Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Winegum
Actief

Re: Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?

Ongelezen bericht door Winegum »

Dank je Gonnie! Site had ik inderdaad een tijd terug bekeken, recentelijk niet meer.

@natalie: dank, ik ga straks eens kijken. En ik snap dat niet elke hond daarin hetzelfde zal zijn hoor. Het zou voor mijn man wel een hele goeie toevoeging zijn. Wel lekker samen naar buiten, maar gewoon kalm aan en met pauzes. Sowieso zullen wij met de hond ook het liefste los laten lopen in een rustig gebied. Sinds hersenletsel zijn wij zelf niet meer zulle sociale dieren :)

@diane: toevallig is de start en stop (om het even zwart wit te zeggen) ook iets wat ik nu train bij katten paarden. En wij willen gewoon recreatief trainen, geen hoge ambities, gewoon leuk, met plezier en ongedwongen. En ik begrijp dat niet elke hond dat leuk vind, maar wie weet vind de hond dat wel leuk en is dat een extra optie voor mijn man. En zo niet, dan pakken we de elektrische zitstep en maken wr langzaam of snel wat meer afstand.

@alfililo: bij ons geen sprake van een drukke manege. 9 vd 10 keer ben ik er alleen. Ik ga er ook altijd alleen op uit. Naar de paarden is voor mijzelf ontspannen en ontprikkelen.
De golden spreekt mij niet gelijk aan, maar misschien goed om toch nog eens in te duiken.

@zamunda: ah vandaar! Heb je ook de mogelijkheid om in een topic geplaatste berichten terug te lezen? Ik maak graag aantekeningen van handige dingen die soms genoemd worden. Dan vind ik het wel eens fijn om berichten van een persoon terug te lezen. Bij bokt klik je dan op ‘geplaatst’, maar hier werkt dat niet.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

DeDiana schreef:Mila loopt nooit aan de lijn en mag snuffelen zo veel ze wil, maar die behoefte heeft ze véél minder dan mijn andere honden. Zoals Natalie hierboven ook al schrijft, hebben niet alle honden die behoefte zo sterk. Als ik lang op een plek blijft staan, komt ze bij me staan en kijkt ze me aan om te vragen of we nog wat gaan doen vandaag :F:
Dat doet Jip ook ja :lol1:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

natalie schreef:
DeDiana schreef:Mila loopt nooit aan de lijn en mag snuffelen zo veel ze wil, maar die behoefte heeft ze véél minder dan mijn andere honden. Zoals Natalie hierboven ook al schrijft, hebben niet alle honden die behoefte zo sterk. Als ik lang op een plek blijft staan, komt ze bij me staan en kijkt ze me aan om te vragen of we nog wat gaan doen vandaag :F:
Dat doet Jip ook ja Afbeelding1:
Gait ook. Elco kan zich iets beter vermaken als ik stil blijf staan. Ze vinden het dus prima als ik een minuut of 10 bezig ben om een vlinder of libel of vogel op de foto te zetten, maar daarna wordt het echt wel weer tijd om door te lopen. Gait gaat dan piepen en tegen m'n been op staan. Hij is dan gewoon uitgesnuffeld op dat stukje. Elco gaat er desnoods lekker bij liggen in het gras, bij voorkeur met een stokje om lekker op te knabbelen
Winegum
Actief

Overigens: ik bedoel niet dat ik zelf een half uur stil ga staan he? Om even misverstanden te voorkomen.
Ik bedoel dat de hond op eigen tempo lekker mag slenteren, snuffelen en als de hond graag 10 min op 1m2 wil snuffelen, helemaal prima.

Ik ben gewend van de mensen om me heen dat wandelen betekent van a-z x aantal km’s maken.
En vooral niet lang snuffelen. Zo interpreteerde ik wandelen, maar dat kan dus ook anders.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Winegum schreef:Overigens: ik bedoel niet dat ik zelf een half uur stil ga staan he? Om even misverstanden te voorkomen.
Ik bedoel dat de hond op eigen tempo lekker mag slenteren, snuffelen en als de hond graag 10 min op 1m2 wil snuffelen, helemaal prima.

