Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rauw brooddeeg (potentieel) dodelijk

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

rauw brooddeeg (potentieel) dodelijk

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor de broodbakkers die een hond hebben nog even een extra waarschuwing: het eten van rauw deeg (wat nog staat te rijzen dus) kan voor honden dodelijk zijn. Gisteren op een forum nog aan de hand gehad: hond met spoed naar de dierenarts en daar laten braken en het is met een sisser afgelopen. Als je doorhebt dat je hond deeg gegeten heeft, bel de DA en geef door hoeveel het was. De schadelijkheid hangt daarvan af natuurlijk in combinatie met het gewicht van de hond. Ik wist het omdat ik toevallig een aflevering van een dierenarsenserie had gezien en kon waarschuwen. Voordien wist ik het ook niet overigens en ik weet toch een hoop over wat kwaad kan voor honden ;-) Het deeg rijst verder in het dier en dit kan fors wat problemen geven; zie bijvoorbeeld dit stukje
Brooddeeg
Deeg gaat in de maag rijzen. De massa wordt groter en het gist produceert alcohol

Verschijnselen

Maagoverlading: overgeven, kokhalzen, opbollende buik, slechte circulatie. In het ergste geval kan de maag scheuren
Alcohol: gedragsveranderingen, blindheid, dronkenschap, coma, tot overlijden
Verlaging bloedsuiker: neurologische klachten

Inmiddels weet ik dat de hond het goed maakt, de nacht ook goed is doorgekomen. Ze had zoveel te pakken gekregen dat zonder ingrijpen de hond waarschijnlijk zou zijn overleden (heeft de DA gezegd, ik bedenk het niet zelf).

Niet iets wat veelvuldig voorkomt en waarschijnlijk komt niemand op het idee de hond rauw deeg te voeren maar goed, toch maar even hier gedeeld ook.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Re: rauw brooddeeg (potentieel) dodelijk

Ik wist het tot die ene uitzending ook niet... en "een likje" kan wellicht geen kwaad maar als ze het deeg van de plaat had gepakt met zekerheid wel....
Weer wat geleerd ;-)

Suzanne
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Het zou zomaar kunnen al hebben onze honden ooit een grote kom brooddeeg verdeeld die ze hadden gepikt. Ze hoefden alleen die dag geen eten meer.
Ik dacht dat het maagzuur van een carnivoor stek genoeg was om het gisten ongedaan te maken. Als je weet hoe secuur je met gistend deeg moet omgaan opdat het niet neerslaat vind ik dat waarschijnlijker.
Maar een grote klomp plakkerig onverteerd deeg in een maag zal nooit goed zijn.
~Suzanne~
Zeer actief

Marie-Josée schreef: 20 dec 2020 14:10 Het zou zomaar kunnen al hebben onze honden ooit een grote kom brooddeeg verdeeld die ze hadden gepikt. Ze hoefden alleen die dag geen eten meer.
Ik dacht dat het maagzuur van een carnivoor stek genoeg was om het gisten ongedaan te maken. Als je weet hoe secuur je met gistend deeg moet omgaan opdat het niet neerslaat vind ik dat waarschijnlijker.
Maar een grote klomp plakkerig onverteerd deeg in een maag zal nooit goed zijn.
Nee, dat is niet waar het om gaat. Het wordt groter en groter, dus grote kans dat het de ingewanden beschadigdt en door de gisting komt alcohol vrij... De hond kan gewoon doodgaan.
Je hebt geluk gehad!

Suzanne
Marie-Josée
Erelid

Dat is nu net wat ik me afvroeg, of de gist bestand is tegen sterk maagzuur. En het is de gist die het mengsel van meel en water doet rijzen.
Maar het kan best hoor.
~Suzanne~
Zeer actief

Brooddeeg
Deeg gaat in de maag rijzen. De massa wordt groter en het gist produceert alcohol

Verschijnselen

Maagoverlading: overgeven, kokhalzen, opbollende buik, slechte circulatie. In het ergste geval kan de maag scheuren
Alcohol: gedragsveranderingen, blindheid, dronkenschap, coma, tot overlijden
Verlaging bloedsuiker: neurologische klachten

Dit staat op de site MC voor dieren

En er zijn meerdere andere sites waar het op staat. Er is natuurlijk een vrerschil tussen een schaal uitlikken en een nog niet volledig gerezen brood eten...!
en het maakt uit of het een chihuahua is of een Duitse Dog... maar in de basis... het is dus gevaarlijk.

