Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Corona pups" .... triest

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

"Corona pups" .... triest

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Trieste zaken :ugh: :mep:

https://www.ad.nl/binnenland/veel-coron ... ook.com%2F

Rubia Bakker, eigenaar van de Nijmeegse hondenschool Dogs2School, ziet de handel van broodfokkers met eigen ogen toenemen.

,,Ik ken een paar broodfokkers en ik hou af en toe een oogje in het zeil, omdat ik wil weten wat daar gaande is. Sinds de coronacrisis fokken zij drie keer zoveel nesten als normaal.’’

Ja? En? Mevrouw Rubia, wat doe je dan meer dan " af en toe een oogje in het zeil houden"?
Persistence
Zeer actief

Re: "Corona pups" .... triest

Ongelezen bericht door Persistence »

Vooralsnog roept iedereen schande over coronahonden maar ik heb nog niet gezien dat ze massaal weg worden gedaan, en in de asiels zijn doorgaans nog steeds weinig gezellige honden te vinden.

Dat nu meer pups gefokt worden voor het geld, dat is triest ja, maar zolang we nog steeds €3000 voor een marktplaatspuppy zonder stamboom of geteste ouders betalen dragen we daar zelf ook aan bij. Marktwerking.

Ik heb zelf ook een Corona marktplaats hond overigens. Van mensen die geen tijd/zin meer in haar hadden. En ze is ook geboren op een boerderij. Ohhhh.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

mosquito1980 schreef: 06 jan 2021 10:23 Trieste zaken :ugh: :mep:

Rubia Bakker, eigenaar van de Nijmeegse hondenschool Dogs2School, ziet de handel van broodfokkers met eigen ogen toenemen.

,,Ik ken een paar broodfokkers en ik hou af en toe een oogje in het zeil, omdat ik wil weten wat daar gaande is. Sinds de coronacrisis fokken zij drie keer zoveel nesten als normaal.’’

Ja? En? Mevrouw Rubia, wat doe je dan meer dan " af en toe een oogje in het zeil houden"?
Wat zou ze nog meer moeten doen?
De DA's weten het ook en wat doen die?
Melden dat de buitenlandse pup te jong is om al in Nederland te kunnen zijn?
Het enige dat mevrouw Rubia kan doen is iemand afraden daar te kopen als ze weet dat ze daar willen gaan kopen.

Voor de politie heeft een pup uit het buitenland die hier qua leeftijd helemaal nog niet zou moeten zijn geen prioriteit.
Dat vertellen die dierenartsen zelf.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wettelijk kan ze niets, daarom zoekt ze de publiciteit op. Denk dat ze daar al een stap extra zet.
Verder ben ik het er mee eens dat de kopers dit in stand helpen te houden. Het bestaan van broodfokkers is al jaren bekend en toch willen mensen nu meteen een schattig pupje voor de kinderen en kopen bij broodfokkers/handelaren. Om zich daarna te beklagen als het mis gaat.
Een goede fokker wil je niet zo snel mogelijk een pup verkopen en geven geen pup mee bij het eerste contact is mijn ervaring.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Branka schreef: 06 jan 2021 11:53 Wettelijk kan ze niets, daarom zoekt ze de publiciteit op. Denk dat ze daar al een stap extra zet.
Verder ben ik het er mee eens dat de kopers dit in stand helpen te houden. Het bestaan van broodfokkers is al jaren bekend en toch willen mensen nu meteen een schattig pupje voor de kinderen en kopen bij broodfokkers/handelaren. Om zich daarna te beklagen als het mis gaat.
Een goede fokker wil je niet zo snel mogelijk een pup verkopen en geven geen pup mee bij het eerste contact is mijn ervaring.
inderdaad, via de publiciteit bereikt ze denk ik meer dan met wat er überhaupt mogelijk is aan te ondernemen stappen

las een tijdje terug ergens (dacht op een fokkersgroep) iemand die een bus op een carpoolplaats die "pups aan het verkopen was" gerapporteerd had, de politie is ter plaatse geweest, maar de papieren klopten, niet dat de pups oud genoeg waren of dat de papieren ook bij de pups hoorden, maar daar hebben we het niet over
dus ze konden niks en de "handel" kon gewoon doorgaan :gvd:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

ranetje schreef: 06 jan 2021 11:11

Het enige dat mevrouw Rubia kan doen is iemand afraden daar te kopen als ze weet dat ze daar willen gaan kopen.

