Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oud Duitse Herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door blondie »

Kwam laatst een kennis van me tegen met een Oud Duitse Herder. Ik had het er zelf niet direct zo gezien. Zat tussen stok- en langhaar in en was vrij licht van kleur.
Wel een mooi beest. Het verschil met Aki was enorm, dat leek wel een lilliputter tegenover die reu :mrgreen: .
Toch heeft Aki ongeveer schofthoogte van ik gok 62 à 63 cm. Wat een mooi gemiddelde is voor een Duitse herder reu volgens de ras standaard.
Volgens de kennis waren Oud Duitse herders groter, ik merkte het namelijk op dat hij vrij hoog en groot was. Denk zomaar dat hij de 68 cm schofthoogte aantikte.

Heb er toch maar de ras standaard op nagelezen omdat ik van mening was dat Oud Duitse, werklijn Duitse en Showlijn gewoon allemaal tussen de 60-65 cm moeten zitten bij reuen.
Toch valt me op dat veel showlijnen en dus de oud Duitse veel hoger en forser ogen, en ook wel behoorlijk grote koppen hebben en de ogen vind ik soms echt wel wat dog achtig.
Zijn er hier mensen met Oud Duitse herders? En zijn die dan inderdaad ook zo groot?

Wat ik me dan ook af vraag, worden de Oud Duitse herders dan ook gekeurd voor fok geschiktheid, en wordt er dan niet naar de afmetingen en grootte van de honden meer gekeken?

Vraag het me gewoon ineens af.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Re: Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik heb de indruk ook dat die ‘oud’ Duitse herders veel groter en grover zijn dan de gewone herder. Blijkbaar willen mensen een grote teddybeer als huisdier en geen functionele hond.
Perry en Noah

Afbeelding
blondie
Zeer actief

duitse herder schreef:Ik heb de indruk ook dat die ‘oud’ Duitse herders veel groter en grover zijn dan de gewone herder. Blijkbaar willen mensen een grote teddybeer als huisdier en geen functionele hond.
Tussen aanhalingstekens zet je het.

Zet er soms ook wel mijn vraagtekens bij. Ook omdat in het verleden de langhaar bij de werklijn niet echt erkend werd en volgens mij werd ingezet als Oud Duits.

Zomaar een willekeurige link die ik vond via google https://www.hondencentrum.com/hondenras ... e%20herder.

Nou moet ik zeggen dat de DDR lijn toch wel enorme mooie honden geeft. Vind ik persoonlijk dan. Ken een paar mensen die altijd die lijnen hebben gehad, en de herders ook uit Tsjechië halen.

Niet allemaal zijn ze grover trouwens, hier in de buurt zit ook een Oud duitse herder fokker en zij fokken toch wel binnen de "richtlijnen".

De kennis was overigens ook wel blij met dit type, toch een wat grotere herder dan standaard. En dat mag natuurlijk, dat je dat wilt. Zelf was ik alleen wat verbaasd dat hij oprecht dacht dat dit type honden groter en robuuster moesten zijn dan de gemiddelde Duitse herder. Waarbij dus inderdaad regelmatig Aki als een ukkie wordt gezien :engel: .
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Het staat tussen aanhalingstekens omdat ik het nog steeds een onzin ras vind (sorry voor de liefhebbers).
Noah haar broer is aangekeurd als een ODH en had al op jonge leeftijd zijn eerste nest verwekt. Daar is toen alle geloofwaardigheid weggevallen bij mij :LOL:
Perry en Noah

Afbeelding
blondie
Zeer actief

duitse herder schreef:Het staat tussen aanhalingstekens omdat ik het nog steeds een onzin ras vind (sorry voor de liefhebbers).
Noah haar broer is aangekeurd als een ODH en had al op jonge leeftijd zijn eerste nest verwekt. Daar is toen alle geloofwaardigheid weggevallen bij mij :LOL:
:mrgreen: dat heb ik gisteren aan mijn vriend ook net zo uitgelegd, dat in het verleden de langharen soms wel werden gekeurd als ODH. Dus de kans dat je een "gewone" DH uit werk- of showlijn in de bloedlijnen hebt zitten is behoorlijk groot.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat is ontstaan omdat de langstokhaar tot een aantal jaar geleden een fokfout was
Dus daar kon je niet mee naar show, niet aankeuren etc

Je kon wel africhtingswedstrijden draaien , en daar was dan alles mee gezegd

Toen ze van de oud Duitse herder plannen hadden om er een fci ras van te maken heeft de SV daar een stokje voor gestoken en de langstokhaar erkent
Wij kunnen nu dus net als de stokharen aankeuren , showen enzo

