Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat helpt het beste tegen artrose?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Wat helpt het beste tegen artrose?

Ongelezen bericht door Ήυs »

Hoi! :)

Fay zit al een poosje aan pijnstillers omdat ze gewoon veel last heeft van haar gewrichten. Nu wil ik deze graag afbouwen en kijken of we haar net zo pijnvrij kunnen krijgen met supplementen.

Inmiddels vele foldertjes en adviezen van de DA verder... maar er is zóveel, dat ik dacht; wellicht is er wel een middel waar echt zulke goede ervaringen mee zijn, dat ik die eerst kan proberen.

Dus mijn vraag aan jullie; wat zouden jullie aanraden? En waarom? Wat is het grote verschil geweest?

Alvast heel erg bedankt namens Fay :I:

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Wat helpt het beste tegen artrose?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wat ik tot nu toe uit berichten heb begrepen / gehaald is dat er heel veel kan. Wat helpt is zo hond-afhankelijk. Ik hoor over vrijwel elk middel alle verhalen van "ei van columbus" tot "doet niets"... er zit eigenlijk maar 1 ding op.. en da's proberen!

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik snap de overweging maar vraag me af of het handig is, het is een hond op leeftijd ( dacht ik / kan er naast zitten) en voor je vind wat werkt, als je vind wat werkt ben je weer een hele tijd verder.. Dingen als glucosamine, chondrotoine, msm, curcuma CBD groenlipmossel, haaienkraakbeen Boswelia, duivelsklauw enz zijn her en der al besproken en wat werkt is dan gewoon uitproberen en per hond verschillend.
Zelf heb ik een hond met HD en ze is 6 maar ze krijgt gewoon pijnstillers heb zoveel geprobeerd en pijnstillers werkt toch gewoon t beste in haar geval
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Persoonlijk zou ik het hierbij laten, pijnstilling zo houden. Je kan eventueel wel bv flexi live erbij geven of flexadin, kijken of dat nog dat beetje extra geeft.
Noah krijgt ondertussen al 3,5 jaar pijnstilling. Ik durfde het destijds niet aan om te stoppen juist omdat het zo goed gaat.
Perry en Noah

Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

~Suzanne~ schreef: 03 dec 2020 17:04 Wat ik tot nu toe uit berichten heb begrepen / gehaald is dat er heel veel kan. Wat helpt is zo hond-afhankelijk. Ik hoor over vrijwel elk middel alle verhalen van "ei van columbus" tot "doet niets"... er zit eigenlijk maar 1 ding op.. en da's proberen!

Suzanne
Ja, daar was ik al een beetje bang voor ;) Ik hoopte op een wondermiddel. Hoe is jouw ervaring met een hond met artrose?
Ήυs
Zeer actief

S@ndr@ schreef: 03 dec 2020 17:09 Ik snap de overweging maar vraag me af of het handig is, het is een hond op leeftijd ( dacht ik / kan er naast zitten) en voor je vind wat werkt, als je vind wat werkt ben je weer een hele tijd verder.. Dingen als glucosamine, chondrotoine, msm, curcuma CBD groenlipmossel, haaienkraakbeen Boswelia, duivelsklauw enz zijn her en der al besproken en wat werkt is dan gewoon uitproberen en per hond verschillend.
Zelf heb ik een hond met HD en ze is 6 maar ze krijgt gewoon pijnstillers heb zoveel geprobeerd en pijnstillers werkt toch gewoon t beste in haar geval

Goed punt. Dat hebben we ons hier ook afgevraagd. Alleen zegt de DA dan weer dat supplementen (die zij dan aanbieden ;) ) echt hetzelfde effect kunnen hebben.. En dan denk je toch: "dat is beter voor haar dan pijnstilling". Maar de afgelopen tijd ging het ook gewoon erg goed met de pijnstilling. Stuk gelukkiger hondje, kregen we ervan :) Dank je wel voor het delen! Want misschien is het toch beter om het gewoon te houden zoals het nu dan is.
Ήυs
Zeer actief

duitse herder schreef: 03 dec 2020 17:15 Persoonlijk zou ik het hierbij laten, pijnstilling zo houden. Je kan eventueel wel bv flexi live erbij geven of flexadin, kijken of dat nog dat beetje extra geeft.
Noah krijgt ondertussen al 3,5 jaar pijnstilling. Ik durfde het destijds niet aan om te stoppen juist omdat het zo goed gaat.
Is dat ook van het merk Vetra Animal Health?
Afbeelding