Voor de politie heeft een pup uit het buitenland die hier qua leeftijd helemaal nog niet zou moeten zijn geen prioriteit.
Geen idee wat ze moet doen........ Melding maken bij politie, dierenbescherming (bestaat die nog?) ?
Ik vond alleen het commentaar vreemd..... maar ja, het kan ook een deel van het interview zijn, kranten schrijven ook niet altijd alles :19:
Het zijn de pup kopers die de handel "gezond" houden, het verhaal van de 2 pups die gekocht werden voor de kinderen, gewoon triest.
Je geeft als ouder ook een verkeerd voorbeeld, Oh leuk puppy, die nemen we mee.
Laat de kinderen een paar weken (maanden) wachten tot de pup komt, bereid het huis en zo ook de kinderen voor de komst van een pup. Ga een paar keer op bezoek bij het nest.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

mosquito1980 schreef: 06 jan 2021 12:04

Geen idee wat ze moet doen........ Melding maken bij politie, dierenbescherming (bestaat die nog?) ?
Ik vond alleen het commentaar vreemd..... maar ja, het kan ook een deel van het interview zijn, kranten schrijven ook niet altijd alles :19:
Het zijn de pup kopers die de handel "gezond" houden, het verhaal van de 2 pups die gekocht werden voor de kinderen, gewoon triest.
Laat de kinderen een paar weken (maanden) wachten tot de pup komt, bereid het huis en zo ook de kinderen voor de komst van een pup. Ga een paar keer op bezoek bij het nest.
Als de politie al niet reageert op een melding van een DA (geen prioriteit) dan heeft het weinig nut om daar te melden.
Ik denk dat een interview in de krant dan nog het beste werkt, ook al is dat nog minimaal.

Er wordt volgens mij wel vaker iets over die pups gemeld in de krant.
Maar dat lijkt ook niet tot mensen door te dringen.

Commentaar in de krant kan inderdaad nogal vervormd doorkomen :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Er is al jarenlang een serieus tekort aan plaatsbare honden in Nederlandse asiels. Zelfs als je een hond vanuit de EU wilt adopteren moet je van goede huize komen. Ik heb nu zelf meegemaakt dat een hond uit een "overvol asiel" in Spanje hier niet hoefde te worden opgevangen want jong en leuk genoeg om daar te plaatsen. En gisteren heb ik nog zitten bemiddelen voor een hond uit een Frans asiel. "Nee mevrouw, wij plaatsen alleen in Frankrijk, er zijn vast genoeg honden op zoek naar een huisje in je eigen land."

Afgezien van het feit dat ik mezelf iets te goed vind om nog door een of andere screening van stichting XYZ heen te moeten zodat ik de levenslange zorg voor een afgedankte jachthond "mag" dragen, snap ik ook gewoon dat je een degelijke pup wilt aanschaffen zonder lid te worden van een club of op een jarenlange wachtlijst te staan en dan de één na laatste keuze uit het nest te krijgen, als er al genoeg pups zijn geboren.

Ja, er moet worden opgetreden tegen broodfok maar gebeurt het? Gaat een particulier werkelijk drie keer nadenken als ze al bij de werpkist staan en die frummels zien kruipen? Ondertussen spreekt iedereen er schande van, heeft de dierenpolitie nog minder bewegingsruimte om actie te ondernemen en lijkt er nog een onderliggend probleem te zijn; er worden gewoon te weinig leuke kruising- of gelegenheidsnestjes aangeboden, er ontbreekt in de bemiddeling, het wordt met een lang gezicht door rashondenfokkers ontvangen. Dat maken we toch ook mee hier op het forum: iedereen met gezond verstand die het waagt om zijn of haar plannen over een weloverwogen nestje gewone honden op de wereld te zetten krijgt in tienvoud keihard de wind van voren.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Nou je zou maar geduld moeten leren als kind...
Hier van de zomer leuk gezin met twee kinderen (10 en 12) op bezoek, lekker gespeeld met de volwassen honden en pup Catootje.
Die hebben het hele proces meegemaakt van dekking tot pup ophalen over een week. Wachten en voorbereiden, paar keer hier komen knuffelen. :ok:

Maar goed volgens mij blijft het lastig om er echt meldingen van te maken want ertegen optreden blijkt nogal lastig...helaas want vaak zijn die hondjes veel te jong en ongevaccineerd. De politie heeft er geen prioriteit voor. Net als voor mijn woninginbraak destijds, onderzoek was daar ook geen prioriteit :U:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Crescent schreef: 06 jan 2021 13:46
Afgezien van het feit dat ik mezelf iets te goed vind om nog door een of andere screening van stichting XYZ heen te moeten zodat ik de levenslange zorg voor een afgedankte jachthond "mag" dragen, snap ik ook gewoon dat je een degelijke pup wilt aanschaffen zonder lid te worden van een club of op een jarenlange wachtlijst te staan en dan de één na laatste keuze uit het nest te krijgen, als er al genoeg pups zijn geboren.
Precies dit!

En ook Nederlandse asiels snijden zichzelf in de vingers hoor.
Vrienden van me, altijd honden gehad en omdat één van hun honden overleden is zoeken ze nu een maatje voor de andere. Liefst een pup, maar die prijzen rijzen de pan uit. Dan maar naar asiels en stichtingen.
Ongeschikt, want ze werken beide full time :roll: Dat hij ploegendiensten draait en zij de honden mee mag nemen naar kantoor maakt niet uit.
Volgende voorbeeld: Goede vriend met goede (kantoor)baan krijgt ook geen hond van het asiel mee. Omdat hij alleenstaand is en full time werkt. Dat hij na Corona gewoon drie dagen thuis kan blijven werken en zo'n dik salaris heeft dat hij wel tien uitlaatdiensten kan betalen maakt ook niet uit.

Dit zijn doodnormale mensen die een doodnormale hond zoeken. Er worden geen extreme eisen aan het dier gesteld, maar andersom is dat wel het geval. Het lijkt erop dat vrijwilligers van stichtingen en asielen zichzelf zo belangrijk maken dat honden alleen bij thuisblijfmoeders of uitkeringstrekkers mogen wonen.

Nu zijn de mensen van deze voorbeelden niet op hun achterhoofd gevallen, dus die zullen geen broodfokpup aanschaffen. Maar aan de andere kant gaat het soms heel subtiel via Marktplaats bij mensen thuis. Dan moet je best van goede huize komen om daar doorheen te prikken.
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Eens met Crescent en Persistence.
Er is gewoon vraag en daar word op ingespeeld.
Dat zal altijd zo blijven, weinig aan te doen.

Zelfs broodfok vind ik weinig van zolang die dieren goed verzorgd worden. Het is nou eenmaal geen ideale wereld.
Mensen voorlichten is alles wat men kan doen en dan nog.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Crescent schreef: 06 jan 2021 13:46 Gaat een particulier werkelijk drie keer nadenken als ze al bij de werpkist staan en die frummels zien kruipen?
Jazeker. Mijn moeder had de uitgekozen pup al in de armen, en stond net met de pinpas klaar, toen ik belde. En ze heeft er van af gezien, ondanks dat mijn zusje - die mee was - me kwaad toesprak dat ik niet moest menen dat ik overal verstand van had :cheer: :cheer: :cheer:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Doyaquba schreef:

Nou je zou maar geduld moeten leren als kind...
Hier van de zomer leuk gezin met twee kinderen (10 en 12) op bezoek, lekker gespeeld met de volwassen honden en pup Catootje.
Die hebben het hele proces meegemaakt van dekking tot pup ophalen over een week. Wachten en voorbereiden, paar keer hier komen knuffelen. :ok:

Maar goed volgens mij blijft het lastig om er echt meldingen van te maken want ertegen optreden blijkt nogal lastig...helaas want vaak zijn die hondjes veel te jong en ongevaccineerd. De politie heeft er geen prioriteit voor. Net als voor mijn woninginbraak destijds, onderzoek was daar ook geen prioriteit :U:

Dat niet alleen. Ook dat ze dus pas bij de Meern bij de verkoop uit een busje wel kwamen maar dan zeggen “de papieren zijn in orde” en niks doen verder. Terwijl duidelijk is dat de pups te jong zijn
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Re:

Ongelezen bericht door Doyaquba »

crutz schreef: 06 jan 2021 14:27

Dat niet alleen. Ook dat ze dus pas bij de Meern bij de verkoop uit een busje wel kwamen maar dan zeggen “de papieren zijn in orde” en niks doen verder. Terwijl duidelijk is dat de pups te jong zijn
Dat is wel slordig, vervalste papieren zijn nou niet echt zeldzaam bij smokkelwaar lijkt me :eek:
Crescent
Zeer actief

En dan nog; een stichtinghond adopteren is en blijft andermans ellende, de rugtas vol narigheid krijg je erbij.
Waarom zou een onervaren persoon daaraan moeten beginnen? Als ik kijk naar de energie, emoties, tijd en geld die ik in al mijn projecthonden heb gestoken is dat ook gewoon niet normaal en zouden ze die arme stumperts gratis moeten weggeven met geld toe.

Mijn hart ligt bij het rehabiliteren, maar lang genoeg rondvragen en flexibel genoeg zijn om een 8 jarige ongecompliceerde volrashond herplaatser in huis te nemen heeft mij, en mijn andere hond zeker geen windeieren gelegd. Maar ook dat soort herplaatsers vind je gewoonweg niet snel en als ze er al zijn, worden ze regelmatig alleen bij ervaren mensen geplaatst of waar al een hond aanwezig is. En ook dat is een kwestie van een leap of faith en hopen op het beste.

Ja, ik krab mezelf ook wel even achter de oren als ik hoor dat een kennis 1500e neertelt voor een pup zonder papieren. Maar dat is in mijn eigen belevingswereld nou eenmaal zo: als je voor 500e een shetlanderhengst kunt aanschaffen vind ik alles daarboven relatief vreemd, voor een hond.

Ik vind het trouwens een goed artikel. Veel gelezen krant. Vrijwel elke pupkoper heeft een berg ellende meegekregen van dood tot enorme DA rekeningen, en dat gun je ook niemand, vooral de dieren niet. Het sluit af met een checklist voor de aspirant koper. Er mag meer aandacht worden besteedt aan de schaamte die heerst onder de pupkopers. Als een broodpup een beetje uit de taboesfeer kan komen, zal het automatisch zorgen dat er meer bekend is over waar ze vandaan komen.

Maarja: wat moet je dan met een overheid die er niet aan wíl? Die routinecontroles, dwangsommen en daarmee de gang naar de rechter en een verbetering van het dierenwelzijn - in de wind slaat? Onder het motto, van geen prioriteit / geen mankracht / etc

[bewerkt: zooooveel typfouten]
Laatst gewijzigd door Crescent op 06 jan 2021 15:23, 4 keer totaal gewijzigd.
-Nothing but the rain…
Crescent
Zeer actief

dubbel :mrgreen:
-Nothing but the rain…
Persistence
Zeer actief

Floortje schreef: 06 jan 2021 14:14 En ook Nederlandse asiels snijden zichzelf in de vingers hoor.
Vrienden van me, altijd honden gehad en omdat één van hun honden overleden is zoeken ze nu een maatje voor de andere. Liefst een pup, maar die prijzen rijzen de pan uit. Dan maar naar asiels en stichtingen.
Ongeschikt, want ze werken beide full time :roll: Dat hij ploegendiensten draait en zij de honden mee mag nemen naar kantoor maakt niet uit.
Volgende voorbeeld: Goede vriend met goede (kantoor)baan krijgt ook geen hond van het asiel mee. Omdat hij alleenstaand is en full time werkt. Dat hij na Corona gewoon drie dagen thuis kan blijven werken en zo'n dik salaris heeft dat hij wel tien uitlaatdiensten kan betalen maakt ook niet uit.

