Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleine wondjes - update

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Kleine wondjes - update

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Wat doen jullie met kleine wondjes? Ik heb zo'n brokkenpiloot met telkens butjes en gaatjes en dat gaat ook vanzelf wel over, maar soms wil ik voorkomen dat het weer opengaat en helpen om wat sneller te herstellen?

Tips voor smeerseltjes e.d.?

Nu weer een gat in z'n kop :roll: ik gok van een takje, maar ik zag het pas toen het al dicht was helaas, wel wat betadine nog op gedaan voor t geval dat. Honden hebben is leuk...honden hebben is leuk... :schrik:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 11 sep 2020 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Doyaquba
Zeer actief

Re: Kleine wondjes

Nanna schreef:Acederm spray. Gelukkig heb ik niet van die brokkenpiloten :wink:
Dankje!
Die teven van ons zijn ook niet zo eigenlijk, die stoppen vaak wel als het zeer doet, maar goed... Donner is een verhaal apart :Q:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

honingzalf:-)
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Komt zelden voor, al heb ik altijd een grote fles propolistinctuur op voorraad voor het geval dat.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hewi »

S@ndr@ schreef:honingzalf:-)
Jups dat :)
Groetjes Heidi
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief

Dank, ik ga honingzalf bestellen! Die spray was niet op voorraad bij medpets zag ik, maar wellicht voor een andere keer.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Honingzalf werkt bij jullie met meerdere honden?
Hier niet hoor. Dat wordt meteen door de anderen eraf gelikt. Veel te lekker.
Ik gebruik vaak groene leem (dan droogt een plek lekker snel en het haalt jeuk weg of tea tree als ik niet wil dat ze eraan zitten. Meestal doe ik er niks aan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sirene schreef:Honingzalf werkt bij jullie met meerdere honden?
Ik gebruik vaak groene leem (dan droogt een plek lekker snel en het haalt jeuk weg of tea tree als ik niet wil dat ze eraan zitten. Meestal doe ik er niks aan.
Hangt van de plek af.
Claire had laatst een winkelhaak (prikkeldraad) en die heeft een tijdje in een soort pyjama gelopen thuis, want zij kon er zelf bij :mrgreen:
Dus schoonspoelen, propolis zalf (honingzalf) er op en in de pyjama hijsen.
Boven op de kop is wat lastiger.
Dat zou ik schoonmaken en zalf er op en dan een wandeling maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Groene leem.
Ooit op advies van een trainer gebruikt nadat mijn ene hond het oor van mijn andere hond had geperforeerd en het deed wonderen :ok:
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Ik heb ook een brokkenpiloot, het grootste gevaar voor mijn hond is mijn hond zelf. Maar ik doe aan de meeste dingen niks. Gewoon drogen en niet aan lebberen. Dat laatste is hier nog de grootste uitdaging. Daarom gebruik ik ook geen honingzalf meer, veel te lekker. :roll:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

kleine dingen meestal gewoon niets, iets groter honingzalf. Onlangs een scheur in het oor dat niet volledig/mooi wou dichtgaan met correct-x behandeld, na een week was het dicht.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Hier nog een paar van die wildebrassen die met enige regelmaat een gaatje/sneetje/schaafwond hebben. Tegenwoordig gebruik ik Maxani Cleanser spray. Dat werd geadviseerd door de dierenarts toen er 1 een behoorlijk tandgat had van de ander, maar het hoefde niet gehecht te worden. Dat is heel fijn spul! Het maakt de wond schoon en bevordert de wondgenezing. Door een bittere toevoeging, gaan ze er niet snel aan likken en het prikt niet.