En heeft Noah verder nog klachten gehad qua pijnstilling? Laat je dan vaker haar maag checken, bvb? Of is het gewoon dat wanneer het goed gaat, gaat het goed? :) Supplementen naast de pijnstillers kan waarschijnlijk ook geen kwaad.
duitse herder
Zeer actief

Flexadin is via de dierenarts, schijnt erg goed te werken bij artrose. Noah krijgt het niet omdat zij ondanks leeftijd niet zozeer last heeft van artrose.
Platinum flexi live kan je bij eurojoe bestellen.
https://eurojoe.nl/products/flexi-life- ... 3580592202

Noah heeft al jarenlang op en af soms last van haar maag helaas, niet specifiek sinds ze op de pijnstilling staat. Afgelopen maart heeft ze nog bloedonderzoek gehad ivm nieren, dat was nog net zo goed als het jaar ervoor. Bij haar dacht ik ‘ach dat ene jaartje dat ze op de pijnstilling staat’. Maar ondertussen heeft ze er al 3,5 jaar aangeplakt ipv 1 jaar
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ήυs schreef: 03 dec 2020 17:28
S@ndr@ schreef: 03 dec 2020 17:09 Ik snap de overweging maar vraag me af of het handig is, het is een hond op leeftijd ( dacht ik / kan er naast zitten) en voor je vind wat werkt, als je vind wat werkt ben je weer een hele tijd verder.. Dingen als glucosamine, chondrotoine, msm, curcuma CBD groenlipmossel, haaienkraakbeen Boswelia, duivelsklauw enz zijn her en der al besproken en wat werkt is dan gewoon uitproberen en per hond verschillend.

Goed punt. Dat hebben we ons hier ook afgevraagd. Alleen zegt de DA dan weer dat supplementen (die zij dan aanbieden ;) ) echt hetzelfde effect kunnen hebben.. En dan denk je toch: "dat is beter voor haar dan pijnstilling". Maar de afgelopen tijd ging het ook gewoon erg goed met de pijnstilling. Stuk gelukkiger hondje, kregen we ervan :) Dank je wel voor het delen! Want misschien is het toch beter om het gewoon te houden zoals het nu dan is.
Dat is ook heel belangrijk :ok:

Daarbij ga ik er van uit dat als pijnstilling werkt, het bewegingsapparaat veel minder te lijden heeft dan wanneer een hond pijn heeft.
Bij pijn gaat hij anders (verkeerd) bewegen om te proberen minder pijn te hebben en dat leidt dan weer tot nieuwe klachten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ήυs
Zeer actief

duitse herder schreef: 03 dec 2020 17:49 Flexadin is via de dierenarts, schijnt erg goed te werken bij artrose. Noah krijgt het niet omdat zij ondanks leeftijd niet zozeer last heeft van artrose.

Noah heeft al jarenlang op en af soms last van haar maag helaas, niet specifiek sinds ze op de pijnstilling staat. Afgelopen maart heeft ze nog bloedonderzoek gehad ivm nieren, dat was nog net zo goed als het jaar ervoor. Bij haar dacht ik ‘ach dat ene jaartje dat ze op de pijnstilling staat’. Maar ondertussen heeft ze er al 3,5 jaar aangeplakt ipv 1 jaar

Ah oke, dat zal ik ook eens opzoeken. Wat vervelend dat Noah al last had van haar maag! Hoe merkte je dat? En de pijnstilling verergeren de maagklachten niet? Fay is inmiddels al 12! Dus op zich is een pijnvrij pensioen haar wel gegund.
Ήυs
Zeer actief

ranetje schreef: 03 dec 2020 17:50
Ήυs schreef: 03 dec 2020 17:28

Dat is ook heel belangrijk :ok:

Daarbij ga ik er van uit dat als pijnstilling werkt, het bewegingsapparaat veel minder te lijden heeft dan wanneer een hond pijn heeft.
Bij pijn gaat hij anders (verkeerd) bewegen om te proberen minder pijn te hebben en dat leidt dan weer tot nieuwe klachten.
Ja, dat is ook zo! Als ze wat zou afnemen in gewicht, zou het ook makkelijker voor haar zijn. Maar echt lang lopen gaat niet meer, ze krijgt al amper niets qua eten... zwemmen ook al geprobeerd en 3x op een dag 10-15 minuten is bijna al teveel voor haar. Maar met pijnstilling liep ze die kleine rondjes in ieder geval pijnvrij
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je kunt maagbeschermers vragen bij de dierenarts die dingen werken best wel goed en dan kan ze gewoon nog even door
~Suzanne~
Zeer actief

Ήυs schreef: 03 dec 2020 17:25
~Suzanne~ schreef: 03 dec 2020 17:04 Wat ik tot nu toe uit berichten heb begrepen / gehaald is dat er heel veel kan. Wat helpt is zo hond-afhankelijk. Ik hoor over vrijwel elk middel alle verhalen van "ei van columbus" tot "doet niets"... er zit eigenlijk maar 1 ding op.. en da's proberen!

Suzanne
Ja, daar was ik al een beetje bang voor ;) Ik hoopte op een wondermiddel. Hoe is jouw ervaring met een hond met artrose?
Guinnie kreeg glocosamine/chondroitine/msm van Kruidvat.
Tristan krijgt een middel van de Chiropractor. Ze maakt er vast geen geheim wat erin zit maar ik ken de samenstelling niet. Zij is een van de weinigen waarvan ik blind geef wat zij mij toestuurt ;-)
Beide honden kregen het als aanvulling. Guinnie heeft ervoor niet op pijnstilling gestaan; bij Tristan is reguliere pijnstilling wel besproken maar nu nog niet aan de orde.
Tristan krijgt ook zalmolie en doils. Niet specifiek tegen artrose maar goed ;-)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

*edit: als een hond op leeftijd het prima doet op pijnstilling zou ik niet meer gaan lopen klöten om nog iets anders te vinden.
In de basis het ik liever iets 'aanvullends'/'alternatief' maar als dat al een gepasseerd station is, zou ik er niet naar "terug" gaan... Nee, pijnstilling is ook niet alles, het is en blijft rommel maar de afweging rommel geven versus gelukkige hond op leeftijd. Ik heb al gekozen zeg maar ;-)

Suzanne
duitse herder
Zeer actief

Ήυs schreef: 03 dec 2020 18:03
duitse herder schreef: 03 dec 2020 17:49 Flexadin is via de dierenarts, schijnt erg goed te werken bij artrose. Noah krijgt het niet omdat zij ondanks leeftijd niet zozeer last heeft van artrose.

Ah oke, dat zal ik ook eens opzoeken. Wat vervelend dat Noah al last had van haar maag! Hoe merkte je dat? En de pijnstilling verergeren de maagklachten niet? Fay is inmiddels al 12! Dus op zich is een pijnvrij pensioen haar wel gegund.
Noah gaat galspugen als ze honger heeft en ze krijgt smak aanvallen van de misselijkheid. Daar merk ik het vooral aan. Begin dit jaar had ze het ook best heftig, ze dronk er ook veel bij. Daarom voor de zekerheid ook haar bloed laten testen ivm nieren, maar ze dronk meer om de ‘binnenbrandjes’ te blussen. Het beste voor haar is om zo min mogelijk koekjes te geven, dan staat haar maag wat meer stil en is ze minder misselijk. Sinds 3 weken krijgt ze ook gabapentine erbij ivm haar slechte werking zenuwen in haar achterpoten, daar is ze ook wat misselijker van. Dan wordt ze S nachts wakker en gaat smakken. Ze ligt op onze slaapkamer vandaar dat ik het hoor.
Mooie leeftijd heeft Fay, noah is ook alweer 12,5 jaar oud
Perry en Noah

Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Mijn oude Ben van ruim 13 jaar staat op de Carporal en krijgt ook dagelijks Flexi Life Forte.
Voorheen heette het Flexi Life Platinum.
Dat supplement is een wondermiddel.
Hij zat opeens, na drie weken dat spul over z’n eten, weer rechtop in de auto, naar buiten te kijken! Dat had hij al heel lang niet meer gedaan want pijn aan z’n pootjes.
Ik ben blij dat ik het heb ontdekt.
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Hoe lang en hoe vaak geven jullie die pijnstillers eigenlijk?