Maar als je dus naar de afstamming van veel odh kijkt kom je heel veel gewone Duitse herders tegen , zowel stokhaar als langstokhaar
Lang geleden gebruikten ze de DDR werklijnen daarvoor , die werden daar dan voor " aangekeurd "
Maar tegenwoordig vind je er ook heel veel westerse werk of kynologen lijnen in terug

Je betaald er dus al veel geld voor en je krijgt niet eens een fci stamboom erbij

Ik heb nu een popkoper die altijd odh heeft gehad en gefokt , maar nu toch op de dh langstokhaar is overgestapt
De precieze reden weet ik niet ,wel dat er schijnbaar vuile spelletjes gespeeld worden
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
blondie
Zeer actief

Zinodo schreef:Maar wat is dan de hele bedoeling van de oud duitse herder als ras zijnde?
Een beetje voor mijn gevoel de tendens dat mensen toch liever DH met rechte ruggen zien, en daar wordt bij ODH ook mee geprofileerd.
Ze worden tegenwoordig wat groter en robuuster gefokt heb ik het idee, en dat spreekt mensen ook aan.
Karakter lijkt wat milder, of dat wordt althans gezegd, dan de gemiddelde DH uit werklijn.
Waardoor mensen die een gezinshond willen en gecharmeerd zijn van een Duitse herder, toch vaker uit komen bij een Oud Duitse herder, waarbij negen van de tien mensen dus niet beseffen met een "gewone" DH van doen te hebben.
Zo zie ik het een beetje.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Dacht inderdaad dat de bedoeling was om de meer functioneel gebouwde variant van de Duitse herder te zijn, maar zie idd ook vaker van die zwaarder gebouwde types en/of gewoon zoals een Duitse herder.. beetje jammer.
** Angela **
Zeer actief

Dat kan ook niet anders want t zijn gewoon Duitse herders

Je kan je langstokhaar Duitse herder met stamboom gewoon laten aankeuren daar en dan mag hij gebruikt worden voor de de odh

Ik heb zelfs een odh gekend die bij bekijken van het afstammingsbewijs allemaal stokhaar Duitsers als voorouders had
Alleen de ouders waren langstokhaar Duitsers

Bleek zelfs nog een nichtje van mijn Elena te zijn
En die was toch echt stokhaar Duitser met fci stamboom
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ja, maar als Kono van Angela nou ook nog in dat rijtje stond pikte ik mooi die mee :mrgreen:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief

Niks , mijn woelie blijft mooi hier

Maar bedankt voor t compliment :mann:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Er zat er één in onze trainingsgroep, dat was een reu en volgens mij niet veel hoger dan een normale DH, wel echt forser gebouwd. Veel vacht, maar ook veel bone. Dogachtig vond ik het dan weer totaal niet, gewoon een flinke DH met langstokhaar :wink:
Functioneler trouwens ook niet. Die rug was niet kaarsrecht en ik vond hem in de achterhand net zo onstabiel als de gemiddelde DH. Dus als ik moest kiezen sloeg ik beide over :mrgreen: Dit was trouwens een goedgekeurde dekreu en schijnbaar een goede rasvertegenwoordiger.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Er zat er één in onze trainingsgroep, dat was een reu en volgens mij niet veel hoger dan een normale DH, wel echt forser gebouwd. Veel vacht, maar ook veel bone. Dogachtig vond ik het dan weer totaal niet, gewoon een flinke DH met langstokhaar :wink:
Functioneler trouwens ook niet. Die rug was niet kaarsrecht en ik vond hem in de achterhand net zo onstabiel als de gemiddelde DH. Dus als ik moest kiezen sloeg ik beide over :mrgreen: Dit was trouwens een goedgekeurde dekreu en schijnbaar een goede rasvertegenwoordiger.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lothian schreef:Ja, maar als Kono van Angela nou ook nog in dat rijtje stond pikte ik mooi die mee :mrgreen:
Niet als je er niet mee wilt werken. Ik snap wel dat er als tussenvorm vraag is naar een normale huishond die niet op z'n hielen loopt.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ja, qua karakter/drift is natuurlijk iets anders maar op uiterlijk weet ik het wel hoor. Kono :pffff:
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

In het park kom ik wel eens iemand tegen met een oud Duitse herder reu - een langhaar - wat ook een gigantisch grote hond is. Uit een werklijn afkomstig volgens de eigenaar. De rug heet recht te zijn, maar vind 'm nog wel enigszins aflopen.
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

Maeve schreef: Functioneler trouwens ook niet. Die rug was niet kaarsrecht en ik vond hem in de achterhand net zo onstabiel als de gemiddelde DH.
Ja dat vind ik ook van die ODH die ik wel eens zie. Jammer want het zijn mooie honden om te zien, met een rechte rug.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”