Suzanne
Marie-Josée
Erelid

Cleva schreef: 20 dec 2020 16:55
~Suzanne~ schreef: 20 dec 2020 15:55 Brooddeeg
Zit er dan alcohol in brood? Of denk ik weer te simpel?
Dat laatste :mrgreen: want de alcohol verdampt tijdens het bakken en het koolzuurgas zorgt voor de lucht in je brood.
~Suzanne~
Zeer actief

Cleva schreef: 20 dec 2020 16:55
~Suzanne~ schreef: 20 dec 2020 15:55 Brooddeeg
Zit er dan alcohol in brood? Of denk ik weer te simpel?
Nee, maar wel gist en daar komt die alcohol vandaan...

Ik bedenk het niet zelf hoor, heb er over gehoord in een uitzeding van "Bondi-Vet" en de persoon die gisteren in haast naar de DA ging bevestigde het later, dat dat ook was wat de DA vertelde.
Het had voor die hond in die situatie (gezien alles wat ze opgegeten had) dodelijk kunnen zijn... een gwaarschuuwd mens....

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Cleva schreef: 20 dec 2020 17:09 Nee, ik geloof je hoor.

Ik vind brood sowieso heel slecht voor een hond dus hier krijgen ze niks. Geen deeg, geen korstje. Ook niet voor een keertje.

Mira heeft weleens lopen jatten en dat zinde me dan niets.
Het gaat idd om de "jat-incidentjes"... ik kan me niet vorstellen dat mensen bewust rauw brooddeeg aan hun hond voeren (of zelf eten) ;-)

Een enkelt keertje een klein stukje brood met smeerkaas of pate, ja, dat krijgen ze van mij wel maar ja.. da's alleen maar "niet zo goed" en niet dodelijk (als het goed is)

Suzanne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat brooddeeg niet goed is heb ik nu wel begrepen. :tongue:

Maar wat is er opeens zo slecht aan gewoon gebakken brood? :U:
Jarenlang geadviseerd door DA's om de hond wat brood te geven 's avonds laat zodat het galspugen over was.
Mijn honden krijgen nog steeds elke dag een stukje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

~Suzanne~ schreef: 20 dec 2020 13:01 Ik wist het tot die ene uitzending ook niet... en "een likje" kan wellicht geen kwaad maar als ze het deeg van de plaat had gepakt met zekerheid wel....
Weer wat geleerd ;-)

Suzanne
Wanneer komt jouw onderschrift weer, Suzanne?

Hoe lang is voorlopig? Wat is je idee voor een nieuw onderschrift?
_Esmee
~Suzanne~
Zeer actief

tobi__ schreef: 20 dec 2020 22:04
~Suzanne~ schreef: 20 dec 2020 13:01 Ik wist het tot die ene uitzending ook niet... en "een likje" kan wellicht geen kwaad maar als ze het deeg van de plaat had gepakt met zekerheid wel....
Weer wat geleerd ;-)

Suzanne

Hoezo? Ik heb denk ik al geen jaren een onderschift. Kan me niet voorstellen dat je daarop zit te wachten?

Suzanne
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef: 20 dec 2020 21:56
ranetje schreef: 20 dec 2020 21:17 Maar wat is er opeens zo slecht aan gewoon gebakken brood? :U:
Gewoon, de structuur en de voedingswaarde die slecht bij het spijsverteringsstelsel van een past. Het verstoort het natuurlijk bioom van de darmen.
Jarenlang geadviseerd door DA's om de hond wat brood te geven 's avonds laat zodat het galspugen over was.
Mijn honden krijgen nog steeds elke dag een stukje.
Ja. Maar wat is er mis met gal spugen en waar is dat een symptoom van? Verplegen is iets anders dan voorkomen.
Dat een hond gal spuugt is logisch als hij een lege maag heeft en toch misselijk is maar waarom is hij misselijk als de maag leeg is? Dat is de grote vraag.

Mijn ervaring met gewoon helemaal geen troep geven is heel positief. Mijn honden kotsen niet, ze zijn niet aan de schijterij. Ze fluctueren niet teveel in gewicht. Ze zijn niet hysterisch hongerig maar eten wel graag.
Ik ben heel tevreden.
Broodjes pindakaas zouden daar zeg maar afbreuk aan doen. Dan krijg je hondjes met dikke buikjes en dunne kopjes. En blind van de diabetes.
Ik noem dat galspugen alleen maar omdat het daarvoor wordt en werd geadviseerd.