Ik bedoel, krijgen jullie honden al jarenlang elke dag pijnstilling of al jarenlang af en toe een meerdaags kuurtje?
~Suzanne~
Zeer actief

Friesenfransman schreef: 03 dec 2020 23:07 Hoe lang en hoe vaak geven jullie die pijnstillers eigenlijk?

Ik bedoel, krijgen jullie honden al jarenlang elke dag pijnstilling of al jarenlang af en toe een meerdaags kuurtje?
Ik denk dat je dan gewoon de hond dagelijks op de daarvoor geldende hoeveelheid medicatie moet zetten. Als je zelf pijnstilling nodig hebt, las je toch ook niet een maandelijkse kuur in? nee hoor, dan is het dagelijks. Eventueel spelen met de dosering maar medicatie geven is medicatie geven. Dan niet af en toe 's een kuurtje. Tenzij dat natuurlijk voor die hond op ddat moment goed is. Stel dat de hond alleen last heeft in de winter, van kou of sneeuw, dan geef je alleen op die momenten iets. Maar "doorlopend pijn" is "doorlopiend pilletje'..

Suzanne
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

~Suzanne~ schreef: 03 dec 2020 23:12
Friesenfransman schreef: 03 dec 2020 23:07 Hoe lang en hoe vaak geven jullie die pijnstillers eigenlijk?

Ik denk dat je dan gewoon de hond dagelijks op de daarvoor geldende hoeveelheid medicatie moet zetten. Als je zelf pijnstilling nodig hebt, las je toch ook niet een maandelijkse kuur in? nee hoor, dan is het dagelijks. Eventueel spelen met de dosering maar medicatie geven is medicatie geven. Dan niet af en toe 's een kuurtje. Tenzij dat natuurlijk voor die hond op ddat moment goed is. Stel dat de hond alleen last heeft in de winter, van kou of sneeuw, dan geef je alleen op die momenten iets. Maar "doorlopend pijn" is "doorlopiend pilletje'..

Suzanne
Voor mij valt pijnstilling niet onder medicatie. Het zal pharmceutechnisch (??) wel zo zijn maar ik zie pijnstillers niet als een chronisch medicijn, net als ontstekingsremmers. Vandaar dat ik vraag wat mensen hier bedoelen.
Affijn, ik denk ook niet dat mijn hond chronisch pijn heeft. Hij heeft af en toe wat slechte dagen, vooral na uitbundige activiteit.
Hij heeft een keer een tiendaagse kuurtje gehad. Daarna was ie lange tijd als nieuw.
De activiteiten aanpassen aan z’n leeftijd helpen ook al mee :wink: maar soms denk ik dat een paar dagen een pilletje hem er sneller weer bovenop helpt.
~Suzanne~
Zeer actief

Tegen artrose helpen geen medicijnen. In het beginstadium kun je vaak nog uit de voeten met een alternatief/ aanvullend supplement maar daarna kom je gewoon in pijnstilling.

Dat wordt dan hier met medcijnenn bedoeld.

Suzanne
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Afhankelijk van de reden voor het geven van pijnstilling en de mate en frequentie van het aangeven/zelf zien dat je hond pijn/ongemak heeft.
Finn had af en toe om de zoveel maanden echt last, dan ging ik naar de dierenarts en in overleg met haar gaven we een kuur. Rond zijn 9de of 10de jaar merkte ik dat hij structureel ongemak had, vanaf dat moment, ben ik continue pijnstilling gaan geven. Ook weer in overleg met de dierenarts die verschillende opties had bekeken en ook berekeningen had gemaakt van kosten en werking.
Was overigens niet vanwege artrose.
Toen hij continue pijnstilling kreeg was dat voor hem fijn, hij was beduidend vrolijker en ondernemender weer. Al hield ik wel in de gaten dat hij niet te overmoedig werd :wink: .