Ik ben gewend van de mensen om me heen dat wandelen betekent van a-z x aantal km’s maken.
En vooral niet lang snuffelen. Zo interpreteerde ik wandelen, maar dat kan dus ook anders.
Haha, snap ik :-). Ik maak Abel minder blij met een uitgestippelde wandeling die in mijn tempo gelopen moet worden, dan met een wandeling waarbij hij lekker mag snuffelen en treuzelen. Maar Jip is weinig bezig met de omgeving en let vooral op mij in de hoop dat we nog iets leuks gaan doen. Overigens denk ik dat dat ook (deels) aangeleerd gedrag is. Ik heb met Jip altijd veel zoekspelletjes gedaan onderweg, dus die verwachting heb ik zelf gecreëerd.

Abel is trouwens pas 2,5 jaar oud en heeft altijd veel gesnuffeld. Dat heb ik hem vanaf de eerste dag bij ons ook gewoon laten doen.
Winegum
Actief

Heavy schreef:
Winegum schreef:Overigens: ik bedoel niet dat ik zelf een half uur stil ga staan he? Om even misverstanden te voorkomen.

Dat ligt ook aan de leeftijd van de hond. Mijn honden rende altijd voor me uit en dan weer terug naar mij. Stilstaan of snuffelen was geen sprake van. Ze liepen de route wel drie keer door steeds zo heen en weer te rennen.

Maar nu ze ouder zijn vinden ze het veel fijner om een uur te wandelen op eigen tempo en te snuffelen wanneer ze willen. Dan doen we een uur over een stukje waar we eerder 20 minuten over deden
Maar ook het eerste voorbeeld is voor mijn man te doen. Dan kan hij lekker rustig aan vooruit kachelen ;) ik zie in elk geval mogelijkheden :)
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Alfilillo schreef:Nanna noemde een Golden. Spreekt die je aan? Die teven zijn zo lief en makkelijk met iedereen. Als de hond zichzelf af en toe moet vermaken op de manege lijkt me dat een fijne eigenschap. Zeker als er ook nog andere mensen rondlopen. Bij een gevoelige collie lijkt me dat iets lastiger.
Ik zat ook te denken dat een Golden prima zou passen, volgens mij voldoet alleen het formaat niet aan de wensen.
Winegum schreef:Goh, wat een moeilijke vraag. Ik heb vooral nagedacht over: wat kan ik een hond aanbieden en voldoe ik daarmee aan de 'eisen' om een hond te mogen :80:

Wat voor hond: een lieve, rustige, betrouwbare goedzak die het leuk vindt om mee te gaan naar de paarden.

Waarom: als gezelschap voor ons en vooral voor mijn invalide partner (daarom lief, rustig en niet te groot/lomp) die zoveel alleen thuis is. Omdat wij genieten van de rust in de natuur. Omdat wij er vreselijk veel plezier, ontspanning en geluk uit halen om de dieren om ons heen zo gelukkig mogelijk te zien en om met ze te kunnen lezen en schrijven.

Ik weet niet of je iets hebt aan dit antwoord :scratch:
Lieve, rustige, betrouwbare goedzak die het leuk vindt om mee te gaan is een redelijk goede omschrijving van de goldens die ik ken. Ik zou dan niet voor een werklijn gaan, die hebben beduidend meer nodig in vergelijking met een showlijn. Maar een showlijn hoeft ook echt niet het haardkleedje te zijn zoals ze wel eens omschreven worden. Het is ook maar net hoeveel je ermee doet. En goldens en goldenkruisingen worden natuurlijk niet voor niets vaak ingezet als hulphond.