Mijn honden doen ook niet aan galspugen.
Ze kotsen niet, ze zijn nooit aan de schijt en ze wisselen niet in gewicht.
Ze eten vreselijk graag (kvv) en ze krijgen elke avond een stukje (volkoren)brood gewoon omdat ze dat lekker vinden en we er een spelletje van maken.
Nog steeds geen dikke buikjes en dunne kopjes en ook niet blind van de diabetes.
Ze krijgen er geen pindakaas op, dat niet :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij bakken tegenwoordig ook weer zelf brood , had mijzelf een loafnest kado gedaan en ik had hier eigenlijk ook niet bij stil gestaan.
Onze honden krijgen ook weleens een stukje brood , eigen gebakken rogge, ze vinden het heerlijk.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
ranetje
Zeer actief

Tineke schreef: 21 dec 2020 15:18 Wij bakken tegenwoordig ook weer zelf brood , had mijzelf een loafnest kado gedaan en ik had hier eigenlijk ook niet bij stil gestaan.
Onze honden krijgen ook weleens een stukje brood , eigen gebakken rogge, ze vinden het heerlijk.
Alleen het rauwe deeg is gevaarlijk.
Dat stukje gebakken brood is gewoon genieten :ok:
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

ranetje schreef: 21 dec 2020 15:23
Tineke schreef: 21 dec 2020 15:18 Wij bakken tegenwoordig ook weer zelf brood , had mijzelf een loafnest kado gedaan en ik had hier eigenlijk ook niet bij stil gestaan.
Alleen het rauwe deeg is gevaarlijk.
Dat stukje gebakken brood is gewoon genieten :ok:
Nee dat begreep ik 😉, onze honden zijn sowieso geen dieven en het deeg en pâte fermentée staat sowieso niet op een plek waar ze bij kunnen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

~Suzanne~ schreef: 20 dec 2020 22:25
tobi__ schreef: 20 dec 2020 22:04
Weer wat geleerd ;-)

Suzanne

Hoezo? Ik heb denk ik al geen jaren een onderschift. Kan me niet voorstellen dat je daarop zit te wachten?

Suzanne
Ik denk dat tobi__ hierop doelt:

Afbeelding
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Oh, joh, dat zie ik niet eens meer ;-)
Ik zal 's kijken of ik het weg kan halen.

Suzanne
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Je kunt er ook gewoon "Suzanne" in zetten, dan hoef je je naam niet steeds onderaan je post te schrijven. Eigenlijk ook waar het onderschrift oorspronkelijk voor is bedoeld. :tongue:
~Suzanne~
Zeer actief

Wat een schrik, maar ik ben blij dat het goed lijkt te zijn afgelopen.
Super alert gereageerd van je!

Knuffel tegen de schrik! :lief:

Suzanne
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Gelukkig dat je hier meteen aan dacht! Met Kika hoef je je ook nooit te vervelen hè...
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wow Boutje dat is schrikken :schrik:
Wat fijn dat je het had gelezen en meteen gehandeld heb en het goed is afgelopen :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Volgens mijn dierenarts van jaren geleden is brood echt slecht voor honden. Ook na het bakken. Meen zelfs dat hij beweerde dat wit brood dodelijk kon zijn voor honden. :19:
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Niet volledig gerelateerd maar wel een beetje: een dieet dat uitzonderlijk bestaat uit dierlijke eiwitten was toch ook niet wenselijk voor een hond?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Crescent schreef:Niet volledig gerelateerd maar wel een beetje: een dieet dat uitzonderlijk bestaat uit dierlijke eiwitten was toch ook niet wenselijk voor een hond?
Alleen spiervlees is slecht ja. Krijgen ze het all meat syndrome van. Orgaanvlees en botten ontbreken dan in het dieet
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Fotogravinnetje schreef: 24 jan 2021 19:06
Crescent schreef:Niet volledig gerelateerd maar wel een beetje: een dieet dat uitzonderlijk bestaat uit dierlijke eiwitten was toch ook niet wenselijk voor een hond?
Alleen spiervlees is slecht ja. Krijgen ze het all meat syndrome van. Orgaanvlees en botten ontbreken dan in het dieet
Dank je. Ja, dat weet ik, dan zijn er tekorten. Maar ik meen me iets te herinneren over uitzonderlijk voeding van dierlijke oorsprong dat in verband werd gebracht met aandoeningen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”