Dit zijn doodnormale mensen die een doodnormale hond zoeken. Er worden geen extreme eisen aan het dier gesteld, maar andersom is dat wel het geval. Het lijkt erop dat vrijwilligers van stichtingen en asielen zichzelf zo belangrijk maken dat honden alleen bij thuisblijfmoeders of uitkeringstrekkers mogen wonen.
Als je fulltime werkt, ook als dat 4 dagen in de week is, dan krijg je geen hond uit een asiel. "En dat is het beleid van alle asiels, dus je hoeft ook niet bij andere te kijken" werd me nog toegebeten, alsof ik een misdadiger was. Belachelijk dat ze niet even verder kijken dan dat, zoals bij de mensen uit jouw voorbeeld ook.
Crescent schreef: 06 jan 2021 14:56 Er mag meer aandacht worden besteedt aan de schaamte die heerst onder de pupkopers. Als een broodpup een beetje uit de taboesfeer kan komen, zal het automatisch zorgen dat er meer bekend is over waar ze vandaan komen.
Eens. Mensen die 'bekennen' dat ze een pup van een broodfokker hebben worden finaal afgebrand. Iemand liet bijvoorbeeld heel trots een foto van haar pup zien op FB, er werd gevraagd waar de hond vandaan kwam en dat bleek een broodfokker te zijn. De poster wist dit niet en voelde zich ontzettend lullig maar wilde de pup ook niet terugbrengen. Die kreeg toch een hoop shit over zich heen. Dat helpt natuurlijk ook niet mee.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Crescent schreef: 06 jan 2021 14:56 Ja, ik krab mezelf ook wel even achter de oren als ik hoor dat een kennis 1500e neertelt voor een pup zonder papieren. Maar dat is in mijn eigen belevingswereld nou eenmaal zo: als je voor 500e een shetlanderhengst kunt aanschaffen vind ik alles daarboven relatief vreemd, voor een hond.
Shetlanders worden onderprijsd en voor dezelfde prijs heb je geen Cruzado.

Er zit altijd vertraging tussen wat de pupkoper wil en goede particulieren met af en toe een nestje die zich daar op kunnen richten.
De pretentieloze bastaardjes zitten de laatste maanden enorm in de lift.
De pups die worden verkocht worden niet meer zo vaak herplaatst, dat was tot september/oktober absurd.
Juist omdat het allemaal wat rustiger is durven de gelegenheidsfokkers nu weer, die hebben vaak een of twee loopsheden overgeslagen in hun planning.
Dat begrijp ik helemaal, maar dat gaf wel een groot gat.

Die wolventruien kunnen de boel in hun dikke harige fleecereet douwen. :19: Je wilt toch op zijn minst dat er goed voer gekocht wordt en de medische kosten of uit eigen zak of via de verzekering betaald kunnen worden en dat is nu eenmaal meestal niet zo bij mensen die altijd thuis zijn.
Ik geloof niet dat de hond bij de gemiddelde thuisblijfmoeder nou beter af is omdat ze er altijd is. Uiteindelijk gaat het om de aandacht en het begrip wanneer je er wel bent.
Niet dat die dan bij voorbaat uitgesloten moeten worden, maar gewoon even per geval kijken en je gigantisch opgeblazen ego thuislaten is al een begin.
Crescent
Zeer actief

Mwah, als je met eigen ogen ziet uit welke situaties de honden soms komen. Kartonnen brokken vreten in een nat hok met gaten in de grond en overal urine, en de uitsteeksels van roestend hek waar ze zich lelijk aan kunnen bezeren? Overgeleverd aan alle elementen dan wel bloedheet, ijskoud en alles er tussenin?

Of kartonnen brokken vreten met een dak boven het hoofd en een baasje die er altijd is? Medische kosten kunnen op afbetaling. Ik denk dat een groot deel van de honden uit echt schrijnende gevallen 100% beter af zijn bij een thuisblijfmoeder.
-Nothing but the rain…
dagmar88
Zeer actief

Crescent schreef: 06 jan 2021 16:30 Of kartonnen brokken vreten met een dak boven het hoofd en een baasje die er altijd is? Medische kosten kunnen op afbetaling. Ik denk dat een groot deel van de honden uit echt schrijnende gevallen 100% beter af zijn bij een thuisblijfmoeder.
Tien jaar geleden misschien, of als ze je goed kennen, maar dat is niet meer gebruikelijk.

