip uit die niet gekruid is

.
Als de hond nog niet gewend is en dus nog weer opnieuw moet leren eten (dus niet de brok manier, hap slik en weg) kun je beter eerst de botjes inknippen en kapotslaan en het stuk vasthouden, waarna je de hond er delen vanaf laat trekken.
Kippennekjes worden ook vaak aangeraden om mee te beginnen.
Mij is de stelregel nooit kippenbotten geven ook bekend, maar dit gaat dan om verhitte kippenbotjes.
Gekookte botjes splinteren!
Voer je al vers? Of nog brok?
Gelieve tussen een brok en versmaaltijd 8 uur laten zitten, dit omdat het een andere vertering vergt.
En:
De paar dingen die ik altijd over botten vertel is, absoluut niet verhit!!, niet van een varken, het liefst geen dragende delen (zoals benen ed, die zijn harder, kan wel als recreatiebot, niet als maaltijdbot om geheel op te eten) en het liefst van jonge dieren (dan zijn de botten nog zachter dan als ze ouder zouden zijn).
Ik haal overal en nergens de botten vandaan, bij de slager, bij een slachterij, bij een Islamitische slagerij, bij de supermarkt (denk aan kip met bot, of ander vlees waar nog een beetje bot aanzit).
Maar niet bij een dierenwinkel! Hier komen nl altijd botten vandaan die op de een of andere manier verhit zijn.
Kom alleen nog in de dierenwinkel voor rodi en ander kvv, qua voer voor de honden.
De rest van het voer voor mijn honden haal ik bij de slager, bij een slachterij, bij een Islamitische slagerij, bij de supermarkt, op de markt, bij de poelier, bij mensen thuis die wat voor mij hebben kunnen bemachtigen of die wat over hebben (omdat zij die adresjes wel hebben en ik niet, of bijv omdat een grote hoeveelheid halen handiger is, of omdat hun hond het niet wil eten etc etc.).
Maar de info die hier staat is erg beknopt, je kunt je beter eerst nog eens dieper informeren over het hoe, wat en waarom voordat je daadwerkelijk overgaat met zelf samenstellen (
www.barfplaats.nl bijv).
Je kunt het ook Kant en Klaar bij een dierenwinkel, supermarkt of verkooppunt halen (de eerder genoemde KVV, Rodi is een van de merken, maar er is ook Bibi, Carnibest, Energique, Smuldier en nog wel meer merken).
Kijk dan wel of het een compleet voer is of een aanvulling.
Hier kan eigenlijk niks mee fout gaan, het bot is vermalen, de verhouding is al gedaan voor je.
Je hond kan er eigenlijk alleen maar van opknappen of verbeteren

.
*Edit; type-foutjes*