(Gizmo zou het geweldig vinden om mee te mogen naar paarden, maar hij zou zichzelf gaan bezig houden door de stallen of het weiland uit te mesten :neenee: )
Winegum
Actief

Daar maak je wel een paar goede punten GoldenGizmo. Ik ga er over nadenken.

@boutje: thanks voor de tip. Ik las het inderdaad al, paarden worden inderdaad vaak met ivermectine ontwormt. Kan dat alleen door de ouders worden doorgegeven?
Winegum
Actief

Ja, zag het. Ook icm sedatie. Thanks’
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Nog niet genoemd, maar zou een stabijtje niet ook goed kunnen passen? Ze zijn wat gevoeliger en kunnen wat eigenwijs zijn. Maar dat gevoeligere schrijf je niet erg te vinden en ook bij de stabijtjes kun je natuurlijk letten op de ouderdieren. Veel stabijtjes hier in Friesland die van de boerderij of uit een schuur komen, tja.. Dat eigenwijze en niet trainbare hoor je veel, maar dat is ook vaak doordat mensen zeggen 'het is een stabij, die kun je dat niet leren' in plaats van dat ze ook maar enige moeite doen. Het zijn erg leuke veelzijdige hondjes. Ze moeten je passen, maar door wat je schrijft moest ik er wel aan denken.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Winegum
Actief

Ja, dat zie ik bij de schotse ook terug en dat blijft mij erg aanspreken.
Vond dat contrast ook mooi te zien in een filmpje die Diana eerder stuurde.

Mijn top drie blijft nog even gelijk. Ik was helemaal verbaasd dat mijn man vanavond ineens zei dat hij de hava toch eigenlijk wel heel schattig vindt. Eigenlijk kon hij zich best wel vinden in mijn top 3.

Ik denk dus dat we ons nu eerst even beperken tot deze drie en gaan kennis maken. Mochten we dat toch niets vinden, dan kunnen we altijd nog naar andere rassen gaan kijken.

Iedereen voor nu super bedankt voor jullie adviezen en meedenken. Ik heb er veel van opgestoken.
Mochten jullie verder nog bepaalde feiten en/of fabels willen delen van de top 3, schroom niet om bog meer te delen hoor :D
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Doe maar gewoon die havanezer. Volgens mij gaan jullie daar een ontzettend leuk hondje aan hebben. En wat betreft die vacht. Niks mis met een keurig korter getrimde hond, dat is heel wat anders dan millimeteren zoals met al die boomertjes gedaan wordt. Ik denk dat menig hond het alleen maar fijn vindt zo'n kortere vacht.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Cleva schreef:Ik heb geen zin om te zoeken. Wat is de top 3?
Schotse Herder, Duitse Pinscher, Havanezer
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Winegum
Actief

hakunamatata schreef:Doe maar gewoon die havanezer. Volgens mij gaan jullie daar een ontzettend leuk hondje aan hebben. En wat betreft die vacht. Niks mis met een keurig korter getrimde hond, dat is heel wat anders dan millimeteren zoals met al die boomertjes gedaan wordt. Ik denk dat menig hond het alleen maar fijn vindt zo'n kortere vacht.
Whaha :D
We gaan de komende periode rustig aan eens kennis maken. En dan komen hart en verstand wel snel samen denk ik. :E:

De top 3 Cleva:

Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

ik heb 2 honden die helemaal niet graag snuffelen.
Die willen gewoon wat doen en kilometers maken. Zowel Veyron als Taxi snuffelen wel maar lang op 1 plek blijven of slenteren dan gaan ze afstand nemen en zelfstandig het bos verkennen. En dat is nou net wat ik niet wil.
Gentle vindt het heerlijk om rond te slenteren en uren te snuffelen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Winegum schreef:
hakunamatata schreef:Doe maar gewoon die havanezer. Volgens mij gaan jullie daar een ontzettend leuk hondje aan hebben. En wat betreft die vacht. Niks mis met een keurig korter getrimde hond, dat is heel wat anders dan millimeteren zoals met al die boomertjes gedaan wordt. Ik denk dat menig hond het alleen maar fijn vindt zo'n kortere vacht.
Whaha :D
We gaan de komende periode rustig aan eens kennis maken. En dan komen hart en verstand wel snel samen denk ik. :E:

De top 3 Cleva:

Afbeelding
Grappig om te zien dat er echt hele verschillende honden op staan.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Winegum
Actief

Nee, zelfstandig het bos verkennen is idd niet de bedoeling haha. Maar ik kan me voorstellen dat een hond die liever bij jou is, dat misschien ook minder snel doet.

Wat voor honden heb jij?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Je moet echt even de filmpjes van Suzanne kijken.

https://www.youtube.com/user/suusvanroo ... shelf_id=1
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik weet niet of de Oostenrijkse pinscher nog mee doet, maar er zit een fokker midden in Drenthe, dus voor jou om de hoek (van t peerdenspul). Zij heeft de honden ook bij de paarden lopen :)

Een oud-collega van mij heeft een duitse pinscher, ook erg leuke honden.
Ik denk dat ze beide wel passen.

Collies ken ik minder, maar ik kan maar 1 tip geven; maak kennis in real life met de rassen en kies het ras dat bij je past.
Daarnaast doet opvoeding echt heel erg veel en heeft elk dier een eigen karakter :) het ras zegt dus niet alles :lol1:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Boutje schreef: Oh zo leuk he, ook nog eens terug gekeken, moet je Do zien opkijken als ze Suzanne haar stem hoort! (voor TS: Do is een dochter van Saar)
Daardoor ben ik echt anders tegen gezelschapshondjes aan gaan kijken. Ik ken ze in mijn omgeving niet waar wat in zit of waar wat mee gedaan wordt.
:mrgreen: En nu heb ik zelf een dwergkees.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Even afwezig geweest maar weer helemaal bij gelezen :wink:

Ik heb op dit moment drie honden via (Franse) stichtingen, waarvan één uit Spanje. Heel eerlijk gezegd vind ik het niet de fijnste manier om aan een hond te komen, omdat je ze (in ieder geval ging dat hier zo) al moet 'nemen' terwijl je ze zelfs nog nooit hebt gezien. Ze weten heel vaak maar zeer weinig echt over het karakter van de honden te vertellen, vooral die uit Spanje, want dan moeten ze het ook maar hebben van de informatie van het asiel. Daarnaast worden er nog heel veel eisen gesteld en moet je maar hopen dat ze er ook voor jou zijn als het niet goed uitpakt.
Ik had zelfs nog nooit een Bodeguero in het echt gezien :LOL:

Het zijn dus heel wat onzekere factoren en zeker als het je eerste hond wordt, zou ik het niet direct aanraden om via een stichting een hond te nemen, maar juist op zoek te gaan naar een hond waar je de juiste klik mee voelt.
Jammer genoeg wordt het dan moeilijk om aan een Bodeguero te komen (voor mij de reden om dan toch maar via een stichting te adopteren), terwijl ik nog steeds denk dat dit ras op jullie lijf geschreven is.
Actieve, vrolijke clowns, superknuffelig maar niet hyper of veeleisend :ok: . Als je het toch een kans wilt geven, zou ik zeker goed het gesprek aangaan met een stichting die je aanspreekt, en zoeken naar een hond die niet angstig is. Je zult nooit weten wat een hond heeft meegemaakt, maar zolang het geen angstig wegduikend wezentje is geworden kun je er alle kanten mee op.

Ik heb geen ervaring met collies, maar de herders die ik heb gehad (Duits, Mechels, Frans al dan niet x-ingen) zou ik niet aanraden voor snuffelrondjes of een dag luieren. Die willen bezig zijn en het liefst bezig gehouden worden; daarna zijn ze heel lief en rustig in huis hoor :wink: . Mag best een dag minder, maar daarna ga je het beslist merken.

