Voor de broodbakkers die een hond hebben nog even een extra waarschuwing: het eten van rauw deeg (wat nog staat te rijzen dus) kan voor honden dodelijk zijn. Gisteren op een forum nog aan de hand gehad: hond met spoed naar de dierenarts en daar laten braken en het is met een sisser afgelopen. Als je doorhebt dat je hond deeg gegeten heeft, bel de DA en geef door hoeveel het was. De schadelijkheid hangt daarvan af natuurlijk in combinatie met het gewicht van de hond. Ik wist het omdat ik toevallig een aflevering van een dierenarsenserie had gezien en kon waarschuwen. Voordien wist ik het ook niet overigens en ik weet toch een hoop over wat kwaad kan voor honden

Het deeg rijst verder in het dier en dit kan fors wat problemen geven; zie bijvoorbeeld dit stukje
Brooddeeg
Deeg gaat in de maag rijzen. De massa wordt groter en het gist produceert alcohol
Verschijnselen
Maagoverlading: overgeven, kokhalzen, opbollende buik, slechte circulatie. In het ergste geval kan de maag scheuren
Alcohol: gedragsveranderingen, blindheid, dronkenschap, coma, tot overlijden
Verlaging bloedsuiker: neurologische klachten
Inmiddels weet ik dat de hond het goed maakt, de nacht ook goed is doorgekomen. Ze had zoveel te pakken gekregen dat zonder ingrijpen de hond waarschijnlijk zou zijn overleden (heeft de DA gezegd, ik bedenk het niet zelf).
Niet iets wat veelvuldig voorkomt en waarschijnlijk komt niemand op het idee de hond rauw deeg te voeren maar goed, toch maar even hier gedeeld ook.
Suzanne