:mrgreen: En verder zei ik dat niet. Er altijd zijn zegt gewoon geen hol, dus dat is een rare eis.
dagmar88
Zeer actief

alinelaila schreef: 06 jan 2021 18:16
Persistence schreef: 06 jan 2021 15:48 Iemand liet bijvoorbeeld heel trots een foto van haar pup zien op FB, er werd gevraagd waar de hond vandaan kwam en dat bleek een broodfokker te zijn. De poster wist dit niet en voelde zich ontzettend lullig maar wilde de pup ook niet terugbrengen. Die kreeg toch een hoop shit over zich heen.
Kom nou, de smoes van 'wist ik niet' is natuurlijk wel heel slap. We leven in een tijd waar je overal informatie kunt vinden over (brood)fokkers, dus met droge ogen gaan beweren dat je niet wist dat poekie bij een broodfokker vandaan kwam gaat er bij mij niet in.

Er wordt al minstens tien jaar op gehamerd dat de fokker niet te veel honden/honden van verschillende rassen mag hebben.
De vermeende moeder moet tietjes, de pups moeten in huis bij de moeder zijn, de pups moeten actief zijn en schone ogen en billen hebben.
De pups zijn ingeënt en ontwormd, nestvlooitjes zijn niet erg.
En dan is het goed en neem je de eerste die pup die naar je toe komt. Ik snap best dat wanneer dat alles klopt er niet verder gekeken wordt, zeker niet door de oudere generatie waarbij een "pup van de boer" heel lang de norm was en die sowieso niet alles opzoeken.

Wat schiet je op met 40 x foei slecht hondjesmishandelaar roepen?
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Gezien de vraag zouden eigenlijk véél meer hondenliefhebbers met een gezonde hond zo af en toe een nestje moeten fokken. Maar goed, ik voel me daar ook niet direct toe geroepen want het komt me allemaal nogal precies. Ik vind dat heel veel mensen geen hond hadden moeten hebben en zou geen pup willen verkopen aan dezelfde persoon die ze nu bij de broodfokker haalt.
Crescent schreef: 06 jan 2021 13:46Dat maken we toch ook mee hier op het forum: iedereen met gezond verstand die het waagt om zijn of haar plannen over een weloverwogen nestje gewone honden op de wereld te zetten krijgt in tienvoud keihard de wind van voren.
Vind je dat echt? Ik zie dat eigenlijk niet. Alleen wanneer iemand wel erg laks met de gezondheid omspringt zie ik veel commentaar, en ook niet onterecht lijkt me.
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

dagmar88 schreef:
alinelaila schreef: 06 jan 2021 18:16
Persistence schreef: 06 jan 2021 15:48 Iemand liet bijvoorbeeld heel trots een foto van haar pup zien op FB, er werd gevraagd waar de hond vandaan kwam en dat bleek een broodfokker te zijn. De poster wist dit niet en voelde zich ontzettend lullig maar wilde de pup ook niet terugbrengen. Die kreeg toch een hoop shit over zich heen.
Kom nou, de smoes van 'wist ik niet' is natuurlijk wel heel slap. We leven in een tijd waar je overal informatie kunt vinden over (brood)fokkers, dus met droge ogen gaan beweren dat je niet wist dat poekie bij een broodfokker vandaan kwam gaat er bij mij niet in.

Er wordt al minstens tien jaar op gehamerd dat de fokker niet te veel honden/honden van verschillende rassen mag hebben.
De vermeende moeder moet tietjes, de pups moeten in huis bij de moeder zijn, de pups moeten actief zijn en schone ogen en billen hebben.
De pups zijn ingeënt en ontwormd, nestvlooitjes zijn niet erg.
En dan is het goed en neem je de eerste die pup die naar je toe komt. Ik snap best dat wanneer dat alles klopt er niet verder gekeken wordt, zeker niet door de oudere generatie waarbij een "pup van de boer" heel lang de norm was en die sowieso niet alles opzoeken.