Windhonden zijn ook ideaal qua energie voor jullie, maar die laat je niet met een gerust hart in een wei met konijnen en hazen liggen wachten tot je de paarden gehaald hebt :mrgreen:

Zo heeft ieder ras en individu voors en tegens en zullen er wel ergens concessie op gedaan moeten worden. De vraag is dan wat keiharde eis is en wat een wens.
Afbeelding
Winegum
Actief

dagmar88 schreef:Je moet echt even de filmpjes van Suzanne kijken.

https://www.youtube.com/user/suusvanroo ... shelf_id=1
Wat super leuk dat je me hierop attendeert. Wat leuk om te zien wat voor gemotiveerde hulphond ze is :D
kloesje schreef:Ik weet niet of de Oostenrijkse pinscher nog mee doet, maar er zit een fokker midden in Drenthe, dus voor jou om de hoek (van t peerdenspul). Zij heeft de honden ook bij de paarden lopen :)

Een oud-collega van mij heeft een duitse pinscher, ook erg leuke honden.
Ik denk dat ze beide wel passen.

Collies ken ik minder, maar ik kan maar 1 tip geven; maak kennis in real life met de rassen en kies het ras dat bij je past.
Daarnaast doet opvoeding echt heel erg veel en heeft elk dier een eigen karakter :) het ras zegt dus niet alles :lol1:
De oostenrijkse staat op de reservelijst ;)
Goed om te weten dat ik ze zo dichtbij kan bewonderen.

Je tip is ook ons idee. We hebben nu even een top 3 gemaakt en willen daar eerst kennis mee gaan maken. Wordt dat helemaal niets, dan gaan we eens kijken naar de reservelijst.

Ik begrijp helemaal hoe belangrijk opvoeding is. Ik onderschat dat absoluut niet, maar weet ook hoe wij zelf zijn en met onze dieren om gaan.
Ik ben nu een paar maanden me volop aan het verdiepen in het herkennen van lichaamstaal, stress, over- en onderprikkeling, socialiseren, waar voel ik me wel goed bij en waar niet en leer ook vanuit dit forum.

Ik wil vooral (veel voorkomend) probleemgedrag voorkomen en wanneer we tegen dingen aanlopen kijken hoe we de hond het beste kunnen helpen. Bij bepaalde rassen, kunnen wij de hond niet geven wat hij nodig heeft, dan weet je bij voorbaat al dat het niet past.

Gelukkige hond = gelukkige eigenaar. Daar gaan we voor.
lucie schreef:Even afwezig geweest maar weer helemaal bij gelezen :wink:

Ik heb op dit moment drie honden via (Franse) stichtingen, waarvan één uit Spanje. Heel eerlijk gezegd vind ik het niet de fijnste manier om aan een hond te komen, omdat je ze (in ieder geval ging dat hier zo) al moet 'nemen' terwijl je ze zelfs nog nooit hebt gezien. Ze weten heel vaak maar zeer weinig echt over het karakter van de honden te vertellen, vooral die uit Spanje, want dan moeten ze het ook maar hebben van de informatie van het asiel. Daarnaast worden er nog heel veel eisen gesteld en moet je maar hopen dat ze er ook voor jou zijn als het niet goed uitpakt.
Ik had zelfs nog nooit een Bodeguero in het echt gezien :LOL:

Het zijn dus heel wat onzekere factoren en zeker als het je eerste hond wordt, zou ik het niet direct aanraden om via een stichting een hond te nemen, maar juist op zoek te gaan naar een hond waar je de juiste klik mee voelt.
Jammer genoeg wordt het dan moeilijk om aan een Bodeguero te komen (voor mij de reden om dan toch maar via een stichting te adopteren), terwijl ik nog steeds denk dat dit ras op jullie lijf geschreven is.
Actieve, vrolijke clowns, superknuffelig maar niet hyper of veeleisend :ok: . Als je het toch een kans wilt geven, zou ik zeker goed het gesprek aangaan met een stichting die je aanspreekt, en zoeken naar een hond die niet angstig is. Je zult nooit weten wat een hond heeft meegemaakt, maar zolang het geen angstig wegduikend wezentje is geworden kun je er alle kanten mee op.