Ik gebruikte vroeger ook Acederm, werkt prima, maar net als bij betadine zorgt het alleen voor ontsmetting en bevordert het de wondgenezing niet (dat wordt zelfs geremd). Honingzalf heb ik ook altijd in huis, maar net wat eerder werd gezegd, wordt dat er vaak afgelikt plus dat het enorm plakt.
Doyaquba
Zeer actief

ranetje schreef:
sirene schreef:Honingzalf werkt bij jullie met meerdere honden?
Hangt van de plek af.
Claire had laatst een winkelhaak (prikkeldraad) en die heeft een tijdje in een soort pyjama gelopen thuis, want zij kon er zelf bij :mrgreen:
Dus schoonspoelen, propolis zalf (honingzalf) er op en in de pyjama hijsen.
Boven op de kop is wat lastiger.
Dat zou ik schoonmaken en zalf er op en dan een wandeling maken.
Dat is wel een goede ja, Quira likt inderdaad alle anderen schoon als oppermama :LOL:
En dat helpt dan weer niet.

Ik ga even naar de andere opties kijken, de plek is nu weer dichtgegaan, hopelijk blijft dit korstje wel zitten.
Soooof schreef:Ik heb ook een brokkenpiloot, het grootste gevaar voor mijn hond is mijn hond zelf. Maar ik doe aan de meeste dingen niks. Gewoon drogen en niet aan lebberen. Dat laatste is hier nog de grootste uitdaging. Daarom gebruik ik ook geen honingzalf meer, veel te lekker. :roll:
Ja herkenbaar, geen zelfbehoud (nog).
Als ze honingzalf zo lekker vinden is iets wat bitter is een betere optie inderdaad, want op de kop kan ie niet zelf likken maar de anderen natuurlijk wel.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

-Saskia- schreef:Groene leem.
Ooit op advies van een trainer gebruikt nadat mijn ene hond het oor van mijn andere hond had geperforeerd en het deed wonderen :ok:
Dit gebruik ik ook. Gelukkig maar hoogst zelden :engel: . Honingzalf vind ik veels te plakkerig
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief

Honingzalf kreeg ik in de eerste instantie voor dit wondje van de dierenarts twee weken terug. Een dag of twee later begon het ontzettend te etteren en uit te breiden en werd het een hele hotspot. Een grote ontsteking waar we nu twee weken en veel behandeling later, eindelijk zo goed als vanaf zijn.

De huid moet nog herstellen en het haar weer aangroeien, maar ik had toenertijd niet verwacht dat het zo erg zou worden. Het wondje waarmee het begon is nu eindelijk bijna dicht en het was dus veel dieper dan we zagen. Het is nog opletten dat er niet meer gekrabt wordt (gisteren nog een stuk korst eraf :schrik: ) maar het gaat nu echt de goede kant op.

Ik ga dus geen honingzalf meer gebruiken voor Donner, want ik denk dat het zo afgesloten werd of ging broeien door het spul dat de staph infectie is gekomen (met combinatie van krabben waarschijnlijk). Toen we alleen wat betadine erop deden was er niets aan de hand. :ugh: Ik durf het niet meer aan.

Het was heel lelijk (later ging het aan de achterkant vd kop nog verder ook):

Afbeelding

Nu ziet het er zo uit en ben daar echt al heel blij mee, het zal nog wel even duren voor het weer een knappe kerel is:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 11 sep 2020 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Kleine wondjes - update

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk niet dat de honingzalf de oorzaak is, maar het krabben.
IN ieder geval fijn dat het nu de goede kant op gaat :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Vooral correct-X van doterra obv essentiële oliën
Doyaquba
Zeer actief

ranetje schreef:Ik denk niet dat de honingzalf de oorzaak is, maar het krabben.
IN ieder geval fijn dat het nu de goede kant op gaat :ok:
O nee niet de oorzaak, de oorzaak is het wondje en waarschijnlijk krabben, ook al heb ik m nooit zien krabben ondanks vrijwel altijd een oog erop.
Maar in ieder geval heeft het niet geholpen, het begon juist daarna erger te worden, dus ik durf t niet meer aan dat te gebruiken, genoeg andere middelen zo te lezen. Iets wat niet de boel afsluit want ik denk dat het daardoor begon te jeuken?
crutz schreef:Vooral correct-X van doterra obv essentiële oliën
:ok: Thanks
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 11 sep 2020 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je weet niet hoe erg het geworden was zonder de honingzalf, dus ik vind het een wat voorbarige conclusie dat de zalf het erger gemaakt heeft
Doyaquba
Zeer actief

Leuk hoor die aanhangers van honingzalf, ik zeg alleen dat het daarna erger is geworden en dat ik het dus niet meer DURF te gebruiken.
Ik geef niets of niemand de schuld, ik geef het alleen maar aan dat het die chronologische volgorde was. Ik ben te veel wetenschapper om er een causaal verband aan te plakken.
Het spijt me alweer dat ik een update ging geven, ik dacht, wellicht heeft iemand er ooit wat aan.