Wat schiet je op met 40 x foei slecht hondjesmishandelaar roepen?
Precies Dagmar. Dat wist mijn moeder (en zus, denk ik) ook best. Maar het was een prachtig huis in Huissen. Keurig netjes, en lieve mensen!

Uiteindelijk heeft ze een pup van een boer Afbeelding, en ze is al 8 jaar ontzettend blij met Pien.
Crescent
Zeer actief

Lothian schreef: 06 jan 2021 19:21 Gezien de vraag zouden eigenlijk véél meer hondenliefhebbers met een gezonde hond zo af en toe een nestje moeten fokken. Maar goed, ik voel me daar ook niet direct toe geroepen want het komt me allemaal nogal precies. Ik vind dat heel veel mensen geen hond hadden moeten hebben en zou geen pup willen verkopen aan dezelfde persoon die ze nu bij de broodfokker haalt.
Crescent schreef: 06 jan 2021 13:46Dat maken we toch ook mee hier op het forum: iedereen met gezond verstand die het waagt om zijn of haar plannen over een weloverwogen nestje gewone honden op de wereld te zetten krijgt in tienvoud keihard de wind van voren.
Vind je dat echt? Ik zie dat eigenlijk niet. Alleen wanneer iemand wel erg laks met de gezondheid omspringt zie ik veel commentaar, en ook niet onterecht lijkt me.
Ik heb twee gevallen vers in het geheugen, maar ik zou graag meer liefdes- en pretnestjes zien worden aangeboden :I:
-Nothing but the rain…
Crescent
Zeer actief

dagmar88 schreef: 06 jan 2021 16:47
Crescent schreef: 06 jan 2021 16:30 Of kartonnen brokken vreten met een dak boven het hoofd en een baasje die er altijd is? Medische kosten kunnen op afbetaling. Ik denk dat een groot deel van de honden uit echt schrijnende gevallen 100% beter af zijn bij een thuisblijfmoeder.
Tien jaar geleden misschien, of als ze je goed kennen, maar dat is niet meer gebruikelijk.

:mrgreen: En verder zei ik dat niet. Er altijd zijn zegt gewoon geen hol, dus dat is een rare eis.
Een rare eis, en heel ouderwets :devil:
-Nothing but the rain…
Crescent
Zeer actief

dagmar88 schreef: 06 jan 2021 16:47

Sowieso vind ik eisen rondom een afgedankt, of oud wrak van een hond een beetje vreemd. Een plaatsing in een verwarmd of koel huis met de benodigde rust en voeding is al streefwaardig. En inderdaad, parttime werken is een absurde eis. Doet voorkomen alsof die stichtingen de luxe hebben van eisen stellen. :Q:
-Nothing but the rain…
dagmar88
Zeer actief

Crescent schreef: 06 jan 2021 20:26 Sowieso vind ik eisen rondom een afgedankt, of oud wrak van een hond een beetje vreemd. Een plaatsing in een verwarmd of koel huis met de benodigde rust en voeding is al streefwaardig. En inderdaad, parttime werken is een absurde eis. Doet voorkomen alsof die stichtingen de luxe hebben van eisen stellen. :Q:
Die luxe moet je nemen. Gewoon omdat er zo veel zijn en je een hond wilt plaatsen die het goed heeft. Bij mensen die er heel blij mee zijn.
Je moet alleen jezelf niet als lichtend voorbeeld stellen en alles daarbuiten als minderwaardig bestempelen.

Maar dat eerste lukt al niet. Omgekeerd kun jij geen hond met een passend karakter of kloppend paspoort eisen.
Je krijgt gewoon die stafford in je mik gedouwd of een doodziek hondje en je hebt je muil te houden. "Ja mevrouwtje, een hond is geen kant en klaar product he. En hij kan altijd ziek worden".
En als die hond het leven met prikkels niet aan blijkt te kunnen terwijl dat vooraf prima duidelijk had kunnen zijn, ben je als bejubelde bijstandsmoeder opeens een armlastige kut die niets voor de hond overheeft. Want dan neem je een strippenkaart bij de gedragstrainer en doe je alles voor je schatje.

