Ik volg niet een specifieke methode. Op het moment dat ik het niet meer op gevoel doe, maar de regeltjes van een 'expert' probeer te volgen gaat het mis
Wat voor Morris werkt hoeft voor Ayla totaal niet te werken, ik kijk dus eerst naar de hond en pas me daarop aan. Ik heb niet eens dezelfde verwachtingen voor beide honden. Als ik roep dat ze moeten komen geldt dat alleen voor Ayla, Morris mag met hetzelfde commando gewoon blijven waar hij is, hij hoeft alleen maar aan de kant te gaan. Als er naast me gelopen moet worden gaat Ayla onder appel, Morris niet.
Ik zou niet weten hoe ik met zo'n specifieke methode twee perfect luisterende honden zou krijgen. Ze verschillen dag en nacht van elkaar.
Uit alle opvoedmethodes zijn wel goede dingen te halen, als het voor jullie werkt is het hartstikke fijn. Ben wel heel benieuwd wat jullie dan precies doen waardoor er zo snel al zoveel resultaat te zien is.
Als ik het testje doe is Morris trouwens het ongeleide projectiel

een score van 35 'a dog needing immediate help' en is Ayla keurig opgevoed met een score van 70 'a dog with huge potential'

Alleen maar omdat hij waaks is, voorop mag lopen en zijn eten niet altijd opeet. Oh, en hij is te koppig om alle bevelen op te volgen. Rothond