Een kennis van me had het namelijk ook met een paard gehad, dat die niet tegen de zalf kon.
En nee ik kan niet meerdere scenario's naast elkaar vergelijken.
Ik vond het ook wel erg genoeg zo hoor, die hond was heel ziek en viel af en de conditie is prut nu. Dankjewel... :ugh:

Wat wil je nu zeggen, zonder honingzalf had ik m'n hond verloren? Was ie nog zieker geweest? Want honing doet niets tegen infecties hoor. Dus hoe het erger had kunnen zijn zonder die zalf weet ik niet. Hij zal hoogstens net zoveel infectie hebben gekregen volgens mijn gezond verstand :19:
Doyaquba
Zeer actief

Zinodo schreef:Ugh, smet en prut, jakkes. Ik zou het als ik jou was nu ook goed laten luchten en drogen. Jammer dat het zo is uitgebreid.
Maar ja, mij moet je ook niet te veel geloven, ik stond net als een overbezorgde hondenmama bij de dierenarts voor een stomme schaafwondje :LOL:
:LOL:
Ach ik wacht vaak wel tot het moet, maar bij verhoging sta ik gelijk op de stoep. Had ik afgelopen zaterdag ook nog een dierenarts die zei dat 38.8 geen verhoging was maar een normale temperatuur. Ja maar Donner heeft normaal 37.6 graden, ik hou het bij. Ehm nee hoor dat kon niet bij zo'n drukke jonge hond :blah:

We hebben in totaal 2 keer een spuit moeten halen bij de dierenarts en 1 keer pijnstillers, die krijgt hij nu bijna voor t laatst. En Vetaderm gehad voor de ontsteking. Verder de tweede keer een anti-bacteriële shampoo gehad nog om het uitbreiden te stoppen. Een hele medicijnkast. En dan drie keer per dag poetsen en smeren :mann:

Ik ben ontzettend blij dat het nu beter gaat en gewoon droog is en rustig. Alleen nog zorgen dat meneer de korsten laat zitten. Het ging onder de kap toch broeien dus die is nu sinds 2 dagen af om het goed droog te houden.
Gisteren weer begonnen met conditie opbouwen, de arme schat, hij is na een klein half uur lekker los lopen al kapot :cry: en dat voor een boxer van 1 jaar oud. Hopelijk is ie snel weer de oude want hij wil zo graag weer mee naar training.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Ik zou een afkrabsel willen. Het is toch raar dat een simpel wondje zich zo uitbreid zonder dat je hem ziet krabben.
Dat zeker. Bij broer Kiara werd het ook erger en bleek allergische reactie insectenbeet
Doyaquba
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou een afkrabsel willen. Het is toch raar dat een simpel wondje zich zo uitbreid zonder dat je hem ziet krabben.
Ja daar heb ik ook naar gevraagd maar ik heb een echte 'plattelandsdierenarts' die dan zegt 'het is toch Staphylococcus aureus want dat is het 99% van de tijd'. Hij vond dat pas nodig als de Vetaderm niet zou aanslaan. Ik heb toen ook besloten dat als het niet over zou gaan ik naar een dermatoloog zou. Maar is dat nu nog nodig dan? Het is nu toch zo goed als weg? Ja de huid moet weer herstellen en de haren terug, maar verder?

En er is een moment geweest dat ie heeft kunnen krabben, die ene zaterdag op de club...daar had ik niet non-stop een oogje op hem helaas...en 's nachts ook niet.
Sinds de infectie slaapt ie weer naast me :slaap2: en is er altijd iemand opzichter.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”