Jol heeft nauwelijks pijnstilling gekregen, 1 periode omdat ik merkte dat er iets was en we konden niets vinden. Aangedrongen op een kuur en dat hielp. Maar niet nodig om dat continue te blijven geven, ze was soms wat stram, maar een dag later liep ze weer te rollebollen en te rennen. Onnodig pijnstilling geven doe ik dus ook weer niet.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

@'Hus, het is door anderen ook al gezegd volgens mij. Maar zelf zou ik wel denken aan eventueel supplementen, maar ik zou nu niet ineens stoppen met de pijnstilling. Ze heeft nu al een behoorlijke leeftijd, en dan is het wat meer pijnvrij door het leven gaan eigenlijk belangrijker. Je hebt kans dat als de supplementen alleen niet het werk doen, zij alsnog pijn ervaart.
Daarbij went de bloedspiegel aan de continue pijnstilling.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

gilly kreeg tot het eind pijnstilling en flexadin plus. tot de pijn door de pijnstilling heen kwam, toen was het einde verhaal voor gilly. haar dochter kaylee zit nu op de flexadin en ook bij haar merk ik dat ze weer soepeler loopt en op staat.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wildflower schreef: 03 dec 2020 20:12 Mijn oude Ben van ruim 13 jaar staat op de Carporal en krijgt ook dagelijks Flexi Life Forte.
Hij zat opeens, na drie weken dat spul over z’n eten, weer rechtop in de auto, naar buiten te kijken! Dat had hij al heel lang niet meer gedaan want pijn aan z’n pootjes.
Ik ben ook al jaren erg positief over Flexi Life Forte, daar zit onder andere glucosamine en groenlipmossel in, Jamie heeft mogelijk artrose, maar geen officiële diagnose.
.
Hij liep slecht, kon nauwelijks rennen en mankte snel.
In de zomer van 2016, Jamie was toen bijna 6, ben ik het gaan geven
Binnen 2 weken gebruik kon hij weer rennen zonder te manken en was weer een blije hond. Inmiddels is hij 10 en hebben we de dosering wat verhoogd (2x per dag een klein schepje poeder over zijn eten) en daar doet hij het goed op.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

HillieS schreef: 04 dec 2020 16:37
Wildflower schreef: 03 dec 2020 20:12 Mijn oude Ben van ruim 13 jaar staat op de Carporal en krijgt ook dagelijks Flexi Life Forte.
Ik ben ook al jaren erg positief over Flexi Life Forte, daar zit onder andere glucosamine en groenlipmossel in, Jamie heeft mogelijk artrose, maar geen officiële diagnose.
.
Binnen 2 weken gebruik kon hij weer rennen zonder te manken en was weer een blije hond. Inmiddels is hij 10 en hebben we de dosering wat verhoogd (2x per dag een klein schepje poeder over zijn eten) en daar doet hij het goed op.
Ik vind het echt toverpoeder hoor.
Goeie tip om hem twee keer per dag een schepje te geven. Ga ik ook doen!
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Ik geef ook al jaren flexilife en had het idee dat het niet meer zoveel deed. Dus nu ben ik een andere poeder aan het proberen.

Ik heb het van de zomer nog even bij de da nagevraagd en hij adviseert in ieder geval de hond met artrose zalmolie te geven.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wildflower schreef: 04 dec 2020 17:09
HillieS schreef: 04 dec 2020 16:37
.
Ik vind het echt toverpoeder hoor.
Goeie tip om hem twee keer per dag een schepje te geven. Ga ik ook doen!
Het is voor Jamie ook absoluut toverpoeder, ik gebruik het nu dus 4,5 jaar. En 2x per dag is voor hem een betere verdeling dan 1x per dag 2 schepjes. Qua gewicht is zo'n klein schepje voor hem geschikt dus, ligt aan je hond /gewicht hoeveel er nodig is. Eerst kreeg hij dus 1 schepje.
Afbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Mijn vorige hond Mickey heeft vanwege haar spondylose en artrose best wel een tijd nsaid’s gebruikt, op een gegeven moment ook met omeprazol als maagbescherming.
Ik merkte bij haar wel verschil, waardoor ik iets minder pijnstilling kon geven, met omega 3 pillen die ik elke dag gaf, gewoon de gezuiverde van de Hema.
Afbeelding

Terug naar “Medisch”