Ik heb geen ervaring met collies, maar de herders die ik heb gehad (Duits, Mechels, Frans al dan niet x-ingen) zou ik niet aanraden voor snuffelrondjes of een dag luieren. Die willen bezig zijn en het liefst bezig gehouden worden; daarna zijn ze heel lief en rustig in huis hoor :wink: . Mag best een dag minder, maar daarna ga je het beslist merken.

Windhonden zijn ook ideaal qua energie voor jullie, maar die laat je niet met een gerust hart in een wei met konijnen en hazen liggen wachten tot je de paarden gehaald hebt :mrgreen:

Zo heeft ieder ras en individu voors en tegens en zullen er wel ergens concessie op gedaan moeten worden. De vraag is dan wat keiharde eis is en wat een wens.
Wat knap dat je alles hebt bijgelezen, volgens mij gaan we aardig rap. Wat je omschrijft is dus ook exact de reden waarom wij niet een hond uit het buitenland willen adopteren. Maar ik wilde er wel open minded in gaan, vooral gezien de positieve reacties. Maar ben er voor nu dus idd ook op terug gekomen.

Wellicht is dat dan toch een groter verschil tussen de collies en duits/mechels. Die laatste vond ik ook absoluut geen aanhankelijke knuffelhonden, dat gevoel krijg ik bij de collies dan weer wel.

vwb windhonden: Tuurlijk kan de hond in t land ook vast aan een lange lijn, maar dat zou ik zelf heel jammer vinden. Loslopen lijkt me voor honden ook het fijnste, maar als je dan gaat wandelen in het bos, kunnen ze denk ik ook moeilijk los?

En wij moeten inderdaad prioriteren in onze wensenlijst. Dat is denk ik gewoon het lastige aan dat je niet met twee gezonde volwassenen bent. De belangrijkste eis is: gezelschap/hulphond, de wens is lekker los mee naar de paarden (en dat ook leuk vinden).
En als ik dan nu kijk naar mijn gevoel, denk ik dat de pinscher daar dan toch het minste bij past. Maar de top 3 blijft de top 3, we gaan hoe dan ook met deze drie kennis maken.

En tot die tijd blijf ik me verder verdiepen in gedrag en opvoeding :ok:
Winegum
Actief

Thanks voor de tip!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Halflangharige vachten zijn echt heel gemakkelijk, als je de hond tenminste intact houdt. En zeker als ze weinig tot geen ondervacht hebben. Die kunnen een moddersloot in gaan en zich vervolgens in het hooi paneren. Je loopt nog een half uurtje met ze door en de boel is droog en valt er weer uit. Eventueel even een kam er door voor de laatste restjes en klaar. Geen prikharen die overal in blijven steken, zoals bij kortharen
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Winegum schreef:@zamunda: ah vandaar! Heb je ook de mogelijkheid om in een topic geplaatste berichten terug te lezen? Ik maak graag aantekeningen van handige dingen die soms genoemd worden. Dan vind ik het wel eens fijn om berichten van een persoon terug te lezen. Bij bokt klik je dan op ‘geplaatst’, maar hier werkt dat niet.
Nee niet via een link. Je kunt dat wel 'regelen' door het profiel aan te klikken, dan berichten van gebruiker, dan bij 'zoek in resultaten' en woord van de topictitel in te voeren. Afhankelijk van hoe specifiek dat woord is krijg je (vrijwel) alleen de berichten van dat topic (van die gebruiker).
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Fotogravinnetje schreef:Halflangharige vachten zijn echt heel gemakkelijk, als je de hond tenminste intact houdt. En zeker als ze weinig tot geen ondervacht hebben. Die kunnen een moddersloot in gaan en zich vervolgens in het hooi paneren. Je loopt nog een half uurtje met ze door en de boel is droog en valt er weer uit. Eventueel even een kam er door voor de laatste restjes en klaar. Geen prikharen die overal in blijven steken, zoals bij kortharen
Dat dus. Halflangharige vachten zijn zo ontzettend makkelijk in onderhoud. Als de hond dan ook nog eens niet al te groot is en weinig ondervacht heeft, stelt het al helemaal niets voor. De vacht was voor mij uiteindelijk een belangrijke reden om voor het vlinderhondje te kiezen en niet voor de havanezer. Het markiesje heeft ook nog lang op mijn short list gestaan.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Winegum
Actief