:19: Of je haalt als barmhartige Samaritaan nu zes nesten uit een portugese dodencel en je knoopt ze bij het asiel aan het hek. Keur ik ook goed.
Maar die lui moeten te vaak een hele klauw in de pap hebben onder het mom van hoogdravende ambities, terwijl je er niets van terug hoeft te verwachten.
Persistence
Zeer actief

Cleva schreef: 06 jan 2021 19:55 En om het nog lastiger te maken gaat veel broodfok helemaal niet over een lekke schuur met 30 teven. Dat zijn er gewoon 3 of 4.
Ze zijn hier op het forum ook wel geweest, hoor. Mensen die met droge ogen toegeven dat ze fokken omdat ze er geld aan verdienen.
Dat is ook broodfok maar daarom nog geen ramp en die heeft wel binnenkort een pup voor je.
De fokker van Bella woont op een boerderij. Vroeger fokte ze shelties. Daar was ze mee gestopt maar een nestje van de sheltie met boerenfox Henk van haar dochter vond ze wel leuk. En precies een jaar later nog een keer. En toen ik ze onlangs sprak (Weer een jaar later) zei ze dat de sheltie nu per ongeluk nog een keer gedekt was door Henk. Oeps.
Is dat dan ook een broodfuck?
1 nestje per jaar kán, maar het was wel toevallig coronatijd. Wie zal het zeggen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn zoon zoekt ook een hondje voor zijn oudste dochter, zou goed voor haar zijn zegt hij.
Heb het vorige keer kunnen tegenhouden, door te kijken wat voor fokker het was waar hij dat hondje had gezien. Was een broodfokker, hij heeft het toen niet gedaan, maar nu is hij weer op zoek.
Heb hem raad gegeven, maar het houdt wel een beetje op als hij er niet naar luistert.
Hij kijkt alleen maar naar hondjes die er leuk uitzien. En niet al te groot. Dat hondje van de vorige keer was een vlinderhondje. Nu had hij een kruising chihuahua siba inu gezien, dat hondje was al weg. Nu zag hij een toy terriër. Ik stop er mee om me er mee te bemoeien. Hij moet het maar ervaren. Heb gezegd dat hij even moet nakijken op internet wat voor fokker het is, en als hij dat niet doet is dat zijn probleem.
Kan hem toch niet tegenhouden. En heb me eigenlijk al nooit ergens mee bemoeid. Ze doen maar. Ik probeer mijn oudste kleindochter als ze hier is altijd even de nadelen van een hond te laten zien, ze wil meestal niet mee als de honden naar buiten moeten, bij de grote wandeling moet ze in ieder geval met me mee, en als Gerard niet thuis is zal ze ook met de korte plas en poeprondjes mee moeten, ik laat de meiden niet alleen in mijn flat zitten.

De kinderen zijn altijd alles zo zat, dus snap niet waar mijn zoon aan begint. En nu werkt mijn schoondochter twee dagen in de week thuis, maar een dag in de week moet ze naar kantoor, ik zie al dat ze dan vragen of dat hondje bij ons mag, zou ik nog wel goed vinden maar Gerard niet. En als de meiden in de vakanties bij ons zijn zal dat hondje dan vast ook meekomen.

Maar we gaan het zien, zelf willen ze eigenlijk geen hond, heb al gezegd dat ze geen hond voor de kinderen moeten nemen, nou ja, voor een kind. Voor de jongste hoeft het niet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Kennissen hebben nu een oeps nest.
Vader jack hussel moeder pocket bully.
Geen dekking gezien, wel een vermoeden.
Afspraak sterilisatie stond voor deze maand. Ook dat wist de dierenarts.

3x bij de dierenarts geweest, die zei schijndracht.
30-12 toch aangedrongen voor echo en rx.
9 pups :eek:
Om 22:00 hier een kist komen lenen. De dierenarts had gezegd je hebt nog wel 1-1,5 week
1-1 zijn ze geboren.

Ja, niks getest. Maar leuke pups die met liefde in een gezin op gaan groeien.
Ze adverteren nog niet juist ivm de Corona gekte dat er waarschijnlijk veel interesse is en ze willen er eerst zelf van genieten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”