@fotogravinnetje: ik denk dat wij de hond niet in tact zouden houden. Ik denk dat de voorkeur nu bij een teefje ligt. En het lijkt me geweldig om daar een pup van te krijgen, maar ik weet nu al dat ik geen afscheid van de andere pups kan nemen. Maar ik moet me nog verder verdiepen in de voor- en nadelen van sterilisatie.

@zamunda: dank voor de toelichting!

Qua vachten: ik heb nog heel even gekeken naar wat de langharige collie vraagt, ook omdat ik die mooier vind, maar wij denken beide dat we daar spijt van gaan krijgen :)

Vanmiddag manlief bij gepraat en de filmpjes van Sara laten zien. We hebben beide een duidelijke top 2 en gelukkig is die hetzelfde: 1. Schotse korthaar en 2. Havanezer. Pinscher blijft een goeie derde, maar voor nu trekken we erg naar de andere twee. Fijn dat we op een lijn liggen!

Jammer dat we nog zo lang moeten wachten :(
Winegum
Actief

Maar dan hebben we t over allemaal lange lokken Boutje?

Ben echt zo blij met alles wat jullie delen!
En ook de wijze waarop, totaal niet belerend of afkeurend, heel prettig!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik borstel en kam Mila ongeveer eens per twee weken en ben dan meestal ruim een halfuur bezig - tijdens de ruiperiode borstel ik vaker en aan het eind van de rui was ik haar nog een keer goed. Ze heeft niet snel klitten, dus wat dat betreft ben je er best vlot doorheen, maar het is wel veel haar natuurlijk, dus je moet het wel echt laagje voor laagje borstelen om goed tot op de huid te komen. En dan heeft Mila voor een collie uit Engelse lijnen nog best een bescheiden vacht. Gelukkig zijn er ook bij de Engelse lijnen steeds meer fokkers die niet meer van die enorme vachten fokken - wel iets om op te letten, mocht je eventueel voor een langhaar gaan. En ook dat na castratie de vacht meestal nog dikker wordt en de ondervacht minder goed loslaat (castratenvacht).

Viezigheid valt er gewoon uit na het opdrogen, maar doornentakjes en met name van die klissenbolletjes en zo blijven wel heel erg in de vacht plakken.

Wat dat betreft is een korthaar natuurlijk veel onderhoudsvrijer, maar je zult er wel sneller haartjes van in je huis en op je kleding hebben. Dat heb je met een langhaar dan weer veel minder en die wrijf je er makkelijk af, het zijn niet van die haren die helemaal in de stof gaan zitten.
Winegum
Actief

@boutje: ik bedoelde meer dat wij een hava laten knippen. Een vacht van 3-6 cm zal anders zijn dan een collie met lang haar. Denk ik. Trouwens wel goed om te weten van de hondengeur!

@diana: ja, dat bevestigd mijn gedachte wel dat we het bij korthaar houden. We hebben natuurlijk zelf katten, dus bekend met idd de korte haren die in je bank ipv op je bank zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”